Merhaba herkese, amatör olarak fotoğraf ve sinemayla ilgileniyorum.Uzun süredir merak ettigim bir konu var.Malum diyaframın değeri ile objektifin fiyatı arasında ters orantılı bir ilişki var.En basitinden canon 50mm 1.8 ile 1.4 arasında dahi inanılmaz fiyat farkı var.Maliyeti artıran etkenler nelerdir?
O diyafram oranını tutturmanın mühendislik açısından zor olması.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Sadece diyafram ile ilgili değil olay malzeme yapısı filitre çapı da bir etken. Canon 50mm 1.8 ile 1.4 arasında yine canon 85mm1.8 ile sigma 85mm 1.4 arasında hem kullanılan eleman sayısı hem diyafram bıçağı hemde optik eleman sayısı arasında fark vardır. L serisi lenslere girmiyorum bile 🙂
"Giydikçe açılır" diyen tezgahtar, "uzadıkça şekil alır" diyen kuaför, "zamanla unutursun" diyen arkadaş... Bunların hepsi aynı örgüte üye...
Doğrudur. Yani adam 1.8 üretirken bunun genel tüketici, 1.4 üretirken de daha profesyonel beklentisi olan tüketiciye hitap ettiğini bildiği için mesela daha dayanıklı ve optik olarak ekstradan düzeltici tasarlar. Ama bunlar maliyeti artıran yan etkenler. Esas olan teknik bir durum.
50mm için 1.4 ya da 1.2 ya da daha geniş aralıklı objektifin üretiminde temel engel onca bıçağın F/1.2 ile F/22 arasında gidip gelebiliyor olması. Yoksa plastik aksamlı 2. ya da 3. sınıf lens üreticileri de piyasaya dalar 1.4 ya da 1.2 yaparlardı. Yapamıyorlar. Onca yıl onlarca marka arasında M42'de sadece 2-3 marka 1.2 üretebildi. Vivitar vb yanına yaklaşamadı. Bugün bile 800-900 dolardır ve mühendislik harikasıdırlar.
Bunca pazar beklentisine rağmen hala Çinlilerden bu yönde piyasayı düşürecek birşeyler çık(a)mamasının nedeni bu. Elbette tek plastik lensli CCTV lensleri var 1.2 diye ama onlar zaten çok küçük elemanlar. Biri çıkıp f/1.2, 50mm DSLR lensini 500 dolara üretebilse inanılmaz pazarı var. (ikinci el 2o yıllık lens o fiyatı aşıyor). 300-400 dolara da 1.4ler gider. Olmuyor işte, lenslerini plastikten birebir Canon kopyası yapsa bile teknik olarak 1.4 ya da 1.2 aralığına herkes inemiyor.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Fulgura 1,2 için söylediklerin doğru ama piyasada çok sayıda uygun maliyetli 1.4 diyaframlı lens var. Rokinon 35mm 1.4 ve 85mm 1.4 , nikon D serisi lensler hem 1.4 diyaframlı hemde diyafram halkalı video çekmek için canon lenslerden çok daha uygunlar.
"Giydikçe açılır" diyen tezgahtar, "uzadıkça şekil alır" diyen kuaför, "zamanla unutursun" diyen arkadaş... Bunların hepsi aynı örgüte üye...
Elbette diyafram manyağı olmamak lazım afedersiniz bu arada. Zaten 1.2 ile alan derinliği videoda ciddi sorun olmaya başlıyor. Çok karanlık, ayışığı altında durağan sahne vb olmayacaksa zaten 1.4 de götürür.
Anıl fiyatlarını kontrol ettim de Rokinon 35/1.4 450 dolardan, Nikon D 85/1.4 ise 300 dolardan başlıyor ebay üzerinde. Her ne kadar videoya uygun düşünülmese dahi Canon'un FL ve FD serisi 1.2ler var ve 250 dolardan başlıyorlar. FDlerin diyafram halkası da var da derdimiz EOS gövdeye sorunlu olmaları. Sırf o nedenle GH1 aldım bekliyorum.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
1.4'den aşağıya inmeyin.Hatta 1.4 bile feci gereksiz bazı koşullar dışında.Zaten High Speed lensler 1.3 olarak geçiyor sinemada ve öyle her zaman da kullanılan lensler değil. Olabildiğince ışığa özen gösterirseniz şıkır şıkır f4 çekeceğiniz güzel planlarınız olacaktır.
*our AC-130 in the air
Elbette diyafram manyağı olmamak lazım afedersiniz bu arada. Zaten 1.2 ile alan derinliği videoda ciddi sorun olmaya başlıyor. Çok karanlık, ayışığı altında durağan sahne vb olmayacaksa zaten 1.4 de götürür.
Anıl fiyatlarını kontrol ettim de Rokinon 35/1.4 450 dolardan, Nikon D 85/1.4 ise 300 dolardan başlıyor ebay üzerinde. Her ne kadar videoya uygun düşünülmese dahi Canon'un FL ve FD serisi 1.2ler var ve 250 dolardan başlıyorlar. FDlerin diyafram halkası da var da derdimiz EOS gövdeye sorunlu olmaları. Sırf o nedenle GH1 aldım bekliyorum.
35 1.4 FX bir lens için 450 dolar çok uygun fiyat 85 için de 270 dolar iyi. Bu lenslerin fulframede aynaya çarpma kararma dertleri yok. Sonsuza da netliyorlar.
15-50 yıllık FD lerin mantarlaşma ve yağlanma sıkıntıları oluyor eğer çok temiz bulunursa alınır.
HEPA amatör sinemacılar olarak 18mm den 300mm ye kadar boy boy prime dizemediğimiz için alan derinliğini diyafram açarak sağlamaya çalışıyoruz. O nedenle amatörler için bence diyafram önemli. Yoksa profesyonel adam dayar 200mm yi f5.6da da alır istediği performansı. Elinde bi 50 bi 30mm olan adam neyapsın 😀
"Giydikçe açılır" diyen tezgahtar, "uzadıkça şekil alır" diyen kuaför, "zamanla unutursun" diyen arkadaş... Bunların hepsi aynı örgüte üye...
1.4'den aşağıya inmeyin.Hatta 1.4 bile feci gereksiz bazı koşullar dışında.Zaten High Speed lensler 1.3 olarak geçiyor sinemada ve öyle her zaman da kullanılan lensler değil. Olabildiğince ışığa özen gösterirseniz şıkır şıkır f4 çekeceğiniz güzel planlarınız olacaktır.
Bazı uç durumlar var elbette. Kubrick'in Barry Lyndon filmindeki DPsi sadece mum ışığı ile aydınlatılan iç mekan çekimlerini Zeiss 50/0.7, dış mekanların çoğunu da Canon 50/1.2 ile çekmiş. Zeiss için araya adaptör yaptırıp 35mm/0.7'de geniş çekmişler.
Şimdi tünel, mezar içi, karanlık gecede orman vb durumlarda her ek ışık gerçeklikten götürüyor. Amaç insan gözünün görebildiği eşiğe yaklaşmak. Yoksa dediğim gibi focus değişecek bir sahnede 1.2 ile takip imkasıza yakın. Alan derinliği de mantıksızca sığlaşıyor.
0.75 bir lens denk geldi ve bir an sırf kolleksiyonluk olsun diye niyetlendim ama resimlerini görünce anlıyorsun ki artık kağıt inceliğinde bir yeri (duvar vb) çekmiyorsanız ya da makro foto dışında kullanmanın mümkünü yok.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Evet bahsettiğim de bu. Yani f1.4'ü kontrol edebilen iyi bir göz gerekli.Aynı şey neredeyse f1.8'de de geçerli. Bazı planlarda gerçekten önemli ama her planda da net alan derinliğinden yoksun planlar zor bence.
*our AC-130 in the air