Sizce bir oyuncunun, pişmiş kıvama gelmesi için ne yapması gerekir net olarak?
Medyasever. Sanat, siyaset, futbol...
bol çalışma, yetenek eğitim tecrübe falan filan herhalde 🙂
o kadar genel bir soru sormuşsun ki "çalışmak, çok çalışmak"tan başka bir cevap alabileceğini sanmıyorum.
Eee o zaman çerçeveyi şöyle daraltayım:
Bir oyuncunun mimik, jest, uyumunda dikkat etmesi gereken noktalar nelerdir? Ayrıca, abartılı oynamayı biraz daha yumuşatmak için neler yapılabilir?
Medyasever. Sanat, siyaset, futbol...
sen ilkersn'in filmindeki gitaristsin değil mi, anlatsana nasıl geçti çekimler 🙂
o filmden gördüğüm karelerde gayet doğal görünüyorsun 🙂
Eee o zaman çerçeveyi şöyle daraltayım:
Bir oyuncunun mimik, jest, uyumunda dikkat etmesi gereken noktalar nelerdir? Ayrıca, abartılı oynamayı biraz daha yumuşatmak için neler yapılabilir?
3 bölümlük Michael Caine in oyunculuk üzerine söyleşisi var. Belki ilgini çeker.
sen ilkersn'in filmindeki gitaristsin değil mi, anlatsana nasıl geçti çekimler 🙂
o filmden gördüğüm karelerde gayet doğal görünüyorsun 🙂
e tabi görünen kısmı o 😀 bazen kaç çekim yapıyoruz üst üste onur söylesin 🙂
sen ilkersn'in filmindeki gitaristsin değil mi, anlatsana nasıl geçti çekimler 🙂
o filmden gördüğüm karelerde gayet doğal görünüyorsun 🙂
e tabi görünen kısmı o 😀 bazen kaç çekim yapıyoruz üst üste onur söylesin 🙂
Vallahi tam olarak geçmedi, çalışıyoruz daha. Sadece 10-15 saniyelik 2 sahne için 1 gün çekim yaptığımız oldu. Tabii o gün bi gülme sorunumuz vardı o yüzden o kadar uzadı. Ortalama olarak bir sahne için, 4-5 tekrar alıyoruz. Artık İlker abi onların arasından seçecek, bazen mimiklerime falan kızıyor fazla kullanma o kaşlarını koparırırm falan öyle işte 🙂
Medyasever. Sanat, siyaset, futbol...
Böyle bir soruyu bir sinema yönetmenine sormak tamamen yanlış bir durum bence. Sinema yönetmenleri bütün filmi kontrol ettiklerinden oyunculuk hakkındaki fikirleri düşündüğünüz kadar ileride değildir. Zaten oyuncuya da biraz bilinçsizce yaklaşırlar genelde. Oyuncu psikolojisini bilmeden yaklaşır çoğu mesela. Kendini ifade edemez. Vesaire Vesaire...
Siz en iyisi bu konuyu eğitmenleriniz ve tecrübeli oyunculardan öğrenmeye çalışın.
Sabırla ve disiplinle çalışmalıdır. Bu işin teknikleri var. Eğer profesyonel anlamda bu mesleği icra etmek istiyorsa muhakkak bu işin tekniğini öğrenmelidir. Ve her şeyden önce çok çok çok iyi bir gözlemci olmalıdır. Etrafında yaşananlara kayıtsız kalmamalıdır. Her insan farklı bir tiplemedir, karakterdir. Onun için tanıdığı, tanıştığı, karşılaştığı her insandan bir şeyler kapar gözlem yeteneği iyi olan bir oyuncu. Sahnede büyük oynar. Kamera karşısında daha farklı. Bunlar zaten zamanla öğreneceği şeyler. Mimikler, jestler bunlar eğer rol yaptığını unutup, canlandırdığı karaktere bürünebilirse zaten kendiliğinden yapacağı detaylardır. O rolü canlandırmadan önce bir oyuncu mutlaka karakter analizini yapmalıdır. Haybeye geçmemelidir kamera karşısına veya çıkmamalıdır sahneye. Ön çalışma, karakter analizi, mümkünse karakteri inceleme ( bakkalı oynayacaksa gidip bir bakkalı inceleme yani ) ve üstüne karaktere ekleyebileceği uygun tavır ve davranışlar. Bunları yapabiliyorsa bir oyuncu zaten o rolün hakkını verir ( eğer yeteneksiz değilse). Nacizane düşüncelerim bunlar. Başarılar.
Bir oyuncunun tek yapması gereken yönetmenin istediğini çok iyi bir şekilde anlayabilmesi ve bunu yansıtabilmesidir. burda kişisel sevdalara yorumlara yer yok...
Bir oyuncunun tek yapması gereken yönetmenin istediğini çok iyi bir şekilde anlayabilmesi ve bunu yansıtabilmesidir. burda kişisel sevdalara yorumlara yer yok...
İşte bundan nefret ediyor oyuncular, hocam. 🙂 O insanlar da bir tür sanat aşkıyla bu işe başlıyorlar. Bir rolle bütünleşme ve karakter yaratımına katkı sağlama isteği var onlarda da. Sizinle çakışabilir bazen kafalarında karakter için yarattıkları şekil. Öyle bir durum oluştuğunda da iletişim kurarak sizin kendi kafanızda kurduğunuz karakterin özelliklerini anlatmaya başlarsınız mesela. Çakışan o düşünceyi ortadan kaldırmaya çalışırsınız. Bunu başardığınızda ise sonuç sizin kafanızdakinin bile ilerisine gider. Oyuncu dediğin adamında bir hayat tecrübesi vardır çünkü. Onun da gözlemleri vardır. Ve mesleğinden ötürü çok yerinde gözlemlerdir onlar. Sizin tecrübelerinizle oyuncularınız tecrübeleri birleşir ve daha olgun bir film çıkar ortaya.
Sinema ekip işidir zaten hocam. Siz de yazmış olsanız senaryoyu, karakteri oluşturan da siz olsanız, oyuncuya hiçbir yaratıcılık alanı tanımayıp benmerkezci düşünmemek gerekir. İşbirliği olumlu sonuç verir sinemada.
Benim nacizane görüşüm bu yani.
bu konuda insanevladına katılıyorum. Oyuncu kesinlikle bir kukla değildir. Kendinden bir şeyler katar ve bu da o filmi yüceltir. Yeni bir film çıkınca hemen eleştirilir oyuncu önceki filmdeki karakterinden çıkamamış bu filmde de o izler var diye. Halbuki önceki karakterinden değil kendi kişiliğinden olan izler onlar. Her zaman da katmalı çünkü robot değil.
Eğer bir yönetmen oyuncuya hareket alanı bırakmıyorsa bana göre iki nedeni vardır. Ya o yönetmen gerçekten olmuştur çektiği filmler kült listesindedir. Yada egosunu tatmin ediyordur. Oyuncu bir filmin basit bir parçası değildir. Senin hikayeni alıp mümkün olduğu kadar üst seviyelere çıkaracak önemli bir parçadır. Eğer oyuncuya, yapacağı rol hakkında düşünme imkanı tanırsan, o oyuncuda rolü daha fazla sahiplenir. Saygılarımla..
E Eğer oyuncuya, yapacağı rol hakkında düşünme imkanı tanırsan, o oyuncuda rolü daha fazla sahiplenir.
bu olmalı zaten. Eğer sahiplenebiliyorsa ne mutlu o oyuncuya ne mutlu onun yönetmenine. Ama filmin içindeki herhangi bir yapıya ters düşecek türde bir eğilimi varsa oyuncunun yine dikkat etmesi gerekir ve kısıtlanması gerekecek birçok durum ortaya çıkabilir.