Selamlar, 550d ile kullanmak üzere zaruri ekipmanları almaya karar verdim
şu an düşündüklerim ve fiyatları şöyle ve hepsiyle ilgili sorularım var.
1. sigma 30mm f1.4- 2. el olarak 750'ye bulunuyor. sıfırı 1800 TL. 2. el temizini bulabilir miyim? bir de sanırım bu lensten iki tane var eski olanı daha kaliteli deniyor. onu nasıl bulabiilrim? sıfır almak daha mantıklı mı olur? ileride kamera değiştirmek de söz konusu. ayrıca büyük kısmını taksitle alacağım. bunu 2. el peşin alıp aradan çıkarsam mı diye düşünüyorum. ya da aynı verimi alabileceğim başka bir lens var mıdır?
2. glidecam. henüz marka modele karar vermedim ama 750-1000 tl arasında alabileceğim. öneriniz varsa duymak isterim.
3- h4n ya da h1- elimde rode'un go modeli var. 250 tl'lik bir mikrofon. h1 rode pro videolarında ses idare eder ama bendeki model çok kötü. h1 ve rode go'ya güvenmiyorum. sizce idare eder kalitede verim alabilir miyim? yoksa h4n alıp rode go'yu ona bağlasam arada baya fark olur mu? ve eğer ses işini ertelersem film haricindeki işlerde ucuz yaka mikrofonlarıyla idare edebilir miyim?
4-kırmızı kafa alacağım bir de ancak şu aşamada 2 tanesi 500 tl olduğu için iki tane almayı planlıyorum. nette ise daha 3lü set dışında satılan bir yer bulamadım. eğer bulursam 2 tanesi işimi görür mü? ya da daha ucuz bir ışık seçeneği olarak neyi kullanabilirim?
1. lensi bilmiyorum ama 18-35 sigma mı düşünsen bir de.
2. Glidecam almadan önce dengeleme videolarını iyi izle bence. En uğraştırmayacağını düşündüğünü al.
3. Abi yaka mikrofonu olayına girmeye bak. Ucuz yaka mikrofonları dikkatli kullanırsan rode'dan daha az uğraştırır. Rode da aslında kötü değil ama kullanma stilini iyi bilmen lazım. Sadece belli bir açıyla iyi kayıt alıyor. Videomic için söylüyorum bunu.
Ben şundan sipariş ettim bir tane.
http://www.ebay.com/itm/272028305067
Bakalım nasıl bir şey.
4. Kırmızı kafa dramatik ışık yaratmak için tek başına işe yaramaz. Her yeri delicesine aydınlatır. Dizi mantığı. Ben 1-2 tane yeteceğini düşünüyorum bu işlem için. (Hatta ben de bir tane almayı genel ortam aydınlatması için kullanmayı düşünüyorum.) Ama detay dramatik aydınlatmalar yapman, hatta ışığı bloklaman falan lazım dramatik ışık için. Yani kırmızı kafayı ışığı bir noktadan sektirerek ve de belli kısımlarda ışığın gidiş yönünü opak cisimlerle engellemen yönlendirmen düzenlemen gerekiyor bilmem anlatabildim mi? Ben daha zayıf ama çokca ışık kaynağıyla çalışmayı her zaman daha çok sevdim. Led, basit ampüller vs. Daha rahat deneme yanılma yapabiliyorsun.
Bunlarla tek başına ilgilenmek de çok zordur bu arada. 🙂
Kendi fikirlerim:
1- Lensi bilmiyorum, ben Tamron 17-50 aldım memnunum FAKAT ileride kamera değiştirirsen ne alabileceksin? Full frame'e geçeceksen elindeki lensler çöp olabilir onu önceden düşünmen lazım. Bu lens ff uyumlu mu bilmiyorum. Sony-Panasonic micro4/3'lere geçersen de adaptör gerekecek.
2- Glidecam alma. Artık gimbalların artıyor ve ucuzluyor, DSLR taşıyanlar hala çok pahalı ama micro4/3 kameraları taşıyabilenler $700 civarında mesela. Glidecam de o kadar değil mi? Ha ucuz 150-200 liralıkları diyorsan, müthiş iş görmüyorlar kullanan insana da bağlı tabii. Ben kamerayı ağır bir tripoda koyup onunla handheld yapmayı tercih ediyorum mesela.
3- Rode Go'yu magic lantern'lı bi 550D'ye bağladığında nasıl ses veriyor? H4N'ye bağladığında pek farklı olmayacak sadece ayrı kayıt cihazına ondaki seçenekleri ses ayarlarını falan kullanarak kaydedeceksiniz. Bende Rode Videomic var, gayet memnunum kamera üzeriden kayıtta da H4N ile kaydettiğimde de. H4N'nin kendi mikrofonu kötü gelmişti bana(daha geniş alanı alıyor ve tiz).
Ucuz yaka mikrofonları iyice kötüdür herhalde de, Sony'nin pahalı yaka mikrofonlarını kullandık ses kalitesi iyi ama omni directional mikrofonlar, çevredeki her sesi de alıyor yine. Bir de üçgen şeklinde bir bant-yapıştırma yöntemi var öyle yapmazsan hatta yapsan bile kıyafetlere sürtünürse ses mahvolabilir. Sesçi arkadaşım da her zaman boom esastır yakaları yedek olarak kullan ya da hepsi temizse üst üste koyar mixlersin daha geniş aralıklı sesin olur diyordu. Ben Rode ya da Sennheiser'ın bi boom'unun sesini daha çok seviyorum. Rode Videomic bile gayet yeterli bence.(diyalogları kaçırmayacak iyi bir boomcu lazım tabii)
4- Kırmızı kafa da bence eskide kaldı. Kullanılır ama ben olsam büyük LED alırım 2 tane. Ebay'de falan çok satan var. Bazılarında renk ayarı da yapılıyor(olmayanların önünde turuncu-mavi filtre oluyor), dimmer'ı var ışık seviyesini ayarlayabiliyorsun. Kino yerine zaten çok iyi, bence o redhead vb. ışıklar yerine de gayet kullanılır. 500 liraya nasıl bir led + batarya alabilirsin ona bak derim.
diyeceğim o ki, bütçeyi de iyi dağıtmak lazım. Mesela 500TL'ye redhead yerine LED, Zoom h4n alacaksan onun yerine Rode Videomic alıp kameraya bağlamak(Rode Go baya kötü dedin diye diyorum) vb.
Yine glidecam'e ayrılan bütçe ne bilmiyorum ama, kullanım amacına göre slider ya da indiedolly (Evci Film'de var bi tane, kiralamıştık baya iyi.) Hani cidden kamerayı elinize alıp dolaşmanız gerekecek mi buna karar vermek lazım.
Cevaplar içni teşekkürler. Çok faydalı olacak önümdeki süreçte. Ama biraz daha yardım isteyeceğim.
mesela;
1- Kezzap'ın önerdiği lensin sıfırı 3 bin tl. 2. ele bakmadım ama lense ayırabileceğim bütçeyi aşar sanırım. rodrigez'in önerdiği tamron f2.8. ben 1.4 almaya çalışıyorum aslında en kötü 1.8'e razı olabilirim. bir tane açık diyafram lensim olsun istiyorum ki bundan en iyi verimi 1.4 olursa ihtiyacım olan net alan derinliğini f2 de ya da 1.8 de verecektir. bu da iyi bir ışık demek. 550d ve sigma 30mm f1.4 ikilisini de benim fena taktığım kendy adlı arkadaşta gördüğüm için düşünüyorum. 30mm 1.8 lensler de var 1000 tl civarı bunlar hakkında öneriniz var mıdır? zoom lense pek sıcak bakmıyorum.
2- glidecam flycam bunların farklarını bilmiyorum henüz. 1000 tl ayırdım sadece. en iyisini seçmeye çalışacağım bu bütçeye ama test videolarına güven olmayacağına karar verdim. çünkü aynı ürün iki farklı videoda çok farklı görünebiliyor. bu konuda ne yapacağımı bilmiyorum. rodrigez gimbal önermiş ama en ucuzu 3binden başlıyor. bütçemi çok aşar. onun yerine slider olabilir mi demiş ama olamaz. kamerayı elime alıp dolaşmam gerekecek.
3-kezzap yaka mikrofonu dene derken rodrigez pek önermemiş. elimdeki rode videomic go modeli tek başına yetersiz. bir kayıt cihazına bağlanırsa belki idare eder diye düşündüm ama buna da cevap bulamayacağım sanırım. öyleyse rode pro mu alayım tek başına idare edebilir mi? yoksa bu elimdeki mikrofona bir kayıt cihazı alsam amacıma ulaşabilir miyim? elimde kalacak sanırım bu alet 🙂
4- kırmızı kafalar ikinizden de eksi puan almış. ama genel aydınlatma için işe yarayabilir diyor kezzap. sektirme ve çeşitli akrobatik hareketleri stüdyoda iki ışık kullanarak baya deneyimleme fırsatım oldu. o tarz şeyleri yaparım ama ışık ekipmanları hakkında bilgim yok. şimdi ledlere baktım 300-500 arasında alabileceğim bütçede var fakat değerlendiremedim. önerebileceğiniz model varsa link alabilirim.
bütçemi de tekrar yazayım, bunlar kendi aralarında birbirlerine aktarılabilir ancak sadece lens için 750-1000 arası bütçem var. peşin alıcam onu, diğerleri taksitle olacak ve toplam rakamın üstüne 50 tl dahi koyamam. 🙂
lens-750-1000 (iyi bir ikinci el bulmak için uğraşmayı düşünüyorum.)
ses-500-750 (750 maksimum ama artık kesin çözmek istiyorum bu bütçeyle)
stabilizer- 750-1000
Işık- 500
Yaka mikrofonunu iyi kullanırsan, gizleme, hışırtıyı engelleme vs. gibi şeylere dikkat edersen + rode videomic ile iyi sonuç alırsın.
İzle Curtis Judd'ın yaka mikrofonu videolarını 30-50 dolar civarındaki yaka mikrofonlarıyla bence iyi sonuç alıyor. Beni yaka mikrofonuna ikna eden adam bu.
Hem boomla, hem yaka mikrofonuyla iyi sonuç almanın yolu işin inceliklerine dikkat etmek. Rode Videomic'ta evde kontrollü olarak denediğimde birkaç santimlik farkın sonucu dramatik bir biçimde değiştirdiğini gözlemledim.
https://www.youtube.com/user/curtisjudd
Dediğim gibi izle bu adamın videolarını, yaka mikrofonuna olan inancın yükselir.
Eğer bu adamın önerdiği mikrofonlarla bu kalitede sonuç alamıyorsak sorumlusu biziz bence.
Ama bence de en iyisi boom+yaka mikrofonu. Araya bir de mixer düşünmek gerek sanıyorum. Bu konuda Fulgura deneyimli. Yani boom ile yaka mikrofonunu nasıl en iyi şekilde "ayrı ayrı" kaydedebiliriz ben henüz denemedim ama bana iyi bir sonuç verir gibi düşündürüyor.
Ayrı ayrı kaydetmek için mikser en iyisi ama H4n veya Dr-40 gibi 2 xlr girişli bir aygıt varsa bir adet boom'u sol kanala, bir adet yakayı da sağ kalana almak mümkün. H4n üzerinde 3,5mm giriş olduğu için oradan da bir giriş olabilir ama hem oradan hem xlr girişten aynı anda kayıt nasıl olur bilemiyorum çünkü bir türlü elime H4n geçmedi. Ya da bir adet en az 2 xlr ve bir adet de L-R çivi girişi olan mikser gerek. Bende iki Benringer mikser var ve iş görüyorlar. Yalnız bu sistemler karmaşıklaştıkça iyi takip etmek lazım. Ayrıca aynı anda hem boom hem de 2 yaka mik kaydı için monitör işlemi zor. En başta doğru ayar yapıp kayıt anında boom ve yakalardan birini dinlemekten ötesi mümkün değil.
Oyuncular sabitse yakalar iyi ama iyi saklamanı kaydıyla.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
curtis'in videolarını izliyorum kezzap. h1 ve rode smartlav ile idare eder seviyede kayıt alıyor. acaba h1 + videomic go ile benzer sonucu alabilir miyim? smartlav ile videomic go aynı fiyatta. videomic pro ya da h4n alternatifi olursa bütçe olarak da baya rahatlatır bu beni. şu an bu seçenek hoşuma gitti biraz daha izleyeceğim. ışık için de bakıyorum videolara ama öneri varsa alabilriim 🙂 flycam glidecam zaten bin çeşit olduğu için onun üzerine çok titiz ayrıştırma yapıp almam gerekecek sanırım.
bir de fulgura acaba lens için bir fikir verebilir misiniz? sigma 30mm f1.4 düşünüyorum.
Redhead konusunu sana iyi anlatacak bir video yollayayım:
Abi diyor ki 5D Mark 2 aldım böyle bir sonuç aldım diyor ilk çok aydınlık görüntüde. Sinirlenmiş falan. 🙂
İşte redhead'le alacağın görüntü o. İster duvara yansıt, ister bilmem nereden sektir, çok kuvvetli ışık kaynağı. (Ama onun da kullanılacağı yer var, anlatacağım.)
Ha burada ne yaparsın diyaframı çok kısarsın. Ama alan derinliğinden kaybetmeye başlarsın vs.
Onun dışında bloklama falan uğraşırsın. Ne gibi bir sonuç alırsın bilemem.
Onun için de şu video var bak:
Tekrar ilk videoya dönersek, abi napıyor iki tane soft ışık kaynağı kullanıyor daha sonra. Bir önden veriyor, bir de yandan veriyor. Kino tipi ışık anladığım kadarıyla.Bütçeni aşar.
Düşük fiyatlı ledlerle ilgili sıkıntı renk sıkıntısı. 160lık LED kullandım iki tane, işe yarar, portatif, kurtarır durumu, ama renkle ilgili problem yaratabiliyor. Mavimtrak olabiliyor. Renk düzenlemede kurtarabildiğin kadar kurtarcaksın artık.
Bu noktada bildiğimiz evdeki tasarruflu ampülleri kullanabileceğin softbox sistemleri var ben onları önereceğim.
Işık ayağı al, sonra bunların dörtlüleri var:
http://www.tripodfoto.com/weifeng-ikili-soket-semsiye-adaptoru-e27-duy
Şemsiye ya da softbox da alırsın, bakarız onlara, bulursun, toplamda 200 TL'ye yakın 1 tanesini halledersin.
Bu tam istediğimi anlatmıyor ama şuna bir bak:
Dimmer ile ayarlayamıyorsan ampül çıkartarak takarak ayarlarım diye düşünebilirsin.
Öte yandan dimmer yapmak da zor değil ama mevzu ışık kaynağının yumuşak mı sert mi olması mevzusu bir yandan da.
Fakat burada yapacağın şey seni çok düşük ışıklı durumlarda kurtarmayabilir.
Yani çok karanlık bir ortamda düşük ışıkla halledemeyebilirsin. Işık kaynağın belli olabilir.
O noktada işte başta burun kıvırdığımız redhead işe yarayabilir. Işığın olmadığı bir ortamda genel bir aydınlatma için gerekli olabilir.
Ya da güneş ışığını simüle edebilirsin.
Neticede ben redhead alacağım mesela ama özel durumlar için. Ana planımı redhead üzerine yapmam. Öyle durumlarla karşılaştım ki tırt led bile daha sinematik sonuç verebiliyor redhead'e göre.
O yüzden en ideal çözüm 1-2 kuvvetli ışık kaynağı + Soft ışık kaynakları + Reflektör ve flag
Çok güzel bir lens kalite olarak ama tek sorunu garip bir odak uzaklığı olması. Yani geniş desek değil orta desek değil. Ortaya yakın bir değer veriyor. Almak istiyorsan da tutmam çünkü bugüne dek bu lensten kötü görüntü görmedim diyebilirim.
Redhead alacağına worklight al.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Benim önereceğimi Fulgura demiş. Worklight al Koçtaş'tan falan. Ben sadece ucuz diye Redhead almayı düşünüyorum.
Yoksa biraz pahalı olsa kendi yaptığım Worklight'ı kullanmaya devam ederim.
Aslında benim elimde arkadaşlarla beraber yaptığımız bir süre aydınlatma ekipmanı var Ankara'da durmakta ve kullanılmıyorlar. Stüdyo işi olunca artık pek kullanılmıyorlar da ben gün gelir gerekir diye tutuyorum. 4 tane falan worklight var, 4-5 tane Çin feneri var, 2x4 DIY kinoflo var, softbox var, 8-10 tane muhtelif ayak var. Bir elden geçirip ucuza satsam mı diye düşünmedim değil. Worklightlar dolaylı işe yarıyor. Kinolar da kusursuz yeşilperde işi yaptılar. Biraz emek ve dikkatler güzel ışıklar yapabilirsiniz ama bu işte en önemli olan ayrıntı yönlendirme eklemleri diyebilirim. Ayaklara takıyorsunuz ama konum ve yönlendirme için sıkıştırmalı bir şey yoksa çok zorluyorlar. Bu sorun çözülürse ışık konusunda DIY her türlü ihtiyacı karşılar.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
abi teşekkürler. ilk 2 videoyu izlemiştim ama sadece tekniğe bakmıştım. ışık kaynaklarını düşünerek izleyince faydalı oldu. tamam son önerdiğin sistemi yapmaya karar verdim. bir tane ondan 200 civarına malederek bir tane de worklight alsam idare ediyor gibi bir sonuç çıkıyor. ya da worklight'lar 50 lira diye gördüm onlar uygunsa 2 tane alırım.
tabii bu dimmer işi olsa daha iyi olurdu. bazı durumalrda da zaten kadraj içi aydınlatmadan yararlanabilirim küçük ışıklarla.
fulgura hazır ışıklara ben talip olabilirdim, üstelik siz yapmışsınız ama lens hariç hepsini taksitle alacağım. o yüzden talip olamıyorum satmayı düşünüyorsanız 🙂
lens konusunda da sigma'yı alayım o halde ama 2. elini bulsam temize baya bir fark ediyor. o yüzden kararsızım. sıfırı 1800 tl.
bu arada bendeki rode videomic go ilginç bir şekilde 400 tl'lere çıkmış şu an. ben 260'a almıştım.
Güzel paylaşımlar.Tşk. 🙂
Lens olarak Tamron 17 - 50mm 2.8, ışık olarak yenilerinden üç tane çok ledli video kafa ışığı öneririm, hem pratik hem işe yarar.
teşekkürler bağımsız. gövdeyi de değiştirip pocket'a geçmeye karar verdiğim içn lens faktörü değişti ama ışığı dikkate alacağım.