Türk filmlerinde ki kostümler mesela tarihi filmlerdeki çok sırıtıyor. Yani eski dönemim havasını veremiyor ama yabancı filmlerde sanki o döneme kamera götürüp de çekmişler hissi uyandırıyor. Çoğu şey yönetmende bitiyor ama bu gibi işleri iyi bilen eleman yok Türkiye'de sanırım.
Eskitme yapmadıklarından oluyor. TEK sebebi bana göre bu, yoksa kalite açısından bir sorun yok. Hiçbir Türk filminde düzgün eski kıyafet veya dekor göremezsiniz (tarihi filmlerden bahsediyorum). Eskitme bambaşka bir iştir ve bambaşka bir ustalık ister ama maaliyetlidir ve çok zaman alır.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Eskitme ve Kir. Bizimkilerde müsamere gibi oluyor. Buna dikkat eden tek yapım son zamanlarda Hacivat Karagöz neden öldürüldü? ekibiydi.
ben, kendi adıma; vizontele ve vizontele tuuba filmlerindeki kostümleri yeterince gerçekçi buldum. yani var 1-2 güzel örnek
-Bir makara bitip de diğerinin başlayacağı an birinin düğmeye basması gerekir. O anda ekranın sağ üst köşesinde bir nokta belirir.
-Bu sektörde biz ona sigara deliği deriz.
Bence Vizontele'de müsamere gibiydi. Misal çingeneler zamanı filmini izlersen anlarsın tam olarak ne demek istediğimi.
Ulak iyiydi diye hatırlıyorum mesela...
- baço
Ulak'ta da eskitme yoktu pek ama onun atmosferi ona uygundu, zedelemiyordu. Ondan rahatsız etmemiştir.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Bak örneğin, yamalı ama tertemiz bir üst.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Bu mevzu aslında o kadar kolay ki, bir kamera arkasında gördüm, kostümcünün elinde bir sprey var. Hafif siyahımsı bir boya gibi birşey püskürtüyor, airbrush gibi. İstediğin eskitmeyi kiri anında yapabiliyorsun gayet doğal...
- baço
Aslında bu sorun yeterince iyi sanat yönetmenlerimizin olmayışı ve yeterli bütçe ayrılmayışından oluyor.Lafı gelince "Mehmet usta hollywood'a çarık gönderdi" denebiliyor.
Benim en beğendiğim kostüm ve dekor Devrim Arabaları'ydı. Sanırım sanat yönetmenin Veli Kahraman olması bunda etkiydi 🙂
Akın var güneşe akın! Güneşi zaaptedeceğiz güneşin zaptı yakın!Toprak bakır gök bakır.Haykır güneşi içenlerin türküsünü,hay-kır haykıralım!
Sanat yönetmeni yetmez kaliteli birde sanat ekibi olmalı...Bu sayı(sanat ekibi) Amerika'da , filmdeki diğer çalışanlardan daha fazla oluyor bahsettiğiniz türden filmlerde.
Speed Racer'da 50den fazla sanat ekibinde çalışan vardı. Dolaylı olarak 150 küsür...
eraydinc.com
vimeo.com/eraydinc
Alice in Wonderlan'ın Art Department'de 65 kişi var ve Art Director sayısını da katarsak 71. Diğer bu konu ile ilgisi olan çalışanları saymıyorum bile. Peki bizim güzelim ülkemizde işini doğru düzgün yapan 71 tane bile sanat yönetmeni yiğit var mı? O kadar çok kişi var ki. Yani bu kadroyla yapamayacak iş yok gibi. Tim Burton'a fazla iş düşmemiş. Hep yönetmenler ön planda oluyor. Güzelim filmlerin senaristleri bile pek merak edilipte kim yazmış diye bakılmaz ülkemizde. Genel olarak. Bir de bu kadroyu düşün. Eleman çiziyor, araştırıyor sonra yönetmen şöyle yapmış. Tabi yönetmen en önemli adam ama bu arkasında ki adamlar olmasa zor yapar. Neyse...
Bütçeyi hiç hesaba katmazsanız tabii ki böyle yüzeysel yorumlar yapabilirsiniz. 71 kişilik bir ekip, her biri en az 3 4 bin lira maaş ile (ekip başları daha da fazla) aylarca çalışacak. Etti mi size aylık 250 bin türk lirası, sadece ekibin maaşları. Türkiye'de sırf sanat grubuna ayırabilir misiniz o kadar para? Haberimiz olsun öyle bir bütçe bulabiliyorsanız.
Tabii anlaşmalar bu şekilde yapılmıyor, bir şirketle projeye göre belirli bir meblaya anlaşılıyordur. De tabii yine, büyük paralar bunlar. Daha malzeme, kostüm parçaları, tasarımlar, artworkler, blueprintler, marangoz vs. parasına girmedik. Girmeyi bırak bahsetmedik.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Doğru diyorsun, herşeyden önce böylesi bir ekibi gerektirecek senaryo, yönetmen ya da konu nerde? Yani o kadar farklı kulvarlar ki...
- baço
Doğru para önemli ama az para ile dahi onlarca kişiyi Art Deparment'te 34 kişi çalıştırıp kaliteli işler yapanlar da var. Mesela CUBE (1997) eski bir film. Bütçe 365.000$. Hadi diyelim günümüze göre 2 milyon $ olsun. Bu ne? Bütçe çok önemli tabi ama yine de sadece Türkiye'de bu bölüm için değil daha dünyada ilk 500'e üniversite bile sokamıyoruz. Bunda bir öğretim görevlisinin Türkiye'de üniversite okuyorum sanmayın demesi de etkili olmuştur. Bu dalda nitelikli eleman yok Türkiye'de bütçeden önce.
The Dude'ın dediği gibi Ulak'a bakalım Kültür Bakanlığı'ndan 5 milyon $ destek almış. Yukarda linkte görüyoruz kostüm üzerinde ne kadar kafa patlatılmış, çalışılmış. İlkokul müsameresi gibi. 🙂
Lafı diyen Celal Şengör. Türkiye'de üniversite yok da demiştir, sapına kadar da haklıdır.
Nitelikli eleman var aslında da sorunlar çok başka ve uzun bir konu. Deşmeyeceğim şimdi. Yalnız biraz abartıyorsun, Ulak'ın bütçesi 5 milyon dolar ama Kültür Bakanlığı'ndan 475 bin tl aldı. Bakanlığın o sene dağıttığı para ise 5 milyon 740 bin tl ki 4 milyonu uzun metrajlara verildi.
Cube'un ise sanat yönetimi adına bir şeyi yok zaten. Olay fikirde ve onu uygulamadaki başarıda.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.