"bir yönetmen orkestra şefidir. sazı sazcı kadar iyi çalamasa da o sazın neler yapabileceğini bilmek zorundadır". demişti ömer faruk sorak. yani yönetmen bir müzisyen olmasa da müziğin izleyiciyi sokacağı duygu konusunda fikir sahibi olmalı sanırım.
şuanda henüz çekmediğim kısa filmime müzik yaptırmak için görüşüyorum. bunlardan birisi sagopa kajmer birisi tanıdığım bir müzisyen. ikiside filmin bitmiş halini, yönetmen ve miksajcı & efektçi ile birlikte izleyerek çalışmak istediklerini söylediler. ki bende bu şekilde çalışılmasını istedim. önce müzik yaptırıp daha sonra müziğe göre kurgu yaptırmak beni çok rahatsız etti. yani yanlış belkide ama bence kurgu yapılıp üzerine müzik yapılmalı diye düşünüyorum. ya da bu işin yanlışı doğrusu var mı? yoksa arz talep meselesi mi bilmiyorum. ama sahnenin aksiyonuna göre kurgumu yapıp daha sonra bu kurgu ritmine uygun müzik yaptırma taraftarıyım.
@ben_ied
Merak ettiğim nasıl yapıldığı? Mesela Premiere ile Ableton programını eş zamanlı çalıştırabilir miyiz? Ya da Premiere'in çalışmasına da gerek yok aslında bir video oynatıcısı da olabilir.
DAW'ların kendi video oynatıcıları oluyor. Yani müzik yapma programı içinde player da var. Gerekli codec'ler de bilgisayarda yüklü ise hemen her dosyayı sorunsuz açıyorlar. Fakat Premiere ile eş zamanlı çalışmazlar. Bunu ancak audition yapar ki o da DAW değil zaten sadece ses düzenleme programı. Player normalde program içinde ek pencere olarak açılır ama daha rahat çalışmak isteyen kişi ekstra bir monitör alıp, videoyu oraya yönlendirir.
bence kurgu yapılıp üzerine müzik yapılmalı diye düşünüyorum. ya da bu işin yanlışı doğrusu var mı?
Çoğunlukla böyle yapılıyor zaten. Kurgu bittikten sonra müzisyene verilip, belli bir tarihe kadar işi bitirmesi isteniyor. Genelde gördüğüm kadarıyla, kurgu bitince renkçiye ve müzisyene gönderiliyor. Birbirlerinden bağımsız olsa da eş zamanlı olarak bu işler bitiriliyor.
Filmde kullanılacak şarkılar tabii ki önceden seçilebilirler, ama orijinal müzikten bahsediyorsak, kurgu sonrası son şekillerini alırlar. Mesela benim elimde bir uzun metraj işi var şu anda ve çekimler daha yeni başlıyor. Ben senaryoya göre müzikleri hazırlıyorum. Duruma göre belki yönetmene ilham verir, oyuncuları havaya sokabilir ama olmasa da olur. Nitekim son halleri kurgu bittikten sonra belli olacak. Bu şekildem müzik önceden de yapılsa, sonradan da yapılsa, scoring dediğimiz işi yapan müzisyen sahne geçişlerini de hesap eder. Ona göre fade in ve fade out yapılabilecek şekilde ekstra 3-5 saniye ekler müziğine. Böylece ses düzenleyen arkadaşın işi epey kolaylaşır.
Çoğunlukla böyle yapılıyor zaten. Kurgu bittikten sonra müzisyene verilip, belli bir tarihe kadar işi bitirmesi isteniyor. Genelde gördüğüm kadarıyla, kurgu bitince renkçiye ve müzisyene gönderiliyor. Birbirlerinden bağımsız olsa da eş zamanlı olarak bu işler bitiriliyor.
Filmde kullanılacak şarkılar tabii ki önceden seçilebilirler, ama orijinal müzikten bahsediyorsak, kurgu sonrası son şekillerini alırlar. Mesela benim elimde bir uzun metraj işi var şu anda ve çekimler daha yeni başlıyor. Ben senaryoya göre müzikleri hazırlıyorum. Duruma göre belki yönetmene ilham verir, oyuncuları havaya sokabilir ama olmasa da olur. Nitekim son halleri kurgu bittikten sonra belli olacak. Bu şekildem müzik önceden de yapılsa, sonradan da yapılsa, scoring dediğimiz işi yapan müzisyen sahne geçişlerini de hesap eder. Ona göre fade in ve fade out yapılabilecek şekilde ekstra 3-5 saniye ekler müziğine. Böylece ses düzenleyen arkadaşın işi epey kolaylaşır.
ki düşündüğümde doğruymuş zaten öğrenmiş olduk 🙂
@ben_ied