evet fulgura hatta vakit kaybetmeden yapmalıyız bence - çünkü 550d kullanıyor, Rode soruyor, al al iyidir diyoruz ama AGC oldugunu bilmiyor , bizde kişinin bilgisini bilmiyoruz sonrasında öğreniyor vs vs bir sürü yanlış anlamada ortadan kalkabilir.
peki nasıl yapacağız ?
kötü iş kötü iştir en iyi teknoloji kullanılsa bile; iyi iş iyi iştir sadece kağıt kalem olsa bile....
Konu başlığı dışına taştık. Dediğim gibi giriş, orta ve ileri düzey gibi birer liste oluşturulsun, gözden geçirelim ve sık sorulan sorular türünden bir yaklaşımla sabitlensin. Ara ara güncellenir. İlgilenenler oradaki sıra ile ekipman düzerler. Sadece çekim için değil, bilgisayar ve post aşaması için de benzeri liste olmalı. Başka ilgilenen olur mu bilemem. Ben bu aralar iş için biraz seyahat halinde olacağım ve katılmam biraz zor ama bir başlayan olursa elimden geleni yaparım.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
açıkcası ben zoom hn1 de karra kıldım youtubedaki test sonuçlşarı oldukça tatmin edici geldi bana ayrıca boom olarakda kullanma şansım var universal vidası oldugu için.Fakat ayrı başlık açmadan buradan sorayım.Kulakluk baglayacagım boom olarak kullanmak için ama kulaklıgın kablosunu 3m nasıl uzatıcam belki 2m'sini kullanıcam ama ben kulaklık kablosunu 3m gibi bir uzunlukta olmasını istiyorum.bunun için özel jack mı yaptırmam lazım yoksa ara aparatlar varmıdır uzatmak için bilgisdi olan varmı acaba?
Prot bu sayfaları zamanında kaçırmışım gözümden.Bende kaydedici almak istiyorum.Zoom hn1 aldın kullanıyormusun.Tavsiye edrmisin.Bu soruları bugünlerde sana ve arkadaşlara çok sordum ama kusura bakmayın.
Arkadaşlar almak istediğimiz ses kayıt cihazlarını nasıl kullanacağız.Cihazla birlikte mutlaka alınması gereken nelerdir.Cihazı nereye koyacağız nasıl ses alıp sonra işleyeceğiz v.s.
Tşk.
açıkcası ben zoom hn1 de karra kıldım youtubedaki test sonuçlşarı oldukça tatmin edici geldi bana ayrıca boom olarakda kullanma şansım var universal vidası oldugu için.Fakat ayrı başlık açmadan buradan sorayım.Kulakluk baglayacagım boom olarak kullanmak için ama kulaklıgın kablosunu 3m nasıl uzatıcam belki 2m'sini kullanıcam ama ben kulaklık kablosunu 3m gibi bir uzunlukta olmasını istiyorum.bunun için özel jack mı yaptırmam lazım yoksa ara aparatlar varmıdır uzatmak için bilgisdi olan varmı acaba?
Prot bu sayfaları zamanında kaçırmışım gözümden.Bende kaydedici almak istiyorum.Zoom hn1 aldın kullanıyormusun.Tavsiye edrmisin.Bu soruları bugünlerde sana ve arkadaşlara çok sordum ama kusura bakmayın.
Yok dostum almadım yarın kısmet olursa tasvam dr40 sipariş vericem usa'dan sebebide 4kanal desteklemesi ve h4n den ucuz olması
PORTFOLIO: http://xantia.cgsociety.org/gallery/908278/" onclick="window.open(this.href);return false;
ne kadar dr40?
İLK UZUN METRAJ FİLMİM : www.zamakfilm.com
http://www.yabancifilm.com" onclick="window.open(this.href);return false;
AZRAİL
http://www.youtube.com/watch?v=F68E08k_U5w" onclick="window.open(this.href);return false;
GERÇEK DÜŞ
http://vimeo.com/10479111" onclick="window.open(this.href);return false;
Tascam DR-40 şu anda alınması gereken tek model ama sonuçta ses kalitesi aşağı yukarı aynı olan tüm modeller amatörün işini görür. Bu noktada sorun hangisinin alınacağı değil hangisinin alınmayacağı. Konferans vb kaydı için tasarlanan ucuz kayıt araçlarından almayın. Bunun dışında paranızın alabileceği en iyisini alın. 9 aydır DR-40 ile geziyorum. Tascam'ın profesyonel kayıt aygıtlarını kullandım ve bunun ses kalitesinden pek farkı yok. DR-100 belki daha iyi olacaktı ama aradaki farkı cebimden vermek istemedim. Daha çok dual mode (4 kanal değil, onun için XLR gerek) kayıt alıyorum ve sonuçlar çok iyi. Ortama göre oldukça kısık kayıt alıyorum ve dual level -6 ile -12 arasında geziyorum genelde.
Yaz sonuna doğru kısa bir süre Ankara'ya geldim ve ABD'de bluray çıkacak bir belgesele extra olarak eklenecek bazı röportaj çekimleri yaptık. Konu ve içerik gereği karayolu kenarında durup arkada bozkır veya göl vb şeyler olmak durumundaydı ve hepsinde araç sesi çok zorluyordu. Buna karşın tek başıma çalışmak zorunda olduğum bir gün boom olmaksızın sadece DR-40 ve kamera üzerinde Rode ile kayıt aldım. Her zaman kamera ses kaydı referans ve yedek olmalı diye dikkat ederim. Bu kez ayrıca ofis ortamında da aynı düzenek ile devam ettim. Sonuçta dr-40'ı ses kaydını açık havada oldukça kısmış olduğum için sesler oldukça kısık ama dip gürültüsü de oldukça az olarak gelmiş. Biraz bilgisayarda yükselttim ve hafif de temizlik yapınca korktuğum dış mekan seslerini sorunsuz halletmiş oldum. Esas felaket hiç ummadığım ofis ortamında ortaya çıktı. Konuşan kişinin iPhone'u devamlı sinyal yaydığı için DR-40 korkunç parazit yemiş ve ses birçok noktada kullanılamaz durumdaydı. Tek başına olunca kulaklıkla monitoring de yapamamıştım ve sadece LCD ekrandaki levellara güvendim. Sonuçta Canon üzerindeki sesleri kullanmak durumunda kaldım ama oda çınlaması vardı ve temizlemek çok çok zor. Elimdeki imkanları aşınca utana sıkıla ABD'de videocuya olayı anlatan bir mesaj ile tüm dosyaları flash içinde gönderdim. Bana sorun olmayacağını söylediler ama o çınlama nerede duysam amatör işi diye bağırır diye az utanmadım.
Sonuçlar:
1- Ses işinden sadece ama sadece 1 kişi sorumlu olmalı. Kulağında kulaklık, elinde kayıt aygıtı ve gözü levellarda olarak çalışmalı. Başka herşeyi kendiniz yapabilirsiniz ama sesi kesinlikle birine devredin ve neye dikkat etmesi gerektiğini öğretin.
2- Her zaman ama her zaman çift kayıt alın. Mümkünse harici aygıt + kamera (harici mikrofon ile). Harici aygıt yoksa portatif kaliteli mikrofon + laptop/netbook ile. Mümkünse DR-40 ile dual mode düşünülmeli çünkü bu şekilde elinizde aralarında seviye farkı olan iki dosya oluyor ve işinize hangisi yararsa onu kullanıyorsunuz. Ses ayarlarını %75 civarında yani levellar oynarken en yüksek sesin %80leri vuracağı değerlerde yapın. Ellerinizi çırparak level ayarı yapın. Desibel değerine değil, kulağınıza ve seviye ayarlarına güvenin. Ses ışık gibi, nasıl kamera dönünce pozlama değişiyor, bir unsur hareket edince de ses değerleri değişir.
3- Boom kullanın ama kendiniz yapın. Elinizin altında 5m lik bir ses uzatma kablosu (şiltli ve kaliteli kalın kablodan) ve yapışkan bant bulundurun. Yedek pil ve jak da cabası. Yine mikrofonlarınız için tüylü çoraptan yapılma rüzgar susturucusu bulundurun (en az iki tane çünkü üstüste kullanmak gerekebiliyor). Yapay kürkten yaptığım susturucu 40 dolarlık markalıdan daha iyi sonuç verdi. İsterseniz harici ses aygıtını ucuz bir tripod üzerine takabilirsiniz. Mikrofon yönüne dikkat ederek planınıza yerleştirebilirsiniz. Kaliteli röportaj için lav mikrofon (yaka) kullanmak daha yerinde olabilir.
4- Çekim ortamında mümkünse bir netbook ya da laptop bulundurup ilk çekimlerden sonra hızlıca bir kontrol edilmeli. Audacity bile elinizdeki dosyalar ile neler yapabileceğinizi gösterir. Amplify değerini peak noktalarını yok etmeden ya da yok ettikten sonra arttırıp son ses ile gürültü oranının kıyasına bakarak ses ayarınızda değişiklik yapmak gerekebilir ki deneyimsiz sesçi ile bu şart gibi birşey.
5- Rode Videomic vb kullanıyorsanız yönlülüğü çok abartılmamalı. Yanlardan da bayağı ses alıyorlar. Üzerlerindeki ayarlar ile ve özellikle o pil yuvasının içindekilerle gereksiz oynamayın. Sesi kısmak içindirler. Normalde -10'da duruyordu benimki. Kasete kayıt yapan kameralarda kamera seslerini vb de aldığı için o ayarlar -10db ya da hatta -20db'de tutulup biraz hassasiyet düşürülürdü. Canon vb kamera üzerinde pek gerek yok. Tek gereken durum canlı konser kaydı vb gibi çok gürültülü ortamlarda olabilir. Mikrofonu kamera üstüne takıyorsanız ve kamerayı fazla hareket ettirmiyor, askıyı gövdeye sürtmüyorsanız 0'da dursun, emin olamıyorsanız -10'da dursun ve bir daha da ellemeyin. Mikrofonun arka tarafındaki ayarlardan en üst konum ise (high-pass filter) bass azaltmak içindir.
Yanımda olmadığı için bakarak söyleyemiyorum ama yanlış hatırlamıyorsam boom ile ağza yakın kullanırken loudness 0 db, 3-5 metre uzaktan konuşan biri için +10 db ile iyi oluyordu. High pass filter (80hz) bence çok da başarılı değildi ama araç ve klima seslerini kısmen de olsa yokediyor. Bu filtre işi mikrofonun kalitesini gösteren en önemli şey bence çünkü bazı modellerin filtreleri belirtilen frekansları değil orta frekansları da buduyorlar ve ortaya çıkan hafif metalik ses keyfimi kaçırıyor. Dikkat etmeyince farkedilmiyor ama bir kez farkedince de kafanıza takılıyor.
Aklıma geldiği kadarını döktüm. Umarım yardımcı olur. Sağlıcakla....
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
vay abi süpersin ya 🙂
eline, bilgine, gönlüne sağlık 🙂
ne kadar dr40?
165$
PORTFOLIO: http://xantia.cgsociety.org/gallery/908278/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tascam DR-40 şu anda alınması gereken tek model ama sonuçta ses kalitesi aşağı yukarı aynı olan tüm modeller amatörün işini görür. Bu noktada sorun hangisinin alınacağı değil hangisinin alınmayacağı. Konferans vb kaydı için tasarlanan ucuz kayıt araçlarından almayın. Bunun dışında paranızın alabileceği en iyisini alın. 9 aydır DR-40 ile geziyorum. Tascam'ın profesyonel kayıt aygıtlarını kullandım ve bunun ses kalitesinden pek farkı yok. DR-100 belki daha iyi olacaktı ama aradaki farkı cebimden vermek istemedim. Daha çok dual mode (4 kanal değil, onun için XLR gerek) kayıt alıyorum ve sonuçlar çok iyi. Ortama göre oldukça kısık kayıt alıyorum ve dual level -6 ile -12 arasında geziyorum genelde.
Yaz sonuna doğru kısa bir süre Ankara'ya geldim ve ABD'de bluray çıkacak bir belgesele extra olarak eklenecek bazı röportaj çekimleri yaptık. Konu ve içerik gereği karayolu kenarında durup arkada bozkır veya göl vb şeyler olmak durumundaydı ve hepsinde araç sesi çok zorluyordu. Buna karşın tek başıma çalışmak zorunda olduğum bir gün boom olmaksızın sadece DR-40 ve kamera üzerinde Rode ile kayıt aldım. Her zaman kamera ses kaydı referans ve yedek olmalı diye dikkat ederim. Bu kez ayrıca ofis ortamında da aynı düzenek ile devam ettim. Sonuçta dr-40'ı ses kaydını açık havada oldukça kısmış olduğum için sesler oldukça kısık ama dip gürültüsü de oldukça az olarak gelmiş. Biraz bilgisayarda yükselttim ve hafif de temizlik yapınca korktuğum dış mekan seslerini sorunsuz halletmiş oldum. Esas felaket hiç ummadığım ofis ortamında ortaya çıktı. Konuşan kişinin iPhone'u devamlı sinyal yaydığı için DR-40 korkunç parazit yemiş ve ses birçok noktada kullanılamaz durumdaydı. Tek başına olunca kulaklıkla monitoring de yapamamıştım ve sadece LCD ekrandaki levellara güvendim. Sonuçta Canon üzerindeki sesleri kullanmak durumunda kaldım ama oda çınlaması vardı ve temizlemek çok çok zor. Elimdeki imkanları aşınca utana sıkıla ABD'de videocuya olayı anlatan bir mesaj ile tüm dosyaları flash içinde gönderdim. Bana sorun olmayacağını söylediler ama o çınlama nerede duysam amatör işi diye bağırır diye az utanmadım.
Sonuçlar:
1- Ses işinden sadece ama sadece 1 kişi sorumlu olmalı. Kulağında kulaklık, elinde kayıt aygıtı ve gözü levellarda olarak çalışmalı. Başka herşeyi kendiniz yapabilirsiniz ama sesi kesinlikle birine devredin ve neye dikkat etmesi gerektiğini öğretin.
2- Her zaman ama her zaman çift kayıt alın. Mümkünse harici aygıt + kamera (harici mikrofon ile). Harici aygıt yoksa portatif kaliteli mikrofon + laptop/netbook ile. Mümkünse DR-40 ile dual mode düşünülmeli çünkü bu şekilde elinizde aralarında seviye farkı olan iki dosya oluyor ve işinize hangisi yararsa onu kullanıyorsunuz. Ses ayarlarını %75 civarında yani levellar oynarken en yüksek sesin %80leri vuracağı değerlerde yapın. Ellerinizi çırparak level ayarı yapın. Desibel değerine değil, kulağınıza ve seviye ayarlarına güvenin. Ses ışık gibi, nasıl kamera dönünce pozlama değişiyor, bir unsur hareket edince de ses değerleri değişir.
3- Boom kullanın ama kendiniz yapın. Elinizin altında 5m lik bir ses uzatma kablosu (şiltli ve kaliteli kalın kablodan) ve yapışkan bant bulundurun. Yedek pil ve jak da cabası. Yine mikrofonlarınız için tüylü çoraptan yapılma rüzgar susturucusu bulundurun (en az iki tane çünkü üstüste kullanmak gerekebiliyor). Yapay kürkten yaptığım susturucu 40 dolarlık markalıdan daha iyi sonuç verdi. İsterseniz harici ses aygıtını ucuz bir tripod üzerine takabilirsiniz. Mikrofon yönüne dikkat ederek planınıza yerleştirebilirsiniz. Kaliteli röportaj için lav mikrofon (yaka) kullanmak daha yerinde olabilir.
4- Çekim ortamında mümkünse bir netbook ya da laptop bulundurup ilk çekimlerden sonra hızlıca bir kontrol edilmeli. Audacity bile elinizdeki dosyalar ile neler yapabileceğinizi gösterir. Amplify değerini peak noktalarını yok etmeden ya da yok ettikten sonra arttırıp son ses ile gürültü oranının kıyasına bakarak ses ayarınızda değişiklik yapmak gerekebilir ki deneyimsiz sesçi ile bu şart gibi birşey.
5- Rode Videomic vb kullanıyorsanız yönlülüğü çok abartılmamalı. Yanlardan da bayağı ses alıyorlar. Üzerlerindeki ayarlar ile ve özellikle o pil yuvasının içindekilerle gereksiz oynamayın. Sesi kısmak içindirler. Normalde -10'da duruyordu benimki. Kasete kayıt yapan kameralarda kamera seslerini vb de aldığı için o ayarlar -10db ya da hatta -20db'de tutulup biraz hassasiyet düşürülürdü. Canon vb kamera üzerinde pek gerek yok. Tek gereken durum canlı konser kaydı vb gibi çok gürültülü ortamlarda olabilir. Mikrofonu kamera üstüne takıyorsanız ve kamerayı fazla hareket ettirmiyor, askıyı gövdeye sürtmüyorsanız 0'da dursun, emin olamıyorsanız -10'da dursun ve bir daha da ellemeyin. Mikrofonun arka tarafındaki ayarlardan en üst konum ise (high-pass filter) bass azaltmak içindir.
Yanımda olmadığı için bakarak söyleyemiyorum ama yanlış hatırlamıyorsam boom ile ağza yakın kullanırken loudness 0 db, 3-5 metre uzaktan konuşan biri için +10 db ile iyi oluyordu. High pass filter (80hz) bence çok da başarılı değildi ama araç ve klima seslerini kısmen de olsa yokediyor. Bu filtre işi mikrofonun kalitesini gösteren en önemli şey bence çünkü bazı modellerin filtreleri belirtilen frekansları değil orta frekansları da buduyorlar ve ortaya çıkan hafif metalik ses keyfimi kaçırıyor. Dikkat etmeyince farkedilmiyor ama bir kez farkedince de kafanıza takılıyor.
Aklıma geldiği kadarını döktüm. Umarım yardımcı olur. Sağlıcakla....
okadar faydalı ve dolu olmuşki paylaştıgın için tşkederim.Ses benim için bi kabus resmen frekanslar herzler vs hiçbiri anlamadıgım bir durum sırf bu konu üzerinde biraz bilgi sahibi olmak için çekim tarihini 1 ay öne attım ..
PORTFOLIO: http://xantia.cgsociety.org/gallery/908278/" onclick="window.open(this.href);return false;
Çok güzel açıklamalar oldu.Herkese tşk.Yinede sormak istiyorum,yurtiçinde DR-40 700 tl dışarıdan alma imkanımda yok diyelim.Ama 225 tl ye 12 ay vadeli ZOOM H1 heryerde satılıyor.KIsa film çekiyorum ve bu ara bir belgesele başlayacağım.Kişilerle röpörtajda kullanmak istiyorum.RODEMİC DE var bende ama daha kaliteli ses olsun istiyorum.Hakikaten çokmu kötüdür bu ZOOM H1.Ayrıca bu aletler nasıl kullanılır nereye konur kullanırken,mic.mesafesi nedir,alet nereye konur,ayrıca yanına ne almak gerekir mic. gibi.tşk.
bu xlr giriş yoksa işe yaramaz diyodu bi arkadaş sanırım xlr girişi de yok.
ilker canikligil de bizimki gibi mic girişli amatör kameralara xlr adaptörleri takılarak profesyonel yapılabileceğinden bahsediyordu, sanırım bu xlr giriş meselesi profesyonellerin tercihi 🙂
ben rodevideomic ve zoom h1 kıyaslamasına da bakmıştım, fazla bi fark yok gibi. yani ml ile agc yi kapatabildikten sonra harici kayıt cihazı almaya gerek yok zoom h4n olmadıktan sonra ya da tascam mı işte o.
yani bilmem anlatabildim mi anlayabilmiş miyim 😀
Zoom H1 giriş düzeyi ses kaydı için yeterlidir. Daha ileride daha üst modele geçmeyi düşünebilirsiniz. Şu anda Dr-40 alsanız da kafa karıştırıcı soru sayısı artacaktır. H1 bir süre işinizi görür, yetmeyince yine buradan satarsınız.
http://www.colorfoto.pt/Video/Audio/Tabid/54/CategoryID/255/ProductID/2465/List/1/Level/a/ZOOM-H1.aspx " onclick="window.open(this.href);return false;
Ses kaynağına olabildiğince dik açıda yani tam karşısına koymanız gerekli. Bu nedenle masa üstü için mini tripod, zemin için ise ucuz bir foto tripod işinizi görür. Kayıtları olabildiğince tek tek yani kamerada her kayıt yaptığınızda ona denk olarak yapılacak bir ses kaydı olarak düşününüz. Yoksa bir kez başlatıp sona dek kayıt alırsanız hem tek dosya riski (pil vb nedeniyle birden kaydın durması) ve sonradan bölmek yüzünden 3 katı iş olacaktır. Her kayda geçtiğinizde yani kamerada düğmeye basmadan 3 sn kadar önce ses kaydı başlatın ve yine videoda kaydı durdurduktan 3 sn sonra da ses kaydını durdurun. Bu süre fazla olabilir ama az olmasın. Yukarıda yazdıklarıma ek olarak yedek pil ve kart da bulundurulursa iyi olur. Bence bir tane alın ve deneme yaparak nasıl sonuç alındığına bakın. Başka birşeye gerek yok.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Saol Fulgura.
Anladıklarım ;
Zoom h1 benim için yeterlidir.trıpot veya masa üzerinde kullanabilirim.
Aklıma yeni takılanlar;
** Zoom h1 e yaka mikrofonu takabilimiyim.Takarsam nasıl bir tip olmalı( telsiz gibimi ,yoksa normal kablolumu).BU durumda Zoom h1 ri roportaj yapılan kişiden ne kadar uzak yere koyabilirim.Rode boom almıştım.Onada takabiririm herhalde.
*** Aynı anda rodemic ile 550d üzerine kayıtta alabilirmiyim.
Sonuçta zoom karta rodemic makinaya çekimle birlikte kaydediyor.İki ses alma arasında görülen kalite farkı varmıdır.
Bu son sorularımdan sonra inşallah bugün veya yarın DOre müziğe gidip alacağım.Aynı gün 7'' monitör + Benro kh25 trıpot + klaket + yedek pil + slıder almayı düşünüorum tabi gün yeterse 🙂
H1 üzerinde 1,5luk giriş yuvası var. Yani kulaklık jakı diye tabir edilen türden. Bu girişe XLR dışında tüm mikrofonları (Rode Videomic vb) takabilirsiniz. XLR olan mikrofonları da bir adaptör ile takabilirsiniz ama önermem. Phantom Power olayı da ancak kendisinde pil barındıran mikrofonlarda olacaktır. Amatör amaçlı alacağınız kablolu veya kablosuz yaka mikrofonları takılabilir. Aynı alete sadece bir giriş takılabilir. Bu nedenle sizin sisteminiz için en iyisi
ı-550D + Rode Videmic
ıı- H1 + yaka mik.
gibi görülüyor.
Yerleştirme konumu ortama ve ses düzeyine göre değişir. Normalde görüntüye girmiyorsa konuşan ağızdan 1-1,5m uzaklık idealdir. Sesin patlama yapmaması için seviye ayarları deneme yaparak belirlenmeli demiştim zaten.
Gerekmiyorsa boom kullanmayın, masa üzeri ya da sadece sabit tripod kulllanın. Ne olursa olsun mikrofon ya da H1'in bulunduğu ortama temas etmeyin. Yani masaya vurmayın, tripoda çarpmayın. Tripod en iyisidir, ortam müsaitse.
İki ses arasında nitelik farkı çoktur. Yukarıda anlattığım olayı bunun için yazmıştım. Esas sesi H1 ile, yedek ve referansı 550D ile alın.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.