Merhabalar değerli üyeler;
Son zamanlarda oldukça ilgimi çekmeye başlayan ve adeta benim için bir hobi hâline gelen,eğlenerek ve zevk alarak senaryolar yazıyorum... Öncelikle kafamda kuruyorum daha sonra bilgisayarın başına oturunca hayalimde ki konuşmaları diyalogları olay akışını sağlayarak senaryolar yazıyorum...
http://s9.dosya.tc/server/ngrfbl/BI_KUCUK_ZEYNEP__1_.pdf.html
Kısa zaman önce bitirmiş olduğum ve sizlerin beğenisine ve eleştirisine açmak istediğim bir senaryom var... Siz değerli arkadaşlarım,tecrübeli sinemaseverlerin eleştirilerine açığım...
Teşekkür ederim...
İyi forumlar...
Kardeşim öncelikle yaşını bilmediğim için kardeşim diyorum kusura bakma .
Senaryonu okudum nacizane birkaç eleştiride bulunacağım umarım kırılmazsın .
ilk olarak senaryo formatı konusunda sanırım biraz tecrübesizsin . Bu konuda genel kabul gören 2 format vardır Fransız ve amerikan formatı buna ilişkin biraz araştırma yaparsan daha düzenli ve okunabilir senaryolar yazabilirsin hatta bununla ilgili programlar bile mevcut.
Hikaye olarak ele alırsak , senaryo yazımında belli hikaye anlatım teknikleri vardır . Senin senaryon açısından bakarsak bu konu biraz dağınık kalıyor , görsel olarak hayal ettiğin hikayenin kağıda dökülmesi aşaması biraz daha zor .
konuyu tarz olarak ve tür olarak belirlemen lazım yani bir korku hikayesi mi ? bir cinayet dedektiflik hikayesi mi yoksa psikolojik bir gerilim mi yazacağına başta karar verirsen bu türlere uygun olarak senaryo yazman daha kolay olur .
hepimiz yüzlerce film izliyoruz , doğal olarak belli klişe kavramları beynimizde kalıyor , kızın ruhunun huzur bulması dedektifin kızın hayalini görmesi falan bunlar 90 lı yıllar sinemasında çokça kullanılmış klişeler . senin hikayende sonda bir twist yaparak hikayeyi süprize bağlama çaban hoş ama uygulanmış ve defalarca ekmeği yenmiş klişelerden uzak durmakta fayda var özellikle kısa ve orta metraj film konusunda .
son olarak diyalogların fazla yapay , kişilerin karakterlerin birbirleri ile olan ilişki durumlarını iyi etüd et bence zira bir çocuğun annesine tavrı cevap veriş şekli farklıdır , yada olay mahallinde ilk kez birbirini gören kişilerin birbirleri ile olan diyalogları farklı farklı şeylerdir. her şeyi karakterlere söyletmene gerek yok untuma seyirci görsel olarakta bazı şeyleri görüp anlayabiliyor , içerde satanizme ait bir sürü obje var falan bunlar çok yapay diyaloglar .
Yıllardır senaryo ile uğraşan biri olarak bu hikaye özelinde sana vereceğim tavsiye ;
diyalogları tekrar düzenle , kızın cinayet sahnelerini , Yavuzun gereksiz büro ve aile diyaloglarını çıkar , cesedin bulunması üzerine geliştir ve her şeyi diyalog ile anlatmak yerine sekans olarak göstermeyi dene misal
SAHNE X - Dış /Gündüz
Zeynep arsada topun peşinden gider , topu görür eğilip alacakken kendisine ismiyle seslenen bir ses duyar , kafasını kaldırıp bakar
(KES)
SAHNE X - Dış /Gündüz
Zeynebin Kardeşi sokakta orta yaşlı bir kadına bir şeyler söyler kadının telaşlandığını görürüz hareketlerinden bunun zeynebin annesi olduğunu anlarız.
(KES )
SAHNE X - Dış /Gündüz
Sokakta bir grup mahalleli insan ,zeynebin kardeşi ve annesi ve babası da dahil , telaşlı ve tedirgin sokakta ismini bağırarak zeynebi aramaktadır , o sırada bir ekip arabası gelir içerisinden inen polisler anne babaya bir şeyler söyler , kadın yere yığılıp ağlamaya başlar
(KES )
SAHNE X - Polis Ofisi İç/Gündüz
Masasında çalışan orta yaşlı bir adam görürüz bu kişi cinayet büro komseri Yavuz'dur , masada dağınık evraklar ile uğraşırken masasına bir dosya bırakılır içinden masaya dağılan resimler dökülür , resimlerde küçük bir kız çocuğu olduğu anlaşılan kafası ve vucudu parçalanmış kanlı bir ceset vardır. Yavuz önce resimlere bakar sonra kafasını kaldırır masanın başında polis müdürünü görür .
Kardeşim öncelikle yaşını bilmediğim için kardeşim diyorum kusura bakma .
Senaryonu okudum nacizane birkaç eleştiride bulunacağım umarım kırılmazsın .
ilk olarak senaryo formatı konusunda sanırım biraz tecrübesizsin . Bu konuda genel kabul gören 2 format vardır Fransız ve amerikan formatı buna ilişkin biraz araştırma yaparsan daha düzenli ve okunabilir senaryolar yazabilirsin hatta bununla ilgili programlar bile mevcut.
Hikaye olarak ele alırsak , senaryo yazımında belli hikaye anlatım teknikleri vardır . Senin senaryon açısından bakarsak bu konu biraz dağınık kalıyor , görsel olarak hayal ettiğin hikayenin kağıda dökülmesi aşaması biraz daha zor .
konuyu tarz olarak ve tür olarak belirlemen lazım yani bir korku hikayesi mi ? bir cinayet dedektiflik hikayesi mi yoksa psikolojik bir gerilim mi yazacağına başta karar verirsen bu türlere uygun olarak senaryo yazman daha kolay olur .
hepimiz yüzlerce film izliyoruz , doğal olarak belli klişe kavramları beynimizde kalıyor , kızın ruhunun huzur bulması dedektifin kızın hayalini görmesi falan bunlar 90 lı yıllar sinemasında çokça kullanılmış klişeler . senin hikayende sonda bir twist yaparak hikayeyi süprize bağlama çaban hoş ama uygulanmış ve defalarca ekmeği yenmiş klişelerden uzak durmakta fayda var özellikle kısa ve orta metraj film konusunda .
son olarak diyalogların fazla yapay , kişilerin karakterlerin birbirleri ile olan ilişki durumlarını iyi etüd et bence zira bir çocuğun annesine tavrı cevap veriş şekli farklıdır , yada olay mahallinde ilk kez birbirini gören kişilerin birbirleri ile olan diyalogları farklı farklı şeylerdir. her şeyi karakterlere söyletmene gerek yok untuma seyirci görsel olarakta bazı şeyleri görüp anlayabiliyor , içerde satanizme ait bir sürü obje var falan bunlar çok yapay diyaloglar .
Yıllardır senaryo ile uğraşan biri olarak bu hikaye özelinde sana vereceğim tavsiye ;
diyalogları tekrar düzenle , kızın cinayet sahnelerini , Yavuzun gereksiz büro ve aile diyaloglarını çıkar , cesedin bulunması üzerine geliştir ve her şeyi diyalog ile anlatmak yerine sekans olarak göstermeyi dene misal
SAHNE X - Dış /Gündüz
Zeynep arsada topun peşinden gider , topu görür eğilip alacakken kendisine ismiyle seslenen bir ses duyar , kafasını kaldırıp bakar
(KES)
SAHNE X - Dış /Gündüz
Zeynebin Kardeşi sokakta orta yaşlı bir kadına bir şeyler söyler kadının telaşlandığını görürüz hareketlerinden bunun zeynebin annesi olduğunu anlarız.
(KES )
SAHNE X - Dış /Gündüz
Sokakta bir grup mahalleli insan ,zeynebin kardeşi ve annesi ve babası da dahil , telaşlı ve tedirgin sokakta ismini bağırarak zeynebi aramaktadır , o sırada bir ekip arabası gelir içerisinden inen polisler anne babaya bir şeyler söyler , kadın yere yığılıp ağlamaya başlar
(KES )
SAHNE X - Polis Ofisi İç/Gündüz
Masasında çalışan orta yaşlı bir adam görürüz bu kişi cinayet büro komseri Yavuz'dur , masada dağınık evraklar ile uğraşırken masasına bir dosya bırakılır içinden masaya dağılan resimler dökülür , resimlerde küçük bir kız çocuğu olduğu anlaşılan kafası ve vucudu parçalanmış kanlı bir ceset vardır. Yavuz önce resimlere bakar sonra kafasını kaldırır masanın başında polis müdürünü görür .
Merhabalar;
Öncelikle gösterdiğiniz ve okumaya zaman ayırdığınız için sizlere teşekkür etmek istiyorum.Darılma konusuna gelmişken kesinlikle böyle bir şey söz konusu olamaz zaten eleştiri yapıldığı zaman darılan insan her zaman hayatta kaybeden insandır...
Format konusuna değinmişsiniz ben senaryomu yazmadan önce Birol Güven-Çocuklar Duymasın yazım senaryosuna baktım ve onu örnek olarak yazım bu yüzden formatımda ne gibi bir eksik olmuş anlamadım...
Diğer bir konu ise; Bana önerebileceğiniz senaryo programı var mıdır? Word`den yazdığım için ister istemez bir format eksikliği olabilir..
Nacizane görüşleriniz için teşekkür ederim...
senaryo programı olarak celtx kullanabilirsin hem ücretsiz , kullanımı kolay hemde türkçe dil desteği bulunmakta.