Merhaba
Son zamanlarda bir değişime uğradım, gidiyorum. Yaklaşık 6-7 yıldır daha çok yabancı müzik, kısmen Türk müziği ( Musiki değil sadece pop, rock, türkü vs.. ) dinleyen ben, son bir aydır neredeyse tamamen Türk müziklerini dinlemeye başladım. Dinledikçe araştırdım, bilmediğim müzikleri öğrenmiş oldum. Ama bunların ötesinde çok önemli bir nokta dikkatimi çekti.
70'lerin Türk müziği yerel yaşayışlara göre şekillenmiş mesela. 80'ler de müziğimiz batılılaşmak istemiş, kısaca edebiyatın tanzimat dönemi gibi bir dönemmiş. 90'lar ise batılılaşmanın ilk adımını attığımız dönem olmuş. Ancak bana göre, batılılaşma Türk müziğine kötü etki yapmasına rağmen 80'ler ve 90'lar çok güzel ürünler katmış.
80'lerde çocuk olamadığım için pek bir şeyden bahsedemeyeceğim, ama 90'ları dün gibi hatırlarım nedense. Daha tam batılılaşamamış evlerimizde, batılılaşmayı teşvik eden, şov dünyası bol, televizyonları izlediğimiz 90'lar da ve 2000'lerin ilk başlarında Türk müziği garip bir kültürel mozaiğe sahip olmuş. Kısaca teknik olarak batılı ancak içerik olarak Anadolu-Rumeli kültürü olmuş müziğimiz.
Mesela İstanbul'un delikanlıları, arnavut kaldırımlı sokakları, çingeneler ve tarihi eserler, alaturka yaşayışlar, akşam sefaları bunları bir gözünüze getirin. Ne demek istediğimi anlayacaksınız. Aşağıda ki bulunan klipler bu kültürü size anımsatmıyor mu?
Emel Müftüoğlu - Hovarda : " onclick="window.open(this.href);return false;
Demet - Arnavut kaldırımı : " onclick="window.open(this.href);return false;
Nezih Ünen - Çingene yüreğim : " onclick="window.open(this.href);return false;
Ancak bir gariplik var değil mi? Mesela Demet'in klibinde dans eden orta çağ Avrupa insanları ne alaka bizim kültürümüzle diyebilirsiniz. İşte burda özentiliğimizin ortaya çıkardığı bir kafa karışıklığı yok mu? Orda dans eden karakterleri yurdumuzun insanınlarından karakterler seçerek kullanmak, bir gerilik midir? Yoksa bu klibi izleyen kişinin hayal gücünü etkileme amacımı taşımaktadır? Ancak Nezih Ünen'in klibine baktığımızda, bu kültürü kendi insanlarımızla görmüş gibi hissetmiyor muyuz?
80'li yıllar renk cümbüşüymüş ya. 90'larda da 80'lerin enkazlarından kalıntılar yok değil. Mesela renkli elbiseler, cıvıl cıvıl klipli örneklerimiz var.
Oya Bora - Saraylı : " onclick="window.open(this.href);return false;
Fulden Uras - Ben ağlarım : " onclick="window.open(this.href);return false;
90'lı yıllar Türk müziğinde alternatif türler, sert dilleriyle şahane müzikler ortaya çıkarmış. Özellikle Cartel'in, Kargo'nun, Vega'nın, Özlem Tekin'in, Cemali'nin, Ünlü'nün, Şebnem Ferah'ın, Mavi Sakal'ın, Aylin Aslım'ın, Kurban'ın ve adını unuttuğum müzisyenlerin o dönem çıkardıkları müzikler şu an sahip olduğumuz alternatif müziklerden kat kat iyiymiş ( bana göre tabi ki. )
Cartel - Bir numara : " onclick="window.open(this.href);return false;
Kargo - Arabic fahişe : " onclick="window.open(this.href);return false;
Kargo - Şairin elinde : " onclick="window.open(this.href);return false;
Şebnem Ferah - Vazgeçtim dünyadan : " onclick="window.open(this.href);return false;
Özlem Tekin - Aşk her şeyi affeder mi : " onclick="window.open(this.href);return false;
Mavi Sakal - İki yol : " onclick="window.open(this.href);return false;
Ünlü - Rüya : " onclick="window.open(this.href);return false;
Aylin Aslım - Senin gibi : " onclick="window.open(this.href);return false;
Cemali - Nerdesin : " onclick="window.open(this.href);return false;
Kurban - Sorma : " onclick="window.open(this.href);return false;
Sultana - Kuşu kalkmaz : " onclick="window.open(this.href);return false; ( 2000 )
Vega - Tamam Sustum : " onclick="window.open(this.href);return false;
O zamanların Türk pop müziğinde bir kalite varmış. Özellikle kadın sanatçılarımız gerçekten çok iyiymiş ( ki halen iyiler )
Nilüfer - Aman : " onclick="window.open(this.href);return false;
Sezen Aksu - Değer mi : " onclick="window.open(this.href);return false;
Asya - Beni aldattın : " onclick="window.open(this.href);return false;
Gülay - Cesaretin var mı aşka : " onclick="window.open(this.href);return false;
Şahsenem - Gözyaşlarım anlatır : " onclick="window.open(this.href);return false;
Sibel Alaş - Adam : " onclick="window.open(this.href);return false;
Demet Sağıroğlu - Kınalı bebek : " onclick="window.open(this.href);return false;
İzel - Hasretim : " onclick="window.open(this.href);return false;
Sertab Erener - Sevdam ağlıyor : " onclick="window.open(this.href);return false;
Ebru Gündeş - Çingenem : " onclick="window.open(this.href);return false;
Zeynep - Bana göre değil : " onclick="window.open(this.href);return false;
Pınar Aylin - Yalvaramam : " onclick="window.open(this.href);return false;
Reyhan Karaca - Sevdik Sevdalandık : " onclick="window.open(this.href);return false;
Aylin Livaneli - Gül biraz : " onclick="window.open(this.href);return false;
Çıtır kızlar - Yaşanacaksa yaşanacak : " onclick="window.open(this.href);return false;
Şebnem Paker - Dinle : " onclick="window.open(this.href);return false;
Aşkın Nur Yengi - Sana değmezmiş : " onclick="window.open(this.href);return false;
Candan erçetin - Yalan : " onclick="window.open(this.href);return false;
Erkek sanatçılarımızda en az kadın sanatçılarımız kadar iyi...
Ferda Anıl Yarkın - Sonuna kadar : " onclick="window.open(this.href);return false;
Ali Güven - Yolcu : " onclick="window.open(this.href);return false;
Kerim Tekin - Karbeyaz : " onclick="window.open(this.href);return false;
Mustafa Sandal - Araba : " onclick="window.open(this.href);return false;
Çelik - Bu şehirde : " onclick="window.open(this.href);return false;
Doğuş - Uyan : " onclick="window.open(this.href);return false;
Tarkan - Kış güneşi : " onclick="window.open(this.href);return false;
Mirkelam - Her gece : " onclick="window.open(this.href);return false;
MFÖ - Sakın gelme : " onclick="window.open(this.href);return false;
Grup Vitamin - Al aşkını sok gözüne : " onclick="window.open(this.href);return false;
Gökhan Tepe - Seni bana vermediler : " onclick="window.open(this.href);return false;
Rafet El Roman - Bir melek diliyorum : " onclick="window.open(this.href);return false;
Saat ilerledikçe aklıma bir çok sanatçı gelemedi tabi. Üstüne bilmediklerimde var malesef.
Kıssadan hisse, 90'larda yaptığımız müziklerde batı etkisiyle yoğrulmuş ancak belirli bir kalitesi ve yerel kültürü taşıma özelliği var. Bunu şimdi var olan müziklerimizle kıyasladığım için söylüyorum. Elbette istisnalarda yok değildir.
Dikkat çekmek istediğim bir nokta var, 90'lardan ve hatta 80'lerden gelen bir çok kaliteli sanatçıda, 2000'li yıllarda kendini bozmadı değil. Bunu bir ihtimal teknolojik imkanların gelişmesiyle yok olan yaratıcılıktan diyebiliriz belki.
Bu müzikler iyi veya kötü hiç farketmez, sahiplenmemiz gerekir. Kaldı ki çoğumuzun bu şarkılarla bir hatırası vardır. Ama nedense bazı yerlerde bazı kişilere mirkelamı severim dersen alacağın farklı bir tepki bulunuyor. Bu yüzden Türk müziğini yüceltmeye çalışmalıyız diye düşünüyorum. Yabancı müzik dinlemek müzik kalitesini mi yükseltiyor? Türklerin geninde mi var kötü müzik yapmak? Bu kadar iyi eski şarkılara sahipken nasıl olurda böyle kötü bir piyasaya sahip duruma düşeriz? Neden acaba KRAL TV izlemekten kaçınırız biz gençler özellikle? Neden arabeski bir HASTALIK olarak görüyor bazıları? ( evet arap kültürü olabilir ancak şarkılarda anlatılanlar biz değil miyiz? )
Bunları kültürel emperyalizm fasa fiso yüzünden söylemiyorum aksine bu dünyada var olan her kültürel eylem, tüm insanlığın ortak maneviyatıdır. Ancak bizi anlatandan çok başkasını anlatanı dinlemek nedir ?
Peki sinema açısından bakalım. Yeni çıkan filmlerimizin kaçında yerel müzik aletlerimizi kullanıyoruz? Ancak Ferzan Özpetek veya Fatih Akın'ın filmlerine bakarsak Avrupa'larda film çekip Türk müziklerini ve müzik aletlerini kullandıklarını görürüz. Üstüne üstlük bu müzikler, filmler sayesinde Avrupa'lılar tarafından da sevilmektedir. Sizce bu nedendir? Bizim hatamız mı, yoksa farklıya duyulan ilgi mi?
Ne demek istediğimi belki açıklayabilecek son zamanların bir kaç şarkısı :
Bedük - Automatic
Sultana - Dibidik
'Kaderin sadece seçtiğin yolun üzerindedir..Ondan kaçmaya çalışsanda,Genede gider o Yolu seçersin !!!
mikrfon kafasının üstünde altından söylüyor..Allahımm haha 🙂
Ayriyetten Fskar çok güzel hazrlamışssın..Eline sağlık.Bende Türkçe dinlemeyenlerdendim..Hala dinlemiyenlerdenim..Arada böyle çıkarsa dinliyorum.. Tarkan'ı sevmezdim..Eski şarkılarını dinliyorm bu aralar '''adam yazıyorrr yaaaaww '' diyorum kendi kendime..
Birazdan arkama döndüğümde orda olmayacağını biliyorum..Ama bilmeni istediğim bir şey var..Ben her döndüğümde orda olmanı diliyorum.. -emre
Aslında genel olarak 90'ların daha üretken ve daha kaliteli olduğu olayı doğru. Ama 2000 den sonra teknolojik imkanların gelişmesiyle yokolan yaratıcılık kısmı biraz fazla iddialı olmuş. Öyle bir denklem kurmak için azami derecede işin içinde olmak lazım ki ben bugüne kadar öyle bir denklem kurana rastlamadım. Aksine teknolojik gelişmeler her dalda üretkenliği artırıyor. Sinema için de müzik için de bu geçerli. Eğer iyi bir şeyler yapan insanlar çıkmıyorsa bunun suçlusu teknoloji falan değil. Daha fazla insan çıkıyordu piyasaya o yıllarda ve içlerinden kalanlar iyi oluyordu genel olarak! Şimdi müzik piyasasının şartları değişti o zamana göre tek fark o aslında. Bunun üretime kötü bir katkısı varmış gibi gözüküyorsa ona bakmak lazım.
Bir de daha başka bir olay var ki o zamanki şarkılar sana hep daha güzel gelecek. Çünkü o şarkılarla geçen çocukluğun bunda büyük etken. Bunu da hesaba koy.
http://www.dailymotion.com/video/xepq3_cemali-duymak-istiyorum_music
Cemali - Duymak istiyorum
'Kaderin sadece seçtiğin yolun üzerindedir..Ondan kaçmaya çalışsanda,Genede gider o Yolu seçersin !!!
Fsakar nerden hatırlattın eskileri ..güzelllll
'Kaderin sadece seçtiğin yolun üzerindedir..Ondan kaçmaya çalışsanda,Genede gider o Yolu seçersin !!!
" onclick="window.open(this.href);return false;
Vazgeçilmez.
Bu adam neden devam edemedi?
Tek şarkılık mıymış yani?
Bi gece bu soruyu disko kralında öylesine biri sordu. Okan'da nerde yahu hakaten dedi. Reklam arasında herifi buldular stüdyoya getirdiler. Bu tip elemanlar aslında piyasada aranjör olarak devam ediyorlar. Duymuyoruz ama çoğu gündelik şarkıların altyapılarını vs. hazırlıyorlar.
" onclick="window.open(this.href);return false;
aha o program.
bu şarkısı da iyidir ya.
" onclick="window.open(this.href);return false;
ben ahmet'in en çok şu parçasını seviyordum;
" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=
(bkz. bunu seven bunu da sevdi)
cehalet mutluluktur
Bu program çok ilginçti Grup Vitam'in telden bağlanması ve yeni albüm haberi vermesi iyi bir heyecan yapmıştı bende, hele Ahmet'in gelmesi... Küçükken Ahmet'in şarkılarını söylediğimi hatırlıyorum, onun ağzından (yerel ağız gibi anlayın siz burayı) söylemek için gayret sarfediyordum 🙂 O geceden sonra 80.'lerin çoğu artık 90.'lar oldu... Bir anda her yerde patlak verdi... Kantinde müzik kutusuna 90'ların parçaları atılmaya başlandı, kliplerle dalga geçildi ve bir o kadar da duygusallık yaratıldı... (Oha be face baktım da 90'larla ilgili 5 video erinmemişim yüklemişim)
Artı bir de bunların toplama klip niyetine toplu gösterimli dalgaya alınmış klipleri var, sözleri var...
- Şunu bir dene...
- Nedir bu?
- Tüm dualarının karşılığı diyebilirim.
Gia (1998)
peki size şunu hatırlıyor musunuz desem, ne dersiniz ? Belki Yes, belki No ?
" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=
(bkz: bunu hatırlayan liseli değildir)
cehalet mutluluktur
Fsakar, yazdıklarının bütününe yakınına katılamayacağım. Çünkü birçok bilgi yanlışlığı var. Bir kere sözünü ettiğin müzik, verdiğin örnekler Türk Müziği değil, Türkçe sözlü popüler müziktir. Bu müzik, o dönemin popüler yabancı müziklerinden oldukça etkilenmiştir. Örneğin o dönemin popüler yabancı parçalarını dinlediğinde elektronik ögelerin (synthesizer, elektronik davul gibi) kullanımının yaygın olduğunu anlayabilirsin. O dönem, ülkemizdeki Türkçe sözlü popüler müzikte de bunlar kullanılmıştır. Bunun dışında zaman zaman bazı yabancı müziklerden araklama olayı da yaşanmıştır. Verdiğin örneklerin içinden birisi için örnek vereyim:
Paco de Lucia - Entre Dos Aguas: " onclick="window.open(this.href);return false;
Ali Güven - Yolcu: " onclick="window.open(this.href);return false;
Ha dersen ki "Türk Müziği diyince sen ne anlıyorsun?" Aklıma ilk gelen Geleneksel Türk Müziği oluyor. Tabii bunlar kendi içerisinde de ayrılıyor. Uzun uzun oraya girememe gerek yok. Vikipedi'den "Türk Müziği" maddesinden ayrıntılarını öğrenebilirsin. Geleneksel Türk Müziği'nin günümüzdeki icracılarından birisi ve bir müzik örneği:
Niyazi Sayın - Bayati Taksimi: " onclick="window.open(this.href);return false;
Müziğin batılılaşması konusunda söylediklerin de yanlış. Ülkemizdeki batılılaşma hareketi yeni bir şey değil. 200 yıllık geçmişi olan bir hareket. Batı müziği ile ilgili atılan ciddi adımlar da Cumhuriyet'in ilanından sonra oldu. Klasik Batı Müziği veren eğitim kurumları bu dönemde kuruldu ve Klasik Batı Müziği de bu dönemde teşvik edilmeye başlandı. Yani batı müziğinin ülkemize girmesi ve etki etmesi 30-40 yıl önce başlayan bir süreç değil.
Arabesk müzik konusunda söylediklerin ise doğru. Bu müziğin kaynağı Mısır'dır. Birkaç Mısır müziği örneği dinleyen bunu kolaylıkla anlayabilir. Ferit El Atraş ilk anda aklıma gelen bir örnek.
Bu müzikler konusunda kendi düşünceme gelince, bir dönem bu müziği (Türkçe sözlü popüler müziği) dinlediğimi reddetmemekle birlikte, bu müziği beğenmediğimi ve sığ bulduğumu söyleyebilirim.