Merhaba... Diyaloglu çekimler benim de kafamı çok kurcalayan bir konu; tek kamera ile 2 veya 3 kişinin tempolu ve zaman zaman birbirlerinin sözlerini kestikleri bir sahnenin çekiminde nelere dikkat edilmeli?
Şimdi şöyle biliyorum ki, kişilerin tek başlarına göründükleri çekimlerde, görüntü dışında olanların sesleri, görüntüde olan kişinin sesine binmesin diye dikkat ediliyor. Ancak bir oyuncunun sırtından, diğer oyuncunun yüzünün göründüğü açı-karşı açı bir çekim düşünelim. Sırttan görünen oyuncunun ağzı da biraz okunabilir bir durumda olsun.
Hatta şöyle bir pozisyon düşünelim: Kameraya yakın olan oyuncu profil konumda (yani ağzı tam okunabilir), diğer oyuncu biraz ilerde yüzü tam karşıdan görünür konumda olsun. Şimdi, yüzü görünen oyuncu konuşurken, sırtı veya profili görünen oyuncu sık sık onun sözünü kesiyorsa ya da tam tersi bir durumda bunların çekimleri nasıl yapılıyor?
Konuşan kişiler tek tek görünse kurguda problem olmaz. Sesler üst üste binmesiz çekilmişse, istenen şekilde kaydırılıp sanki birbirlerinin sözlerinin kesiyormuş gibi ayarlanabilir ama iki kişi aynı anda göründüğünde ses tonu devamlılığı filan nasıl tutturulur?
Teşekkürler 🙂
o diil de adamlarını çizişin çok hoşuma gitti ya 🙂
İLK UZUN METRAJ FİLMİM : www.zamakfilm.com
http://www.yabancifilm.com" onclick="window.open(this.href);return false;
AZRAİL
http://www.youtube.com/watch?v=F68E08k_U5w" onclick="window.open(this.href);return false;
GERÇEK DÜŞ
http://vimeo.com/10479111" onclick="window.open(this.href);return false;
Aslında bütün bu türden soruların tek bir cevabı var: Çok iyi planlama ile...
Yani diyaloğun neresinde ne oluyor, kim nerede lafa giriyor vb belli olmalı. Şaka değil, geçen gün konuştuk; editörlüğe montaja Oscar veriyorlar bu problemleri çözdüğü için.
Yine de en güvenlisi harici ses aygıtı ile tam bir ses almak, hatta tercihan çift kanal farklı düzeylerde ses almak ve bunu zemine koyarak üzerinde iki ayrı kaynaktan gelen görüntülerle oynamak. Ses sabit durursa görüntülerle oynamak kolaylaşır. Elbette kameraların görüntü ayarlarının vb aynı olduğunu varsayıyorum burada.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
sanırım çoğu filmde tek kamera kullanılıyor. uzun zamandır her filmde, dizide defalarca bazı sahneleri geri sarıp izliyorum belki devamlılık hatası yakalarım diye. yakaladığımda da mutlu oluyorum tek kamera kullandıkları için. 😀 ama işte tek kamera kullanmalarına rağmen kusursuz bir kurgu oluyor onlarda. :/
Yine de en güvenlisi harici ses aygıtı ile tam bir ses almak, hatta tercihan çift kanal farklı düzeylerde ses almak ve bunu zemine koyarak üzerinde iki ayrı kaynaktan gelen görüntülerle oynamak. Ses sabit durursa görüntülerle oynamak kolaylaşır. Elbette kameraların görüntü ayarlarının vb aynı olduğunu varsayıyorum burada.
bu güzel bir çözüm gibi görünüyor da senkron sorunu olmaz mı?
O devamlılık hataları çoğu zaman aradan söz çıkardıkları veya sahne kısaltması yaptıkları için de oluyormuş. Hatta gene çoğu zaman devamlılığı umursamayıp okeylenmemiş başka bir çekim tekrarından, oyuncunun elinin kolunun pozisyonu uymasa bile bir parça alıp sahneye ekleyebiliyorlarmış. Yani aslında orada teknik ekibin veya oyuncunun bir suçu yok. Oyuncu yanlış devamlılıkla oynamış olsa bile başka öncelikler varsa uzlaşılıyor bir şekilde.
Peki; tansiyonu, gerilimi çok yüksek bir sahnede oyuncuların sık sık birbirlerinin sözlerini kesmelerini "çok iyi planlamak", bir tür mekanikliğe yol açmaz mı? Yani,”sen şurada sözü keseceksin", "sen orada susacaksın", sonra "sen tekrar hemen konuşmaya devam edeceksin", "o konuşurken sen arada 2 kelimelik bir şey diyeceksin" gibi keskin çerçeveler çizmek sahnenin enerjisini azaltmaz mı? Bu tür sahnelerde doğaçlama gibi bir enerji de oluyor ve kestirilemeyen şeyler de yapmak isteyebiliyor oyuncular. Yani, bu hakikaten böyle bu kadar planlı mı yapılıyor, yoksa başka bir teknik yolu var mı diye merak ediyorum. Aşırı planlama, sahneyi sesçiye emanet ederek herkesi çıldırtır herhalde...
yok o devamlılık hatasını diyalog içinde yakaladım. mesela cümlesini tamamlamadan farklı bir plana geçiyor. o zaman bakıyorum ceketinin kıvrımı farklı mesela.
planlama konusunda doğru bence de o enerjiyi düşürür. bir de öyle gerilimli bir tartışma varsa her seferinde birebir oynamak da zor olur.
profesyonel bir sette bulunan yok mu hiç aranızda?:) orda nasıl yapıyorlar?
o diil de adamlarını çizişin çok hoşuma gitti ya 🙂
:))
Semir Aslanyürek’ün kurgu kitabındaki çizimlerden çalmıştım bu tekniği... Şaryo, vinç filan da ekleyerek genel bir set krokisi de çıkarılabiliyor. Storyboard’da kasılanlar için birebir.
yok o devamlılık hatasını diyalog içinde yakaladım. mesela cümlesini tamamlamadan farklı bir plana geçiyor. o zaman bakıyorum ceketinin kıvrımı farklı mesela.
planlama konusunda doğru bence de o enerjiyi düşürür. bir de öyle gerilimli bir tartışma varsa her seferinde birebir oynamak da zor olur.
profesyonel bir sette bulunan yok mu hiç aranızda?:) orda nasıl yapıyorlar?
İki kameran yoksa yukarıda dediğim gibi yapılıyor. Profesyonel oyuncular bu gibi durumlarda aynı şekilde oynamak durumundalar. Editörün görevi aynı olmayan yerleri saklamak ve tamamen aynı yerde hatta hiç kamera yokmuşçasına olayı sunmak.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
yok o devamlılık hatasını diyalog içinde yakaladım. mesela cümlesini tamamlamadan farklı bir plana geçiyor. o zaman bakıyorum ceketinin kıvrımı farklı mesela.
planlama konusunda doğru bence de o enerjiyi düşürür. bir de öyle gerilimli bir tartışma varsa her seferinde birebir oynamak da zor olur.
profesyonel bir sette bulunan yok mu hiç aranızda?:) orda nasıl yapıyorlar?
İki kameran yoksa yukarıda dediğim gibi yapılıyor. Profesyonel oyuncular bu gibi durumlarda aynı şekilde oynamak durumundalar. Editörün görevi aynı olmayan yerleri saklamak ve tamamen aynı yerde hatta hiç kamera yokmuşçasına olayı sunmak.
nasıl yani? mesela önce sesi kaydediyorlar. daha sonra oynarken ağızlarını o sese göre mi hareket ettiriyorlar. kurguda da o ilk kaydedilen ses kullanılıyor. öyle mi?
Yok canım, olur mu öyle şey. 🙂
Şu anda bulmam mümkün değil ama bunu başka bir başlık altında tartışmıştık.
Sağlı sollu iki çekim yaptığını (A-B kamera açıları) varsayalım. Bütün montajda bunlardan biri (mesela A açısı) daha ağırlıklı olur genelde. Yani A temel görüntü ve ses olarak akarken, B kesmelerle buna dahil olur. Mesele ve de beceri B'nin olabildiğince A içerisine doğru oturtulması. Olmayan yerde yani B'de görülen adamın ağzının alttaki A sesine oturmadığı yerlerde A'daki adamı dinlerken gösterebilirsin. Ağzın tuttuğu yerlerde B'ye geçersin. Yine olmayan yerler varsa, yani B'deki adamı konuşurken göstermen lazım ve ağzı A sesine uymuyorsa, B'deki bir kesmeyi kendi sesiyle (B'nin sesiyle) A üzerine yama yapar gibi oturtursun ve sağından solundan oynayıp alttaki A üzerine yerleşmesini sağlarsın.
Umarım çok karışık gelmemiştir ama aslında en basit teknik bu. İki ayrı açıda hem kameralardan hem de harici ses aygıtlarından elinde track bulunması önemli. Boşuna demiyorum, film olayında ses denen şey tek başına tüm görüntüden daha zordur diye. Çekimler ne kadar karmaşıklaşırsa bu iş de o kadar zorlaşır.
Olmadıysa yine anlatalım.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
aslında dediğini anladım. mesela dinlermiş gibi göstermek çok mantıklı. orda sesi kullanmasak da dinlediği için pek sorun olmaz sanırım. oyuncular oyunu 2 defa aynı oynadığı zaman eksiksiz kesilebilir sanırım. çok da sorun olmaması için vurguların olmadığı yerlerde ve kelimelerin bittiği yerlerde keseriz.
bir de bir şey daha takıldı kafama ama onu 1 saattir uğraşıyorum tam açıklayamıyorum. en iyisi bir çekim yapayım bakayım nasıl olcak ona göre sorarım. teşekkürler:)
Cevaplar için çok teşekkürler... Başlığı takip ediyorum; mesele hakkında başka fikirleri ya da deneyimleri olan varsa paylaşımlarını beklerim 🙂
Elbette en kolayı ve tüm sorunların çözümü aynı anda birden fazla kamera kullanmak ve sesi harici almak.O zaman montajda elinizde hem kesintisiz ses hem de rahatlıkla aralarında gidip gelebileceğiniz iki ayrı görüntü akışı olur. En başta klaket kullanımıyla senkronu oturtunca istediğiniz gibi değişim yapabilirsiniz.
İki kamera yoksa yukarıda dediğim tekniği "riskleriyle beraber" kullanmak gerekli. Bu durumda önceden planlama ve hatta oyuncu yönetimi çok önemli. Madem iki farklı görüntü olacak, olabildiğince birbirine benzemeli.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Anladığım kadarıyla, oyuncuların sık sık birbirinin sözünü kestiği, birbirinin üstüne konuştuğu bir sahnenin çekimi sırasında kayıtta teknik anlamda özel bir yönteme başvurulmuyor; yani değişik, özel bir kayıt yöntemi yok. Oyuncular gereken yerlerde birbirlerinin sözlerini rahatlıkla kesebilirler diyebiliriz? Ben de düşünüyorum; zaten başka türlü nasıl çekilebilir ki?
Kurguda epeyce uğraşılarak halledilebiliyor yani... Gerçi şimdi teknoloji çok ilerledi; sesler ayrıştırılabiliyor da. Çok zor yerlerde belki öyle bir tekniğe de başvuruyorlardır, ne bileyim? Bazen filmlerde öyle tartışma sahneleri görüyorum ki, neredeyse her iki oyuncu birbirinin üstüne uzun uzun cümleler kuruyor... Ne dediklerini kısmen anlıyoruz belki ama o kaos, bambaşka bir atmosfer yaratıyor. Çoğu zaman gündelik hayatımızda da böyledir ya; tamam, hepimiz Amerikan filmleri gibi konuşmayız ama farkında olmadan birbirimizin üstüne sık sık konuşuruz. Bunu filmlerde yansıtmak çok güzel oluyor.