birçoğumuzun ışık ile ilgili olanakları son derece yetersiz hatta tek prof. ekipmanı bile olmayanlar var.. ama daha dikkatli bakarsak hepimizin evinde yaratıcılıkla geliştirilebilecek bir çok ışık kaynağı olduğunu görürüz.
buradan ben aklıma gelen küçük notları paylaşacağım başkalarıda paylaşırsa elbet daha güzel olur dünya.
1: SONSUZ KARANLIĞIN İÇİNDE
diyelim şöyle birşey istiyorsunuz.. arkası nah bu satırların arkası gibi alabildiğine siyah ama önündeki adam yada nesnemiz dilediğimiz kadar! aydınlık ve açık. nasıl yaparız?
önce tahmin edeceğiniz gibi ihtiyacımız olan şey siyah bir fon.. bu ne kadar mat olursa o kadar iyi ve arkasındanda ışık almaması gerekiyor.
fonumuzu kadrajımıza göre yerleştirdikten sonra çekeceğimiz kişi yada nesneye geliyor sıra çekeceğimiz kişi ile fon arasındaki mesafe ne kadar uzak olursa işimiz o kadar kolaylaşacak buına göre oyuncunuzu yerleştirdiniz.
sıra geldi aydınlatmaya... öncelikle prensibimiz malum olduğu üzere arkayı karanlık bırakıp oyuncuyu düzgün aydınlatmakta.. o halde kuracağımız ışığın olabildiğince siyah perdeye nüfuz etmemesine dikkat edeceğiz.
malzeme sorunu! evet ne kullanabiliriz.. resim yada çizim olmadan anlatmaya çalışacağım.. öncelikle kendinize 2 tane ufo ayağı bulursanız işiniz kolaylaşır (ışık ayağınız olmadığını varsayıyorum) kullanacağımız ışıklar en kolay ne olabilir diye düşündüğümde aklıma hemen bahçe projektörleri geliyor eğer tek 1 kişi aydınlatacaksak 2 adet 250 şer watt lık ışık ön kısım yeterli olacaktır. hatta bunların sarı ayaklıklı satılanları var onlar dan olursa güzel olur. şimdik.. 500 watt lık ışıklarımızı aldık ayaklarına koyduk.. önlerindeki demir kepenkleri söktük.. yapmamız gereken ışığın kafasının üzerine geçicek bir karton kutu hazırlamak bu bizim soft box ımız olacak.
algida kutusu ayakkabı kutusu yada kartondan sizin kesip yapacağuınız bir kutu alıp ışığın kafasına takıp (kutu uzunluğunu fazla tutmak zorundayız ve mümkünse dipten ileri doğru genişlemeli) önünede bir aydınger takıyoruz.
böyleece yumuşak ve daha odaklı bir ışık elde etmiş oluyoruz. buradaki yumuşaklık ve odak meselesinin detayları sizin kutuyu imal becerinize bakar. internetten soft box resimlerine bakın ne demek istediğimi anlayacaksınız. anlayarak yaparsanız daha iyi yaparsınız. kutuyu yaptık taktık kafaya önüne aydıngerimizi gergin bir şekilde takıyoruz. ve ışıklarımızı oyuncumuzun biraz ilerisinden sağından ve solundanveriyoruz eğer oyuncunun yüzünde garip gölgeler vs.. varsa yaptığınız ışıkta problem var uğraşmanız gerekecek ama temiz gölgesiz bir yüz elde etmişsek evet ön kısmı halletmişiz demektir (belki gölgeli istiyorsanız ayrı tabi burda istediğiniz ambiansı yaratırsınız) burada ışıkları yerleştirirken arka siyah perdeye ışık vurmamasına ve ışığın odağının geniş tutulmasına ihtiyaç var eğer oyuncunun görünün her yeri aydınlık olsun istiyorsanız.
önemli bir eksik var! arka ışık yoksa muhtemelen siyah saçlı olan oyuncumuzun saçları yokmuş kafassı alnından başlıyormuş gibi olacak.
tek kişinin arka ışığı için önerilebilecek en kolay yol setinizi oyuncunun odadaki ampülün izasında biraz önüne gelecek (altına değil) şekilde yerleştirmek olacaktır. tavandaki ampül çok yüksekse eğer onu epey alçaltmanızda gerekebilir. yada ekstra bir kablo ile yukarıdan bir ışık sarkıtmalısınız. sarkıtacağınız 100 waat lık sıradan bir ampül olabilir. iş görüyor yeterli oluyor eğer çok parlak bir arka ışık istemiyorsanız. o ampülü oyuncumuzun arkasından arkasından verdikten sonra ampüle yapmamız gereken birşey var çünkü melet arkadaki perdeyede yansıyor ve istediğimiz gibi yumuşak değil. yapmanız gereken gayet basit. gidip genelde balkonlambalarına takılan yuvarlak kafalardan 1 tane almak ampülü ona yerleştirmek ve yuvarlağın perdeye bakan kısımlarını siyah birşeyle kapatarak ışığın perdeye vurmasını engellemek. bittimi bitmedi..
kameradan yapmamız gereken birşey var.. kamerada diyaframımızı ayarladıktan sonra (bazı kameralarda yok) master ped yada bazı kameralardada master black diye geçiyor sanırım ayarını kısmak! bu arka kısmın daha fazla siyaha boğulmasına neden olacak böylece aydınlık kısımlar kalırken arka kısım tamamen kararacak. eğer perdenin üzerine çizgisel bir iki renkli ışık atarsanız da cnn belgeseli ortamı yaratabilirsiniz. 🙂
master ped le oynadıktan sonra bir kez daha beyaz yapmanızda yarar var..
eğer kameranızda master ped yoksa diyaframı arkası tam siyah oluncaya kadar kısmalı ve öylece bırakıp oyuncumuzun ışığını arttırmaya dengelemeye çalışmalı.
şimdilik bu kadar. çok fena bir yazım yöntemşi olduğunu biliyorum ama vaktim yok. paylaşmakta istiyorum..neyse böyle..
sağlıcakla
Işıkla ilgili en temel hatalar
1: abi biz beceremeyiz demek.
2: olm acaip kasar şimdi sette o vakit yok demek
3: hacı malzeme yok olsa kralını yaparız ışığın demek
4: olm ışığa gelene kadar ne sorunlar var sttret ışığı şimdi bak bu kadraj olmuşmu kolu biraz dışarıda kalıyor ama olsun şimdi masayı öbür tarafa taşımakla uğraşmayalım. demek
5: bence en güzeli doğal ışık babacanba hollywood muyuz biz öyle lambalar kablolar falan gerenk yok çak gitsin.. demek.. (doğal ışık kullanımıda ışık bilgisi ve özen ve teknik gerektirir)
6: ver şurdan 2 tane binlik tavana tmm işte daha ne uğraşıcan salla atmosfer falan yalan zaten delindi atmosfer delik deşik.. demek.
7: ışık tabi önemlide yarışmaya yetişecektik o yüzden fazla uğraşamadık demek. (bu idamlık olan)
8: olm zaten kamera boktan ışık yapsak ne olur.. demek..(zaten kameranı kötü olduğunda sizin hayatınızı kurtaracak olan şey ışık tır!.)
9: ışıkçı tanıdığın varmı ? demek.. (ve kendi yapabileceğine inanmamak)
10: sete en az birgün önce gidip ışık provalarını yapmamak.
11: hallolur ışık problem değil diyerek ışık hazırlık ve planlarını yapmamak.
12: IŞIĞI CİDDİYE ALMAMAK! (bu en güdük harekettir)
13: ışığı öğrenip onun en azından temellerini anlamak için çaba sarfetmeden başarmaya çalışmak. (bu tartışmalı ama sinema dilinin en büyük parçalarında biri olan görsel atmosferin yaratılmasındaki baş aktörlerden ışığın temellerini bilmeden iş yapmak bana anlamsız geliyor.)
14: yoruldum. anlayana sivrisinek saz anlamayana davul zurna az.
sağlıcakla
çok teşekkürler gerçekten çok yararlı.
paylasım ıcın cok tesekkurler..
dahasını da bekliyorum..
(bknz=yüzsüz) 🙂
ışık denince akla gelen ilk isim:) m kenan aybastı'dır arkadaşlar.
teşekkürler.
http://www.camurfilms.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Işıkla ilgili en temel hatalar
1: abi biz beceremeyiz demek.
2: olm acaip kasar şimdi sette o vakit yok demek
3: hacı malzeme yok olsa kralını yaparız ışığın demek
4: olm ışığa gelene kadar ne sorunlar var sttret ışığı şimdi bak bu kadraj olmuşmu kolu biraz dışarıda kalıyor ama olsun şimdi masayı öbür tarafa taşımakla uğraşmayalım. demek
5: bence en güzeli doğal ışık babacanba hollywood muyuz biz öyle lambalar kablolar falan gerenk yok çak gitsin.. demek.. (doğal ışık kullanımıda ışık bilgisi ve özen ve teknik gerektirir)
6: ver şurdan 2 tane binlik tavana tmm işte daha ne uğraşıcan salla atmosfer falan yalan zaten delindi atmosfer delik deşik.. demek.
7: ışık tabi önemlide yarışmaya yetişecektik o yüzden fazla uğraşamadık demek. (bu idamlık olan)
8: olm zaten kamera boktan ışık yapsak ne olur.. demek..(zaten kameranı kötü olduğunda sizin hayatınızı kurtaracak olan şey ışık tır!.)
9: ışıkçı tanıdığın varmı ? demek.. (ve kendi yapabileceğine inanmamak)
10: sete en az birgün önce gidip ışık provalarını yapmamak.
11: hallolur ışık problem değil diyerek ışık hazırlık ve planlarını yapmamak.
12: IŞIĞI CİDDİYE ALMAMAK! (bu en güdük harekettir)
13: ışığı öğrenip onun en azından temellerini anlamak için çaba sarfetmeden başarmaya çalışmak. (bu tartışmalı ama sinema dilinin en büyük parçalarında biri olan görsel atmosferin yaratılmasındaki baş aktörlerden ışığın temellerini bilmeden iş yapmak bana anlamsız geliyor.)
14: yoruldum. anlayana sivrisinek saz anlamayana davul zurna az.
sağlıcakla
Abi tespitlere bayıldım 🙂 başka bi şey durumu bu kadar net öztleyemezdi herhalde, eline sağlık.
Doğal ışık seviyorum ama beşinci maddenin sonuna fazlasıyla katılıyorum.
şimdi öyle bir malzemeden bahsedeceğiz ki.. milyarlık setede gitseniz iş arasında çokoprensle doyulan sete de gitseniz aynı malzeme kullanılmaktadır.
nedir o? köpük.. bildiğimiz köpük.. (beyaz eşya kutularından çıkarya hani o) neye yarar köpük? köpük bir ton para olan reflektörlere göre taşıması daha dert (katlanamadığı için) ama kullanması oldukça pratik (hafif ve beyaz olduğu için) bir yansıtı mahlukattır.
ne yaparız o köpükle? gölgeleri düzenleriz şimdi çıktık sokağa güneşte tam dik aksilik ne yana kaçsanız çekim için nesne yada oyuncunuzun yüzünün bir tarafı eşşek gibi karanlık kalıyor. (şimdi buna doğal iyidir denemez bu doğal değildir çünkü kamera senin gözün gibi dengeleyemez o aradaki farkı. bu doğallık değil hatadır.neyse)
şimdi önceden malzememizi hazırlamışız ne malzeme 2 metreye 50-70 cm falan ihtiyacınıza göre boyutta bir köpük (yalıtım malzemeleri satan yerlerde nalburlarda falan var) alıyoruz bir tarafını beyaz ve temiz bırakırken bir tarafını kompla uhu japon vs ne bulursak alüminyum folyo ile kaplıyoruz. (illaki kırışacak ama kırıştırıp kaplama ile ütülü kaplama arasında küçük sonuç farkları vardır dener görürsünüz) ne oldu şimdi?
bir tarafı düz beyaz! hafif bir yansıtıcı.. yani daha düşük ışık verecek.. diğer tarafı ise alüminyom folyo sayesinde çok daha keskin ve yoğun bir ışık yansıtacak. biz elimizdeki gölgeye göre bir tarafını seçeeğiz.
sete dönelim :
önceden ayarttığımız arkadaşımızın eline köpüğü veriyoruz. o kafayı kaldırıp güneşin yerina bakıuyor güneşin ve oyuncunun yerine göre kendine bir pozisyon seçiyor ve dikiliyor ardından siz kameradan ışığınızı incelerken o köpüğü hareket ettiriyor. siz evet böyle dediğinizde kalıyor sizde çekiminizi yapıyorsunuz böylece bir tarafı patlayan abuk suratlar elde etmiyorzunuz.
bunu hareketli çekimlere de uyarlarsınız artık.
yani o köpük bu. bu kadar. köpük dışında birçok alternatif mümkün özel reflektörler var ve katlanabilir taşınabilir şeyler fakat fiyatları 70 dolar civarında başlıyor diye hatırlıyorum ben 2 yıl önce 120 lik ti sanırım 70 dolara almıştım.
haydi sağlıcakla
Temel gerilla ışıkçı çantası edevatı.
1: Tornavida seti
2: kontrol kalemi
3: elektrik geçirmeyen eldiven ( kamusal direklerden (tanıma bak) ışık çalmak için)
4: bolca elektrik bantı
5: bolca koli bantı
6: koli ve karton
7: bol bol çeşitli uzunluklarda elektrik kablosu ve uzatmalar prizler 3lüler 4 lüler.
8: çeşitli ebatlarda köpükler.
9: büyük olabildiğince büyük bir yatak çarşafı yada kumaş beyaz hatta birkaç tane olsun farklı kalın lık ve ışık geçirgenliğinde. bu ışığı geniş bir alanda azaltmak için.
10: kerpeten yan keski karga burun.
11: çekiç
12: kendinize göre pratik askı ve ayaklar tasarlayın. her noktaya ışık koyabilme ihtimalinize ve ışıkların ısınan şeyler olduğu bilinciyle. ve bunlarda çantada olacak.
13: soft hard bir lamba seti oluşturun kendinize. ihtiyaçlarınıza tercihlerinize göre bir set.
14: çeşitli voldajlara göre dimmerler. ışığı kurduğunuz mesela: 6 tane 100 lük kurduğunuz bir odaya ama fazla geldi.. ne yapacaksınız? mesela 3 tanesini tek kablo yapıp o 3lü takımın elektrik yoluna voltaja uygun dimmer takıp küt diye kafanıza göre kısıp açabileceksiniz.
15: ince belli çay bardağı. (ışığı yapınca millet çekime kasarken çayınızı yudumlamak için)
16: fotoğraf makinası! bu kurduğunuz ışık setuplarını fotoğraflamak ve saklamak için sonra o setupları (ayarmı demek gerekyoksa ) biriktirir geliştirirsiniz.
zaman zaman eklerim bu listeye aklıma gelmeyen şeyler vardır mutlaka.
ÖNEMLİ NOT: ELEKTRİK TEHLİKELİ VE ÖLÜMCÜLDÜR! BİLMEDEN ANLAMADAN ÖĞRENMEDEN KURCALAMAYIN. BİLİNÇSİZ HAREKETLER SİZİ ÖLDÜREBİLİR SÜRÜNDÜREBİLİRDE AYRICA.
AYRICA KAMUSAL DİREKLERDEN ELEKTRİK ÇALMAK ÇOK CİDDİ SUÇTUR BEN TAVSİYE ETMEM. ÇOK SAKAT İŞ..
Harika bir mesaj olmuş yine Kenan abi.
Ben bir şey soracağım ama madem köpük meselesi açıldı. Ya ben bir keresinde -4 sene kadar önce- ışık kaynağı ve köpük kullanmıştım, köpüğü eritmişti ışık. Çok sağlam ışıkmış herhalde? 🙂 Yoksa böyle bir şey olmaz yani sanırım.
Pratik bilgilerinizle bizi aydınlattığınız için çok teşekkürler.Özellikle köpüğün kullanımı konusu ilgimi çekti.
köpüğü ışığın neresine koydunuz kezzap? 🙂 nasıl başardınız ben anlamadım ama bu alet yansıtıcı siz 10cm den mi yansıtma yapmaya çalıştınız ne yaptınız.
bu arada köpüğü yaratıcı bir biçimde kullanmanın bilyon tane yolu var. ben başlangıç için anlaşılsın diye sadece o örneği verdim. çılgınca bir şekilde kullanabilirsiniz köpüğü.
Benim gibi bir acemi için gayet aydınlatıcı bilgiler oldu.. Çok teşekkürler.. Devamını bekiyoruz....
Köpükde olmaz da folyo tutmak kadar iğrenç bir iş olamaz..
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.