İnsanın en büyük algı biçimlerinden bir tanesi de rekleri görebilmektir. REnkleri görebilme durumu, insansal süreç içerisinde ona anlam yüklemeyi de gerektirmiştir. Tüm sanatların içinde renkle ilgili algısal bir anlatış biçimini görürsünüz. Resim, Tiyatro ve Sinema anlatımında, renkler zaman içerisinde, sorgulanmış ve onlara anlam yüklemiştir. Bu bağlamda, bir şeyler yaratırken renklere anlam yükleyebiliriz. Konu Sinema olunca, renklerin değeri anlatılmak istenen bağlama daha çok artmaktadır. SEMBOLİK ANLAMLAR ve sinemada REnksel bağlamda Anlam Yaratma....Fatih Selçuk...
Fatih SELÇUK
Benim bu konu üzerine bir çalışmam var.
Henüz yazıya dökmedim ama biriktirmeyi bekliyorum.
Resim sanatı üzerine yoğunlaşıp hangi akımın neyi temsil ettiği ve
bunun sinemada özellikle ışık ve renk kullanımında neye karşılık gelebileceğine dair.
Turgay Nar'ın, Terzi Makası adlı oyununu sergilerken Van Gogh sarısının ne anlama geldiğini akademisyenlerle tartıştım. Sonuç mu? vallahi bilmiyoruz; Şunu anladım: Demek renk de dahil olmak üzere tüm anlatım biçimleri yorumlayıcının anlatmak istediği şey neyse onda saklıdır... renkte anlam yaratma anlattığınız şeyde saklıdır...Siz ne anlatmak istiyorsanız, renkleri ona göre kullanırsınız...
Fatih SELÇUK
tabiki ışıkta yönetmenin renklerine karşı sorumluluğunu yerine getirmek zorunda. Burda şöyle bi poblem ortaya çıkıyor: ışık mı renk mi anlatılmak istenen mi ? İşte bu yönetmenin çözmek zorunda olduğu bir düzlem. Ama yönetmenin elinde profesyonel cihazlar olsun lütfen. Eğer yoksa yine yönetmenin işi zor. Düşük bütçe... bilirsiniz...
Fatih SELÇUK
Turgay Nar'ın, Terzi Makası adlı oyununu sergilerken Van Gogh sarısının ne anlama geldiğini akademisyenlerle tartıştım. Sonuç mu? vallahi bilmiyoruz; Şunu anladım: Demek renk de dahil olmak üzere tüm anlatım biçimleri yorumlayıcının anlatmak istediği şey neyse onda saklıdır... renkte anlam yaratma anlattığınız şeyde saklıdır...Siz ne anlatmak istiyorsanız, renkleri ona göre kullanırsınız...
Şu renk şu anlama gelir, bu renk bu anlama gelir diye kesin tanımlar yapmak olanaksız. Genel olarak, renklerin insanlar üzerinde bıraktığı bir takım belirli etkiler var, bu etkileri genelleştirmek ve bir tablo halinde sunmak mümkün. Bana göre bu tablo yine bir genelleme olacağı için yüzde yüz tatmin sağlamayacaktır. Çünkü bir renk farklı insanlarda farklı etkiler bırakır(yere ve zamana da bağlı olarak)
Burada yorumlayıcının yapması gereken: Öznel bir renk kullanımına gitmek (hangi rengin kendinde ne etki bıraktığına göre) ve en önemlisi aynı film içinde renk kullanımı açısından kendi kendiyle çelişkiye düşmemesidir, diye düşünüyorum..
kertenkelebek doğru söylüyor her renk alımlayıcısına farklı anlamalar anlatabilir. renklerin dünya çapında genel anlamları vardır: sinemacı bunları bilmek zorundadır. ayrıca kültür kodlarını da bilmek zorundadır. sonrasında da bu bilgileri öznel yada nesnel işleyebilir. bunun için sinan ö. sinemada renk bilgisi kitabına bakabilirsiniz vb..kertenkelebek e bilgisi ve paylaşımı için teşekkür ederim