Forum

[Sabit] Işık Kaynakları

135 Gönderi
10 Üyeler
0 Reactions
44.6 K Görüntüleme
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Başlığı açan
 

Sağolasın, ben şöyle bakayım bize uygun olabilecek ışıklara da şuraya bir liste yapalım.
Gelip soran eden çok oluyor ve bilinen genelde sadece redhead oluyor.

Led çok kullanılıyor ama profesyonel yapımlar hala HMI falan kullanıyorlar bildiğim kadarıyla.
Benim merakım dar mekanlarda bu kadar kuvvetli ışıklarla nasıl dramatik ışıklandırma yaptıkları.
Sanırım bloklamayla, yönlendirmeyle yapıyorlar.

 
Gönderildi : 27/12/2015 10:07 pm
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

bunu da sabitleyemiyor muyuz bir ayağın üzerine? bir de şunu sorayım bundan key light yapılabilir mi? sonra yanına fill light falan ekleyecek olsak.
Olur tabi. Her ışığı her amaçla kullanabilirsin aslında ama bu yapısı ufak olduğu için daha çok kamera üstü ya da yanı gibi konumlar için tasarlanmış gibi. Yoksa bir ayağa takıp her amaçla kullanabilirsin. Sadece ayakla kullanacaksan ve set biraz büyük ise bu yetmeyebilir. O zaman da birden fazla lazım demek istedim.

teşekkürler fulgura biraz daha anlaşılmak adına şöyle diyeyim güç olarak sette ana ışık olarak bunu kullanıp yanına iki tane fill light ve back light ayarlayabilir miyim? yani öğrenmek istediğim bu ışığı alıp ana ışık olarak mı kullanırım yoksa bu yardımcı ışık olur da yanına daha güçlü bir key light mı gerekir?

 
Gönderildi : 27/12/2015 11:49 pm
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Başlığı açan
 

Yok abi ana ışık olarak bunu kullanamazsın.
Yardımcı ışık olur bu çoğu durumda.

 
Gönderildi : 27/12/2015 11:56 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Sağolasın, ben şöyle bakayım bize uygun olabilecek ışıklara da şuraya bir liste yapalım.
Gelip soran eden çok oluyor ve bilinen genelde sadece redhead oluyor.

Led çok kullanılıyor ama profesyonel yapımlar hala HMI falan kullanıyorlar bildiğim kadarıyla.
Benim merakım dar mekanlarda bu kadar kuvvetli ışıklarla nasıl dramatik ışıklandırma yaptıkları.
Sanırım bloklamayla, yönlendirmeyle yapıyorlar.
Evet aynen öyle. Çok güçlü HMIlar dediğim gibi zaten dış mekanda ya da iç mekana dışarıdan güneş ışığı etkisi vermek için kullanılıyor. Işık kontrolü kendi başına bir teknik ve sanat denebilir. Perdeler ve scrimler ile inanılmaz kontrol sağlanabiliyor ama set korkunç karmaşık bir hale geliyor.

Madem başlığı açtın bari kendimce bir şeyler tartışayım.

Nasıl ses konusunu özel bir elemana emanet etmek gerekiyorsa ışık konusunda da uzman bir kişi ya da ekip lazım ama biz her şeyin ucundan tutup zamanında öğrendiğimiz için idare ediyoruz. Yoksa ışıklandırma kendi içinde bir derya alan. Aslında inanılmaz zevkli ama konuya ilgin olması lazım. Bir de elbette konun ve öykünün ışıklandırılmasını önceden kafanda kurman lazım. Nasıl kadraj, plan ve bloklama önceden yapılıyorsa bunlarla paralel ve bunların sınırlandırılmaları ile bir de ışıklandırma planın olmalı.

Sıradan fotoğrafçılıkta kullanılan 3 nokta ışıklandırma sinema için uygun değil. Daha çok foto işi ya da belgesel/röportajda işe yarıyor. Drama için ise bambaşka şeyler düşünmen gerek. Ben şu anda kara kara nasıl tepe ışığı kurarım diye düşünüyorum. Dİğer ışıklar ve türleri vb sorun değil ama tepe ışığını amatör set ortamında kurmak bence en zoru. Mikrofon işinden daha çok kafamı kurcalıyor bu çünkü amatör altyapı ile zor. Bir rig ya da sehpa yardımıyla iki yaklaşım var ve bunlardan hangisini kullansam diye düşünmekteyim bir süredir. Biri daha klasik olan yol yani boom mantığına yakın ayakla bir ışığı kullanmak:

Diğeri de daha yarı-profesyonel yöntemler ama bunlar için bir iskele ya da tavan montajı lazım.

Bugüne dek idareten dar açılı planlarda mikrofon ayağı ve çin feneri ile idare ettim çünkü hafif ve hoş bir ışığı var ama bir oda için bu zor. Aşağıdaki gibi durumlarda oluyor ama gece ortamı için pratik bir yok bulmalı.

Bunun dışında amatör için 4-5 ışığın yeterli olacağını düşünüyorum.

Bu vesileyle JeanG'nin de sorusunu cevaplamış oldum sanırım. Bahsettiğin türden ışıklandırma yani 3-nokta istiyorsan ve ışıklandıracağın nesne/kişi belli bir yakınlıkta ise bunu ana ışık ya da destek ışığı olarak kullanabilirsin elbette. Ama dış mekanda isen ve ışıklandırman gereken mekan daha geniş ise bu ışık biraz yetersiz kalabilir gibi geliyor bana. Bu ışık dediğim gibi aslında video prodüksüyonu için geliştirilen kamera led ışıklarından türetilme yani onların geliştirilmiş ve güçlendirilmiş versiyonu ama daha kapasiteli görünüyor. Söylediğim gibi 1-2 yıl önce bunu gördüm tesadüfen bir yerli fotoğrafçının sitesinde ve adamla yazıştım ama verdiği fiyat yüksek geldi. Sonra yayıldı bu ışık. Bence amatörün işlerinin %80'İni görür yine de. Ama 3 redhead ile yaptığın açık mekan ışıklandırmasını yapar mı bilemem. Bir denemek lazım. Ben sadece kafamdaki soru işaretini ifade etmek istedim. Bazen bu konularda biraz fazla pimpirikli davranıyorum ben ama geçmişte zorluk yaşayınca aklımda 100 üzerinden olabildiğince 100'e yakın puan verme kaygısı var. Eğer o soru işaretlerinin bir kısmını kendim çözebilirsem ikna olup alıyorum ben de.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 28/12/2015 12:13 am
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Başlığı açan
 

Benim de öğrenmek istediğim esas alan bu aslında. Sinemayı güzel yapan şey bu. Işık. Dizi ışığı gibi her yerin parlak olduğu ışık yerine gerçekten yetersiz ışıktan ötürü kötü ışıklandırılmış grenli bir görüntüyü tercih ederim ben. Çünkü hayatta o kadar ışık yok bence. Her yeri aydınlatacağınıza görüntü karanlık olsun tercihimdir. Victoria filmi mesela, efsanedir bu konuda ve cesurdur, bence o film, aktüel kamera tek plan olmasa bile o estetikle çekilmeli. Basitçe teknik bir zorunluluk olmamalı o.

Aslında amatör olarak en zorlandığımız alan bu ve ses. Özel birinin ilgilenmesi lazım gerçekten.
Ben de zaten bundan sonra hep ikinci bir yönetmenle çalışmayı düşünüyorum. Hem birçok sinemayla ilgilenmek isteyen arkadaşım var, onlar için adım oluyor, cesaret oluyor, hem ben asıl sinemanın yattığını düşündüğüm yer olan "görsele" daha çok eğilebilirim sette.
Ama işte önden ekipmanı bilmek lazım. Uzun yıllar boyunca kamera hareketinin estetiğine kafa yorduk.
Artık yazarken direkt aha burada ince bir dolly hareketi, burada omuz kamerası falan gibi estetik tercihler otomatik olarak geliyor.
Aynı şeyin ışık için de olması lazım. Önümüzdeki senelerde kısmetse ışığı daha derin anlamak gerekiyor. Az çok biliyoruz, ama işte az çok.
Bütün nüanslarıyla detaylı olarak kurgulayabilmeli, uygulayabilmeliyiz.

 
Gönderildi : 28/12/2015 12:54 am
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

ışık gerçekten en mühim şey. 550d'den sonra az ışık alan bölgelerde banding olacak diye resmen korkarak bekliyorum pocket'ı da. birkaç ay ışıklarla uğraşabilme fırsatım oldu ama hep deneme yanılma yoluyla bulabildim doğru konumlandırmayı. şimdi yine ışık da alıp bir süre bunun üzerine antrenman yapmak istiyorum ama hala karar veremedim ne almam gerektiğine. en sonki başlığımda worklight ve dörtlü olan ışıklarda karar kılmıştım. şimdi bu ışık var mesela. elbette amaca göre değişiyor, kimi yerde redhead gerekir kimi yerde bu tarz ışıklar ama amatör için her yerde kullanabileceği en ekonomik seçim ne olmalıdır anlayamadım hala. fulgura amatörün işini %80 görür demiş, öyleyse bir tane bundan almakla başlanabilir mi ışık setine?

ben de kezzap gibi aydınlatılmış görüntüyü sevmiyorum ama görece karanlık olan çekimlerde nasıl banding yapmadan aydınlatıcaz çözebilmiş değilim.

 
Gönderildi : 28/12/2015 1:17 am
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Daha önce de dediğim gibi, 8 bit DSLR ile devam edecekseniz worklight alıp ortam ışığını dolaylı arttırın. Bu amatörün öğreneceği ve görsel kaliteye giden ilk adımdır benim gözümde. Bunun dışında banding vb olursa bunu postta halletmeyi deneyin ama bundan korkarak çekim yapmaktan çekinmeyin derim. O tür durumlara düşmemeye çalışın. Olabildiğince böyle yapmak gerek yoksa bu ekipman fetişizmi biraz da mükemmeliyetçilikle birleşinde üretimsizliğe dönüşür kalır. Işığım yok diye çekmemek olmaz. Bu ışık güzel bir ışık ama kapasitesince sınırlı. Stüdyo ortamı için ve iç mekan çekimleri için ideal olur bir amatör için. Dış mekan ve gece için başka şeyler düşünmek gerekir sadece.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 28/12/2015 1:31 am
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

tamam fulgura bu ışığı da daha önceki başlıktan aldığım notlara ekliyorum. dslr yok bu arada bir daha da dslr'ın eline düşmem umarım 🙂

 
Gönderildi : 28/12/2015 1:42 am
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Başlığı açan
 

Şimdi yavaştan başlıyorum. Önce Tungsten ışıklara bakacağım piyasadaki.
Büyük arşiv geliyor. 🙂

 
Gönderildi : 28/12/2015 1:51 am
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

abi arşiv noldu geliyor mu 🙂

 
Gönderildi : 03/01/2016 9:32 pm
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Başlığı açan
 

Evet... Az bekle hazır, topluyorum.

 
Gönderildi : 03/01/2016 9:38 pm
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

bekliyorum abi yoksa acilen ışığa ihtiyacım olduğu için ayaklı projektör alıcam ve fulgura blog'da diğer çözümlere yönelin dediği için gönülsüz alıcam. belki senin arşivde güzel bir şey çıkar 🙂

 
Gönderildi : 04/01/2016 12:20 am
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Başlığı açan
 

Abi hemen o zaman sana hızlıca özet geçiyorum.
Bir ya da iki tungsten ışık al güçlü:

Redhead ya da benzer tungsten alternatifler

https://filmmakersmemory.wordpress.com/2015/12/31/harrison-ql-1000-variable-lights/ 110 DOLAR

https://filmmakersmemory.wordpress.com/2015/12/28/godox-ql-500-500w-photo-pro-studio-video-continuous-light/ 100 dolar civarı

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xfresnel+.TRS0&_nkw=fresnel+&_sacat=0

Fresnel ışıklar düşünebilirsin bunların avantajı fresnel mercek sayesinde yumuşak dağılıyorlar, özellikle kenarlarda iki fresnel birbiriyle iyi geçiş yapıyor. Ben henüz kullanmadım ama düşünüyorum.

Diğer iki olasılık da: Floresan ya da Led

Benim Ledlerde gördüğüm iyi olasılıklardan biri bu:
https://filmmakersmemory.wordpress.com/2015/12/30/aputure-al-528-review/ Ama pahalı biraz. 180 dolar.

Diğeri de daha önce paylaştığım Yongnuo'lar. Onlar daha ucuz ve iki renkli. (Sony batarya gerektirecek)

Detay ve yakın planlar için şundan iki tane düşünebilirsin: https://filmmakersmemory.wordpress.com/2015/12/28/amaran-160-led-light-3200k-5500k/ Ben alacağım bundan.

Şunlar çok ilgimi çekti:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/298508-REG/Impact_401476_Two_10_Floodlight_Kit.html

Kinoflo tipi ışıklar bütçeye uygun olarak yok. O yüzden alternatif olarak Bu burada paylaştığım 4 soketli softboxları düşünebilirsin.

Özetle bir-iki tungsten, bir iki küçük led, bir iki de softbox ya da büyük led ile toplamda üç ila altı ışık arasında bir set yapabilirsin.

3200Kelvin ile 5600'ü bir arada kulllanacaksın bu renk sıkıntısı yapar gibi biraz, ama tungstenlar 3200 diğerleri alacaklarına bağlı olarak 3200 ve 5600'ü bir arada verir. Öyle olursa sıkıntı olmaz, ama sarı ile beyazı bir arada kullanacağın durumlarda beyaz çarşaftan sarıyı geçirmek, ya da beyaz duvardan yansıtmak gibi çözümlerin olabilecek, oralara yönelirsin. Yakın kaynaklarında renk tutarlılığı olduğu sürece çok sıkıntı yaşamazsın bence. Yaşarsan da renkte halledecen, raw çekiyon o kadar. 🙂

Bunlara da reflektör/karton vesaireyi mikrofon ayaklarına takarak işini yaparsın. Bir iki reflektör ve 3 tane de mikrofon ayağı işini görür. (Reflektör tutacağı daha iyi olur tabi ama yurtdışında çok ucuz burada pahalı. 15-20 dolara reflektör kolları var. Bir de ışık ayağı alacaksın ama buradan. 60TL'ye falan. Bunu düşünerek belki ilk etapta mikrofon ayağına mandalla reflektörü karton kutuyu kıstırırsın gibi düşündüm.)

 
Gönderildi : 04/01/2016 12:54 am
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

teşekkürler çok güzel oldu ama hala sorularım var bütçeden kaynaklı. şimdi ilk etapta çok pahalıya kaçmadan bir ana ışık düşünüyorum. bu daha çok ticari işler için film için sonra düşünücem artık. ana ışıkta da ucuz yollu yüksek güç verenler redhead ve worklight sanırım. ikili worklight 1000w oluyor ve bir tane redhead'den daha ucuz. 30 40 lira kadar. ama bunların sadece biri de açılabiliyor mu çözemedim. oluyordur herhalde öyleyse 500-1000w seçeneği oluyor ama tabii bunun lumen değerini bilmiyorum. redhead mi daha güçlü yoksa bunlar mı? halojen olması da tungsten olmasından daha kötü anladığım kadarıyla. 3. seçenek de 4lü duy olan softbox ışık o da 300 civarına gelecek sanırım ama ampullerle 220v e27 duylara takılan ampullerle ne güçte ışık alabilirim onu da bilmiyorum. kısacası bunlardan en mantıklısını alıp daha sonra soft ışıklarla dramatik ışıklandırma için bir set yapabilirim ancak daha büyük bir sorun artık acil ihtiyacım var ebay'den alsam 1-2 aya gelecek. diğer 100 dolarlık led vb ışıklar burada çok pahalı.

edit: şöyle bir şey buldum biraz dandik kullanıyor ama softbox ile dramatik ışık da yapılır gibi.

" onclick="window.open(this.href);return false;

bi tane 500 bir tane 250w ve iki tane şemsiye alsam iş görür mü? çok sıcak olduğunu söylüyorlar yakar mı acaba softbox'ı 🙂

edit 2: 500w'lık worklight'ın 9500 lumen ışık gücü varmış bu arada. 30 liraya 400w'lık modellerni de buldum.

bu da 2'lisi ve 140 lira. redhead'ten çok daha ucuza geliyor.
http://www.elektrikmalzemeci.com/Ayakli-Halojen-Tripod-Projektor-2x500w-Aydinlatma-Armaturu,PR-689.html " onclick="window.open(this.href);return false;

 
Gönderildi : 04/01/2016 1:15 am
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

bu 2 x 500'lüklerden aldım. sadece 500'lük alsaymışım daha iyi olyurmuş çünkü ikincisini pek kullanacağımı sanmıyorum. Anca acayip geniş bir alanı aydınlatmak için kullanılır. Diğerini de kontrollü kullanabilmek için difizör şart. şemsiyeyi almışım iyi ki. Ama yine de çarptırma zıplatma gibi akrobatik hareketlerle anca yumuşak loş ışık veriyor. bir tane ucuz yollu key light yapmam lazım şimdi. 100 w projektörler var ama halojenin artık son tercih olması gerektiğini anladım. imkan varsa almamak lazım. gölgeleri ortadan kaldırmak için bir keylight öneriniz var mıdır?

 
Gönderildi : 07/01/2016 5:30 pm
Sayfa 2 / 9
Paylaş: