Forum

DSLR'da "Banding" Problemi

20 Gönderi
7 Üyeler
0 Reactions
5,775 Görüntüleme
(@guclu)
Gönderi: 18
Başlığı açan
 

Merhaba,
Dslr kullanıcılarının daha önce mutlaka karşılaşmış olduğunu düşündüğüm bir sorunu paylaşmak istiyorum.

Biz 5D Mark ii kullanarak ışığın gereğinden fazla olduğu bir ortamda (tuz gölü), nd filtreler yardımıyla bilinen en temiz iso'da (160) ve cinestyle renk profiliyle bir çekim yaptık. Çekerken farketmedik ancak post'a başladığımızda gökyüzünün yumuşak bir geçişle degrade olması gereken tüm alanlarında banding denilen dalga dalga çizgilerle karşılaştık. Ve tam da o sahnelerde fade vermemiz gerekiyordu, ki bu da problemi daha da dikkat çeker hale getirdi.

Daha sonra araştırdım ki, 5D'nin default bitrate'i yetersiz kaldığından arada vermesi gereken renk detaylarını göremiyor bu yüzden de renk geçişi sanki kalın çizgiler halindeymiş gibi görünüyor. Basit bir dille 32bit ayarlamanız gereken monitörü 256 renkte çalıştırıp aynı fotoğrafa bakmaya çalıştığınızı hayal edin. Mevcut renk skalası yetersiz kalıyor yani. Eğer çekimi en azından 10bit'e ittirme şansımız olsaymış bu olmayacakmış. Yani öyle sanıyordum...

Geçenlerde magic lantern'in gerçekten büyülü bir şey olduğunu keşfettim. Mark ii'nin bitrate'ini artırıyor ve daha kaliteli bir görüntü almanızı sağlıyor sözde. Bununla çözüleceğini umalım hadi. Ama bugün fransız bir yönetmenin çektiği "Rubber" isimli bir uzun metraj izledim. Filmin ışık düzeyi benim filmiminkiyle neredeyse aynı diyebiliirim. Renkleri canlılığı ve detayı ise mükemmeldi. Sonra araştırınca öğrendim ki 5D Mark ii kullanarak çekmiş tüm filmi. Sonra dönüp bir daha baktım ve tek bir sahnede bile bu banding problemine rastlayamadım. Sürekli mükemmel gökyüzü... 😯

Yabancılar bu dslr'ı kullanırken nasıl bir büyü uyguluyor bilen varsa lütfen paylaşsın. Yabancı pek çok site araştırdım, problemden bahseden çok, ama kimsede net bir çözüm önerisi yok. Ama yapan da yapıyor...

https://vimeo.com/gucluaydogdu

 
Gönderildi : 21/03/2013 8:35 pm
(@fastclick)
Gönderi: 102
 

Öncelikle sorun çektiğiniz görüntüdemi yoksa izlediğiniz monitördemi onu bilmeniz gerekir.

Piyadaki standart LCD'lerin çoğu 8Bit monitör 16 milyon renk olarak satılır ancak çoğu gerçek 8Bit değil, 6Bit+AFRC teknolojisiyle yani olmayan bir rengi, biraz ondan biraz bundan başka renklerle oluşturmaya çalışan monitörlerdir.

Gerçek 8Bit bir monitörünüz varsa, bu sorunu daha az yaşarsınız. Ancak hiç yaşamazsınzı diyemeyeceğim çünkü 10Bit monitörlerde aşırı pahalı fiyatlarıyla bu sorunu çok çok daha düşük seviyelere indirmektedir. 10Bit de bile olmayacak diye birşey yoktur. Bunun üzerindeki monitörleri almak zaten bu forumdaki insanların harcı değildir, olmamalıdır diye düşünüyorum.

Size tavsiyem eğer gerçekten o yönetmenin filminin tamamının 5dmkII ile çektiğinden eminseniz, kendi görüntülerinizi bir flat monitörde izlemenizdir. Flat monitörler 32Bit renk derinliği sağlarlarki bu şu an için LED-LCD gibi teknolojilerin ulaşamadığı bir noktadır.

Sorun görüntüdemi yoksa monitördemi onu anlayalımki, ona göre tartışmaya, fikir üretmeye devam edelim...

 
Gönderildi : 21/03/2013 9:14 pm
(@guclu)
Gönderi: 18
Başlığı açan
 

Problemin görüntüde olduğunu düşünüyorum. Montajı daha büyükçe ama uyduruk bir LCD'de yapıp Macbook Pro ekranında renk kontrol ediyorum. Çok çeşitli ekranlarda, ve hatta televizyonda bile izledim aynı shotları. Maalesef hiçbirinde diğerinden daha iyi görünmüyor.
Yalnız şu noktada mantığımın almadığı bir şey var. Aynı monitörle, aynı şartlarda aynı cihazla çekilmiş başka bir filmi izlerken, aynı renk geçişlerinin olduğu yeri yine kendi filmimdeki gibi görmem gerekmez miydi? Yani problem monitör kaynaklı olsa Rubber'daki gökyüzünü de banding'le görüyor olmaz mıydım?

H.264 sıkıştırmanın da işi çok bozduğunu düşünüyorum. Zaten bu yüzden Magic Lantern'in bitrete arttırmasına biraz güvenim var. Ancak tam biz çözüm olacağına da emin değilim. Henüz deneme yapmaya fırsatım olmadı. Zaten bitrate çok arttırılınca da sürekli kayıttan düşmeye başlıyor. Kullandığımız hafıza kartı da gayet kaliteli ve hızlı oysa ki.

Herneyse. Bu problemi sadece postta renk düzenlerken çözüyor olduklarına da beni kimse inandıramaz. Neler yaptık, yine de o dalgalanmanın yerini düzgün bir degrade gökyüzü almadı.

https://vimeo.com/gucluaydogdu

 
Gönderildi : 21/03/2013 9:26 pm
(@fastclick)
Gönderi: 102
 

"Aynı monitörle, aynı şartlarda aynı cihazla çekilmiş başka bir film" kullanımındaki aynı monitör ve aynı cihaz tamamda aynı şartlar sanıyorum mümkün değildir. Sonuçta ışıktaki/renkteki detayı monitörün görüntüleyebilme kapasitesi kadar, detayın ne derece yoğun olduğuda fark eder.

Örneğin; 10 pixelde, 30 ton değişiyorsa, monitör 6 bit bile olsa bunu rahatlıkla gösterecektir. 10 pixelde 20 ton değişiyorsa biraz sorunlu olsada gösterir diyelim. 10 pixel'de 10 ton değişimini 8 bit ekran gösterebilsin mesela. Ancak iş 10 pixellik bir alanda yalnızca 2 ton göstermeye geldiğinde, monitörün o kadar çok bit derinliğine sahip olması gerekirki, 2 tonluk bir değişmeyi 10 pixel in 5inde bir renk diğer 5 inde ikinci rengi göstererek işin içinden çıkmak yerine (ki bu bahsettiğiniz sorundur), o iki ton arasındaki her rengi ayrı ayrı oluşturabilsin...

Tabi monitörün bu aradaki renkleri uydurması söz konusu değil. Kayıttada bu renkler mevcut olmalı. Yani yeteri kadar derinlikte kaydedilmiş olmalı. Ama yinede bahsettiğiniz filmde bu sorunun yaşanmaması ama sizin filminizde yaşanması, o sahnenin ışığından, shutter ayarınıza, diyaframınıza, günün hangi saati olduğuna, duvarların rengine vs.vs.vs.. onlarca hatta yüzlerce şey etkiler. Bazı sahnelerde bu sorun olurken bazılarında olmaz...

Edit: Monitör üzerinden örnek verdim ancak bu kaydı yapan cihaz içinde aynı mantıkla işler.

 
Gönderildi : 21/03/2013 10:30 pm
(@guclu)
Gönderi: 18
Başlığı açan
 

Daha açıklayıcı olması açısından filmimden bir gökyüzü capture aldım. Sanırım baktığınızda bunun monitör kaynaklı olmadığı konusunda siz de bana katılacaksınız. 🙂

Ama açıklama gayet şahane olmuş. İşte ben de tam olarak çekerken makinenin olayı bu kadar algılayabildiğini anlatmak istemiştim. Yani aradaki ton geçişini. Bu yüzden birebir aynı problemi monitörden değil sensörden veya kayıt compressionından farz ettim.

Durumların çok değişken olduğunu kabul ediyorum. Benim de tek sabitim 50 shutter ve 160 iso'ydu. Lensler ve diyafram sürekli değişti elbette. Ama benim her shotımda bu garip bozulma olurken, adamların hiçbir renk problemi yaşamamış olması, beni bu değişkenlerin de dışında bir sebep ve / veya çözüm olduğunu düşünmeye itiyor.

Ayrıca filmin fragmanında da görülebiliyor, şuradan inceleyebilirsiniz: http://vimeo.com/gucluaydogdu/hunger
Bir de Rubber'ın fragmanına bakalım:

https://vimeo.com/gucluaydogdu

 
Gönderildi : 22/03/2013 12:40 am
(@fastclick)
Gönderi: 102
 

En sona o notu düşmüş olmamın sebebi zaten sorunun monitör olmadığını kabul ettiğim içindi 🙂

Keşke bi 5dmkII'm olsaydıda hemen yarın sabah bende birkaç gökyüzü çekip deneme yapabilseydim. Ama bir 550D'm var yinede bir deneme video'su çekeceğim. Daha küçük sensör daha kalitesiz bir ISO hassasiyetiyle bakalım sonuç ne olacak...

 
Gönderildi : 22/03/2013 4:04 am
(@morpheus)
Gönderi: 0
 

Vimeodaki bi çok videoda o problem oluyor. Yani vimeo kaliteyi anlamak için bi kıstas olamaz.

Gerçeğe en yakın halini anlamamız için Youtube'a 1080p yüklersen daha iyi anlaşılır.

Ruber'de arkaplanda gökyüzü olan planların parlaklık artırılıp kontrast düşürmeyle, birazda sharpness atılarak aşıldığını düşünüyorum. Hatta bazı lastik yakın çekiminde karanlık bölgelerde grain gördüm, 2 planda yakaladım sadece. Diğerlerinde iyice karartmışlar çünkü.

Benim aldığım görüntülerde hiç banding problemine rastlamadım, makine 600d. İmzamdaki youtube kanalından bitrate testte mesela bi çok gökyüzü planı var ama banding problemi yok. Bitrate artırarak çekmiştim ben. Diyaframda 22deydi hep.

Bana kalırsa senin sorunun lensten kaynaklı. Kaydı hangi lensle almıştın, zoom lens mi prime mi?

 
Gönderildi : 22/03/2013 4:17 am
(@guclu)
Gönderi: 18
Başlığı açan
 

Ben problemi kendi bilgisayarımda da neredeyse aynı şekilde gördüğümden vimeo'yu örnek gösterdim. Yani orada gördüğünüz vimeo compression'dan geçmiş görüntüdeki gökyüzüyle bendeki renk atılmış olan, ve hatta raw'larımdaki bile, maalesef neredeyse aynı.

Sizin daha önce bu problemle karşılaşmamış olmanıza şaşırdım. Magic Lantern'den öncesi için de geçerli mi bu? Çünkü youtube'da bitrate test videolarına baktım, gökyüzü gerçekten doğru görünüyor. Diyafram o kadar kısık olmasına rağmen (açtığımız ve netlik dışı bıraktığımız zaman gökyüzünün renk detaylarının birbirine yaklaşacağını düşünerek, bi nebze daha az banding ihtimali olacağını varsayıyorum). fastclick'in hazır eli değmişken farklı diyaframlar da denerse şahane olur.

Yalnız sorunun lensten kaynaklı olma ihtimaline çok emin olamadım. Aslında banding denilen şey dijital bir bozulma sonuçta. Ancak ihtimalleri çok zorlarsak vignette yapan lenslerin kenarlara doğru koyulaşmasıyla birlikte o gökyüzü bozulmalarının iyice belirgin hale geleceğini söyleyebiliriz. Bunu da kendi kullandığım fade'lerde, bozulmanın iyice artmasıyla gördüm. Aynı shot ne kadar kararırsa, bozulma o kadar görülür oluyor. Fakat ben bu filmin çekiminde 10'a yakın lens kullandım. Prime tercih etmeye gayret ettik tabii ama duruma göre bazen zoom lensler de kullanıldı. Bu fragmanın neyle çekildiğine dair kati bi cevap veremiyorum o yüzden maalesef. 🙂

Filmin rengini yapan arkadaşımız kontrast, keskinlik filan bi yana, nelerle uğraştı inanamazsınız. Sorun ancak daha az görülebilir oluyor, o da sahnenin kalanını etkilemezse... Izdırap yani. En son bir çözüm getiremeyeceğimize karar verdik. Film sesiyle de kitlendikten sonra şöyle bir tutorial'a denk geldim:
http://www.toolfarm.com/blog/entry/tuto ... er_effects

Ama artık bu film için iş bitmişti. Zaten o bahsettiği renk şablonunu arkaya atmak da genel tonu biraz değiştirdiğinden, benim pek işime gelmedi. Yine de uğraşmaya niyetli olan varsa, sahne sahne yukardaki video dersin yollarını izleyerek halledebilir.

Sizin söylediğinizden ve çekiminizden problemin iyice bitrate kaynaklı olduğuna inanmaya başladım. Yüksek ihtimalle Rubber'ı çekerken de Magic Lantern'i kullanıyorlardı. Zaten bir de nasıl bir renkçinin elinden geçti o film kim bilir...

Edit: Bu arada şimdi daha dikkatli baktım. Sizin videonuzda da bir banding 'ihtimali' görünüyor, ama o kadar hafif ki, buna 1000 kere razı olurdum. Bitrate kaynaklı olduğuna neredeyse eminim artık.
Şu videonun 2:51'inde, 3:10'unda vs. bahsettiğim altyapı mevcut mesela:
Ama sadece altyapı diyebiliriz 🙂

https://vimeo.com/gucluaydogdu

 
Gönderildi : 22/03/2013 12:56 pm
(@paciente)
Gönderi: 2474
 

Bu sorunu ben de yakın zamanda farkettim. 7D kullanıyorum ve tam olarak nasıl çözüleceğini bilmiyorum. Bilgisi olan var mıdır?

 
Gönderildi : 02/12/2013 9:05 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Bitrate'i arttırın. Pozlamanızı doğru yapın ve geçişin katmanlarının aşırı olmamasına dikkat edin. Kontrol edilemeyecek bir geçiş varsa ND veya grad filtre ile geçişi yumuşatın. O da olmazsa post aşamasında kaynaştırma yapmak telafi edebilir.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 02/12/2013 9:30 pm
(@paciente)
Gönderi: 2474
 

Bitrate'i arttırın. Pozlamanızı doğru yapın ve geçişin katmanlarının aşırı olmamasına dikkat edin. Kontrol edilemeyecek bir geçiş varsa ND veya grad filtre ile geçişi yumuşatın. O da olmazsa post aşamasında kaynaştırma yapmak telafi edebilir.
Öneriler için teşekkür derim. Notumu aldım.

 
Gönderildi : 06/12/2013 12:09 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Bu arada ekleyeyim: Bu sorunun temel nedeni 8 bitlik altyapıdır. Yani o şeritleşme kayda girmişse ne yaparsanız yapın tam olarak üstesinden gelemezsiniz. Bu nedenle çekim esnasında farkında olup ona göre davranmalı. Bir test yapıyorum şu anda ve buna da bakacağım. Fade-out ile bu sorun korkunç bir hal alıyor. Tek çaresi RAW...

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 06/12/2013 1:42 pm
(@karatasa)
Gönderi: 2457
 

Şu linki de buraya not düşmüş olayım: http://rarevision.com/5dtorgb/

 
Gönderildi : 06/12/2013 1:56 pm
(@fulgura)
Gönderi: 5141
 

Sağolasın Karatasa da bu dönüştürme programları bu sorunu çözmüyor. En fazla bitrate dönüşümü yapabiliyorsun.

Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

 
Gönderildi : 06/12/2013 3:16 pm
(@karatasa)
Gönderi: 2457
 

The short answer is YES. Although the devil is in detail: If there is no data in the first place you can't get it through conversion or transcoding. What this app is doing is giving you more editable media file to work with.

https://www.google.com/search?hl=en&saf ... s&safe=off

 
Gönderildi : 06/12/2013 3:28 pm
Sayfa 1 / 2
Paylaş: