Başlığın Sinema ilgili olmadığının farkındayım, beni affedin lütfen. Sorum şu, müşteri sizden canlı bir etkinliğin videosunu çekmeniz için fiyat istiyor ancak fiyatı duyunca maliyetini minimize etmek için sizden bu işi tek bir kamerayla halletmenizi istiyor. Yani, siz müşteriye "3 kamera ve 5 kişilik bir ekiple güzelce halledilir" dediğinizde, o size "bütçeyi düşürelim, hem tek kamerayla çekin hem de güzel olsun" diyor.
Mesela gelen iş bir toplantı olsa sorun yok. Müşteri zaten kurumun arşivine kaldırmak için formalite icabı işi istiyor, sizden sanatsal bir sonuç beklenmiyor. Koy kamerayı tripodun üzerine çek; seslere dikkat et, arada bir konuşmacıya zoom yap. Düğün aynı şekilde kolay, tek yapman gereken gelin ve damadı takip etmek, kolaylıkla müşteriye tek kamerayla bu kadar çekilebilir diyebilirsin. Müzikli klipler, tanıtım filmleri de tek kamerayla kotarılabilir, hatta çoğu kişi tek kamerayla hallediyor gördüğüm kadarıyla. Doğum günü olsa yine çekilmesi gereken kişi belli, doğum günü çocuğu, kurguda çok güzel kesip biçer parçaları güzel bir şey çıkarır günü kurtarırsınız.
Peki bir okul gösterisi, bir tiyatro oyunu ya da bir resital nasıl çekilir tek kamerayla? Eğer sahnenin karşısına elinizdeki tek kamerayı tripod üzerine koyup çekmeyecekseniz, (ki bunun istenmediği müşteri tarafından özellikle belirtiliyor) nasıl çekebilirsiniz?
Bu durumla ilgili YouTube üzerinde birkaç yabancı video buldum ancak bilmediğim bir şey öğrenmedim. Zoom ve Pan hareketlerini kullandığınızda mutlaka kadraj dışında kalan kişi ve olayları kaçırıyorsunuz, ayrıca göze güzel gelmiyor, çok mekanik ve eskilerin düğün salonu kasetleri gibi oluyor, bu da müşteri tarafından arzu edilen bir durum değil.
Aklıma gelen tek çözüm, ufak ve hafif bir kamerayı elde tutarak sahne önünde ileri geri gezerek çekim yapmak, videoya hareket hissi vermek. Sizlerin öneri ve tavsiyeleri nelerdir, müşteriyi küfür edip kovmak dışında?
Hocam ben sana katılıyorum, söylediklerin çok doğru. Sadece "acaba benim bilmediğim bir çözüm olabilir mi?" diye kafa patlatıyorum. Aklıma gelen tek çözüm, ufak ve hafif bir kamerayı elde tutarak sahne önünde ileri geri gezerek çekim yapmak, videoya hareket hissi vermek. Normalde bu tarz işler geldiğinde 4-5 kişi toplanırdık, 2-3 gün de kurguda ter dökerdik, parayı da kırışırdık. 2018'den beri (önce dövizin fırlaması, sonra enflasyon, ardından korona) müşteriler iyiden iyiye ölücü olmaya, "tek kamera halledin işte" demeye başladılar, haliyle tek kamera aldığım işlerin de hakkını veremedim, dolayısıyla hakkını da müşteriden alamadım dürüst olmak gerekirse. Şimdi korona sonrası ufak ufak işler açılır yine bir ihtimal benzer işler gelebilir, kendimi hazırlamaya çalışıyorum.
Bu arada İnternet üzerinden konuyla ilgili çok detaylı bir araştırma yaptım. Birkaç yabancı forumda benim sorduğum sorunun aynısı sorulmuş geçmiş senelerde. Anthony Artis adında birinden bahsedilmiş. Bu görüntü yönetmeni tek kamerayla konserler falan çekiyormuş ve nasıl yaptığını anlattığı online dersler var, birkaç saatlik videolarla tekniğini anlatmış; tabii ki ücretli. Parayı verip izlesem mi diye düşünüyorum.
Zor iş. Benzer şeyler yapıyoruz. 3 kamerayla baya büyük canlı etkinlik çektik, sürekli çekiyoruz.
Tek kamerayla da bir tiyatro oyununu çekmeye çalıştım. Canlı değildi ama canlı çeker gibi çektim. Tek yol kamerayı tripota koyup, sürekli ağır zoom in ve outlarla bir akış yaratmaktı, pan ve tilt de tabi.
Sahnede oynanan şeyi de bilmiyorsan bir hayli zor oluyor, artık olduğu kadar yapıyorsun. Bunu istemiyorsa da yapacak başkasını bulsun. Delirdi millet. Tövbe tövbe.
Sony EX-3 ile çalışıyoruz omuzda ya da tripod üzerinde remote kontrolle zoom in out görece kolay olduğundan, tek kamerayla, tek yöntem bu. Dogville filmindeki gibi tiyatro sahnesi içinde dinamik çekim de bir yöntem. Ama her daim riskli.
En kötü iki kameraya çıkartırsanız biri daha genelleri biri daha yakınları ya da biri sahnenein sağını diğeri solunu alacak şekilde paylaşabilirsiniz.
Anladım. Tek yol Tripod + Zoom In/Out + Pan/Tilt diyorsunuz. Remote Controller güzel bir şey bu arada hakkaten. Dogville ve dinamik çekimden kastınız kamerayı sahne üzerine kurmak mı? Ya da sahnenin içine, bir köşesine? Bir sorum da şu olacaktı, denemedim ve görmedim böyle bir şey, ancak sahne önünde ayakta ve hareket halindeyken, kamerayı elimde tutarak ve sahnenin bir ucundan öbür ucuna hareket ederek çekim yapma fikrimin kötü olduğunu söylüyorsunuz değil mi?
Anladım. Tek yol Tripod + Zoom In/Out + Pan/Tilt diyorsunuz. Remote Controller güzel bir şey bu arada hakkaten. Dogville ve dinamik çekimden kastınız kamerayı sahne üzerine kurmak mı? Ya da sahnenin içine, bir köşesine? Bir sorum da şu olacaktı, denemedim ve görmedim böyle bir şey, ancak sahne önünde ayakta ve hareket halindeyken, kamerayı elimde tutarak ve sahnenin bir ucundan öbür ucuna hareket ederek çekim yapma fikrimin kötü olduğunu söylüyorsunuz değil mi?
Dogville dediğim sahneye kurma değil, sahnede karakterleri omuz kamerasıyla takip etme şeklinde. Sahne önünden de olur, içinden de. Temel mevzu zoom in out yani ve sürekli ve düzenli biçimde bunu yapma.
Bana biri aynen şu cümleyi kurmuştu: "tek kamera gel, tüm toplantıyı baştan sona kaydet, (kesintisiz bir video olacak tüm toplantı) arada aralarda da gez , güzel anları yakala (highlight), birkaç da fotoğraf çek"
müşteri ne istediğinden bu kadar habersiz olduğunda genelde işi yapacak olan bizleri de fazlasıyla küçük görüyor demektir. öyleyse neden bir fark yaratmak için çaba gösterelim? tripod üstüne koy ve kayda bas. olduğu kadar.
Yine de illa ki bir fark yaratma iddiası varsa hasbatur'un dediği 4k ve crop bence en mantıklısı. Pandı, zoomdu hem eski usül bir sonuç ortaya çıkarır hem de ben böyle müşteriye uğraşmam =)
Omuzda olunca da öyle, bir sürü şey kaçıyor sonra bi de kurgusu var. Bas kayda kameradan çıktığı gibi ver. Çünkü böylesini istiyorlar.
Evet crop olayı da iyi fikir. Ama canlı çekim diyor. Direkt canlı yayınlanacak gibi anladım ben.
Eğer "Etkinlik" dediğin şey bir eğlence, davet, düğün, toplantı gibi düzensiz durumlarsa, tek kamerayla da güzel işler çıkartılabilir. Ama tiyatro, müsamere, konser gibi belli bir akışı ve ritmi olan düzenli durumlarsa, o zaman tek kamerayla çok zorlanırsın. Yapacağın en baba hareket ileri geri zoom ve sağa sola Pan yapmaktan ibaret olacaktır. Ama eğer bu gösteri tek seferlik değil de birkaç gösteri şeklindeyse, yani birkaç seans tekrar eden bir tiyatro oyunu ya da konser falansa, sen çekimleri her bir gösteride farklı açılardan ve planlardan çekerek bunları daha sonra kurgulayıp tek parça aline getirebilirsin. Bir de şöyle bir şey var: Çekimi 4K ya da 6K'da tek kamerayla cepheden yapacaksın, sonra kurgu programında bu görüntüleri arada kroplayarak kurgulayacak ve çıktıyı HD olarak alacaksın. Böylece kamerayla hiç oynamadan sanal bir zoom in-zoom out etkisi yaratmış olacaksın. Bunu kamera sabitken yapacaksın tabii ki. Buna çekimde yapacağın sağa sola Pan hareketini de eklersin olur biter. Tüm bunları kendi içinde çeşitlendirerek farklı durumlar yaratabilirsin. Gerisi sana kalmış artık.
Teşekkür ederim. Yaptığım şey de bu zaten, genel planı 4K sabit olarak çekip, kurguda farklı yerlere zoom yaparak son ürüne hareket kazandırmaya çalıştım.
Bana biri aynen şu cümleyi kurmuştu: "tek kamera gel, tüm toplantıyı baştan sona kaydet, (kesintisiz bir video olacak tüm toplantı) arada aralarda da gez , güzel anları yakala (highlight), birkaç da fotoğraf çek"
müşteri ne istediğinden bu kadar habersiz olduğunda genelde işi yapacak olan bizleri de fazlasıyla küçük görüyor demektir. öyleyse neden bir fark yaratmak için çaba gösterelim? tripod üstüne koy ve kayda bas. olduğu kadar.
Yine de illa ki bir fark yaratma iddiası varsa hasbatur'un dediği 4k ve crop bence en mantıklısı. Pandı, zoomdu hem eski usül bir sonuç ortaya çıkarır hem de ben böyle müşteriye uğraşmam =)
Omuzda olunca da öyle, bir sürü şey kaçıyor sonra bi de kurgusu var. Bas kayda kameradan çıktığı gibi ver. Çünkü böylesini istiyorlar.
Size kurulan bu cümlenin aynısı bana da defalarca kuruldu maalesef. Müşteri ne istediğini bilmiyor, çekene de saygı duymuyor maalesef. Mutlaka gittiğim yerde bu işlerden sözüm ona anlayan bir "meraklı" oluyor, bitiyor dibimde "kadrajını kontrol edebilir miyim, ben falanca dizide reji asistanıyım normalde" gibi sinir bozucu, kavga çıkarıcı, saygısız cümleler kuruyor. Ben de altta kalmayıp laf yetiştirince zaten "dakika bir gol bir" çekim kötü gidiyor. 🙂
Evet crop olayı da iyi fikir. Ama canlı çekim diyor. Direkt canlı yayınlanacak gibi anladım ben.
Yok hocam şöyle açıklayayım, canlı yayın çekmiyorum, etkinlik canlı. Yani tekrarı/telafisi yok. Müşteri beğenmediğinde ve ben "siz tek kamera istediniz, bu kadar oldu" dediğimde saç baş yoldurucu diyaloglara giriyorum. Dediğim gibi bir doğum günü, düğün klibi ya da ufak bir fabrikanın tanıtım videosu tek kamerayla ideal. Ufak bir resital, bir okul gösterisi, bir tiyatro oyunu olunca tek kamerayla çekim gerçek bir "challenge" haline geliyor.
Yukarıda adından bahsettiğim Anthony Artis diye bir görüntü yönetmeni buldum. Adamın "tek kamerayla profesyonel etkinlik çekimi" kursları var. Parasını ödüyorsun izliyorsun gibi, online video dersleri. YouTube üzerinden demolarını paylaşmış, onları izledim. Aslında adamın başlığı yanıltıcı. Spesifik bir durumu var. Şöyle ki, hep aynı bar gibi bir mekanda stand up, resital gibi şeyler çekiyor tek kamerayla. Hep aynı mekanda çektiği için oturma düzenini bile kendi hareket/yürüme şablonuna göre kurdurmuş. Ufak sliderlar monte etmiş mekanın değişik köşelerine. Yavaşça bir slidera gidip birkaç dakika çekiyor, sonra kamerayı çıkarıp çekime devam ederek başka bir slidera gidiyor, birkaç dakika oradan çekiyor, sonra çok yavaşça çekime devam ederek başka bir yere geçiyor.
O halde 4K + crop da bir yöntem olabilir. Hatta bence, ikinci bir kamerayı genişe koy. Kameramansız. Direkt çeksin. Bir diğer kamerayı da kullan. Kurgu yaptığında, geçiş anlarını genişten kullanırsın. Ayrıca genişten croplar da alırsın. Bu durumda 3 kamera gibi oluyor. Hatta kendi kullandığın kamerayı da 4K + crop gibi düşünürsen 4 kamera gibi bile denebilir. Ama tek kameraman oluyor.
O halde 4K + crop da bir yöntem olabilir. Hatta bence, ikinci bir kamerayı genişe koy. Kameramansız. Direkt çeksin. Bir diğer kamerayı da kullan. Kurgu yaptığında, geçiş anlarını genişten kullanırsın. Ayrıca genişten croplar da alırsın. Bu durumda 3 kamera gibi oluyor. Hatta kendi kullandığın kamerayı da 4K + crop gibi düşünürsen 4 kamera gibi bile denebilir. Ama tek kameraman oluyor.
En mantıklı yöntem bu gibi duruyor. İyi bir fikir. Şöyle bir sorun var ki, tek bir kameraman, 2-3 kamerayı ve aksesuarlarını taşıma, kurma, geri toplama işinin altından kalkamayacak ya kalkmak istemeyecek. Bir kamerayla çekim yaparken göz ucuyla diğer kameralara kimsenin çarpmadığından, yere düşmediklerinden falan emin olmak zorunda. O yorgunlukla İstanbul trafiğinde tek başına araba kullanacak, gidecek, gelecek vs.
Zaten sorun da bu işte, müşteri anlamıyor bunları. Ne zor iş aslında bizimki (sizinki) ya! 🙂
Bütün cevaplar için çok teşekkür ederim. Hepsinin ışığında sorunumu bir şekilde çözeceğim.