Merhaba,
Sorular biraz genel ve hatta karışık olabilir ama ben yine de deneyim. Mark III'de ML yardımıyla RAW çekim yaptıktan sonra MLRawViewer'dan hiç Curve uygulamadan veya farklı LOG'larda DNG veya MOV çıktı alıp bu çıktıyı Davinci'de açtığımda, mevcut Davinci LUT'larının hiç biri görüntünün renklerini geliştirmiyor hata orijinal renkleri çoğunlukla deforme ediyor.
1- Canon Mark III veya herhangi bir Canon'dan RAW olarak kaydedilmiş görüntü için Davinci'de kullanılabilecek LUT'Lar neler?
2- Net'te özellikle Canon için ücretsiz LUT aradım ama maalesef pek bir şey bulamadım. Gerekli midir, öyleyse nasıl bulabilirim?
3- Hangi Curve'de mesela HDM, C-Log vs... çıktı alıp Davinci'de renk çalışması yapmak daha verimli ve doğru olur.
4- Orjinal görüntü RAW olduğu için söz gelimi Viewer'den DNG olarak S-Log çıktı alıp Davinci'de bu sefer Sony LUT'larını denediğimde de sonuç hiç parlak olmadı. Burada bir tuhaflık yok mu? Sonuçta kaynak çekim RAW ya da neyi atlıyor olabilirim?
5- Davinci'de renk yaparken MOV veya DNG kaydedilmiş dosya arasında üzerinde çalışmanın bir farkı var mı? Tavsiyeler nelerdir.
Sorular biraz Kezzap'a teslim gibi oldu:) ama tüm fikir ve katkılara açığım elbette. 🙂
"Ben istiyorum ki; film, siz sinema salonunu terk ettikten sonra başlasın." Jacues Tati
Olan geçişte oluyor belli ki, burada da muhtemelen Canon Raw'dan DNG ve MOV'a çevirirken LOG görüntüyü Rec709 muş gibi dönüştürüyor olabilir, ama çıktıyı S-Log ya da Log alıyorum diyorsun, bu kısımdan emin olmak lazım.
Görüntünün RAW olarak Davinci'ye atılma gibi bir şansı yok mu? Deneme açısından konuşuyorum. Yani aradaki farkı görsel olarak görmek lazım.
Bir de Log çıktısında hem renk hem de ışıklılık bilgisi var. Bunların her ikisinin bilgisi mühim. Bunları biliyor muyuz seçebiliyor muyuz çıktı alırken?
MLRaw hangi Log Curve'ü kullanıyor, bunu da sorayım?
Bir de görüntüyü attıktan sonra bir node’a Color Space Transform efektini ekleyip, giriş Rec709 çıkış artık hangisiyse seçtikten sonra, Lut denemesini sonra yapmayı dener misin?
Bir de hoş olmayan sonuçları görmek isterim açıkçası, anormallik nerede görelim zira lutlar her zaman doğru sonuçlar vermeyebiliyor.
Direkt dng attığında renk düzenlemesinin raw tabındaki seçimler neler?
Youtube’tan konuyla ilgili izlediğim bir videoda bir arkadaş kendi dönüştürme lutunu yaptığını belirtmiş.
Ben bir araştıracağım, pek bilmediğim yerden sordun. Canon Raw falan hiç elime geçmedi. Bir de deneyebilmem için görüntünün bir kısmını yollayabilirsen daha fazla yardımcı olabilirim.
ML ile çekim yapınca 14 bit olarak .MLV uzantısıyla kaydediyor. Malum ML epey karışık bir arayüze sahip (kullanıcı formu da en az program kadar karışık!) epey kurcaladım ama CF karta başka bir formatta kaydetme seçeneğini bulamadım. MLV'yi Davinci tanımıyor o yüzden başka bir formata export etmek kaçınılmaz. Bunun için de MLViewer en pratik yol. İşte tam da bu sebepten temel problem MLViewer'in kendisi olabilir. Kolay ve sade tamam, fakat açıkca uyduruk bir program. Burada ön plana çıkan iki temel mesele var: 1. Hangi Curve 2. Hangi Format? Format konusunda seçenek iki tane: .MOV yada .DNG. Öte yandan Curve seçenekleri baya geniş.
Bu noktada benim için öncelikli soru basit aslında: MARK III ile RAW kaydedilmiş bir görüntüyü Davinci'de renklendirmek için hangi formatta çalışmak daha verimli ve doğru? Kaynak görüntü zaten RAW, o sebeple LOG yerine RAW işlemek her türlü tercihim, ama nasıl? Muhtemelen çok basit bir şeyleri atlıyorum.
Not: Vakit darlığından önerilerini deneyemeden bu entry'i yazmış oldum. Ayrıca ekran görüntüsü ve ham dosyayı da göndereceğim. Teşekkürler
"Ben istiyorum ki; film, siz sinema salonunu terk ettikten sonra başlasın." Jacues Tati
Raw, Log vs. kavramlar birbirine girmiş biraz. Normalde eğer görüntü rawsa sizin durumda bu dng oluyor, içinde Log bilgi de, rec709 (ya da hangi renk profiliyse) vardır. Dng’yi resolve’a attığınızda şu paneli açtığınızda raw metadatasına erişirsiniz. Buradan da aslında tüm dönüşümleri yapabilirsiniz.
Raw henüz görüntüye dönüştürülmemiş bir bilgi olduğu için, içinde saklı olan bilgileri decode ederek bir görüntü elde edersiniz. Fakat mlviewer’ın dışarıya dng olarak verdiği şeyin muhteviyatını bilmiyorum. Bunun raw bilgi olduğundan şüpheliyim. Muhtemelen resolve’un raw tabındaki değişimleri mlviewer da yapıyorsunuz. Eğer resolveun bu camera raw sekmesindeki seçenekler seçilmiyorsa görüntü raw değildir. Dönüştürülmüştür.
Bir video izlemiştim onu bulup postalayayım buraya.
Sorunu belli bir ölçüde aştım, aslında etrafından dolaştım demek daha doğru.
Davinci'deki RAW panelini biliyorum. MLViewer'den aldığım DNG çıktılarda Davinci'nin RAW paneli açılmıyordu. Zaten çıktının sıkıştırıldığını öyle anladım. Ben de Viewer'la uğraşmak yarine ML APP isimli programı indirdim. Daha komplike ve renkle ilgili pek çok şey yapılabiliyor. Ancak ben orada renkle oynamak yerine doğrudan APP'in içinden CinemaDNG Lossless/Davinci Resolve Nose Naming Scheme olarak export aldım. Sorunsuz bir şekilde RAW olarak Davinci'de açıldı.
Deneme amaçlı olarak Decode using'i Clip, Color Space'i ve Gamma'yı da Black Magic'e ayarladım. Üstüne elle hiç renkle uğraşmadan Black Magic'in kendi LUT'unu attığımda şaşırtıcı derecede iyi sonuç verdi. Hatta görüntüm 4K bile olmamasına rağmen RED LUT'u bile hiç fena değildi. Elbette mükemmel değil ama rastgele bir renk denemesi için oldukça iyi. Fotoğrafta RAW'ın yarattığı mucizeleri iyi biliyorum ama videoda da ne büyük nimet olduğunu bir kez daha görmüş oldum.
Diğer yandan halen kafamda bir kaç soru var:
Tekrar okuduğumda LUT ve RAW meselesini tam anlatamadığımı fark ettim. Soru aslında biraz da şu idi: Mark III'le RAW çekilmiş bir görüntü için hızlı yoldan renk yapmak istesem hangi LUT'u kullanmam gerekir. Çünkü Davinci'de Canon Lut'u yok. Öte yandan Log'a döndürmek istesem C-Log olarak çıktı almak Lut kullanımında bir fark yaratır mı?
Buna bağlı olarak diğer bir "Zihni Sinir" sorusu da şu: Mesela Canon'da çekim yapmış olsam da Sony Lut'larını kullanmak istiyorum diyelim, zaten RAW kaydettim o halde S Log alıp görüntüyü tıpkı bir Sony ile kaydedilmiş gibi Sony Lutları ile renklendireceğim demek pratik olarak ne kadar mantıklı? Teoride fark var, çünkü optik ve sensör farkları var biliyorum, ama yine de doğru cevap "neden olmasın" mı?
Not: Forum'a resim ve video eklerken boyutlandırma uyarısı alıyorum. Imgur, hızlıresim vs bir kaç yerden denedim ama yine de sonuç değişmedi.
"Ben istiyorum ki; film, siz sinema salonunu terk ettikten sonra başlasın." Jacues Tati
Gönderdiğim videoda da aynı şeyi anlatıyor. ML App ile yapıyor.
Tavsiyem bu durumda, Color Space Transform efekti ile C-Log'u başka bir Log'a çevirip, o LUT'ları denemek. Ya da şuradan c-log to rec709 dönüştürme lut'u indirmek.
https://luts.iwltbap.com/free-lut-log-to-rec709-and-rec709-to-log-conversion/
Doğru LUT'lar bile her zaman iyi sonuç vermiyor. LUT'u çok iyi tanımak lazım. Her şeyden öte Log curve'lerine göre olduğu için LUT'lar, farklı sonuçlar yaratacaklardır ve süpriz yapabilirler. O nedenle bir log curve için yapılmış LUT'u kullanmak gerekir. Yani bir görüntüde x lut'u alakasız bir şekilde iyi sonuç verebilir, ama bu sürekli böyle olacak anlamına gelmez.