Hakkı yenmiş biri olarak duruyor sinema tarihinde. Sevilen yönetmenler sayıldığında adı hiç anılmaz ama "Dolar Üçlemesi"ni izlemeyen de yoktur. Ben bayılırım kendisine. Yakın planları, yabancılaştırmaları, olaylara soğuk bakışı, iyi-kötü karmaşası, anti kahraman yaratmaktaki ustalığı, sosyo-ekonomik irdelemeler vs. Bu adamın sinemaya kattığı bir çok şey var ama entel tayfa tarafınfan nedense Kubrick kadar kabul görmez. Tamam bir Kubrick değildir ama en azından ismi anılmayacak kadar da kötü değildir.
Az önce Once Upon A Time in the West i izledim ve kusursuz açılış sahnesiyle dumur oldum. Hatta ilk yarım saati iki kere izledim. Hollywood dan ne yetenekler çıktığını(biliyourm aslen İtalyan kendisi) bu adama bakarak görebiliriz.
Sizlerin de görüşlerini merak ediyorum.
Kesinlikle bir tarz yarattığı tartışılmaz, spagetti western'in babası. Sadece iyi kötü çirkin bile efsane yapmaya yetiyor bence. Western hastası biri olarak saygıyla eğiliyorum önünde...
Hep aynı adamlarla çalışmasıyla meşhur diye biliyorum bir de...
- baço
Bir de Once Upon a Time in America gibi 4 saatlik bir başyağıtı stüdyo baskısıyla 1,5 saate indirilir (kendi karışmaz o montaja), yerin dibine sokulur.. Sonra kendi tekrar montajlar 4 saat.. Klasik olur.. Ama adı çıkmıştır bir kere..
2 yıldır bilgisayarımda Dolar Üçlemesi ve Once Upon üçlemesi, bir haftada tak tak sırayla izlemek istediğimden duruyorlar hâlen.. Uzun bir tatilde belki :).
Yakın planları çok meşhurdur Leone'nin bir de, ben de yakın plancı olarak çok arak yaparım kendisinden :).
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Lee van cliff'in pis suratının yakın planları felan özellikle... Nasıl bir adamdır o pisdir iğrençtir kalleştir ama hasta olursun karizmatiktir 😀
- baço
Hakkı yenmiş biri olarak duruyor sinema tarihinde. Sevilen yönetmenler sayıldığında adı hiç anılmaz ama "Dolar Üçlemesi"ni izlemeyen de yoktur. Ben bayılırım kendisine. Yakın planları, yabancılaştırmaları, olaylara soğuk bakışı, iyi-kötü karmaşası, anti kahraman yaratmaktaki ustalığı, sosyo-ekonomik irdelemeler vs. Bu adamın sinemaya kattığı bir çok şey var ama entel tayfa tarafınfan nedense Kubrick kadar kabul görmez. Tamam bir Kubrick değildir ama en azından ismi anılmayacak kadar da kötü değildir.
Az önce Once Upon A Time in the West i izledim ve kusursuz açılış sahnesiyle dumur oldum. Hatta ilk yarım saati iki kere izledim. Hollywood dan ne yetenekler çıktığını(biliyourm aslen İtalyan kendisi) bu adama bakarak görebiliriz.
Sizlerin de görüşlerini merak ediyorum.
Hakkının yenildiğini düşünmüyorum ben. Zaten Leone Hollywood için çalışmamıştır. İtalyanın bağrından kopup gelmiş bir adamdır. bu yüzden New York'lu Kubrick kadar kabul görmemesi normaldir. Ama bana Leone mi, Kubrick mi? diye sorsalar düşünmeden Leone derim.
Kubrick de kabul görmedi ki. O kaçtı Holivud'dan. Leone'nin kabul görmemesi konusunda genel olarak söylemiştim; sadece Amerika'da değil, dünya sinemasında çok hakkı teslim edilmemiş bir ustadır.
Tarz ve zevkler tabi ki tartışılmaz ama sinema bilgisi ve tecrübesi olan insanların da bilgisine saygı göstermek gerekir. Bu insanlarla konuştuğunuzda görürsünüz ki Leone 1. sınıf, Kubrick 2. sınıf bi yönetmendir. Bu bağlamda isimlerini yanyana koymak bile yanlış olur. Kubrick in sinema anlayışı döneme göre popüler film ler çekmektir. Tek bi tarzı yoktur. Polisiye den savaş a, bilim kurgu dan psikolojiye birçok farklı tarzda filmleri vardır. Ama Leone devamlı en iyi bildiği tarzı uygulamıştır. Suçluların dünyasını çok güçlü senaryolarla birleştirmiştir. Sinematografi, müzikler, senaryo, kurgu ve anlatım 1. sınıftır. Her ne kadar western film leriyle hatırlansa da bence "Once upon a time in America" Godfather la kıyaslanabilecek tek filmidir.
Sergio Leone denilince, Amerikan vahşi batısını John Wayne filmlerinden daha iyi şekilde bir italyan ın anlatmış olması çok garibime gider. Buna karşılık Amerika da ki İtalyan çetelerini gösteren en iyi filmleri de Amerika lılar yapmıştır. (Ford Coppola, Scorsese gibi.. gerçi Scorsese amerika da italyan mahallesinde büyümesinin de önemi büyüktür.) Bu iki ülkenin bu durumu hep garibime gitmiştir.
Sonuç olarak Leone sinemada bi kilometre taşıdır. Ve bence, yedinci sanata biraz saygımız varsa eğer, Leone nin entellerin tartıştığı yönetmenlerle değil Kurosawa, Fellini , Scorsese, Truffaut gibi yönetmenlerle aynı sınıfa konması ve buna göre anlaşılması daha doğru olur.
... Bu insanlarla konuştuğunuzda görürsünüz ki Leone 1. sınıf, Kubrick 2. sınıf bi yönetmendir. Bu bağlamda isimlerini yanyana koymak bile yanlış olur. Kubrick in sinema anlayışı döneme göre popüler film ler çekmektir...
Şaka yapıyor olmalısın.
Kalem Oynatan İle Ayı Oynatanın Buluştuğu Yer
... Bu insanlarla konuştuğunuzda görürsünüz ki Leone 1. sınıf, Kubrick 2. sınıf bi yönetmendir. Bu bağlamda isimlerini yanyana koymak bile yanlış olur. Kubrick in sinema anlayışı döneme göre popüler film ler çekmektir...
Şaka yapıyor olmalısın.
Tabi ki katılmıyor olabilirsin. Dediğim gibi tarz lar farklı olabilir. Ama hazır tam da tarz demişken senden Kubrick ve Leone nin tarzlarını kıyaslamanı beklerim. Madem Kubrick in en az Leone kadar iyi bi yönetmen olduğunu düşünüyorsun..
Popüler kavramıyla ilgili bir sıkıntı var galiba. Popüler sanıyorum popülasyondan türemiş, çok kişiye ulaşan, çok kişi tarafından beğenilen anlamında. Bir de zamanın etkisi var tabi. Belli bir zamanda geniş kitleye ulaşan şeydir popüler. Kubrick'i bu tanımın içine hiç bir şekilde sokamıyorum ben. Yaptığı filmler hiç de geniş kitlelere hitab etmiyor, kesinlikle belli bir algı seviyesinin üzeri için yapılmış işler. Ayrıca çok başka türde filmler çekmesi ve neredeyse hepsinde başarılı olması onu popüler olanın peşinde koşan bir adam değil, üstün bir adam yapar bence. Pilavı çok iyi yapabilirsiniz ama çok iyi pilav yapana aşçı denmez. Her yemeği yapabilen adamdır aşçı. Leone kötüdür yada başarısızdır demek değil bu, Kubrick çok özel adamdır demektir.
Leone ve Kubrick çerçevesinde popülarite tartışılacaksa,
Leone Kubrick'in yanında bildiğin popstar kalır.
Yapma bunu martin! Lütfen!
Kubrick Amerika'dan çıkmış en derin, en anti-popüler yönetmenlerden biridir.
Ha bu karşılaştırmayı Hitchcock için yapsan anlayabilirim ama Kubrick çok yanlış.
Kubrick'in en temel özelliği olan çok farklı filmleri benzer bir dille çekebilmesi (bu açıdan Hitchcock'tan daha iyi bir yönetmendir benim gözümde) onu daldan dala atlayan bir yönetmen değil ancak sinemada Tanrı yapar.
Farklı filmleri kendine has sinematografik bir kalıpla çeker tabi. Gidip Hollywood kitapçığı kurallarını uygulamaz.
Bir filmini söyleyin birbiriyle aynı olsun.
Bir filmini söyleyin birbirinden farklı olsun.
Leone ve Kubrick çerçevesinde popülarite tartışılacaksa,
Leone Kubrick'in yanında bildiğin popstar kalır.
çok ağır olmuş be.. hocam şimdi önce şunu soyliyim bi kere neyi tartışıyosak onu iyi bilecez.. dünyanın en kötü yönetmenini de desteklesek önce bilgi miz olacak. Ben şahsen Kubrick in bütün filmlerini izledim. clockwork orange, barry lyndon, shinnig bunlar bence iyi filmleridir. te killing, spartacus dönemine göre bakıldıında belki iyi filmler olabilirler. hatta paths of glory nin final sahnesi belki tarihte ki en iyi film finallerinden biridir. ordaki kadınla da film sonrasında evlenmiştir zaten biliyosun.
Ama bir zamanlar amerika filmi belki Godfather klansmanında ona rakip olabilecek tek filmdir. bir zamanlar batı da dolar üçlemesi .. bu filmlerdeki senaryo, kurgu, sanat anlayışı, anlatım tekniği ndeki başarı başka kaç tane filmde var..
Aslında en başında da dediğim gibi herkesin kendi zevki kendie tabi. izleyici recep ivedik i beğeniyosa beğenir. kişeye özgüdür. Ama sanat boyle bişey asla değil. Tabi ki günümüzde artık boyle filmler revaçta değil. Ama bu demek değil ki kurosawa, leone, truffaut gibi adamlar sıradan veya popülisttir.
Elmalar-armutlar martin.scorsese, hepsini birbirine kattın. Önce Kubrick'e popülist dedin ki bu doğru bir değerlendirme değildir, ister o günün şartlarında ister bu günün şartlarında bak, nereden bakarsan bak değişmez. Sonra Kubrick'in filmlerini saydın ve bir çıkarım yaparsın artık diye beklerken şöyle bir cümle kurdun, "Ama bir zamanlar amerika filmi belki Godfather klansmanında ona rakip olabilecek tek filmdir". Şimdi buna uygun olarak Türkçe'de daha önce belirlenmiş olarak söylenen söz "bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu" dur. Yani bu mudur senin Kubrick'in popülist olduğuna dair kanıtın. Ayrıca bir taşla iki kuş vurmuş olduğunu da söylemek lazım. Sinema tarihinin belkide en popüler filmi olan The Godfather ile karşılaştırdığın film, popülist olmadığını iddia ettiğin Leone'un filmi. Şimdi nasıl çıkarımlar yapıp nasıl devam etmek gerekiyor ben kestiremiyorum. Daha bir sürü soru var, The Godfather'la kıyaslayıp mı filmlerin iyi-kötü olduğuna karar vereceğiz, o mudur ölçü, kime göre neye göre, her şey zevktir dedin ama hangi filmler günümüzde revaçta değil, Kurosawa, Truffaut, Leone popülist değil ama yine elmalar-armutlar her şey çorba.
Bir daha anlatmayı denersen sevinirim.
hocam ben orda kıyaslama yaptım.. kubrick filmlerini sonra da leone filmlerini yazdım farklı açılardan kendi kıyaslama mı yaptım.. Niye bu kadar anlayamadın anlamadım.
bir zamanlar amerika filminden bahsederken de baba nın tarzına yakın bi film dedim. hangi filmle kıyaslasaydım başka. Zaten kubrick in bu tarz da bi filmi de yok kıyaslanacak. Dolayısyla herhangi bi filmiyle karşılaştıramadım..
Uzun lafın kısası sana şunu söyliyim.. Türkiye de ki sinema izleyicileri ne baktııgım zaman biraz sinemadan anlayan ya da anladığını zannettiiği adam lar için veya bu entel takılmaya çalışan adamlar da kubrick lafını duyuyorum. 17-18 yaşımda ben de çok fazla begenirdim kubrick filmlerini.. hala da iyi bir yönetmendir diyorum. ama benim için ilk 10a girecek bi yönetmen değil.
Kıyaslama yaptın tamam orayı anladım ama Kubrick'in popülistliğinden bahsediyorduk, birden birde oraya geçtin. Tamam Leone ile devam edelim kendi başlığında en azından.