Bir evin içerisinde geçen uzunca bir diyalog çekeceksiniz diyelim.
Karakterler uzun uzun konuşacak, sohbet bazen gerilecek bazen çözülecek. Bu yüzden (ve zaten gerektiği için) mümkün mertebe karakterleri ve konuşmaları farklı açılardan alacaksınız. Anladınız siz onu. 🙂
E tabi oda, eşyalar vs. hep arka plan olacak.
Şimdi, diyelim ki bu konuşma iki sevgilinin tartışması. Odanın durumu kaçınılmaz olarak çiftçin ilişkileri, ruh halleri üzerine birşeyler mesajlıyordur. Dağınıksa şöyle, düzenli ise böyle. Koyu renkse bilmemne, açık renkse falanfilan.
Ama bu bir sorun çünkü gerçek hayatta bu böyle değil. Mecburen düzenliyoruz arka planları hep. Bu kaçınılmaz ama;
1- Düzenlerken yaptıklarımız ne boyutta düzenlenmiş duruyor?
2- İlla bu tercih ve düzenlemelerle olayları, konuşmalaır, karakterleri desteklemeli miyiz?
3- Renk, parlaklık vs. gibi mevcutları ne derece değiştirmeye çalışmalıyız? (Görüntü yönetimi gibi tekink açıdan değil, işin tematik içeriği bağlamında soruyorum bunu)
4- İlginç ayrıntılar kendiliğinden varsa bunlar sekansı yaralar mı? Örneğin atıyorum bir duvar sarı, bir duvar beyazmış. Alakasız bir oda tasarımı var. Sadece masa lambaları ile ışıklandırılmış.... BU gibi heryerde rastlanmayan ayrıntılar hikayeye tutturulan bakışı etkiler mi? Ne kadar etkiler?
Aslında özetle şunu soruyorum ki, bizim gibi bütçesiz denebilecek işler çıkarırken tercihle ne kadar etkileyici, ne kadar belirleyici?
Çevremizdeki "önem"leri, önemli görünmeyi başaran önemsizler yüzünden fark edemiyoruz....
https://twitter.com/gorkemoge" onclick="window.open(this.href);return false;
Valla her planda değil de her sahnede renk dengelemesi yapılabilir anca, yoksa feci sıçrama yapar akışı bozar. Eğer gerilimli bir sahne varsa bunu vermenin en iyi yolu kamera kullanımı ve müziktir (oyunculuktan sonra). Kamera tanıtıcı açılarla başlar gittikçe yakın planlara girer, tartışma başlayınca aktüel planlar girer, yer yer kesmesiz kamera takibi yapılır, tematik olmasa da gergin bir atmosfer müziği girer, yer yer sessizlikle, bakışmalar, gerekirse birşeyleri atma bağırma çağırma ile de düzgün bir oyun olursa dadundan yinmez derim naçizhane...
- baço
Böyle bir soruya net cevap verebilmek için kullanılacak kamera, objektif ve açıları önceden belirlemek gerekli. Sizce ne yapmalıyım durumunda cevap verilebilinecek bir soru değil zira karakter piskolojisinde çevreden önce objektif ayarları ve kamera devrede. Onlara göre bir ayarlama gerekir.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Valla arkadaşlar, verdiğiniz cevaplardan anladığım kadarıyla derdimi iyi anlatamamışım.
Benim sorun olarak kast ettiğim şey, kamera, ışık vs. değil. Yapım tasarımı mı dersiniz? Sanat yönetimi mi? Yani sekansın süregittiği mekanı ve mekanda bulunanları kast ettim ben.
Şüphesiz kullanılacak ışığın mekanın rengiyle, dokusuyla ilgisi vardır. Ama sorun şu, daha öz ve açık sormaya çalışayım: bir sekansta (işte yukarıdaki örnekte evin/odanın içi) çevredeki eşyalar, duvarın rengi, eşyaların yerleşimi ya da rengi gibi ayrıntılar sekansın içerdiği ana duyguyu (acıklı bir sekans, ya da mutlu, ya da gerilimli ya da kötü bir gerçek açığa çıkacak) desteklemeli mi? Sekanstaki duruma göre biçimlendirilmeli mi?
Şu tip bir açıklama yapayım örneğin, doğruluğunu ya da yanlışlığını siz kendi fikrinize göre belirtin lütfen:
Bir çift ayrılacaksa ortalığın dağınık olması ile düzenli olması arasında fark vardır. Düzenli ise, çiftin düzenli bir hayatları var, bu ayrılık birden ortaya çıkıyor gibi, beklenmedik birşey gibi sunuluyordur. Yok eğer ortalık dağınıksa zaten çiftin pek düzenli bir hayatı yokmuş gibi bir his mecvuttur, zaten beklenen şey -ayrıloma- gerçekleşmektedir. Ve aynı zamanda buradan anlaşılır ki bu ayrılık çiftin hayatlarını düzensizleştirmiştir ve belirli bir sürece yayılmıştır bu ayrılık.
İŞte sizce bu paragraf doğru mudur? Doğruysa bu doğruluktan ortaya çıkan, mekandaki varlıkların kompozisyonu her örnekte belirgin bir destek oluşturma gerekliliğinde midir?
Çevremizdeki "önem"leri, önemli görünmeyi başaran önemsizler yüzünden fark edemiyoruz....
https://twitter.com/gorkemoge" onclick="window.open(this.href);return false;
Bence mantıken çözmüşsün zaten olayı. Bir de her senaryoya göre değişecektir durum. Ortalık düzenlidir ama adamın onu aldattığı ortaya çıkar birden dağılır. Ya da ufak ipuçları verilebilir. Aslında eğer mümkünse görseli oluşturan her parçanın amaca hizmet etmesini sağlamaya çalışmaktan güzeli var mı...
- baço
Şimdi dostum....
Bu söylediğinin üzerine ben esas gelmek istediğim noktaya geldim, zor oldu biraz, benim eksikliğim, kusura bakma.
Genel sohbete bir başlık açacağım, "Ötesi, hep ötesi...." falan gibi bir başlık olacak galiba. Buyurunuz orada daha genel konuşalım bunu.
Çevremizdeki "önem"leri, önemli görünmeyi başaran önemsizler yüzünden fark edemiyoruz....
https://twitter.com/gorkemoge" onclick="window.open(this.href);return false;
Yok, ben seni anladım Görkem de sen beni anlamadın.
Olay şu ki, ayarlayacağın kadrajlara göre tüm dekor değişir. Örneğin ayrılığın sebebi bir tarafın kararsızlığı ve kafa karışıklığı diyelim. Bu karakteri uzun bir odak uzunluğunda (basık bir hava yaratmak için) arkasındaki her şey dağınık çekerken, diğer karakteri sade bir arka planda geniş açı bir lensle çekmek mantıklı olacaktır (zihnini berrak olduğunu düşünerek).
Örnekler çoğaltılabilir. Dediğim gibi, dekordan önce açıyı belirlemek lazım, açıyı derken, kadranda görmek istediklerimizi. Ondan sonra ona göre ayarlanır her şey. Ya da her şeyi ayarlayacaksın sonra kamera en iyi nereden görüyor diye ona bakıp oyuncuları falan ona göre yerleştireceksin. Senin bileceğin iş.
Önce ne anlatmak istediğine, sonra da nasıl anlatmak istediğine karar vermelisin özetle.
İşte bu ve bunun gibi sebeplerden dolayıdır ki öyle eline alıp tak diye film çekilmez. Aylar süren plan program gerekir.
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.
Hmm.... Ben de yakın birşey söylemeye çalışıyordum, beceremedim, sen daha güzel ifade ettin.
Anladım demek istediğini.
O zaman, bir dakika.... Benim sorumun cevabı olumsuz o zaman.
Yani illa bir düzenleme, illa bir ayarlama gerekiyor diyorsunuz hmm?
Sekansın tematik içeriğine uymayan mekan tasarımı sekansın anlatmak istediğini yaralar mı?
Çevremizdeki "önem"leri, önemli görünmeyi başaran önemsizler yüzünden fark edemiyoruz....
https://twitter.com/gorkemoge" onclick="window.open(this.href);return false;
Görkem kardeşim, bunların sinemanın çok ileri uygulamaları, daha çok bazılarının "sanat filmi" kısvesi altına koyup irdelemediği konular. Normal bir izleyicinin böyle şeyleri seçmesi, algılaması olanak dışıdır. Filmi derinlemesine incelemek istediğimiz zaman ortaya çıkar. Benim en sevdiğim örneklerden biri Narc filmidir. Scorsese özellikle de X takıntısını tüm filmlerine serpiştirir böyle detaylarla.
Böyle detaylar tamamen izleyicinin bilinçaltına hitap eder. Normal izlerken farketmek güçtür, detay olarak oradadırlar. Eğitilmiş gözlere takılır işte. Yumurta filmini bu gözle izlemeye çalışın tek seyriniz 10 15 saat sürebilir..
Bildiğim kadarının, anlatabildiğim kadarı.. Eylem Planı.
Ömrünüzde duymadığınız bir sporla ilgili Türkiye'de ve dünyada neler yaşanıyor diye meraktan çatlıyorsanız Laff Ultimate'a beklerim.