Forum

Film çekerken açı p...
 

Film çekerken açı planı ve açının önemi

27 Gönderi
8 Üyeler
0 Reactions
12.6 K Görüntüleme
(@raslanti)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

Geçen yazdığım “Genç sinemacılara film öncesi tavsiyeler” başlıklı yazımda açılar konusuna ayrıntılı bir şekilde değineceğimi belirtmiştim. Bazı arkadaşlarımız açı konusunda hala hiç bilgiye sahip değil ve bu konuda gereksiz eleştiriler yapma konusunda ısrarcılar.

Kamerayı açıp rec tuşuna basıp plansız projesiz bir şekilde bişeyler ortaya koymaya çalışılıyor fakat açı planı yapmadığınız takdirde elde edeceğiniz görüntü balkonsuz,camsız,penceresiz,boyasız bir bina gibi olacaktır.

Açı olayı çekeceğiniz filmi izletecek temel unsurdur.İnternette gençlerin çektiği bir çok kısa filmde dikkatinizi çekmiştir kamera genelde sürekli aynı kişiyi veya nesneyi çekip sıkıcı bir görüntü ortaya çıkarmaktadır.

Çok iyi bir senaryonuzda olsa açıları kullanmayı bilmedikçe senaryonuzu izleyice yansıtamazsınız.Şimdi açının bir filmde ki önemini anladıysak bu konuyu biraz daha kapsamlı bir şekilde ele alabiliriz.

Öncelikle sizlere önerim yazdığınız senaryoyu kafanızda kurduktan sonra bunu hangi açılarla izleyiciye yansıtacağınızı tek tek yazın.

Bunu nasıl yapacağım derseniz mesela dövüş ve aksiyon üzerine bir senaryonuz olduğunu varsayalım.Bu senaryoda iki kahramanımız olsun biri Max biride Marry.Senaryonun herhangi bir yerinde Max’le Marry’nin bir dövüş sahnesi olduğunu farzedelim.

Bu hususta çoğu genç sinemacının yaptığı hata kamerayla belli bir noktaya geçip hiç açı değiştirmeksizin aynı noktadan çekmek olmuştur.

Aşağıdaki resmi 30 saniyelik bir dövüş sahnesi olarak gözünüzde canlandırın ve sadece gördüğünüz açıdan çekildiğini hayal edin.Ne kadar sıkıcı olacağını tahmin bile edemezsiniz.Hadi diyelim oyuncular çok iyi dövüştü ve izleyiciyi sıkmadı.Fakat bu açıları kullandığınız takdirde çok daha etkili ve duygulu bir sahne elde edeceğiniz gerçeğini değiştirmez.Hala anlamadıysanız birazdan vereceğim örneklerde daha iyi anlayacaksınız.

Yukardaki görüntüde Max ve Marry’nin birbirleriyle(tek bir açıdan) 30 saniye dövüştüğü farzedin.Şimdi bunu birde planlı bir şekilde açılara bölerek göstereceğiz.

Benim açı planından kastım ayrıca değindiğim bir konudur ki çekeceğiniz açıları kafanızda kurmaktan ziyade bunları kağıda dökmenizdir.

MAX VE MARRY DÖVÜŞ SAHNESİ -GİRİŞ-

1-Max ve Marry’nin uzak açıdan karşı karşıya duruşu (3 Saniye)

2-Marry’nin sinirli yüz mimikleriyle birlikte Max’e doğru koşuşu (3 Saniye)

3-Aynı şekilde Max’in sinirli yüz mimikleriye Marry’e doğru koşuşu (3 Saniye)

4-Marry’nin ayaklarının arkasından Max’e doğru koşuşu geniş açı (3 Saniye)

5-Max’in arkasından Marry’e doğru koşuşu geniş açı(3 Saniye)

6-Marry’nin Max’in altından kayışı tepeden açı (4 Saniye)

7-Yakın düz açıdan Marry’nin alttan kayışı ve Max’in üstten takla atması (4 Saniye)

8-Marry’nin kameraya doğru kayışı çapraz geniş açı Max arkasında (4 Saniye)

9-Marry’nin düz açıdan kafa üstü ayaklarıyla Max’e tekme atışı (3 Saniye)

Gördüğünüz gibi yukarda dokuz tane açı yazılı buna çekeceğiniz sahnenin açı planı diyoruz.Bu film çekerken işinizi oldukça kolaylaştırır.

Şimdi bu açıları inceleyelim.


1-Max ve Marry’nin uzak açıdan karşı karşıya duruşu (3 Saniye)


2-Marry’nin sinirli yüz mimikleriyle birlikte Max’e doğru koşuşu (3 Saniye)


3-Aynı şekilde Max’in sinirli yüz mimikleriye Marry’e doğru koşuşu (3 Saniye)

4-Marry’nin ayaklarının arkasından Max’e doğru koşuşu geniş açı (3 Saniye)

5-Max’in arkasından Marry’e doğru koşuşu geniş açı(3 Saniye)

6-Marry’nin Max’in altından kayışı tepeden açı (4 Saniye)

7-Yakın düz açıdan Marry’nin alttan kayışı ve Max’in üstten takla atması (4 Saniye)

8-Marry’nin kameraya doğru kayışı çapraz geniş açı Max arkasında (4 Saniye)

9-Marry’nin düz açıdan kafa üstü ayaklarıyla Max’e tekme atışı (3 Saniye)

Az önce 30 saniyelik görüntüyü tek bir açıdan izlediğinizi farzetmiştik.Yukardaki görüntülerde bunun aksine 30 saniyelik görüntüyü 9 farklı açıdan izletip oyuncuların mimiklerini,hareketlerini daha klas bir şekilde göstererek izleyiciye hem duyguları vermiş olduk hemde görsellik açısından daha zengin bir seyir şansı sunduk.

Planını yaptığımız sahnenin tamamı ( Biz bunun sadece ilk saniyelerini örnek olarak yazdık)

https://www.youtube.com/watch?v=

Yukarda açılarını yazdığımız sahne dünyanın en iyi dövüş sahnelerinden biri olarak kabul ediliyor.Biz bunun başlangıcındaki ufak bir kısmı açı planını yaparak size göstermeye çalıştık. Sizde iki oyuncu bulup deniz kenarına gidip bu açıları uygularsanız izlediğiniz görüntünün neredeyse aynısını belkide daha iyisini yakalayabilirsiniz iş sizde bitiyor.

Benim size anlatmak istediğim olay ilk olarak filminiz için bol bol açı belirleyin 10 saniyelik bir sahneyi bile 2-3 tane açıya bölün.Açıları kafanızdada yaratabilirsiniz izlediğiniz filmlerden de elde edebilirsiniz. İkinci olarakta bunları saniye saniye belirleyerek kağıda dökmenizi öneririm.Açı Planından kastım da bu.

Ekibinizi alıp film çekeceğiniz mekana gittiğinizde kameramanlara elinizdeki kağıttan çekecekleri sahneleri tek tek okuyup şip şak işi hızlıca bitirebilirsiniz.Aşırı profosyonel filmlerde nasıl bir yol izlendiği konusunda bilgim yok fakat bu yöntemi takip ederek filmlerinizi daha profosyonel hale getirebilir ve çok daha hızlı bir şekilde bitirebilirsiniz.

İki üç tane kamera kullancam derseniz işiniz çok daha kolay olacaktır fakat elinizde tek kamera varsa oyuncular açısından sürekli sahne tekrarı olacağı için biraz daha zorlanma olabilir.Fakat elde edeceğiniz görüntünün sizi yeterine tatmin edeceğime emin olabilirsiniz.

Zafer Kaya / Hayatsinema.com
Kaynak: http://www.hayatsinema.com/haber31/film-cekerken-aci-plani-ve-acinin-onemi-zafer-kaya

bir takım çabalar...

 
Gönderildi : 25/03/2013 8:20 am
(@anonymous)
Gönderi: 0
 

bir filmi izlenir kılan en önemli şeylerden birtanesi.

 
Gönderildi : 25/03/2013 9:16 am
(@halostendap)
Gönderi: 0
 

raslanti, abi sen Zafer Kaya mısın 😀

not: 8. si eğik açı olması lazım, harikulade bir açı olmuş gerçekten 🙂

insta https://www.instagram.com/morehalityalcin

 
Gönderildi : 25/03/2013 11:50 am
(@raslanti)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

Bunun bir önemi varmı kardeşim 🙂

bir takım çabalar...

 
Gönderildi : 25/03/2013 1:03 pm
(@halostendap)
Gönderi: 0
 

yok tabiki, yazı dün burada konuşulanlara cevap sayılabilecek bir tarzda yazılmış da "acaba" dedim 🙂

insta https://www.instagram.com/morehalityalcin

 
Gönderildi : 25/03/2013 1:07 pm
(@raslanti)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

düşünceler aynı diyelim kardeşim. bu arada kısa filmlerini izledim gerçekten güzeller. sen neden açılara fazla önemi vermiyosun ?? 🙂

bir takım çabalar...

 
Gönderildi : 25/03/2013 1:30 pm
(@fayrap)
Gönderi: 0
 

raslanti, abi sen Zafer Kaya mısın 😀

not: 8. si eğik açı olması lazım, harikulade bir açı olmuş gerçekten 🙂

Dün şüphelendim, bugün emin oldum. Sabahın 5'inde yayınlanan bir yazının 25 dakika sonra bizim siteye konmasının başka bir açıklaması yok. Ama tebrik etmek gerek ki baştaki "Ben değilim, valla ben değilim, bir arkadaş" geyiği güzeldi. Bu arada, koca sahne içinde bir tane orta plan sözü geçmiyor ve sadece bir yerde yakın plan var. Daha ilk tanım şu: "Max ve Marry’nin uzak açıdan karşı karşıya duruşu" Böyle bir tanıma yer veren bir tane çekim senaryosu örneği bulamazsın profesyonel setlerde. Bu arada açı planı değil gördüğün gibi ismi, çekim senaryosu. Makale adı altında yayınlıyorsun madem, git bir araştır değil mi? Yok, safi ego. Şimdi sen yine diyeceksin ki "Adam yazmış, ben istediğimi alırım." E sen istediğini alacaksın da bu yazıyı okuyan bilgisi olmayan adam ne yapacak? Yanlış bilgi alacak. Senin buna vicdanın el veriyorsa, böyle devam, güzel.

yaşamak mı zor yoksa yuvarlak masa aks mı?

 
Gönderildi : 25/03/2013 2:30 pm
(@halostendap)
Gönderi: 0
 

düşünceler aynı diyelim kardeşim. bu arada kısa filmlerini izledim gerçekten güzeller. sen neden açılara fazla önemi vermiyosun ?? 🙂

beğenmene sevindim ama onlar deneme videoları...kısa film çekebilecek beceride değilim şuan, kendimi geliştirmeye çalışıyorum...
açılar benim en önem verdiğim konulardan, neticede yanlış isimler altında olsa da konunun açılmasına sevindim...hep beraber en doğrusunu öğreniriz inşallah, foruma hoşgeldiniz 🙂

insta https://www.instagram.com/morehalityalcin

 
Gönderildi : 25/03/2013 3:00 pm
(@raslanti)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

ya fayrap kardeşim yazıyı ben veya başkasının yazması önemli değil. sen niye bunun tartışmasına giriyosunki .bu forumdaki çoğu kişi isimlere,kavramlara takılmış durumda. yok çekim senaryosuymuş yok açı planı yokmuş oymuş buymuş. bu yazıda yazıldığı gibi al kameranı git açıları yazıldığı gibi çek bakalım ortaya güzel bir film sahnesi çıkıyormu çıkmıyormu. ben denedim biliyorum kardeşim bu yöntemle kimse başarısız olmaz. siz günümüz klasik sinemacılığına takılmış durumdasınız. hep ünlü yönentmenleri,kabul edilmiş prosüdürleri benimsiyorsunuz. hiç biriniz kamerayı elinize alıpta kendi tarzınızı yaratma peşinde değilsiniz. açık söylemek gerekrse yazan kişi benim arkadaşım ve uzun metrajlı film çektiler. hiç biride gidipte sinema okulunda felan yer almadı . istersen sana çektikleri filmin fıragmanınıda izletebilirm. o zaman bana hak verirsin olurmu ? siz bana yaptığınız projeyi gösterin ben bunu kendi fikir ve düşüncemle güzel bir şekilde ortaya koyabildim deyin ben size o zaman eyvallah derim.

bir takım çabalar...

 
Gönderildi : 25/03/2013 3:49 pm
(@raslanti)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

intercapiller şu halinle bile yaptığın şeyler güzel kardeşim en azından herşeyden ders çıkarabilme huyunu gerçekten çok beğendim. forumda çoğu arkadaş popüler fikir ve düşüncelerin kurbanı olmuş hiç biri kendi düşüncesini ortaya atacak veya başkasının attığı düşünceye saygı duyacak özveride değil ama sen emin ol farklısın.yazılan yazının yanış olduğunu düşünenler tamamem kalıplaşmış bilgiliere inanıyorlar.

bir takım çabalar...

 
Gönderildi : 25/03/2013 3:52 pm
(@sataman)
Gönderi: 0
 

Mrb.
Raslantı arkadaşım senin yazdıklarına sonuna kadar katılıyorum.Sen diyemedin ama,biri,''daha iyisini ve doğrusunu biliyorsan bir zahmet sen yazıver '' der adama.Bu tür faydalı yazılarını daima bekleriz.Bu siteden çok şey öğrendik biz.

 
Gönderildi : 25/03/2013 4:00 pm
(@raslanti)
Gönderi: 0
Başlığı açan
 

Ya hele şükür kardeşim ya. sonunda aynı dilden konuşabileceğimiz anlayışlı insanlar çıkıyor.

bir takım çabalar...

 
Gönderildi : 25/03/2013 4:04 pm
(@fayrap)
Gönderi: 0
 

Mrb.
Raslantı arkadaşım senin yazdıklarına sonuna kadar katılıyorum.Sen diyemedin ama,biri,''daha iyisini ve doğrusunu biliyorsan bir zahmet sen yazıver '' der adama.Bu tür faydalı yazılarını daima bekleriz.Bu siteden çok şey öğrendik biz.

Yakın zamanda videolu ders anlatımları olacak ve bu forumdan işinin ehli olan kişiler anlatacak. Meraklanmayın.

yaşamak mı zor yoksa yuvarlak masa aks mı?

 
Gönderildi : 25/03/2013 4:12 pm
(@halostendap)
Gönderi: 0
 

fayrap ve morpheus çok yardımsever ve özverili arkadaşlardır...
onların çabası hepimizin aynı sinema dilini konuşmamız ki birbirimizi anlamamız mümkün olsun...boş bir çaba değil ancak sinemayı konuşan/konuşmak isteyen birini de bunu yanlış söyledin bunu bilemedin diye susturmaya çalışmak da doğru değil bence...neticede geçen sene bu zamanlar kaydoldum foruma ve sinema bilgim sıfır idi...
şimdi 0,1...
ve konuşmasaydım o da olmazdı...konuşalım raslanti kardeşim, sen yeter ki iste sinema konuşalım 🙂

yılmaycazz 😀

not: ben bu mesajı yazarken fayrap yeni bir mesaj yollamış, merakla bekliyoruz fayrap dersleri, çok faydalanacağız eminim 🙂

insta https://www.instagram.com/morehalityalcin

 
Gönderildi : 25/03/2013 4:18 pm
(@sataman)
Gönderi: 0
 

İnşallah fayrap bekliyoruz videolarını .Çok faydalı olacağını düşünüyorum 🙂

 
Gönderildi : 25/03/2013 4:19 pm
Sayfa 1 / 2
Paylaş: