Forum

Diyalog

14 Gönderi
12 Üyeler
0 Reactions
4,291 Görüntüleme
(@alone)
Gönderi: 76
Başlığı açan
 

Diyaloglar...
Çok film izleyin..Dikkatli izleyin..Dahada dikkatli izleyin..Ve dinleyin..

Yazarken kelimeleri dikkatli seçin..Sinema hem görsel hemde sesli bir araç olsada görsellik esastır..Herşeyi olabildiğince görsellikle anlatın ve diyaloğu minumumda tutun..Uzun diyaloglar sıkıcıdır ve birçok kezde filmin akışını bozar.Sahnenizi elinizden geldiğince görselleştirin.

(Şöyle bir hikayeniz olduğunu düşünün.Balıkçı kulübesinde anne ve baba fırtınalı havada denize açılan çocuklarının dönüşünü bekliyor)

Aklımıza ilk geldiği haliyle diyaloglarla yazalım

A:anne
B:baba

iç / gündüz

Balıkçı kulübesi

Baba iskemlede oturmaktadır.Elindeki çakıla bir ağaç parçasını yontmaktadır.
Anne bulaşık yıkamaktadır

A-Hala dönmedi nerede kaldı?Bu fırtınalı havada başına birşey gelmiş olmasın.
B-Onabu havada balığa çıkmamasını söyledim.Dinlemedi.Başına bir şey gelmez inşallah
A-Çok korkuyorum Ya bir şey olursa..Tek oğlum var..onuda denize veremem.

Baba ayağa kalkıp camın kenarına gider.Ellerini siper gibi yapıp uzaklara bakar.

B-Hala görünürülerde yok
A-Çok korkuyorum

Baba yerine oturur.Birden kalkıp yağmurluğu giyer ve dürbünün alır.

B-Ben dışarı çıkıp bir de dürbünle bakayım
A-Tamam

Baba dışarı çıkar.Az sonra ıslanmış bir şekilde geri gelir.

B-hiç bir şey görünmüyor
A-Allah'îm oğluma bir şey olmasın

...
Bunu görselleştirirsek

Baba iskemlede oturmuş çakısıyla bir tahta parçasını yontmaktadır.
Anne bulaşık yıkamaktadır.
Baba ayağa kalkar,camın kenarına gider,elini siper yaparak uzaklara bakar.
Anne babaya bakar.
Baba iskemleye otururur,çakısıyla tahtayı yontmaya devam eder.
Anne üzgün bir yüz ifadesiyle başını öne eğer.
Baba başını kaldırır duvarda asılı resme bakar.
(Resimde balıkçı elbiseleriyle sandalın yanında poz vermiş oğlu vardır)
Birden ayağa kalkar,askıdan yağmurluğunu alır,üzerine geçirip kapşonunu kafasına çeker,masada duran dürbünü de alarak dışarı çıkar.
Az sonra ıslanmış bir şekilde içeri girer.
Yağmurluğunı askıya asar.
Anne babaya bakar..
Baba olumsuz anlamında başını iki yana sallar.
Suratlar asıktır.
Baba iskemleye oturur.
Anne elinde yıkadığı bardağa bakar,gözleri dalar.

(Hiç diyalog kullanmadan sahneyi anlattık.Daha etkileyici oldu gibi..Yazarken ve tasarlarken zorlanabilirsiniz.Ancak sinema bir sanattır.Sanatta tabiki çaba ister.Bu konu üzerine düşündükçe ve yazdıkça giderek alıştığınızı farkedeceksiniz.)

Diyalog elbette gerekli ve önemli..Doğru sahnede doğru karakter doğru zamanda doğru cümle...

 
Gönderildi : 14/11/2005 8:18 pm
(@alone)
Gönderi: 76
Başlığı açan
 

Diyalog yazarken dikakt edilmesi gerek bir diğer önemli noktada diyalogların kilit noktada önemli olması..Gerekli olduğu şekilde kullanılması..

Diyalog yazmaya başlarken en zorlanılan nokta genelde sahne başlangıçları ve iki karakterin karşılaştığı sahnelerdir.Bormal hayatta iki insanın karşılaşmasında gerçekleşen hal hatır selam muhabbetini geçip direk olaya girmek sinemanın fantastik taraflarından biridir.

Bu giriş diyaloglarını iyi seçmek gerekiyor.Hal hatıra kitlenip kalmak ve bunu her sahnede yapmak hayli can sıkıcı ve komik olur

A-merhaba nasılsın
B-iyiyim sen nasılsın
A-çoluk cocuk nasıl ..şeklinde günlük bir diyaloğun bir filmde geçmemesi gerektiği aşikar.

Sinemada 3 yıldır birbirini görmeyen iki arkadaş

A-Vay sen ha!
B-Duydunmu Joe ölmüş.. gibi bir giriş yapabiliyor..

yada Kkymn'nin Hikaye filminin senaryosundan bir örnek alabiliriz.

Taner hastane kapısında sigara içmektedir. İçerden ayağı alçılı
bir KIZ değnekle çıkmaktadır.

TANER
Sizi evinize bırakayım.

KIZ
Demek hala burdasınız.

Taner kapıyı açar. Arabayı hazırlar.

Girin olaya..O sahnede anlatılması gereken ana düşünceyi baz alın ve görüntünün yetmediği yerde olaya direk dalın.Hiç kasmadan yazın.Daha sonra gözden geçirirken saçma duran yerleri farkeder,daha düzenli hale getirebilirsiniz.Ama önce asıl ana diyaloğunuzu yazın..İlk adım için yeterli..Gerisi kolay..Eline kalemi (klavyeyi) alan işe başlamıştır demektir.Başlamak bitirmenin yarısıdır dimi;)

 
Gönderildi : 14/11/2005 8:41 pm
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

Alone nerdesin kardeş... sen olmayınca senaryo kısmı zayıf kaldı...

 
Gönderildi : 10/12/2005 3:34 am
(@alone)
Gönderi: 76
Başlığı açan
 

Ufaktan ufaktan dönüyoruz kendimize meşguliyetler bulduyduk neyseki sabahın 6sında vakit bulduk.. 😀

Diyalog'tan devam edelim..

Diyalog ve replik yazarken dikkat edilmesi gereken noktalar üzerine bir şeyler konuşalım..

Diyalog yazmak isteyen bir senaryo yazarı karakterini çok iyi tanımalı onun her özelliğini bilmek durumunda olmalı..

Eğitim: Senaryoda konuşacak kişinin eğitim düzeyine göre konuşması gerekir.Eğitimli,okumuş bir karakterle,sıradan cahil bir karakterin konuşmaları çok farklıdır.

Meslek:Öyküdeki karakterin kullanacağı kelimeler mesleğine göre olmalı.(Özel bir karakter değilse)Yani meslek argosundan bahsediyoruz.Örneği bir oto tamircisi ilk diyaloglarından birinde ''Herif vida gibi,sıkıştırılmadan konuşturulmuyor'' diyebilir.Bu karakterin mesleği konusunda altını doldurmakta yararlı olacaktır (mesleğin vurgulanması senaryoda önemliyse)

Duygusal durum: Bir insanın söyliyeceği sözler duygusal durumuyla bağıntıntılıdır.Rahat durumdaki bir insan doğal konuşur.Kızgın birisi çabuk çabuk,yüksek sesle kısa cümlelerle..Mutlu bir insan nefes nefese hızlı..Üzgün bir insan yavaş yavaş ve duraksamalarla konuşur..

Belirtici sözcük:Senaryodaki karakterler gerçek insanların hayatta konuştuğu gibi konuşmalılar.Ancak gerçek hayatta birbirini tanıyan insanlar senaryodaki karakterleri tam olarak tanımadığı için bu diyaloglarda ''belirtici sözcükler''bulunmalı ki öyküde eksik kalan noktalar doldurabilisin,karakterler ve hikaye gerçeğe daha yakın olsun.

şöyle bir sahne düşünelim

1. adam

buluşmamız mümkün mü_

2.adam

evet..sanırım..

1.adam

ne zaman işin biter?

2.adam

saat 5'e doğru

yukardaki konuşmadan pek bir şey anlamadık.bu diyaloğun öykünün süregelmesinden başka bir katkısı yok.ancak senaryo yazarının daha dolu işler yapması lazımdır..

bir de şöyle bakalım

1.adam

buluşmamız mümkün mü?

2.adam

sanırım..öğleden sonra sadece bir ameleiyatım var

1.adam

eskisi kadar çalışıp kendini yormamana seviniyorum.ne zaman işin biter?

2.adam

herşey yolunda giderse saat 5'e doğru

1.adam

güzel,bende selin'i alır hastahanenin önüne gelirim

2.adam

haftasonunu kardeşlerimle şehir dışında geçirmek güzel olacak

şimdi seyirci için bu diyalog daha anlamlı olmuştur ve bu sahne bir önceki yazdığımıza oranla hikayede daha çok boşluğu doldurmuş zaman kaybına sebep olmamıştır.konuşanlardan biri doktor olup öğleden sonra ameliyatı vardır.Eskiden çok çalışıp kendini yoran işkolik biriyken değişmeye başlamıştır.haftasonunu şehirdışında kardeşleriyle geçirmek üzere onlarla saat 5te buluşacaktırç.birinci adam kardeşidir ve kız kardeşinin adı ayşedir.

bu diyaloğu farklı kılan bokta ''belirleyici sözcükler''dir.''ameliyat-çok çalışmak,ayşe,haftasonu,şehir dışı,kardeşlerim''

30 saniyelik bir diyalogda belirleyici sözcükler sayesinde filmin tüm gidişatını belirleyebilir boş kalan noktaları doldurabilirsiniz.Selam mrahba naber yada geldim gittim gibi boş sözcüklerle sahneleri doldurmak yerine daha işlevli kelimeler ve cümleler seçmeye özen göstermemiz lazım..Ki kısa filmde zamanın önemi gözönüne alınırsa bu çok çok önemlidir.Bahsettiğim detaylar çok basit ama çok önemli..Dikkate alınmalı derim 😉

 
Gönderildi : 10/12/2005 9:48 am
(@hanli)
Gönderi: 34
 

Gözüm kesmemiş okuyamamıştım. Çok sağool..

 
Gönderildi : 24/01/2006 2:24 am
(@dv-art)
Gönderi: 0
 

benden birkac tavsiye:
-bol bol siradan diyalog kullanin,hatta argo kufur olsun
-sakin ama sakin turkce kurallarini abartmayin,edebiyat yapmiyor aksine hayati yansitiyorsunuz
-siradan insanlarin kullanabilecegi kelimeleri ve cumleleri secin
-diyaloglarin dogal ve akici olmasina ozen gosterin.
bunlar sizin projenizin daha kaliteli gozukmesine sebep olur emin olun.

ornek verelim:
adam arabayla bir kadina carpmis, siradan bir ogrenci filmi:
Adam: aman allahim onume cikan kadina carptim, ne yapacagim ben simdi?

alin size cuvalin buyugu, gercek hayatta bir insan gerizekali degilse oyle bir durumda oyle bir tepki vermez,veremez.
nasil olmali?
Adam: Hassi.tiiir
iste olay budur, tek kelimeyle hem dogal,hem gercekci hemde izleyenin 'boyle konusmami olur lan?' demeyecegi bir diyalogumuz oldu.

hatta guncel bir ornek verirsek yeni vizyona giren dabbe adli filmde:

' 2 gun once olmus birinden mail almak hos birsey degil'
' kesinlikle garip birseyler oluyor'
'olanlar cok garip'

bu diyaloglarin sahipleri ise daha bir iki gun once arkadaslarini cok acimasiz sekilde olmus/oldurulmus olarak bulan kisiler,ayrica etraflarinda gorunup kaybolan sekiller,korkunc karabasanlar ve hatta yeni olumler dolasiyor.

simdi elimizi vicdanimiza koyalim, gercek hayatta hangi edebiyat asigi bes hececi boyle bir durumda boyle bir tepki verir? senin arkadasin kan revan icinde olmus,sen onu gormussun,etrafta cok garip seyler oluyor
yahu biraz dogal ol,argo kullan,tedirginligin kelimelerine yansisin.

boyle basma kalip diyaloglarla bir yere varilamaz (ki zaten dabbe filmini de bu ana sebepten yerden yere vurdu butun izleyenler)

diyalog dedigin dogal,gunluk hayata uygun olmali.olayin ozu budur.

 
Gönderildi : 20/02/2006 5:56 am
(@ercin)
Gönderi: 0
 

Arkadaşlar bu daçok faydalı bi konu olmuş,okumamış olanlara çok faydası dokunur.

 
Gönderildi : 11/11/2007 6:02 am
(@onurcoc)
Gönderi: 47
 

diyalog yazmayı öğrenmek için küçük bir tavsiye:
bir ses kayıt cihazı edinin ve dışarı çıkın. konuşan insanlar bulun ve onların seslerini kaydedin. sonra bu konuşmaları aynen kağıda dökün.

diyalog yazmayı öğrenmenin en iyi yolu bu...

 
Gönderildi : 16/11/2007 1:05 am
(@baris-begen)
Gönderi: 0
 

bu yazıları okumakta geç kalmışım neyse geç olsun güç olmasın 😀

karar verildi 2010 yılında uzun metraj film çekilecek o zaman a kadar senaryo+storyboard+kamera+35mm+şaryo+jimmy jib+sponsor hazır olacak

 
Gönderildi : 16/11/2007 2:09 am
(@ekselans)
Gönderi: 0
 

Evet gerçekten çok faydalı oldu.Allah razı olsun.Yaa dostlar yeri mi bilmiyorum ama sitenin bi sözlüğü olsa diyorum.Sinema terimleri sözlüğü.Filmden sonra kayan yazılar içinde bi dolu kelime geçiyo;postpürodüksyon,reji,resim seçici v.s.Yani tamam belki kısa filmci için çok gerekli değil ama.hani bilsek ne nedir?hoş olmaz mı?

bir garip ölmüş diyeler,üç günden sonra duyalar,kısa film ile yuğalar,şöyle garip bencileyin

 
Gönderildi : 17/11/2007 4:47 pm
(@mushrappa-ous)
Gönderi: 0
 

yapılan işe göre bile o isimler değişir
bide yapım şirketinin keyfine baglı
mesela net ayarı yapana focus puller denir
ama bazıları kamera asistanı yazar, bazıları focus puller yazar hatta g.y. assitanı bile gördüm ben net asistanı da gördüm
düşün artık değişimi 🙂

bu bir mushraPPa mesajıdır
Mehmet Oğuz Köroğlu

 
Gönderildi : 18/11/2007 4:31 am
(@ceto)
Gönderi: 8
 

çok tşkler gerçekten güzel anlatmışsın

 
Gönderildi : 20/12/2007 1:57 am
(@radyotv06)
Gönderi: 16
 

Tamam Söyledikleriniz dogru ama.Düşünün kücük bir kardeşiniz kısa filminizi izliyo ve her garip bir olayda evde hassss itir diyo biraz daha orta seviyeyi bulmak lazım diyologlarda

Taze Kan Lazımsa Seve Seve 🙂

 
Gönderildi : 30/03/2008 5:57 pm
 ACR
(@acr)
Gönderi: 0
 

arkadaşlar çoğu dizide dikkat ederseniz dialog yazarları vardır. dialog yazma işi ayrı bir sanattır.

mesela size güzel bir diyalog.

a: seni seviyorum.
b: beni mi?
a: hayır seni!

😀

SÖZ UÇAR YAZI KALIR!

 
Gönderildi : 26/06/2008 4:57 am
Paylaş: