Canon magiclantern olayı aslında basit, magiclantern ana sayfasında çok güzel bir kullanım rehberi de var:
www.magiclantern.fm
Forumda sıfırdan kullanımını anlatan başlıklarda mevcut, ben sadece yeni geliştirmelerden bahsedeceğim:
http://filmfabrikasi.com/forum/viewtopic.php?f=89&t=10875&p=123979
http://filmfabrikasi.com/forum/viewtopic.php?f=93&t=16507&p=160266
Yüksek çözünürlüklü raw kayıt için öncelikle 5d3 6d 700d 100d 650d eos-m modellerinde magic lantern experiments sayfasından 4k crop rec sürümünü indirmek gerekiyor:
https://builds.magiclantern.fm/experiments.html
Bu sürümle 10 bite kadar loseless raw kayıt alınabiliyor (12 veya 14 bit de alınabiliyor, 10 bit daha düşük veri transferi kullanıyor), yani sensörün tamamını kaplayan fullhd 24-25p raw görüntü almak mümkün bu sürümle. Bununla birlikte 2.5k 24p 16:9, 3k 20p 2.4:1 gibi çözünürlüklere çıkmak için ek bir modül kullanmak gerekiyor. Bu da sd_uhs.mo modulü, sağladığı şey ise sd kartını overclock yapmak ve yazma hızını arttırmak. Örneğin sandisk extreme 95mb/s yazım hızı 40mb/s civarlarında, bu hız aşırtma ile 55mb/s'ye kadar çıkabiliyor. sd_uhs modulünü indirip magiclantern modules klasörüne kopyaladıktan sonra makineden magiclantern menüsünden aktif edip çalıştırmak gerekiyor. Modül çalıştırıldıktan sonra normal çekim işlemlerine devam edebilirsiniz. Çekim esnasında kart daha yüksek yazım hızına çıkacaktır.
Geliştiriciler sd_uhs modulünü experiments sayfasına eklemediler çünkü hızaşırtma beraberinde az da olsa risk getiriyor. Fakat modül bulunabiliyor, örneğin geliştiricilerden birisinin aşağıdaki adresinde bulabilirsiniz:
https://bitbucket.org/Dannephoto/magic-lantern/downloads/
Kısaca bu geliştirmeler ile 40mb/s yazma hızı ile sınırlı 100d 6d 650d 700d eos-m gibi modeller 2.5k 16:9 24p raw kayıt alabiliyor.
5d3 4k 2.4:1 24p raw kayıt alabiliyor.
Yazdıklarım ile ilgili daha detaylı bilgileri magiclantern forum sayfasından inceleyebilir ve takip edebilirsiniz:
https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?board=34.0
"Pain is temporary, film is forever."
"You can't stop what's coming."
Herkese merhabalar ve iyi günler,
Kısaca kendimden, ne yaptığımdan ve ne yapmak istediğimden bahsedip sorularıma geçeceğim. Ben de ülkemizdeki bana benzeyen çoğu arkadaşım gibi sinema mezunu olup, sektörde(reklam ajansları, prodüksiyon şirketleri, televizyon kanalları vs.) dikiş tutturamamış, düzenli iş bulamamış, adını duyuramamış bir arkadaşınızım. Yine çoğu arkadaşım gibi şansımı, bir kaç sene önce düğün piyasasına girerek denedim. İlk başlarda her şey iyiydi, malumunuz fotoğraf stüdyolarının kaliteleri çok düşük olduğu için, evlenen çiftler üniversite mezunu freelance gençlere şans verdi ve iyi paralar kazandırdı, ancak haklı olarak duyan geldiği için artık düğün işlerinde maalesef arz, talebin çok üzerinde, bundan 3-4 seneki iş hacmi kalmadı. Ben de mevcut kameralarımı satarak elime geçen paranın bir kısmıyla, tamamıyla ya da üzerine bir miktar koyarak yeni bir kamera almak istiyorum. Kamerasız kalmak istemiyorum, eskisi kadar olmasa da hala okul gösterisi, düğün, doğum günü, şirket toplantısı gibi etkinliklere gidiyorum. Bir yandan model yükseltmek de istiyorum, ticari işlerden arta kalan zamanlarda kısa film, belgesel, deneysel, müzik klibi gibi çeşitli çekimler yapacağım. Şimdi sorularıma geçiyorum:
1) Bir arkadaşım yakın zamanda SONY FDR-AX700 4K HDR, başka bir arkadaşım da yakın zamanda Blackmagic Pocket Cinema 4K aldı. İkisi de kameralarından çok memnunlar, hem ticari işlerinde hem de serbest/hobi/kısa film gibi işlerinde kullanıyorlar. Pahalı, büyük ve ağır oldukları için yarı-profesyonel ya da profesyonel kameraları tavsiye etmiyorlar. Sizce haklılar mı? Bu iki kameradan birini mi almalıyım? Bu arada sıfır fiyatları karşılaştırıldığında Pocket Cinema, FDR-AX700'den 1.000 lira daha ucuza geliyor, ancak lens alacağımı hesaba katarsak totalde daha pahalıya geliyor.
2) Elimde SONY NXR-NX5 ve Canon EOS 5D Mark II var. Bazı arkadaşlarım "düşünme sat ikisini de" derken, bazı arkadaşlarım "FDR-AX700 ya da Pocket Cinema onların yerini tutmaz" gibi cümleler kuruyor. Siz ne diyorsunuz?
3) Fotoğraf çekmediğim ve çekmeyeceğim için DSLR ya da Aynasız bakmıyorum. Sizce bu doğru bir bakış açısı mı?
Vereceğiniz cevaplar için şimdiden teşekkür ederim.
FDR AX700 diye bir kamerayı ilk kez duydum, bunun sebebi bu tarz kameraların sinema video işlerinde çok tercih edilmiyor oluşu olsa gerek.
Yani bu kamerayla bir şey yapılmaz mı, yapılır. Ama sıfırdan alacaksan bunlara yönlendirmeyiz genelde. Neticede videonun üzerinde oynayacak kişiler için değil de, kameradan çıkan görüntü iyi olsun, çok yer de kaplamasın mantığına sahip kişiler tarafından kullanılacağından (daha çok turistik, anı vs.) üzerinde oynama esnekliğine kısmen kapalı geliyorlar. Gerek yok çünkü.
Elindeki kameralar gayet iyi. Tek sıkıntıları yavaş yavaş HD'nin yerini 4K'nın almaya başlamış olması.
Pocket cinema camera'yı bütün bu seçenekler içinde elbette en öne koyarım. Ama onun da beraberinde getirdiği zorluklar var ve uğraşmak istemeyebilirsin. (Ben uğraşmak istemiyorum mesela, video-sinema işleriyle ilgilinen biri olmama rağmen) Pocket başlığında sayfalarca örneklerle tartıştık.
İnsanların DSLR ve aynasız tercih etmelerinin sebebi fotoğraf değil. Elbette esas hedef her ikisini de yapanlar, ama gelin görün ki sadece video işi ile uğraşan biri en son hangi camcorder çıktı diye bakmıyor, hangi aynasız ve DSLR çıktı diye bakıyor çünkü lens değiştirebilmek mühim bir nimet. Bu nedenledir ki, firmalar zaten video-sinema işleriyle uğraşan insanlar için uygun halde çıkartıyorlar aynasız ya da DSLR makinalarını çünkü bu kitlenin camcorder almayacağını biliyorlar.
Özetle Pocket ile ilgili yaptğımız tartışmaları başlığından oku. Başka kameralar ile ilgili yaptığımız tartışmalar da var farklı başlıklarda.
Ben bu aralar GH5'çiyim mesela. Param olsa onu alırım.
FDR-AX700 aslında tüketici sınıfı bir el kamerası. SONY'nin güncel tüketici sınıfı kameralarının en iyisi. Aslında video çekmeyi sadece hobi olarak gören ama ciddi bir hobi olarak gören, çektiği görüntüler de sıradan bir tüketici kamerasının düz renklerinden ziyade, çekimleri sinematik tat versin isteyenlerin satın aldığı bir ürün. Baktığınız zaman hiç ucuz bir kamera da değil, sabit lensli bir handycam olmasına rağmen Pocket 4K'nın body'sinden sembolik de olsa(1.000 TL) daha pahalı(Hem yurtdışında hem de TR'de).
Pocket ile ilgili olan tartışmalarınızın hepsini okudum. Siz GH5 diyince aklıma Panasonic seven bir üniversite arkadaşım geldi, ona sordum. O zamanlar GH4 kullanıyordu, şimdi GH5S almış, "bununla sinema filmi bile çekilir, o kadar iyi bir makine ama Pocket daha sinemasal görüntüler veriyor, düşük ışık performansı daha iyi" diyor, bazı reklam/tanıtım işlerinde kullanıyor; tabii ki benim öyle prodüksiyonlarım asla olmadı. GH5S ve Pocket arasında kalıp, son anda Panasonic'i tercih etmiş.
Lens değiştirmenin önemini biliyorum, sadece bize üniversitede hocalar hep "video, video kamera ile çekilir, fotoğraf makinesiyle değil" mantığını aşıladıklarından, bize stüdyo ortamlarında sabit lensli, hatta kasetli SONY kameralarla şov yaptıklarından, fotoğrafçılıkla hiç işi olmayan bazı insanlar, video çekimlerini video kameralarla yapıyor. Örneğin ben Mark II'yle üniversitedeki kısa filmlerimi çektim, çok da memnun kaldım, ama hiç ticari bir video çekmedim. Bir arkadaş derste hocaya, "ama hocam bu elinizdeki kameranın lensi fix, olur mu ki?" dediğinde hoca, "senin değiştirebilir lensle ne gibi bir işin olabilir?" demişti. Hani mantık oydu.
SONY NX5'in sorunu, dev bir kamera olmamasına rağmen ağır ve büyük oluşu. Yoruluyorsunuz. Taşıması sorun, çekim yapması sorun. Mesela ben elimdeki NX5'in yapacağı her işi, bu bahsettiğim FDR-AX700'ün yapacağına emin olsam, hiç düşünmem. Ama emin olamıyorum.
Pocket adı üzerinde sinema kamerası.
GH5 ise her şey için uygun pocket kadar sinematik olmasa da hem sinema hem de video işleri için yabancıların all-around camera dediği bir kamera. Yani pocketın pilinden monitörüne depolamasına kadar neden olduğu sorunların hiçbirine sahip değil GH5. O nedenle hızlı ilerlemesi gereken işlerde kusursuz.
Hocaların ne dediğini bilmem ama her şey apaçık ortada. Elbette paran varsa değiştirilebilir lensli fs7 gibi kameralar en uygunu, ama yoksa dslr mirrorless piyasası ortada. Sebepleri de açık.
Şu aşamada sony a6500/6300, Gh5, pocket, fujifilm xt ya da xh serisi, sony a7s serisi arasından bütçeye ve ihtiyaca en uygunu seçmek gerekir.
Gh5 konusunda kezzap’a katılıyorum.
Tanıtım, düğün/müzik video, belgesel, kısafilm gibi kategorilerde en kullanışlı kameradır. Hatta cine lensler ile kullanıldığında yüksek bütçeli işleri dahi rahatlıkla kurtarır.
Bmpcc 4K ise teknik anlamda sinema disiplini ile çalışanlar için ideal. Aynı zamanda ultra depolama ve işleme altyapısı da kurmak gerekiyor. Bu bakımdan listenizden silebilirsiniz.
Gh5, Sony a7III, Sony a6300-400-500, fujifilm xt3 vs içerisinde de bayrak gh5’te.
Önerdiğiniz bütün kameraları inceleyeceğim. Cevaplarınız için çok teşekkür ederim. Sizin kullandığınız kameralar neler? Ve neden?
Bmpcc(1) ve fujifilm xt30 kullanıyorum. Xt30 fiyatı 5000 lira olduğu için tercih ettim.
Artıları
Hdmi 10 bit 422 çıkış, 1080 120fps, 4K (cropsuz) 200mbps dahili kayıt imkanı, çok çok iyi fotoğraf performansı ve kaliteli ses kayıt imkanı.
Eksileri
10 dakika limit, 4gb kayıttan sonra ikinci dosya açması, küçük olduğu için ısınma sorunu, tripota takıldığında batarya ve karta ulaşamama.
Gerçi kayıt limiti hariç diğer sorunların çözümü kolay.
Bmpcc söz konusu sinema ise o fiyata alternatifi yok. Ek aparat problemleri var ama sinema filmi çekecekseniz extra aparatlara mecbursunuz zaten.
Artıları eksilerinden daha fazla geldi bana. Sinema filmi çekmek gibi bir niyetim yok, ama çekecek olsaydım mümkün mertebe hiç bir aksesuar ve aparat kullanmadan çekmeye çalışır, filmimi öyle tasarlardım. Ekipman çünkü ekibi ve maliyetleri büyüten bir şey. İsim vermeden, düğün piyasasında meşhur bir arkadaşımız, çiftlere çektiği kısa film tadındaki klipleri, Mark IV'ü elinde tutarak çekiyor. Herhangi bir gimbal kullanmadan. Sonuçlar güzel, müşteriler memnun, fiyatlar yüksek ve randevu almak çok zor. Ben de o kadar gimbal baktım ve aldım enayi gibi.
Sony a6300 ikinci elde 16-50 kit lens ile 5000 tl’ye kadar bulunuyor bu arada.
Artıları eksilerinden daha fazla geldi bana. Sinema filmi çekmek gibi bir niyetim yok, ama çekecek olsaydım mümkün mertebe hiç bir aksesuar ve aparat kullanmadan çekmeye çalışır, filmimi öyle tasarlardım. Ekipman çünkü ekibi ve maliyetleri büyüten bir şey. İsim vermeden, düğün piyasasında meşhur bir arkadaşımız, çiftlere çektiği kısa film tadındaki klipleri, Mark IV'ü elinde tutarak çekiyor. Herhangi bir gimbal kullanmadan. Sonuçlar güzel, müşteriler memnun, fiyatlar yüksek ve randevu almak çok zor. Ben de o kadar gimbal baktım ve aldım enayi gibi.
O nedenle all-around kameralar bizim ihtiyacımız olan şey. Bunu anlatmaya çalışıyorum uzun süredir, görüntü kalitesi kameraya değil size bağlıdır bir süreden sonra. O nedenle en rahat edeceğiniz kamerayı kullanın. Benim için canon 550D pocket-1 den daha iyi bir kamera mesela. Neden, çünkü rahat kullanabildiğim için maharetlerimi daha iyi sergiliyorum.
Haklısınız.
Sony a6300 ikinci elde 16-50 kit lens ile 5000 tl’ye kadar bulunuyor bu arada.
Mevcut döviz kurlarına rağmen şu aralar kamera almak için iyi bir dönem. Sezon olduğu için, kıştan beri kamera satmayı bekleyen sayısız firma ve satıcı, aradığı satışları yakalayamadığı için ciddi indirimler yapmak zorunda kaldı son haftalarda. Yeni kameraları finanse edebilen, yeni kamera almak zorunda olan, aldığı her kameranın parasını hızlıca çıkartan fotoğrafçı/videografçı sayısı o kadar az ki, bir sürü sıfır kamera raflarda eskiyor şuan. Düğün endüstrisinde şu sıralar bir "sezon paniği" yaşanıyor, sıfır veya ikinci el kamera almayı düşünen arkadaşlara duyurulur.
Artıları eksilerinden daha fazla geldi bana. Sinema filmi çekmek gibi bir niyetim yok, ama çekecek olsaydım mümkün mertebe hiç bir aksesuar ve aparat kullanmadan çekmeye çalışır, filmimi öyle tasarlardım. Ekipman çünkü ekibi ve maliyetleri büyüten bir şey. İsim vermeden, düğün piyasasında meşhur bir arkadaşımız, çiftlere çektiği kısa film tadındaki klipleri, Mark IV'ü elinde tutarak çekiyor. Herhangi bir gimbal kullanmadan. Sonuçlar güzel, müşteriler memnun, fiyatlar yüksek ve randevu almak çok zor. Ben de o kadar gimbal baktım ve aldım enayi gibi.
O nedenle all-around kameralar bizim ihtiyacımız olan şey. Bunu anlatmaya çalışıyorum uzun süredir, görüntü kalitesi kameraya değil size bağlıdır bir süreden sonra. O nedenle en rahat edeceğiniz kamerayı kullanın. Benim için canon 550D pocket-1 den daha iyi bir kamera mesela. Neden, çünkü rahat kullanabildiğim için maharetlerimi daha iyi sergiliyorum.
Siz şuan 550D ile yapıyorsunuz çekimlerinizi?