Forum

HOLLYWOOD da senarist olmak. Buyrun.

12 Gönderi
6 Üyeler
0 Reactions
8,816 Görüntüleme
(@marepictures)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

Sinemanın ana vatanı Hollywood da senaryo sistemini bildiğim kadarı ile kısacık anlatmak istiyorum.

Hollywood da her yıl binlerce senaryo yazılıyor. Bu senaryoların az bir kısmı satın alınıyor ve çok az bir kısmı da filme çekiliyor.

Öncelikle siz önce bir senaryo yazıyorsunuz ve bu senaryonuz için de bir menajer buluyorsunuz. Hollywood da menajeriniz yoksa kimse yüzünüze bakmıyor. Menajeriniz senaryonuza güveniyorsa onu yapım firmalarına götürüyor. Atıyorum burası Ridley Scott'ın yapım şirketi. Yapım firması da bu senaryoyu beğendiği takdirde stüdyoya götürüyor. Hani şu logo animasyonlarında çok severek izlediğimiz ve bizi filme hazırlayan “Paramount, Warner Bros.“ gibi.

Bu arada sizin filminizi aynı anda başka bir yapımcı da beğenebiliyor ve filmi ortak yapmak isteyebiliyorlar. Filmlerin introsunda 5 tane yapım şirketi ismi görmek Hollywood için hiç yabancı bir şey değil.(Bu kısımda hatalarım olabilir aksi olursa düzeltirim)

Sonra stüdyo da onay verirse senaryonuz 70.000 dolar karşılığında kiralanıyor. ( daha henüz bir film çekme yada satın almak yok haberiniz olsun ) Bütün bunların sonuçlanması da 25 günü geçmiyormuş sanırım.

Size diyorlar ki, biz bu senaryo ile ilgileniyoruz. Bu da paran. Hadi çalışmaya başlayalım. Ve size her bir revize için 30.000 Dolar ödeme yapıyorlar. İsterlere 5 revize versinler. Bu 150.000 dolar demek. (70 bin de cepte) Bu artık böyle kalabilir. Hiç satın almayabilirler vazgeçebilirler. Senaryonuz hala sizin unutmayın.

Revizeler de bitti mi. Şimde size diyorlar ki. Hadi biz bu filmi çekmek istiyoruz gel fiyatta anlaşalım. Artık ne istersiniz bilmem ama atalım 300.000 dolar, üstüne gişeden bilmem ne kadar pay teklif ettiler. Kabul ettiniz. Film çekildi.

Sonra n'oldu? Senaryonuz canlı arkadaşlar. Yani yayınlandığı her mecra için isterse 10 sene geçsin size telif parası yatar.

Kazanç: 520 bin dolar ve gişe ve telifler.

Bütün bunları yapmak için neye ihtiyacınız var.

Anadil gibi belki daha da iyi ingilizce.
Amerika senaristler derneğine üye olmak.
Menajer.
En önemlisi profesyonelce yazılmış çok iyi bir hikaye ve senaryo. Hollywood da senaryonun ilk sayfasına bakıp çöpe atılan senaryo sayısı çok ama çok fazlaymış. Bunu da birinci ağızdan duydum.

Yüzbinlerce insan bunu yapabiliyorsa siz de yapabilirsiniz. Yani amerikada bu sisteme dahil olup yazabilirsiniz.

 
Gönderildi : 30/01/2016 3:40 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Olay bu anlattığından daha zor aslında. Bu, zaten senaryo yazan ve biraz da olsa adını kabul ettirebilmiş birinin geçeceği basamaklar. Normalde iş o menajerde biter. Menajer komisyon ile çalışacağı için satılamayacak şeyi pazarlayamaz. Adamın portföyünde belki 100-200 kişi vardır ve bunlardan habire metin gelir. Bunlar arasından ancak iyi olanlarının kabul göreceğini ve yapıma dönüşme olasılığı olduğunu bildiği için onlara odaklanır. Bu nedenle de zaten kabulu mümkün olacak şeyler ön plana çıkar. Mesela ünlü dergilerde yayınlanan ya da yarışmalarda ödül alan öykü ve romanlar ön sırada gelir. Daha roman çıkmadan film opsiyonları satın alınıyor çoğu kez. Öyle sırf "kafamda süper bir öykü var, bunu yazıp menajere göndereyim" inanın çok kolaya kaçmak olur. İsimsiz ve tanınmamış insanların Hollywood'da pek şansı yoktur. Hem yazar hem oyuncu için "keşfedilip hızla tırmanmak" çok nadirdir.

Senaryonuz bir şekilde ilk aşamayı geçerse size bir opsiyon sunulur. Son rakamları bilmiyorum ama mesela güzel bir kısa çektiniz ve yapımcıların ilgisini çeken Sundance vb bir festivalde yayınlanıp ilgi gördü ve adı biraz geçti. Bundan sonra telefon alabilirsiniz. Biri arar ve "ben sizin öykü ile ilgileniyorum. 2 hafta vb için bir opsiyon almak istiyorum. 2000 dolar ödeyeceğim" gibi bir şey der. O 2 haftada kendisi bunu pazarlamaya çalışır kendi bağlantıları ile. Öykünüz rezervedir ve süre bitince olmazsa öykü size geri döner. Adam biraz başarırsa o dediğiniz üst gelirlere ait aşama başlar ama o da her zaman o rakamlara falan olmaz. Bu rakamlar daha çok lonca üyesi olanlar için geçerli. Yani işin başında olan biri doğrudan loncaya girmeyeceği için çok daha mütevazi rakamları kabul etmek durumunda. Hatta sırf çekilsin de referans olsun diye para bile istemeyebilirsiniz. Bu rakamlar ancak zaten 1-2 filminiz var ve başarılı olmuş ve siz de seçkinler kulübüne (WGAE, WGAW vb) kabul edilmişseniz olur. Bu aşamaların her birinde binlerce diğer insanla rekabet halindesiniz.

"Yüzbinlerce insan bunu yapabiliyorsa siz de yapabilirsiniz. Yani amerikada bu sisteme dahil olup yazabilirsiniz."

Zor... 🙂

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 30/01/2016 4:02 pm
(@marepictures)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

Fulgura, senin kaynağın neresi bilmiyorum ama ben direkt Hollywood'dan, iki üç farklı ağızdan birebir aynı şekilde duydum. Evet insan vasfında olan her varlık gibi herkes kuralına uygun olarak çok çalışarak istediğini yapabilir. Başka ülkeleri Türkiye ile kıyaslamayalım. Özellikle tekrar yapımlara mahkum olmuş kısır döngüdeki bir sektörden bahsediyoruz.

Senaryoya ilgi duyan arkadaşlara motivasyon olmasını diliyorum.

 
Gönderildi : 30/01/2016 6:02 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Benim kaynağım doğrudan o dünyanın tam ortası 🙂 Söylediklerim sizinkilerin zıddı değil tamamlayıcısı belki. Siz daha üst kesimi anlatmışsınız. O aşamaya gelmek için daha alttan başlamak lazım. Bugüne dek hiçbir projesi çekilmemiş birinin doğrudan bir menajer ile senaryo kabul ettirmesi çok zor. Öykün çalıntı bile olabilir, nereden bilecek adam? Sonra onun başına patlıyor bu işler. Biraz kendini kabul ettirirsen ve iyi iş çıkarıyorsan menajer de seni pazarlamak için ciddiye alır. O belirttiğiniz rakamlar bağımsız dünyası için geçerli değil ayrıca, sadece Hollywood'un içinde belli bir aşamadan sonra bu rakamları bekleyebilirsin. Alacağın bedel lonca üyesi olup olmamana göre değişir ve hatta filmin sonunda adının olup olmayacağına, ne kadar olacağına göre de değişir. Her yazar filmin gelirinden hak iddia edemez. Bunlar yazar olarak sana yapılan teklifin bir parçasıdır. Arbitrasyon diye çok karmaşık bir süreç var. Stüdyo senin orjinal eserini beğenir ama ille de yanına 2 kişi daha takar çünkü onlar deneyimli yazarlardır ve senin eserini daha çekime uygun hale getirirler ve senin payın %33 olur. Eğer onların katkısı %50'nin üzerinde olursa adı creditte geçer ve hatta senin adın geriye düşer... gibi binlerce değişik uygulama var bu dünyada. Herkesin ne yapacağı ve hakkı çok kesin belirli. Hollywood bir endüstri yani sektördür ve çok karmaşık yapıları var.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 30/01/2016 7:02 pm
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

yani holivudda yüzbinlerce senarist mi var

 
Gönderildi : 30/01/2016 9:31 pm
(@marepictures)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

Fulgura, o zaman ikimizin yazdıkları da senarist olan ve olmak isteyen arkadaşlar için bir bilgi yazısı olsun. Yada dilersen bu şekilde Türkiye piyasasını ve dünya piyasasını anlatan, sitede bu konuya hakim olan başka arkadaşların da katkılarıyla bir sabit başlık düzenleyelim. İlgi duyan herkes aydınlansın. Basamaklar, kazançlar, sözleşme konuları gibi şeyler.

 
Gönderildi : 31/01/2016 5:54 am
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Nasıl isterseniz. Ben sadece kendi bildiklerimi eklemek istedim. Başka bildikleri olanlar da yazsınlar.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 31/01/2016 5:58 am
(@berkincelik)
Gönderi: 165
 

Bende 2 senedir ABD'de ikamet ediyorum. Bir blockbuster senaryosu yazma fikrim var fakat fulgura'nın dediği gibi işler biraz zor, fakat pes etmeyeceğim.

 
Gönderildi : 31/01/2016 1:22 pm
(@marepictures)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

Berkin, elbette zor olmalı. Kolay olduğunu kimse söylemedi. Ama mümkün. Pes edersen geri kalan insanların arasında yaşamaya devam edersin. Benim bakış açım bu. Madem 2 yıldır oradasın, öğrenebildiklerini burada bizimle paylaşırsan çok sevinirim.

Bu arada ben de evinde oturup iki satır karalayıp takılmıyorum burada. Şu an hali hazırda animasyon şirketim var. Çizgi film yazıp yönetiyorum Trt çocuk için. Evvelinden de piyasa geçmişim var. Amacım ilgili arkadaşlara ön ayak olmak.

Gerçekten bu işle ilgili ve ısrarcı arkadaşlara da elimden gelen yardımı yapmaya hazırım.

 
Gönderildi : 06/02/2016 3:37 am
(@unknown)
Gönderi: 2
 

Merhabalar arkadaşlar. Yazdıklarınızı okudum ve üye olma ihtiyacı hissettim. Bu konu hakkında biraz bilgi sahibiyim. Bundan dolayı bir iki kelime de ben etmek istedim. Yarışmaları düşünün derim. Yüzlerce para tuzağı senaryo yarışması var ama 10-12 civarında da çok iyi senaryo yarışması var. Zoetrope, bluecatscreenplay, pageawards, scriptpipeline, scriptapalooza iyi yarışmalardır. Bu yarışmaların sonuçlarıyla çok ciddi managerlik şirketleri, agentlar ve yapım şirketleri ilgilenir. Birinci olanın dışında finale kalan senaryolarla da ilgilenebilirler. Yani illaki birinci olmak gerekmez. Zoetrope zaten Coppola’nın yarışması. Hollywood'a kapağı atmak istiyorsanız buraları ihmal etmeyin derim. Yarışmalara katılmak isteyenlere tavsiyem katılmadan önce mutlaka senaryolarınızı Amerikan Yazarlar birliğine kayıt ettirin. Register numaranız olsun. Yarışmaların dışında Kanada, İngiltere ve Avusturalya’da da şansınızı deneyebilirsiniz. Çok iyi pazarlardır. Bildiğiniz gibi bu ülkelerdeki yapım şirketlerinin bir kısmının Hollywood’la bağlantıları var. Bir de option sürelerinden bahsedeyim. Kısa film için option sürelerini bilmiyorum ama uzun metraj bir film için option süresi genelde 6 ile 18 ay arasıdır. Süre dolduğunda yapımcıyla ya karşılıklı anlaşarak süreyi uzatabilirsiniz ya da el sıkışıp ayrılabilirsiniz.

 
Gönderildi : 10/02/2016 4:07 am
(@berkincelik)
Gönderi: 165
 

Berkin, elbette zor olmalı. Kolay olduğunu kimse söylemedi. Ama mümkün. Pes edersen geri kalan insanların arasında yaşamaya devam edersin. Benim bakış açım bu. Madem 2 yıldır oradasın, öğrenebildiklerini burada bizimle paylaşırsan çok sevinirim.

Bu arada ben de evinde oturup iki satır karalayıp takılmıyorum burada. Şu an hali hazırda animasyon şirketim var. Çizgi film yazıp yönetiyorum Trt çocuk için. Evvelinden de piyasa geçmişim var. Amacım ilgili arkadaşlara ön ayak olmak.

Gerçekten bu işle ilgili ve ısrarcı arkadaşlara da elimden gelen yardımı yapmaya hazırım.

Teşekkürler, deneyimlerimi forumda yazacağım

 
Gönderildi : 11/02/2016 12:09 pm
(@mamiceys)
Gönderi: 1
 

Benimde konusu, senaryosu ve karakterleri ile Uluslararası olan bir animasyon projem var. Bu projeyi nasıl değerlendirebilirim?

 
Gönderildi : 14/02/2017 1:59 am
Paylaş: