Derinine inmek istediğim bir kaç konu hakkında her türlü kitap, makale, söyleşi ve video önerilerinizi bekliyorum arkadaşlar.
Oyuncuyu sahnenin içinde nasıl daha verimli kullanabiliriz? Onu (ufak dokunmalar, oturmalar, kalkmalar vb.) dekorla ne derece bütünleştirebiliriz? Hangi kamera hareketleriyle oyuncunun rolünü destekleyebiliriz?
Bunun dışında arkaplanı derinleştirecek konulara eğilmek istiyorum.
Doğal ortamlarda (sokak, cadde vb.) bulunan etmenleri (doku,renk vb) kadrajı zenginleştirmek amacıyla nasıl kullanabiliriz? Doğal görünümlü trafik nasıl sağlanır?
Çekilen sahnenin türüne göre kadrajda görülmesi, görülmemesi ve eklenmesi gereken objeler nelerdir? Atmosferi güçlendirecek, olmazsa olmaz denilebilecek etmenler nelerdir?
Okul ödevi mi?
Yok be abi:) Bu soruları filmlerden örneklerle açıklayabilecek kaynaklar arıyorum. Aslında film olmasa da olur, kafama yerleşmiş klişe çözümlere alternatifler çıksın yeter.
Oyuncuyu sahnenin içinde nasıl daha verimli kullanmak için, oyuncudan en azını beklerseniz en yüksek verimi alabilirsiniz. Sahnenin mizansenini, müziğini ses efektlerini senaryosunun vb... tüm öğelerini sanki oyuncu sıfır performans verecekmiş gibi düşünürek hazırlarsanız, oyuncu kendisinden ne verse sizin için bir artıya dönüşmüş olur. Oyuncunun yeteneğine göre kritik sahnelerde yakın plan çekimler yapılabilir eğer oyuncuya güvenmiyorsanız, sahnenin anlamını güçlendirecek jest ve olaylar ekleyerek geniş açı çekimler de düşünebilirsiniz.
Oyuncuya artı sağlayacak, hikayeye bir anlatım aracı olarak dahil olacak kamera hareketleri esasen yönetmenin başlıca görevlerindendir. Hitchcock'un vertigo kamera hareketi bu konuya güzel bir örnektir. Eğer arka planın fon olmasını istiyorsanız oyuncunuzu ya da mizanseninizi tercihinize göre +1 diyafram fazla aydınlatabilirsiniz. Kamerayı oyuncuya göre ayarlardığınızda arka plan gölgede kalacağından ilgi sahneye daha yoğunlaşacaktır, duruma göre tam tersini uygulamak da mümkün. Çekilen sahnenin türüne göre görülmemesi gereken objeye örnek olarak malkoçoğlu gibi tarihi filmlerde kol saati ya da uçak gibi objelerin görünmemesi yerinde olur 🙂
Cevabın için teşekkür ederim, zaman ayırıp yazmışsın ama ben biraz daha genel bilgilerden sıyrılıp daha özele inmek istiyorum. Daha noktasal vuruşlar yani:) Mesela citizen kane ve alan derinliği gibi.