Hoşgeldin bolex. Güle güle bmcc. Neden güle güle, çünkü 4:4:4 raw kayıt alıyor bolex. Cinema dng formatı mac sahibi olmayanlar için çok büyük avantaj. Anladığım kadarıyla kamera Adobe workflowu düşünülerek geliştirilmiş.
Diğer önemli özellikse usb 3.0'tür. Bmcc usb 2.0 kullanıyor, usb 2.0'de saniye başı max veri aktarımı 20 MB'dır(aslında 480mbit yani max 60MB/sn ama bizdeki pc/laptopların usbleri kalitesiz ucuz markalar bu yüzden max 20mb aktarılıyor). Usb 3.0'te 600MB/sn kadar çıkılabiliyor. İleriyi düşünerek sandisk 95mb/sn almıştım çokta iyi etmişim. Usb 3.0 dahada yaygınlaşacak ve ulaşılabilir teknoloji haline gelecektir bi kaç sene içinde. Buda iş akışımızı hızlandıracaktır.
Bunun haricinde bolexin bir diğer özelliği 96kbps/24bit ses kaydı alması çok iyi bi özellik. Ses uzmanları 48kbps/24bit'i yeterli görüyor 96'ya gereksiz diyor fakat görüntüdeki mantıkla düşünürsek(yani dosya boyutu ne kadar büyük olursa, sıkıştırma oranı ne kadar düşük olursa kalitede o kadar artar, raw gibi) buda büyük bi avantajdır. Tek dezavantajı var o da tıpkı ham görüntü gibi ham sesinde çok yer kaplaması ki bu meselede gün geçtikçe önemsiz bi hal almakta, depolama teknolojileri hızla gelişmekte. Ayrıca 2 adet xlr girişi koymuşlar. Zekice, çünkü bi kanaldan yaka mikrofonu ses diğer kanaldan atmosfer sesi kaydedilebilir, yedek olarak kameranın kendi kaydı var daha ne olsun.
Öte yandan bu kamera hakkındaki en hoşuma giden detaysa, kamerayı üretenlerin bizler gibi filmcilikle uğraşması. Ne güzel bi iş yapmış bu insanlar, teknoloji geliştirmişler, sonra kısa filmlerini bu kamerayla çekmişler.
[vimeo] http://www.vimeo.com/41309513 [/vimeo]
Fiyatı Ağustos'taki dağıtım için 2500 dolar. İlk 100 kameradan sonra 3300 dolar. Bunu yazacağım aklımın ucundan geçmezdi, iyiki bmcc alamamışım 🙂
Özellikler
Resolution 2336 x 1752 (4×3) 2048 x 1152 (Super 16mm mode) + 1920 x 1080 pixels (16mm mode) 1280×720 (720p mode) 720×480 (480p mode)
Format Adobe Cinema DNG (RAW), TIFF, JPEG image sequences, at all resolutions
Colour depth 12 bit – 4:4:4
File size 2 to 3 MB per frame in RAW
Sensor Kodak CCD: 12.85 mm (H) x 9.64 mm (V) – Similar to Super 16mm
Pixel Size 5.5 micron (compared to the 4.3 micron size of many DSLRs)
Framerate up to 32 fps at 2K, 60fps at 720p, 90 fps at 480p
Sound Balanced, 2 channel via XLR (includes phantom power)
Viewfinder 320×240, 2.4” diagonal, with Focus Assist
Video out 1920×1080 via mini-HDMI or 640 x 480 B&W via ⅛” video jack (HD-SDI available in separate unit)
Ports ⅛” video, headphone, USB 3.0, Audio XLR (2), 4-PIN XLR, mini-HDMI
Data Storage Dual CF card slots, SSD (buffer drive)
Power Internal battery, 12V External via 4 pin XLR port, 12V DC output
Body Magnesium alloy and hard plastic
Size (body) Approximately 5”H (without pistol grip) by 4”W by 8”D
Size (grip) 5”H by 2”W by 5”D
Lens mount C-mount comes standard; Optional PL, EF, B4. M, Micro 4/3, turret in development.
Weight 5lbs
ISO Options 100, 200, 400
Dynamic Range 12 stops
Also in the box pistol grip, USB 3.0 cable, internal battery, 4 pin XLR battery cable, video cable, transcoder/raw conversion software
İlgili Linkler
internet Sitesi
http://www.digitalbolex.com/products/
Kamerayı Üretmek İçin Finansal Arayışları
http://www.kickstarter.com/projects/joe ... ital-cinem
Philip Bloom'ın Kamerayla İlgili Yazısı
http://philipbloom.net/2012/03/13/digitalbolex/
http://www.premiumbeat.com/blog/the-yea ... eculation/
İyi de dostum bmc zaten 12 bit raw kayıt yapıyor yanında bir de yanında davinci resolve geliyor. Bmcnin raw kaydı 5 mb per frame dijital bolexin ise 2 to 3 mb olarak geçiyor. Ayrıca bmc raw dosyaları 2432 x 1366. Yani xlr falan iyi de onun dışında bir artısını göremedim bolexin. Sene olmuş 2013 makine 4:3 2336 x 1752 çözünürlük veriyor hiç bir yerde kullanılmayacak bir çözünürlük.
"Giydikçe açılır" diyen tezgahtar, "uzadıkça şekil alır" diyen kuaför, "zamanla unutursun" diyen arkadaş... Bunların hepsi aynı örgüte üye...
Detay unsurunu çok sevdim ben bu kameradaki. İnsan teninin dokusuna bakar mısın abi videodaki yakın planlarda. 15" ekranda bile bu kadar detay doku belli oluyorsa perdede harika görüntüler izleyebiliriz. 4:4:4 kayıpsız görüntü ve adobe dng formatında.
Bmcc mac kullanıcılarına hitap ediyor, prores codec kullanıyor ve 4:2:2 sıkıştırma formatına sahipti yanlıs hatırlamıyosam, bunu işleyip 12 bite çıkarıyordu diye hatırlıyorum.
Bu bolex kamera bizim iş akışımıza uygun üretilmiş, Adobe tabanlı yani. Usb 3.0 konusunu unutmamak lazım, karebaşı 5mb kayıt alıp aktarımda saatlerce beklemek var bide seri bi şekilde aktarmak var.
Önümüzdeki seneye almayı planlıyorum bu kameradan kısmet olursa. 2k sinema için fazlasıyla yeterli bence.
BMC 12 bit cinema dng kayıt yapıyor.
BMC nin içindeki kayıtçı SSD sökülebiliyor zaten aklı başında kimse 1 TB veriyi usb den göndermez. Onun için HDD rack lar var harici satadan bağlanan. Onunla aktarılır görüntü yoksa harddisk dolunca çekimi durdur usb den veri aktar çekime devam et ohoo.
Alırsın 2 x 500gb SSDdoldukça değiştirirsin ister sata aktar ister usb 3.0.
Zaten DSLR ile çekim yaparken bile kimse usb den görüntü aktarmıyo takıyosun kart okuyuya çekim devam ederken aktarıyosun görüntüyü.
"Giydikçe açılır" diyen tezgahtar, "uzadıkça şekil alır" diyen kuaför, "zamanla unutursun" diyen arkadaş... Bunların hepsi aynı örgüte üye...
Ben pek ticari işler düşünmediğimden bu hdd rack satayla aktarım falan bana uzak geliyor. Eski sistem ya kartla aktarırım ben ya da usbden aktarırım, çünkü sata girişi çıkışı yok pcde ve laptoplarımda. Bu kameranın beni cezbeden en önemli özelliği ccd sensör olması. Düşük ışıkta rahatsız edici grainde görmedim kısa ilmlerinde. Önümüzdeki sene almayı düşünüyorum bundan.
Yaklaşık 2 aydır bu kamera üzerine araştırma yapıyorum. Artıları ve eksileri olduğu gibi bilinmeyenleri de var.
Öncelikle artıları CMOS değil de CDD sensor kullanıyor olması. Bu hem renk derinliğinde hem de rolling shutter dediğimiz yamulmaların olmasını engelliyor. (Özellikle hızlı pan, aktüel kamera ve sert hareketlerin çok olduğu aksiyonlu çekimler için harika)
4.4.4 Sıkıştırmasının olması ayrı bir avantaj çünkü postta size özellikle renk ve özel efekt yaparken artı sağlayacak bir seçenek. (2K RAW ayrıca)
Fiyatı iyi, kısa film ve belgesel çekenler için (tanıtım filmleri vs. bunlarda dahil edilebilir.) çok ideal
Başka bir ideal yönü XLR girişinin olması (Canon ve Blackmagic ile sesli çekim yapanlar minijack yüzünden o kadar çok şikayet ederler ki) sesli çekim yapacaksanız eğer gerçekten sizi aptal dönüştürücülerle uğraştırmaz.
Gelelim eksilerine
Kameranın siyaha duyarlılığı berbat ki bu düşük ışıkta ve gece çekimlerinde sizi ağlatır. Beklemediğiniz sonuçlarla karşılaşırsınız. Ancak bu durum RED'de bile var. Bir örneklendirme yaparsak ilk RED ONE kameralarda da bu problem vardı ve onlar sensör değişikliğine gittiler. Burda da mevcut bir durum olur mu bilemem ama şu hali ile pek performans beklenmesin kameranın siyahlarından.
Başka bir eksi yönü 400 ASA/ISO olması ki bu maksimum oran ve mevcut piyasaya göre çok düşük. Postta size 1600 ISO'ya kadar çıkma izni veriyormuş ama bu ne kadar sağlıklı olur bilinmiyor tabi. Ancak çekim sırasında 400 ASA bir kamera ile çalışıyorsanız ve sensorunuz küçük ise benim önerim High Speed lensler kullanmak ki lense sonra değineceğim.
Super 16 mm. sensor elbette FF veya Super 35'e göre dezavantaj ama net alan derinliğinin fazla olmasını istediğiniz projelerde (TV ve Belgesel gibi) size ideal olan alan derinliğini sunacaktır. Her yeri çok çok Flu yapmak görsel bir kalite değildir bunu unutmamak gerek. Bir anlatım tarzıdır.
Kameranın biçimine gelirsek yapısal olarak vintaj bir havası var ama bu kullanım için ideal bir yapı değil. Vizörü yok LCD nasıl bir görüntü sunuyor bunu bilmiyoruz. Harici olarak vizör vs. takılabiliyor ama SDI çıkışı yok sadece HDMI üzerinden bir vizör vs. takılabilir. Ayrıca çok yeni bir kamera olduğu için aksesuar vb. gibi şeyler üretilmedi. Üretildiği zaman daha eli yüzü düzgün bir hale gelecektir umuyorum ki.
Dinamik aralık 12 f-stop olarak belirtilmiş. 12 f-stop yeterli bir aralık mı bilinmez ama Canondan daha iyi olduğu kesin bu konuda.
Depolama CF karta yapıldığı gibi dilerseniz içine gömülü olarak fark ödüyor ve SSD taktırabiliyorsunuz. Ancak burda da şöyle bir sıkıntı var ki eğer SSD taktırırsanız aktarımınızı USB 3 arabilrimi üzerinden yapmalısınız ki bu da çekimi bölmek anlamına geliyor. Benim önerim 128 GB CF kart alıp depolamayı CF karta yapmak ve değiştirerek kullanmak Netice de iki adet CF girişi var. Burda da bir bilinmez var tabi. Sıkıştırma CF kartta değişiyor mu?
Bir de yüksek kare olayı var ki akıllara zarar. 720p'de yüksek kare 120 olabilir. Bütün filmi 2K çektiniz ama sadece yüksek kareleriniz 720p. Bu çok saçma. Bunu 1080p olarak tasarlamaları gerekirdi.
Gelelim bilinmezlerine bilenler cevaplarlarsa hepimize faydalı olur.
Lens konusu muamma. C-Mount Lensler ile crop olmadan görüntü alabiliyormuşuz ama hangi C-Mount lensler ile bu geçerli bilinmiyor. Ayrıca diğer lensler ile adaptör ile çekim yapıldığında crop faktörü nedir? Bir de mevcut C-mount lensler çok eski bunun için nasıl bir set kurulabilir? Neler kamera ile tam performans sağlayabilir. Ya da başka bir açıdan üretici firma yeni bir lens serisi üretmeyi düşünüyor mu kamera için. Bunun ucu çok açık. Ayrıca mevcut ASA çok düşük olduğu için HS lens seti kurmak gerek.
SSD ve CF sıkıştırmasını belirttim. Tekrar yazıyorum. CF kartta kayıt bir dezavantaj sağlıyor mu sıkıştırmada?
Kameranın sağlamlığı ne derece iyi?
Isı durumu ile ilgili hiç bir bilgi yok. En düşük ve en yüksek ısı belirtmesi yapılmamış. Ayrıca kameranın sensör ısısı ne kadar iyi. Çabuk mu ısınıyor, ısınmıyor mu, ısınınca perormansı nedir? Bunlar ile ilgili hiç bir forumda detay yok.
Isı sorunu işlemci içinde bir muamma. Bilinmezliklerle dolu. İşlemci ısınıyor mu ya da başka bir açıdan bakarsak soğutması ne kadar iyi?
LCD parlaklığı ve kalitesi ne derece iyi?
Başka bir soru Canonlarda olduğu gibi HDMI ile görüntü alırsak LCD'de bulunan görüntü gidiyor mu? Eğer böyle ise ayrı bir saçmalık.
Lensler çok küçük, bu yüzden Follow Focus veya Remote Focus bağlanabilir mi? Bağlanacak olursa nasıl bir sistem olacak. Dişli yok lenslerde çünkü. Modifiye edilmesi gerekli mi?
Bilgi verecek olanlara şimdiden teşekkürler....
Kameranın özellikleri bir yana ergonomik olması da gerekmekte. Şuan 1080p kayıt yapan Arri'yi herkes kullanıyor çünkü hem iş akışı kolay hemde ergonomik. Pistol grip hiçbir şekilde hiçbir işe yaramayacaktır dijital hipsterlar hariç.
*our AC-130 in the air