Raw'u hangi kamera ile çekeceksiniz? Alt seri Canonlar zaten 45mB/s üzeri yazamıyorlar.
Şöyle söyleyeyim:
4K (100 Mbits/s) için gereken yazma hızı 25 Mb/s civarı. Panasonic Min 30 MB/s diyor. Buna uygun kart ararken sürekli ortalama yazma hızının en az 2 katı olması lazım. Yani 4K video için minimum 50-60 Mb/s kart lazım. Bir kart 40-45 Mb/s ise elbette olur ama arada bir sorun olabilir. RAW için de benzeri şeyler düşünülmeli.
Üzerinde 95 MB/s yazan Sandisk Extreme Pro kartımın gerçek ortalama yazma hızı 70.95MB/s. Yani sorunsuz yetmeli. Bugünkü fiyatı 75 dolar.
Yeni UHS-II yani U3 modelleri ise 280 Mb/s (yani 30 Mb/s) olarak geçiyor ve çok pahalı. Düşmesini beklemek lazım.
Bir diğer kartım ise şu: Sandisk 32GB 32 GB Sandisk Ultra 40 Mb/s Class 10. Bakalım ne olacak diye yüksek kartı BMPCC'ye, bunu da GH4'e taktım ve kullanıyorum. İşin garip tarafı sorunsuz çalışıyor. Yani 4K vb herşeyi rahat çekiyor ve 3 aydır henüz bir kilitlenme yaşamadım. Bu nedenle sizin verdiğiniz linktekinin yarı fiyatına olması nedeniyle bir bakın derim. Bu da U1 olmasa da Class 10 ve 40 Mb/s. Alt seri Canon üzerinde 50 MB/s üstü kart zaten anlamsız.
Verdiğiniz linkteki 45Mb/slik kartlar biraz sorunlu diye bilindiğinden ben uzak durmuştum. Yani hackli GH2 üzerinde beklenen performansı veremiyordu dediler. Bilemiyorum belki başka kameralarda daha başarılı olabilir.
kaydın 15 saniye sonra durma nedeni karta göre çözünürlüğü yükseltmemmiş. çözünürlüğü düşürdüm uzun süre kaydetti. 60d ile çekim yapıyorum. yanılmıyorsam maksimum 1728*1156 çözünürlüğe izin veriyor. 4k için 25 mb yetiyorsa bana bu kart fazla bile gelebilir. ama 1728*1156 çöznürlükte çekim yaparsam onun da yazma hızı 83 mb yazıyor yanında. o kafamı karıştırdı.
60D vb raw için bence gerçek 45 MB/s yazan bir kart iş görecektir. Kamera 41 Mb/s yazıyor maksimum.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
yaptım, diğer kartım caddeyi çekemiyordu ve bununla iyice yaklaşarak geniş bir caddeyi çektim, herhangi bir sıkıntı çıkmadı. Makinenin tüm işlemleri de gayet hızlı görünüyor, kartla ilgili olarak. Tek bir sorun yaşadım, o da bilgisayarımdan kaynaklı olabilir. Karta ml atmak istediğimde bilgisayarım üzerine bir dosya atamıyordu, biçimlendiremiyordu. Eski netbook'uma taktım ve sorunsuz olarak biçimlendirdi, dosya attı. Laptop neden sadece bu karta bir şey yazamadı anlamadım.
Raw denemedim bu arada.
60D vb raw için bence gerçek 45 MB/s yazan bir kart iş görecektir. Kamera 41 Mb/s yazıyor maksimum.
Öyleyse mesele kartın üzerinde yazan değil de gerçek yazma değeri . Aynı değerlere sahip kartlarn kimsinde kaydın durması, kimisinde sorun olmaması bundan demek ki. Yukarıda bir kartınızın gerçek yazma değerini yazmıştınız. Bunu nasıl anlayabiliyoruz?
Yapılmış testler var. Crystal Disk Mark diye bir yazılım kullanıyorum kendim de ama USB3 bir kart okuyucum olmadığı için şu anda zaten okuma yazma hızım elimdeki USB 2 ve laptop SD okuyucuları ile sınırlı. Yani yüksek hızlı kartları tam test edemediğim için yapanlardan öğreniyorum.
Bir kartın üzerinde yazan hız max. yani peak yazma değeridir. Önemli olan ise güvenilir sürekli yazma hızı (sustained write speed). Üzerinde 95 yazan kartın sustained speed'i 70 civarı oluyor. Bazen görüntü hareketli ise, kamera hareket ediyorsa vb işler zorlaşır ve yazma hızı düşer ve bu nedenle de bunları hesaba katarak 2 katı hızlı kart gerekir deriz.
Bu değerler bazen kafa karıştırıyor çünkü genelde verilen değerler megabit (Mb/s) yani megabyte (MB/s) değil. Megabyte cinsinden bakarsan sürekli 4K için minimum sustained 30 MB/s lazım. Yeni UHS-II kartlar yani üzerinde U3 yazanlar bunu vaat ediyor. Bazı kartlarda da sadece okuma hızı yazıyor ki bize gereken yazma hızı. 48 hızında okuyup 13,5 hızında yazan kart gördüm ben.
FullHD 1920x1080/60fps : 28 Mbps = 3.5 MBps ki aslında Class4 demek ama olmuyor işte gördüğünüz gibi. Class 6 yeter gibi duruyor ve esasen gereken Class 10. Zaten ML ile bitrate artışı ve raw deyince Class 10 bile yetmiyor.
Ben yukarıda çalakalem bazı harfleri hatalı yazmışım. Aman dikkat.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Ml ile bitrate artışı hakkında da sorum var. bugün 1.2x değerine yükseltip denedim caddeyi çekmeyi. Sorunsuz çekti. 1.4 denemedim. Biraz da sizin ml yazılarınızda standart 1.2 de kullandığınızı okuduğum için uğraşmadım.
Ben izlediğimde bir fark göremedim, bilen birisi mi anlar aradaki farkı yoksa bu sadece postta işlemler için daha geniş bir aralık sağlamak için midir?
bir de bunun mantığı, her çekim için geçerli mi yoksa hareketli, yoğun bir şey çektiğinizde veri artacağı için karta daha fazla veri yazmak için mi? yani hareketsiz bir konu çekerken bir işlevi yok mu demek istiyorum.
Veri olayını anlamak ve anlatmak biraz zor. Aslında görüntünün içeriğine bağlı. Bazen içerik daha yüksek veri gerektirir ama standart oran yetmez. Bu durumda veri oranını arttırmak işe yarar. Benim blogda veri oranı ve sıkıştırma hakkında bir yazım vardı. Onu okursanız kafanızdaki sorulara cevap olur.
https://fulgurafilm.wordpress.com/2013/11/12/veri-orani-bitrate-nedir/
https://fulgurafilm.wordpress.com/2013/11/12/elektronik-gurultu-ve-video/
https://fulgurafilm.wordpress.com/2013/11/14/sikistirma-kodlayicilar-ve-kutulasma-sorunu/
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Okudum ve kutulaşma ile gürültüyü de tam olarak anladım. Çok güzel anlatmışsınız, teşekkürler. Sıkıştırma konusunda da çok şaştığım anlar oldu. Yalnız ettr olayını anlayamadım. Bunu poz telafisi ayarında sola kaydırıp çekim yaparak mı yapıyoruz? yoksa ettr denilen şey diyafram, ışık, shutter gibi şeylerle histogramda sağa yaslanmış bir pozlama yaratmaya mı deniliyor?
Histogramı sağa yaslamak demek. Yani eğer pozlamanı tam kameranın istediği gibi aptığında histogram ortada toplanmış kalıyorsa, sen histogramı iyice sağa yaslayacak (görüntüye daha çok ışık alacak) bir pozlama yapıyorsun. Normalde bunu diyafram ile ya da örtücü ile yapabilirsin. Amacın aşırı pozlama yapıp patlatmadan olabildiğince çok veriyi aydınlık bölgelere taşımak.
Bu her zaman mümkün değil. Bazen görüntü zaten tüm histograma yayılmış durumda oluyor ve o zaman yapacağın bir şey yok. Yüksek kameralar bunun yerine zaten log kullanıyor ama bu da fakir log'u işte.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
fulgura 2 kat hızlı kart almak gerek demişsin. o zaman 60d için 95 mb/s hıza sahip kart gerekmez mi? diğer yandan şu linkteki kartla 4k çektiğini söylemişsin. o zaman benim işimi hayli görür sanırım. önerir misin 60d için? http://www.bimeks.com.tr/urun/145332/sa ... karti.aspx
bir de çektiğim rawları raw2dng ile dönüştürüyorum. bi klasöre dng dosyalarını çıkarıyor bir de ayrıyetten prorese dönüştürüyor. renk düzenlemesi yapacağım zaman da dngleri da vinciye atıp prores çıktı alıyorum.
1) dng yerine programın dönüştürdüğü proresleri kullansam bir farkı var mıdır? normalde hangisini kullanmak gerekir?
2) raw uzantılı dosyalarıdönüştürdükten sonra elimde aynı görüntünün raw, dng ve prores formatları oluyor. bunların hepsini elimde tutmam gerekli mi? çünkü çok yer kaplıyorlar ama hangi formatı sileyim bilemedim.
bu arada kusura bakma çok basit sorular soruyorumdur belki. bu kadar çok soru sorunca utanıyorum biraz ama konuya yabancı biri için çok karmaşık ayrıntılar. türkçe kaynak da neredeyse hiç yok. o yüzden kusura bakma elini veriyorsun kolunu kapıyoruz.:)
Bu kart birebir benim 2 nolu kartım zaten. GH4 üzerinde duruyor hep ve 100 Mbps 4K çekiyorum.
Benim bildiğim, 60D esasen 25-28 MB/s yazıyor maksimum. U1 kartlara da destek vermiyor ve o nedenle gerek olmayabilir. Bence bu kart işinizi rahatça görür. Hesaplı da.
Diğer dönüşüm konusunu denemedim ama ben olabildiğince DNG'de kalırdım. Eğer aynı dosyalara geri dönme olasılığın varsa dngleri koru. Yok artık raw aşamasını aştıysan ve elindeki videolar gerektiğinde iş görürse ProReste kal. Arşiv için ProRes yeter de artar bile ki ben iş bittikten sonra 1 yıl bekleyip MP4 yapıp arşivliyorum birçok şeyi. Nasıl olsa aynı görüntü artık kullanılmayacak.
Estağfurullah. Soru sormanızdan şikayet edecek olsak burada bulunmayız.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Bu kart birebir benim 2 nolu kartım zaten. GH4 üzerinde duruyor hep ve 100 Mbps 4K çekiyorum.
Benim bildiğim, 60D esasen 25-28 MB/s yazıyor maksimum. U1 kartlara da destek vermiyor ve o nedenle gerek olmayabilir. Bence bu kart işinizi rahatça görür. Hesaplı da.
Diğer dönüşüm konusunu denemedim ama ben olabildiğince DNG'de kalırdım. Eğer aynı dosyalara geri dönme olasılığın varsa dngleri koru. Yok artık raw aşamasını aştıysan ve elindeki videolar gerektiğinde iş görürse ProReste kal. Arşiv için ProRes yeter de artar bile ki ben iş bittikten sonra 1 yıl bekleyip MP4 yapıp arşivliyorum birçok şeyi. Nasıl olsa aynı görüntü artık kullanılmayacak.
Estağfurullah. Soru sormanızdan şikayet edecek olsak burada bulunmayız.
o zaman o karta bakayım çok teşekkürler.