Tasdix Hakkında

Senaryonuz var ve yorum mu istiyorsunuz, paylaşıp başınıza dert almak mı istiyorsunuz. Sağdan ikinci kapı.
Forum kuralları
1. Bu forumda aradığınız/sattığınız/paylaştığınız senaryoyu tek bir başlık altında arayabilirsiniz.
O başlık şudur: viewtopic.php?f=3&t=20492#p188228

2. Paylaşım yaparken neye dikkat edeceğiniz ise; şu başlıkta yazar:
viewtopic.php?f=3&t=6086

3. Forum içi 100 mesaja ulaşmış olan kişiler, bu anabaşlıkta kendi ilanlarını açabilme hakkına sahiptir Diğerleri yukarıda belirtilen viewtopic.php?f=3&t=20492#p188228 başlığına yazmak zorundadırlar. (100 kabaca bir rakamdır.)

4. 18.04.2017 tarihinden önce bu forumlarda açılan başlıklar, "arşive" kaldırılacak. Bu şu demektir, mesajlarınıza ve başlıklarınıza erişebilirsiniz, ama mesaj atamazsınız. İsteğimiz, arayışınız sürüyorsa, ana başlığa mesajınızı kopyala yapıştır yapmanız. (100 mesajın üzerindeyseniz, 100 mesaj üzerindeyim ve başlığım arşive kaldırılmış şeklinde özel mesaj atın lütfen.)

Bu basit dört kurala uyulmadığı taktirde moderatörler mesajları onaylamayacak veya sileceklerdir.
Kullanıcı avatarı
uğur kara
Dr.Strangelove
Mesajlar: 57
Kayıt: 21 Nis 2011 17:25
Konum: İstanbul

Re: Tasdix Hakkında

Mesaj gönderen uğur kara » 03 Eyl 2011 18:28

tasdix falan ne kadar faydalı tartışılır. herif karakterin yada filmin adını değiştirdimmi tamam.çalındı gitti işte
'Bizim kudretimizin ulaştığı yerlere onların hayalleri bile ulaşamaz' F.S.M.

Kullanıcı avatarı
homeros
The man who knew too much
Mesajlar: 2226
Kayıt: 22 May 2010 20:19

Mesaj gönderen homeros » 03 Eyl 2011 21:20

Yahu ben o bir karakter değiştirdi de oldu bitti sanmıyorum. Yoksa bütün korsancılar kitapların 1 kelimesini eksik basarlar, filmlerin ortalarından gereksiz bir plan vs. çıkarırlar, müziklerin başlangıç veya bitişlerinden biraz keserler. Neden kendilerini riski atsınlar ki iş bu kadar kolaysa?

Kullanıcı avatarı
mtnrdgn
Mad Max
Mesajlar: 199
Kayıt: 21 Şub 2011 16:51
Meslek: Grafik Tasarımcı - Müstakbel senarist yönetmen

Mesaj gönderen mtnrdgn » 03 Eyl 2011 21:34

Tasdik ettirdiğiniz bir eserin çalındığına inanıyorsanız yapmanız gereken dava açmaktır. Dava açtığınızda hakim bilirkişi raporu isteyecektir. Bilirkişi tasdik edilen eserle çalındığı iddia edilen eserleri inceleyecek ve nedenleriyle birlikte çalıntıdır veya değildir diyecektir.

karar da bilirkişi raporuna göre çıkacaktır. Bilirkişiler eserin çalıntı olup olmadığını incelerken isimlere harflere vs değil eserin genel anlamda yapısına bakarak karar verirler. yani tasdik edilmiş bir eseri değiştirerek kullanmak öyle kolay değil. Ortalama zekaya sahip birisinin aynı eser olmadığını düşünecek kadar değiştirmek gerekir.

hayaletsenarist
The Recruit
Mesajlar: 5
Kayıt: 17 Kas 2011 12:46

Mesaj gönderen hayaletsenarist » 17 Kas 2011 13:09

Merhabalar. Forumdaki ilk mesajım.Kendi gördüğüm bir olaydan tecrübe ile şunu söyleyebilirim ki hiçbir yönetmen ve yapımcı senaryo çalma yoluna gitmeyi tercih etmez. Neden ? Çünkü eğer senaryo birşekilde tasdikli ise, o filmin tüm hasılatını senaryo sahibi mahkeme aracılığı ile alır. Senaryonun değeri 50 bin lira ise, filmin hasılatı 500 bin lira ise, o 500 bin lirayı hatta daha fazlasını tazminat olarak alır senaryo sahibi. Filmin ismi, olayların akışı hatta filmin içindeki bir replik bile buna dahildir. Eğer senaryo tasdikli ise senaryonun çalınması senaristin işine gelir. Çünkü mağdurdur ve yasalar onun yanındadır.

Tasdix.com a gelince, bu bir zaman damgası sistemidir. Ve tasdix.com un noter ile aynı etkiyi gösterdiğini biliyorum. Kendim de tasdix.com u kullanıyorum. Tasdix.com da tasdix ettirdikten sonra zaman damgası dosyasını alıp arşivliyorsunuz. İşte bu kadar.

Yine tekrar etmek istiyorum. Senaryonuzu tasdik ettirdikten sonra yapımcılara rahat şekilde götürebilirsiniz. Hiçbir yapımcı 50 bin lira ödemek yerine iflas etmesine ve hapise girmesine sebep olacak bir girişimde bulunmak istemez. Ha banka soymuşsun ha senaryo çalmışsın, temelde aynı şeylerdir.

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 17 Kas 2011 13:44

Müsadenizle bir-iki sorum var.

1- Türkiye'de hangi senaryoya 50.000 TL ödenmiştir? Yani bu rakam örnek olmalı. Bir senaryodan 50.000 TL kazanan kaç senarist var?

2- Verdiğiniz 50.000/200.000 oranı yine örnek değil mi? Yani çalınmış eserin ne kadar maddi getirisi olabileceğini nasıl hesaplıyoruz? Türkiye'de hukuğun nasıl işleyeceğinin her zaman bilmek mümkün değil. Arabanız kazada pert olunca dahi sigorta ettirdiğiniz bedeli değil, o anda piyasadaki değerinin ortalamasını alıyorsunuz. Bir "maddi kayıp" söz konusu ise bunu belgelemeniz gerekli. Yani sizin aracınız yanarsa ve taksici vb değilseniz buna yol açan kişinden ancak ve ancak taşıtın o anki piyasa değerini alabilirsiniz. Artık kaç yıl sonra olursa onu bilemem. Yorumları böyle olan bir hukuk sistemi, sonradan çalıntı olduğu ortaya çıkan bir senaryo için nasıl olur da filmin tüm gelirini ödetir? Normalde filmin tüm geliri senariste gitmediğine göre? Yani bu rakamlar ancak ve ancak olay bazında belirlenir olmalı. Yani piyasayı silip süpüren bir filmin senaryosu size ait çıkarsa 10.000 TL ile de yetinebilirsiniz.

3- Türkiye'de bildiğiniz bir senaryo/metin yazarlığı sendikası ya da odası var mı? Dernek demiyorum çünkü statüsü farklıdır. Hollywood'da SAG üyesi bir senaryo yazarının isteyebileceği minimum rakam bellidir (50.000 dolar idi). Bu türden bir "cemiyetçe belirlenmiş senaryo bedeli" söz konusu değilse bizde hukuk o senaryonun bedelini neye göre belirleyecek? Yani senaryonuz çalınmışsa ve bilirkişi bunu doğrularsa alacağınız bedelin ne olacağı nerede yazılı? Senaryo yazarı ile yapımcı arasında bir anlaşma olmadıkça bunu nasıl bilebiliriz?

4- "Çalma" veya "intihal" kavramlarının sübjektif olduğunu düşünürsek bunlar ne işimize yarar? Zaten bir senaryoyu birebir alıp kopyalayan birisi geri zekalı olmalıdır. Herkes değişiklik yapacak, karakter ekleyecek, zamanı mekanı ya da elbette diyalogları değiştirecektir. Ana olay çatısı aynı kalsa bile söz konusu eylem "rip-off" yani "apartma" olabilir. Adamı yaratıcılık eksikliği ile suçlarsınız ama sinema ve edebiyat tarihi binlerce örnek dolu. Adam "esinlendim, güncelledim" dediği anda bunun "hukuki anlamda çalma eylemi" olduğunu nasıl kanıtlayacağız?

Benim bildiğim ve gördüğüm kadarıyla bu ülkede nadir olan durumlar haricinde iş alıp götürenin yanında kalıyor. Elbette dediğim gibi adam geri zekalı ise bu çalma işlemini beceremiyor ama her seferinde hırsız da bir şeyler öğreniyor. Yani fikirleriniz "bence" rahatlıkla alınıp üzerinde oynanarak çekilebilir. Bu noktada ABD piyasası ve sektörü gibi oturmuş, kanunu kuralı ve ahlakı olan bir yer değil Türkiye hala.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

Kullanıcı avatarı
homeros
The man who knew too much
Mesajlar: 2226
Kayıt: 22 May 2010 20:19

Mesaj gönderen homeros » 17 Kas 2011 14:26

hayaletsenarist yazdı:Merhabalar. Forumdaki ilk mesajım.Kendi gördüğüm bir olaydan tecrübe ile şunu söyleyebilirim ki hiçbir yönetmen ve yapımcı senaryo çalma yoluna gitmeyi tercih etmez. Neden ? Çünkü eğer senaryo birşekilde tasdikli ise, o filmin tüm hasılatını senaryo sahibi mahkeme aracılığı ile alır. Senaryonun değeri 50 bin lira ise, filmin hasılatı 500 bin lira ise, o 500 bin lirayı hatta daha fazlasını tazminat olarak alır senaryo sahibi. Filmin ismi, olayların akışı hatta filmin içindeki bir replik bile buna dahildir. Eğer senaryo tasdikli ise senaryonun çalınması senaristin işine gelir. Çünkü mağdurdur ve yasalar onun yanındadır.
Daha geçenlerde "Sıla" dizisinin çalıntı olduğu ortaya çıktı. Hem de dediğiniz gibi telif hakkı noter ile belirlenmiş bir eserden. Ayrıca davayı açan kişi de en az bu dizinin yapımcıları kadar finansal desteğe ve tanıdıklara sahip. Bu da sadece bilinen ve ortaya çıkarılabilen bir örnek, kim bilir davası süren veya finansal desteği ve tanıdığı olmadığı için bu davayı kaybeden kim bilir kaç kişi vardır. Türkiye'de -özellikle telif hakkı söz konusu olduğunda- yapımcılar da en az halk kadar kural tanımaz. Yani korsan-korsan diye ağlıyorlar ama kim bilir kaç kişinin hakkını yemişlerdir şu ana kadar. O yüzden bir yapımcı vs. görüşmeye gidildiğinde senaryonun kopyası üzerine gördüm şeklinde imza vs. almak da bir yöntem olabilir. En azından bir görüşme olduğuna dair kanıt.

hayaletsenarist
The Recruit
Mesajlar: 5
Kayıt: 17 Kas 2011 12:46

Mesaj gönderen hayaletsenarist » 17 Kas 2011 14:34

Sevgili Fulgura,

Bu konuda uzman olan bilirkişi, senaryonun çalıntı olduğunu söylediği anda tazminat almaya hak kazanırsın. Hem senaryonun değerini hem de onun üstüne belli bir tazminat bedeli alırsın. Hakimi ayartmaları durumunda AIHM'e gidersin. AIHM, kimsenin gözünü yaşına bakmaz, basar tazminatı.

Daha önceden ismi tasdik ettirilmiş ( sadece filmin ismi ) bir film aynı isimle çekilecekken filmin isminin tasdik ettirildiği öğrenilip derhal yeni isim bulundu. Bu panik sürecini ve o gerilimi ben birebir yaşadım. Senaristlerin, yönetmenin ve yapımcının buna nasıl önem verdiğini kendim görmesem bende derin şüpheler taşıyabilirdim.

Gelelim Senayo bedeline. 4 milyon gişeli bir filmin senaryosunun bedeli ( sıkı dur ) yaklaşık 300 bin TL dir. Eğer sen orta seviyeli bir senaryo ile yapımcının kapısını çalarsan sana vereceği para 10 bin TL civarıdır. Ama senaryon yapımcıyı sarsarsa, sana proje ortaklığı bile teklif edebir. Bu durumda gişeden %4 alırsın. Türkiyede ilk gün 1 milyon dolar gişeli filmler olduğunu hesaba katarsan, senaryonun bedelinin nerelere varacağını sen tahmin et.

hayaletsenarist
The Recruit
Mesajlar: 5
Kayıt: 17 Kas 2011 12:46

Mesaj gönderen hayaletsenarist » 17 Kas 2011 14:41

barisferah yazdı:
hayaletsenarist yazdı:Merhabalar. Forumdaki ilk mesajım.Kendi gördüğüm bir olaydan tecrübe ile şunu söyleyebilirim ki hiçbir yönetmen ve yapımcı senaryo çalma yoluna gitmeyi tercih etmez. Neden ? Çünkü eğer senaryo birşekilde tasdikli ise, o filmin tüm hasılatını senaryo sahibi mahkeme aracılığı ile alır. Senaryonun değeri 50 bin lira ise, filmin hasılatı 500 bin lira ise, o 500 bin lirayı hatta daha fazlasını tazminat olarak alır senaryo sahibi. Filmin ismi, olayların akışı hatta filmin içindeki bir replik bile buna dahildir. Eğer senaryo tasdikli ise senaryonun çalınması senaristin işine gelir. Çünkü mağdurdur ve yasalar onun yanındadır.
Daha geçenlerde "Sıla" dizisinin çalıntı olduğu ortaya çıktı. Hem de dediğiniz gibi telif hakkı noter ile belirlenmiş bir eserden. Ayrıca davayı açan kişi de en az bu dizinin yapımcıları kadar finansal desteğe ve tanıdıklara sahip. Bu da sadece bilinen ve ortaya çıkarılabilen bir örnek, kim bilir davası süren veya finansal desteği ve tanıdığı olmadığı için bu davayı kaybeden kim bilir kaç kişi vardır. Türkiye'de -özellikle telif hakkı söz konusu olduğunda- yapımcılar da en az halk kadar kural tanımaz. Yani korsan-korsan diye ağlıyorlar ama kim bilir kaç kişinin hakkını yemişlerdir şu ana kadar. O yüzden bir yapımcı vs. görüşmeye gidildiğinde senaryonun kopyası üzerine gördüm şeklinde imza vs. almak da bir yöntem olabilir. En azından bir görüşme olduğuna dair kanıt.

Şunu da unutmamak lazım. Piyasada bazen insanlar birbirlerini suçlayarak prim yapmaya çalışırlar. Yani çamur at izi kalsın. Benzer bir hikaye yazan birisi isim yapmak için diğerlerine çamur atabilir. Ya da birbirini sevmeyen iki yönetmenden birisi diğerini küçük duruma düşürmek isteyebilir. Yani birisi "Sıla dizisi çalıntı" dediyse ( ki çalıntı olabilir gayet tabi ) o kişinin dediği hemen bizim gerçeğimiz olmamalı.

Bir noktada çok haklısın. Yapımcıların hak yedikleri doğrudur. Biz de sistemi yerine oturtacak ciddi bir kuruluş eksikliği var.

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 17 Kas 2011 15:08

Sıla ve adı birebir aynı olma durumlarını anlıyorum ve zaten o gibi durumlarda pek tartışılacak bir durum yok. Geri zekalılık diye kastettiğim bu zaten. Buna karşın ortada orijinal diye görülen onca metin ve senaryo var ve bunların zamanında bir ajansa, yönetmene, kanala, hatta üniversitede hocasına verdiği metinden türetildiğini iddia eden de onca adam var. Bu durumda hiçbir hak olamıyor. Yani bilirkişi olsa hangi kriterlere göre çalıntı ya da değil çizgisini çekecek? Yaratıcılık barındıran tüm alanlarda (kitap, film, müzik vb) bu sorun belirsiz. En belirgin hali müzikte çünkü daha matematiksel olarak orijinalle kıyaslama yapılabiliyor. Daha önce burada konuşmuştuk. Ama "öykü" içeren bir durumda bu nasıl olacak?

İnsan hakları mahkemesine bu konuda gidilebilir mi bilemiyorum. Tüm iç hukuk yollarını tüketmeniz lazım. Yani bizde bir mahkeme "değildir" dedi mi o aşama kapanabilir. AB mahkemelerine giden bu türden bir uygulama duymadım. Bu işin yurtdışında, esasen de ABD'de nasıl yürüdüğünü iyi biliyorum diyebilirim ama Türkiye'de bana zor geliyor. Yer gök korsan doluyken hem de... Benim çalıntı olduğunu bildiğim bir esere (kitap) bilirkişi orijinal dedi. Yani "işin doğası gereği" burada belirsiz bir durum var. Hırsız biraz akıllı ise sanatçının işi zor.

Bugüne dek sayısız film izledim. Bazen aralardaki benzerlikleri yakalıyorum ama bu ne derece suç olabilir kestirmek mümkün değil. Daha geçen gün V. Laforet'in yeni Canon ile çektiği kısa film daha önce bir amatörün çektiği bir filmin neredeyse birebir üzerine kurulu. Hollywood tarihinde de bunun örnekleri var. Bkz. K-Pax
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

Kemalettin
Mad Max
Mesajlar: 109
Kayıt: 05 Ara 2011 10:42

Mesaj gönderen Kemalettin » 07 Oca 2012 10:46

Bu konunun pek cok yonuyle ve de etrafli bir sekilde didik didik edilmesinden dolayi cok memnun oldum.

Bu konuyu google da ararken FF de de ayni konunun acildigini gordum cok yerinde olmus

Tartisilanlara fazla ekleyebilecegim bir sey yok.

Bunun benzeri bir isi http://www.myfreecopyright.com" onclick="window.open(this.href);return false; sitesinin de ---ilk 100 eseriniz icin ucretsiz olarak--- yaptigini gordum.
sss lerini (http://myfreecopyright.com/frequently_asked_questions" onclick="window.open(this.href);return false;) de inceledim.

Bizdeki mahkemeler bu ingilizce siteyi ne derece dikkate alirlar/ Kanitlarin Turkce ye cevirileri astari yuzunden daha pahaliya mi gelir onlar da ayri bir sekilde degerlendirilmeli tabii ki

Ama bunlarin bilinmesi biz de de bu konunun etraflica tartismasina yol actigi icin bir gun boyle ucretsiz bir hizmetin bir "sosyal sorumluluk" cercevesinde Turkiyede acilmasini tetikleyecegine inaniyorum

Kullanıcı avatarı
fastclick
Mad Max
Mesajlar: 102
Kayıt: 08 Tem 2011 04:50

Mesaj gönderen fastclick » 23 Nis 2012 01:10

Senaryolarımızı çevirip yabancı bir yapımcıya satmak istediğimizde de tasdix işe yarayabilir mi? Yabancı mahkemelerde geçerliliği var mıdır? Yoksa bunu yalnızca telif mi sağlar? Yoksa bir üst mesajdaki gibi farklı dillerdeki sitelerede tasdix gibi farklı farklı üye olup damgalamak mı gerekir?

Kullanıcı avatarı
beetlejuice
Site Admin
Mesajlar: 3673
Kayıt: 28 Eki 2005 15:45
Meslek: Senarist - yönetmen
Konum: istanbul
İletişim:

Mesaj gönderen beetlejuice » 25 Nis 2012 14:06

http://myfreecopyright.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

uluslararası olanı bu. Ücretsiz.
ozgurbakar.com

Kullanıcı avatarı
beetlejuice
Site Admin
Mesajlar: 3673
Kayıt: 28 Eki 2005 15:45
Meslek: Senarist - yönetmen
Konum: istanbul
İletişim:

Mesaj gönderen beetlejuice » 25 Nis 2012 14:07

http://www.sahiplen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bu da tasdixe göre alternatif türk ve bedava site.
ozgurbakar.com

Kemalettin
Mad Max
Mesajlar: 109
Kayıt: 05 Ara 2011 10:42

Mesaj gönderen Kemalettin » 25 Nis 2012 17:51

beetlejuice yazdı:http://www.sahiplen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bu da tasdixe göre alternatif türk ve bedava site.
bedava degil galiba
Sahiplen.com sitesine üye olan her yeni kullanıcının hesabına 1 kontör ücretsiz olarak yüklenir. Uygulamayı kullanmaya devam etmeniz için kontör satın almanız gerekmektedir.

Kontörlerinizi, sisteme giriş yaptıktan sonra kredi kartı veya mobil ödeme sistemi ile satın alabilirsiniz. Bunun için öncelikle yeni bir kullanıcı oluşturmanız gerekmektedir.



1 Kontör ………… 4 TL
5 Kontör ………… 20 TL
10 Kontör ………… 40 TL
25 Kontör ………… 95 TL
50 Kontör ………… 180 TL
100 Kontör ………… 350 TL
250 Kontör ………… 750 TL
500 Kontör ………… 1250 TL
1000 Kontör ………… 2000 TL



- Fiyatlara KDV dahildir.
- Her onay ve doğrulama işlemi 1 kontördür.

Kullanıcı avatarı
beetlejuice
Site Admin
Mesajlar: 3673
Kayıt: 28 Eki 2005 15:45
Meslek: Senarist - yönetmen
Konum: istanbul
İletişim:

Mesaj gönderen beetlejuice » 25 Nis 2012 21:13

Vay anasını eskiden site çok kötüydü şimdi hem siteyi düzeltmişler hem para istemişler. Tcık tcık. :p
ozgurbakar.com

Kullanıcı avatarı
fastclick
Mad Max
Mesajlar: 102
Kayıt: 08 Tem 2011 04:50

Mesaj gönderen fastclick » 02 Haz 2012 02:42

beetlejuice yazdı:http://myfreecopyright.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

uluslararası olanı bu. Ücretsiz.
Uzun zamandır bu başlığa girmediğim için biraz geç gördüm mesajınızı. Teşekkür ederim, işime yarayacak diye umuyorum. :)

Bir soru daha doğdu onu da sormadan edemeyeceğim. Peki bu hem uluslararası hem ücretsizse neden tasdix var ve kullanıyoruz yada kullanalım?

standup-6
Dr.Strangelove
Mesajlar: 61
Kayıt: 01 Mar 2015 22:27

Mesaj gönderen standup-6 » 01 Mar 2017 12:47

metin belgesi ve normal dosyayı tasdixlemiyor, dosya bulunamadı yazısı geliyor, hangi dosya şekline getirmem lazım tanıması için metin belgelerindeki yazılarımı?

Kullanıcı avatarı
KEzzAP
Site Admin
Mesajlar: 10436
Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
İletişim:

Mesaj gönderen KEzzAP » 01 Mar 2017 19:55

pdf'tir muhtemelen.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi

Hanna
The Recruit
Mesajlar: 13
Kayıt: 27 Oca 2017 17:33

Mesaj gönderen Hanna » 06 Ağu 2017 21:51

CemGür yazdı:
06 Ağu 2017 19:27
kimseye basılmış ya da USB içinde senaryo teslim etmeyin.
Tüm söylediklerinize katılıyorum.
Peki sizce "kimseye basılmış ya da USB içinde senaryo teslim edilmesin" e varsa alternatif çözümünüz nedir?

Cevapla

“Senaryo ve Hikaye” sayfasına dön