Forum

[Sabit] Canon 50mm f1.8

21 Gönderi
5 Üyeler
0 Likes
7,660 Görüntüleme
(@homeros)
Gönderi: 0
 

Cine lensler ile normal foto lensleri arasındaki fark optik kaliteden öte, diyaframın declicked olması ve manuel olması, aynı zamanda focus, diyafram -ve varsa zoom halkası- için ring şeklinde olması. Onun dışında hemen hemen tüm cine lenslerin (Tabi Cooke, Arri vs. kastetmiyorum Zeiss, Canon vb.) foto için olan muadil versiyonları var. Görüntü de fark ettiriyorlar mı çok kesin bir bilgim yok ama sanmıyorum yani.

 
Gönderildi : 24/05/2015 4:17 pm
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Başlığı açan
 

1) Sinema lenslerinin dış çapı hepsinde aynı.
2) Follow focus'un takılacağı "gear ring" denilen kısım boyut olarak aynı
3) Diyafram elle ayarlanabiliyor, rahatça, ses çıkarmadan.

Yani bildiğim kadarıyla görsel açısından bir farkı yok. Ben bu kadarını biliyorum.

Fulgura iki amatör lensi yazmış zaten.
Diğeri de 20 civarı bir lens. Ben manuel tamron kullanıyorum örneğin.
Benim için keskinlik en önemli faktör. Doku, his gibi şeylere bakıyorum.
Objektif kıstaslar muhakkak vardır.

Bir de rokinon/samyang 85mm f1.4 lensi sevmiştim görece "ucuzlar" arasında.

 
Gönderildi : 24/05/2015 4:27 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Cine lenslerin iki tür farklılığı mevcut: Niteliksel ve Kullanımsal diyelim

1- Niteliksel: Kullanılan cam, has ve kaliteli camdır. Diğer birçok lens polimer malzemeden yapılır. İç eleman sayısı ve konfigürasyonu hedeflenen kaliteye göre belirlenir ve zaten maliyeti arttıran en büyük unsur bunlar. Cam lensler fiziksel olarak da ağır olurlar. Optik özelikler daha iyi, bozulmalar (barrel dist vb) daha azdır.

Set ortamı hedeflenerek, özel koruma kılıf ve çantası gerektirirler.

Aynı lens setinin filtre çapı aynıdır. Dış odaklama çarkı da genelde aynı çapta olur ama bu zorunlu değil çünkü harici halka ile bu sağlanabiliyor.

En önemli farklardan biri ise Focus throw dediğimiz odak dönüşünün çok ama çok büyük olmasıdır. Normal bir lens ile iki nopkta arasında odak geçişi yapacağınızı (focus rack) düşünelim. Bir foto lensi ile bu geçişi 15 derecelik dönüş ile yaparsınız. Cine lenste ise bu 180 dereceye dek çıkabilir. Yani aynı aralığı daha hassas işleyebilirsiniz. Normal lens 5 vitesli aile otomobilidir. Cine lens ise 20 ton yük taşıyacağı için 20 vitesli tasarlanan TIRdır. O yükü taşımayıp sadece tatile gidecekseniz TIR fazla gelir ve yük olur. Ama 20 ton gerekirse aile otomobili pes eder.

Kaliteli cine lenste breathing denen odaklamadaki odak-dışı alanın yaptığı görüntü değişikliği yok gibidir ya da belli olmaz. Foto lenste ise bu önemli değildir çünkü canlı vide için tasarlanmamıştır ve breathing yüksek olabilir. CA ve benzeri bozulmalar için de aynısı geçerli. Foto lens canlı odak değişimi için tasarlanmamıştır ve bu nedenle zoom ve odak halkaları yumuşak dönemeyebilir. Cine lens bilyalı yatak gibi rahat döner ama konumunu kaybetmeyecek derecede de bir ağırlığı vardır. Ben bazı M42 lenslerde kullandığım odak halkasının bir tarafındaki çıkıntının ağırlığı nedeniyle bırakıldığında lensin odağını kaydırdığına tanık oldum. Yani odak halkasını bırakamıyorum. Ayrıca Takumar dahil bazı lenslerin odak halkasının kalınlığı ince olduğu için harici çark takıp biraz sıkınca odak dönüşünde sürtünme başlıyor ve hatta bunun halkayı kısmen deforme ettiğini düşünüyorum. Yani tasarım bu tür kullanımlar için değil bu foto lenslerde.

Yukarıdaki videolarda bokeh farklılıkları var görünen.

Cine lensler T değeri ile ölçülür, diğerleri f değeri ile. Her lens içinden geçen ışığın bir kısmını soğurur yani yok eder. T değeri lensten çıkan ışığın çıktığı noktadaki miktarının ölçümü ile belirlenir. Foto lensler ise f yani diyafram çapı ve lens çapı arasındaki bir formül ile hesaplanır ve lensten lense ışık miktarında az da olsa fark olabilir. Örneğin ikisinin de üzerinde f/1.8 yazan iki 50mm lens arasında %5lik ışık farkı olabilir. Cine lenslerde ise bir lenste T1.0 yazıyorsa bu değer sahip tüm lensler aynı miktarda ışık geçirmiştir. Bu her ne kadar T avantajı gibi görünse de önemli bazı dezavantajları da var. Bkz aşağıda.

2- Kullanımsal:

Diyafram kademesizdir (declicked)

Odak geçişi daha yumuşak yapılabilir.

Follow focus hedeflenerek tasarlanmışlardır ama olmasa da kullanılabilir.

Lens üzerindeki tüm işaretler ve göstergeler tepede değil, solda yer alır. Yani lens normalde kameraya tepeden bakan fotoğrafçının değil de kamera asistanı, focus puller veya yönetmenin kameranın yanından görüp müdahale edebileceği şekilde soldan görülecek şekilde tasarlanmıştır ve böyle kullanılması gerekir. Bu dslr ile tripod üzerinde birazcık sorun oluyor ama çok değil. Rig ile sorun olmadığı gibi avantaj olmakta.

Aynı set cine lenslerin diyaframı vb herşeyi paralel tasarlandığı için lens değişiminde görsel özellikler (bokeh, renk vb) korunur.

Genelde diyafram ayarı f türünden değil de T türünden verilir demiştim. Bu diyaframın çap açısından ölçülen bir formülle değil de aldığı ışığın mutlak değerinin ölçülmesi ile bulunan bir değer. Bu bence alışık olmayana sorun yaratıyor çünkü f değerleri alınan ışığın katlarına (stop) göre belirlenirken T değeri metrik ölçüm gibi alınan ışığın miktarına göre belirleniyor. "Ne farkı var? diye sorabilirsiniz. Ben de ilk defa kullanırken farkettim; f değeri alan derinliği ile uyumlu ve f/4 ile f/5.6 arasındaki alan derinliği farkını ezberden ya da deneyimle bilip anlayabiliyorsunuz ama T değerinde bunlar pek anlamlı değil. Tüm hesap kitap uygulamaları da f türünden olduğu için T değerli lenste bunları hesaplamak zor. Tamamen görsel olarak karar vereceksiniz. Yani matematiksel olarak T daha doğru bir lens değeri ölçümü vermesine karşın kullanımda alışkın olmayana sorun yaratabilir. Siz f/1.8 lens takarken tüm f/1.8lerde alan derinliğinin aynı olduğunu ve ne kadar kısmın net olacağını kestirirsiniz ama T1.7 bir değerin DOF açısından ne anlama geldiğini bilmek zor. Yani DOF mantığıyla düşünenler f tercih eder. Ayrıca dijital kamera zaten sensör üzerinden ölçüm yaptığı için biz pozlamayı kendimiz doğru yapabiliyoruz. Yani pozlama doğrulama için T değerini bilmenin gerekmediğini düşünüyorum. Bu T değeri daha çok cine lensleri kendi arasında karşılaştırmak için iyi bir değer ama kullanımda bence kafa karıştırıcı.

Mevcut dslr lenslerini "bir dereceye kadar" cine lens formatına dönüştürmek mümkün. Yani declick yapıp (5 dakikalık iş), harici çark takıp bir de uygun adaptörle sabitlemek mümkün ve ben 2-3 lensimde yaptım. Ama diğer özellikleri elbette mümkün değil.

Normalde kişisel bütçem ile alabileceğim en iyi amatör ekipmanı almak, diğerlerini kendim yapmak ya da dönüştürmek gibi bir çabam var biliyorsunuz. Bu nedenle bugüne dek bu cine lens konusundan hep uzak durdum. Onunla elde edeceğim görüntüye yakın bir kaliteyi güzel bir M42 ile de elde edebileceğimi biliyorum. Fakat, GH4 ve BMPCC ile bu cine lens konusunda bir ihtiyaç hissetmeye başladım diyebilirim. Hem çok lensim var ve çok dağınık bir durum arzetmeye başladı hem de mevcut M42ler Canon ve GH2 ile süper olsalar da 4K dünyasında o çözünürlüğün hakkını veremiyorlar gibime geliyor. Alan derinliği yüksekse sorun yine yok ve asla M42lerden ve hatta bir iki FD'den vazgeçmeyi asla düşünmüyorum ama GH4 @4K + cine lenslerin ulaştığı noktaya ulaşmanın da biraz zor olduğunu hissetmeye başladım. Çözünürlük arttıkça cam kalitesinin belli olmaya başladığını farkediyorum ve bazı cine lensler ile çekilmiş görüntülerin asla M42lerle alınamayacağını düşünüyorum. Bunlar analog dönemin lensleri. Daha sonraki lensler ise megapiksel dünyasının lensleri. Bu nedenle Samyang veya Rokinon başta olmak üzere ve arada bir de Veydra dünyasına bakarak bu cine lenslerden 3 ya da 4lü bir set bakmakta olduğumu söyleyebilirim. Bana hala çok pahalı geliyorlar ve ancak yurtdışında bir süre arayarak istediğim civarda bulabileceğimi düşünüyorum.

Benim aklıma gelenlerden hareketle yazacaklarım bu kadar.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 24/05/2015 5:38 pm
(@msaricay)
Gönderi: 410
 

arkadaşlar bilgiler için teşekkürler. bu lensler üzerine çok master yapmak lazım 🙂 en güzeli gh4 yada bmcc bi body alıp lensler kiralamak iyi fikir gibi geliyor hiç olmazsa tecrübe yapmış oluruz. hiç set oluşturmamış arkadaşlara rokinon yada samyang önerirmisiniz görüntüleri okadar para vermeye degermi sizce

 
Gönderildi : 24/05/2015 10:45 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Ben bunu araştırıyorum şu anda. Gördüğüm güzel örnekler de var, vasat da var. Zaten Zeiss vb kişisel olarak alınacak şeyler değiller eğer düzenli ve sağlam bir cirosu olan yapım şirketiniz falan yoksa. Samyang/Rokinon (zaten aynı lensler) ise tam arada bir yerde. Bu lensleri bir projede enine boyuna denemem lazım ki kesin karar vereyim. Zaten burada hesaplı bulmak zor, kesin yurtdışına çıkınca alırım bir set ama önceden ayarlamak lazım. Her yerde bulunmuyorlar.

Bir de Veydraları bir göz ucuyla takip etmek lazım. Bu firma çok uzun süreli ayakta kalamayabilir diye düşünüyorum. Niche yani dar bir markete ürün yapıyorlar ve 2-3 yılda silinip gidebilirler. O zaman bu lensler ilginç olur. Ama satışları iyiyse ayakta da kalabilirler. Tek sorun, sadece MFT ile kullanılabilmeleri ve 5D gibi bir kameranız olursa işe yaramamaları. Bu nedenle Samyang/Rokinon öncelikli olmalı.

Ha bu arada cine lens olayına girmeden önce Lumix 12-35 gibi ya da 14-140 gibi çok güzel lensler de var. İkincisi gündüz lensi ama performansı çok iyi. Bir de Rokinon'un 12mm f/2.0 gibi cine olmayan ama cine versiyonu (T2.0) ile aynı performansı veren lensler de var. Bunlar da arada düşünülebilir.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 24/05/2015 10:55 pm
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
Sayfa 2 / 2
Paylaş: