selam arkadaşlar.
okulda hocamız saolsun (nico) o kadar anlatmasına rağmen tam anlamıyla öğrenemedim. Buna belki de tahtaya çizerek göstermesi neden oldu..
-sizden isteğim konu başlığı ile ilgili bildiklerinizi yazarsanız bu hataya düşmekten kurtulurum / kurtuluruz.
saygılar
-mesela çok kişinin oldugu bi ortamda (7-8 kişilik bi toplantı örneğin) kamera nerelerde durmalı nerelerde durmamalı.? -
şimdi okullular daha iyi anlatır eminim. benim bildiğim 180 derece lik bir açı baz alınarak yapılan çekimdir. misal bir futbol macı yayınını göz önüne getirirsen daha iyi anlarsın. şimdi biz tvde mac izlerken a takımını sagda b takımını da solda oynarken görmeye gözümüz alışır diyelim oyun oynanırken kamera birde tam karşıdaki tribünden cekerse bi anda a takımını solda b takımını sagda görürüz acı aynı acıdır ama takımlar yerdegiştirmiştir kafamız karışır işte bu aks hatasıdır bu yüzden maclardada ters açı diye ibare koyarlar böyle cekim anlarında..
film üzerinden örnektede misal iki kişi karşılıklı konuşuyor bunlar ahmet ve mehmet olsun ilk sahnede genel plan ikisiini birlikte görüyoruz ahmet sagda mehmet soldadır kamera ikinci bir genel plan cekip bu sefer demin gördüğümüz açının tam karsısından çekmişssindir yine genel plandır arkadan cektigin icin mehmet saga gecmiş ahmet sola gecmiş gibidir buda bir aks hatasıdır. ama aralara amors cekimler girerek yeni bir aks cizgisi yaratabilip algıyı dagıtıp istedigin acıdan yeni bir aks cizgisi yaratabilirsin.. araya girdigin her detaydan sonra yeni bir 180 derece yaratabilirsin. karışık mı oldu bilmiyorum arkadasın evinde olmasam resimle anlatırdım. benim biglim böyle hatam varsa beni düzeltsin sitedeki okullu arkadslar
Bunun 2 kişide problemi yok zaten basit de arkadaşın sorduğu gibi 2nin üzerinde ana öğe girdi mi işin içine karman çorman oluyor her şey. Düzgün bir planlama ve bir miktar tecrübe gerekli öyle çekimleri yaparken. 5 C's of Cinema adlı kitabı tavsiye ederim, orada güzelce anlatılıyor.
Bundan kaçınmanın en basit yolu tek çekim yapıp hareketli kamera kullanmaktır zira aks sadece sabit kamera açılarında geçerli bir kuraldır.
Bu arada aksın ne olduğunu tam olarak bilmeyen pek çok kişinin yaptığı bir hata vardır, o da aksın sadece diyaloglar sırasında 2 oyuncu arasında olduğu sanılır. Aks sinemada devamlılığın temel öğesidir. 2 karakter arasında olabileceği gibi 2 nesne veya 1 karakter bir nesne arasında da olabilir. Araçların hareket yönleri, film sırasında oda, ev, şehir vs değişiyorsa bunların da aksiyon eksenine uygun şekilde çekilmesi gereklidir. 30 derece kuralı ile de karıştırıldığını gördüm, alakları yoktur, onunla da karıştırmayın.
Özgür bu arada verdiğin örneği çok tuttum. Bu örnek hiç aklıma gelmemişti daha önce. Hakkaten kolaylaştırıyor işi anlatırken :).
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Hollywood Camera Works'u tavsiye ederim, çok açılı kamera çekimleri, çok kişili çekimleri görsel olarak anlatıyor.Senin bahsettiğin gibi bir örnek içersinde mevcut hatta mahkeme salonu.
Sabit çekim yapacak isen.Toplantıdan kastını bilmiyorum ama iş toplantısına göre konuşursak, belirli oyunculara göre kameralarını yerleştir derim.bunlar mümkünse dialog çekimlerine uygun olsun.Önce sekansında masanın sağ tarafındakileri ile sol tarafındakileri dialoga katabilirsin, ardından geniş açı ile aksı diğer tarafa kaydırıp sağ tarafı sol tarafa katabilirsin, geniş açıyı planın ortasında yaparsan hem sıkılmış izleyiciyi toparlarsın hemde sana daha fazla kamera açısı sunar aksı bozmadan.
*our AC-130 in the air
Bu başlığın yeri , "genel çekim sorunları" dır. Konu Dışı'ndan Genel Çekim Sorunları'na taşınmıştır. Lütfen bu konulara dikkat edelim.
Ben de hareket öğesinden bahsedecektim Eglaia bahsetmiş zaten biraz. Özellikle hareketi kesme ile verdiğin çekimlerde çok yapılan bir hatadır. Karakter görüntünün soluna doğru koşuyor diyelim. Ondan sonra bir kesme yapıp başka bir açıya geçtin, ama bu seferki kesmende karakter sağa doğru koşuyor. İşte bu çok önemli bir aks hatasıdır. Algıyı allak bullak edersin, tabi zaten böyle bir amacın yoksa.
Haa bir de şu var! Bu son söylediğimle alakalı. Artık bunlar çok kalıplaşmış ve genel olarak gözün algısına göre belirlenmiş kurallar. Sen bu kuralları bilerek bilinçli bir şekilde ihlal edebilirsin. Bir algı karmaşası yaratmak istiyorsan tüm bu kuralları yıkabilirsin. Ama "kuralları" yıkmaktan bahsediyorum. Yani bilinecek, bilinmesi gereken bir kurallar bütünü var. Öyle "hadi hobaaa ben çıkıp kuralları alt-üst ediyorum" diyerek olmaz bu. Daha önce de söylemiştim kurallar ancak onları çok iyi bilenler tarafından yıkılır.
Google'a aks hatası yaz bir sürü resimli anlatım da çıkar. Film Dilinin Grameri kitabının ilkinde olmalı, aksı baya detaylı anlatıyordu.
Kuralları yıkabilmek için önce kuralları bildiğini göstermelisin açıkcası. Benim arkadaşım filmde bayağı bir aks atlamıştı. Aks atladın abi çok, allak bullak oldu dediğimde, "abi kısa filmde öyle şeye bakılır mı" gibi bir tepkiyle karşılaştım.. Asıl kısa filmde bakılır böyle şeye.. Aks nedir bilmiyorsan niye film çekiyorsun zaten..
Diyeceğim, ben son çektiğimiz filmde 2 yerde atladım :D. O da bana asla ama asla, plansız çekim yapmamayı öğretti. Doğaçlama olunca atlayıp farketmeyebiliyorsun.. Veya bir yerde performans batırınca başka çekime geçiyorsun ve atlamış oluyor, kimseyi rahatsız etmese de beni deli ediyor :D.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
yorumlar ve öneriler için teşekkürler arkadaslar.. ayrıca beetlejuice , 8 kişilik bi toplantı masasında kameranın durması gereken yerleri gösterebilir misin hocam? 😀
😀 ciizmeye gerek yok ben olsam şöle cekerdim diebilirim sadece kaç dakikalık bi sahne bilmiyorum ama toplantı salonunu bi genel gösterdikten sonra devamlı her konuşanın yüz planını cekerim.daha genel ikili üçlü planlar isterim deeseydimde ara dettaylar (kalemi ile oynayan su dinlerken su bardagına tıkırdayan el gibi) girerdim. zaten araya detay girince aks rahatlatmış oluyorsun. burda buu konda benden on kat daha bilgili adamlar var aslında onlar söylese daha iyi olur.
Dün Wong Kar Wai'nin son filmi My Blueberry Nights'ı izledim. İnanılmaz sayıda aks atlaması vardı ama film o kadar tatlıydı ki rahatsız etmiyordu insanı.. Bir de bu var bakalım n'apcaz 🙂
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Öyle:)Yani onlara hayır yanlış diyemiyorsun.Ben de izlemek istiyorum güzel diyorlar epey, umarım okul getirir de giderim.
Ben de geçen Electroma'yı izledim acaip hemde:D Ama deneysel birşey hiçbirşey diyemiyorsun.
*our AC-130 in the air
Ben de pek iyi diye duymadım bu filmi...
İzlemek istiyorum yine de...
Aks'ı atlayıp M. B. N'den bahsedeceksek, temposu ağır, o nedenle bi yerden sonra sıkma potansiyeline sahip ilginç bir film. Tempo azıcık da olsa yükselse ortalara doğru şahane olabilirdi.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Aks'ı atlayıp M. B. N'den bahsedeceksek, temposu ağır, o nedenle bi yerden sonra sıkma potansiyeline sahip ilginç bir film. Tempo azıcık da olsa yükselse ortalara doğru şahane olabilirdi.
yaa bosver M.B.N'yi. haftaya sınavım var ve sorulardan birisini ise ilk mesajımda sordum 😀
beetlejuice çizsene abi :S 🙁 😀
Boşver biz gireriz seni yerine sınava. Düşünme bile sen.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.