Forum

görüntü yönetmenlli...
 

görüntü yönetmenlliği

20 Gönderi
8 Üyeler
0 Reactions
5,271 Görüntüleme
(@eshabil)
Gönderi: 11
Başlığı açan
 

arkadaşlar,görüntü yönetmenleri ile yönetmenlerın sınırı neresidir?açıları,planları kım yapar?ya da bunları görüntü yönetmenı yapıyorsa yönetmen ne yapar?

 
Gönderildi : 12/11/2007 11:01 pm
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
 

piyuuuv!

Bir Görüntü Yönetmeni Ne Yapar?

04 Haziran 2005

I. ÇEKİM ÖNCESİ

A. Düşünsel Araştırma ve Planlama
- Ön görüşmeler sırasında yönetmenle senaryonun bütün boyutlarını ve
yönetmenin filme yaklaşımını tartışmak ve anlamak.
- Filmin döneminin olaylarını, genel konuları ve uygun tasarım
elemanlarını araştırmak.
- Bir tarz, görsel yaklaşım tasarlamak.
- Yeni fikirler üzerinde yönetmenle konuşmaya devam etmek.
- Sanat Yönetmeni ile tartışmak ve bir anlaşmaya varmak.
- Teknik malzeme kiralama şirketleri ve laboratuar ile görüşmek ve
araştırma yapmak.

B. Pratik Araştırma ve Planlama
- Bütçe gereksinimlerini araştırmak.
- Seçilen mekanları görmek (dolaşmak) ve onaylamak.
- Mekanların güneş pozisyonlarını (çekime uygun saatlerini belirlemek)
tayin etmek.
- Set planlarını gözden geçirmek, tartışmak ve onaylamak.
- Filmde kullanılacak kostüm ve aksesuarları gözden geçirmek ve onaylamak.

C. Teknik Araştırma ve Planlama
- Laboratuarı ziyaret ederek filmde kullanılacak kimyasal ve
elektronik resim kayıt ortamlarının pozlama değerlerini belirlemek,
film yıkama, baskı, renk düzeltme ve aktarma sırasında uygulanacak
kurallar bütününü saptamak.
- Filmin mekanları ve dekorları için ışık şefi ve set amiri ile
aydınlatma ve donanım planları tasarlamak.

D. Kalite Kontrolü
- Filmde çalışacak teknik ekibi, kullanılacak filmi, laboratuarı,
teknik ekipmanı, seçmek ve onaylamak.
- İnşa halindeki dekorları ziyaret etmek.
- Oynar duvarları, tavanları ve hareketli dekor birimlerini onaylamak.
- Bütün mekan ve stüdyoları ekip başları ile gezerek gereklilikleri tartışmak.
- Dekor renk ve dokularını onaylamak.
- Makyaj ve saçı onaylamak.
- Kamera, ışık ve grip ekipman listelerini oluşturmak veya
oluşturulmasına önayak olmak.
- İşkopyalarının seyredileceği salonun standartlara uygunluğunu kontrol etmek.

E. Hazırlıkların Tamamlanması
- Işık dublörlerini seçmek.
- Yeni araçların kullanımını ekibe öğretmek.
- Mekan ve dekorları yönetmenle gezerek çekim planı tasarlamak.
- Özel teknik ekipmanın listesini yapmak ve prodüksiyon amirine
kullanım günlerini bildirmek.
- Çalışma planı üzerinde yönetmen asistanı ile beraber çalışarak her
sahne için çekim süresi ve sıralaması belirlenmesine yardımcı olmak.
- Gerekli film emülsiyonlarını belirlemek ve ısmarlamak.
- Çekim öncesi ve çekim sırasında gerekli teknik insan işgücü
miktarının ve zamanlamasının hesap edilmesi veya hesap ettirilmesi.
- Diğer bölümlerin gerekli malzeme ve işgücünü edinmesini takip etmek,
testlere katılmak.
- Herhangi bir problemde yönetmene danışmanlık yapmak, gerekirse vekalet etmek.
- Yapımcıya herhangi bir problemin çözümünde yardımcı olmak.

F. Testler
- Filmin görsel tarzı için testler çekmek.
- Laboratuar testleri çekmek.
- Aydınlatma ve başroller için testler çekmek.
- Kostüm ve makyaj testleri çekmek.
- Olabilecek alışılmamış, sıradışı özel efekt, aksesuar ve teknik
malzeme testi çekmek.

II. ÇEKİM SIRASINDA

A. Planlama
- Bütün iş programını ve gün içindeki çekim sırasını kontrol etmek, onaylamak.

B. Kararlaştırma
-Çekilecek sahnenin provalarını seyretmek.
- Yönetmenle beraber çekim planını (dekupaj) tasarlamak.
- Objektife ve kadraja karar vermek, onay almak için yönetmene göstermek.
- Kadrajın ve hareketin sahne amacına uygunluğundan emin olmak.
- Kamera operatörü, kamera asistanı, dolly ve crane operatörüyle
olabilecek herhangi mekanik bir problemi çözmek.
- Kamera hareketlerinin başlangıç-bitiş noktalarını tayin etmek.
- Işık dublörlerini yerlerine yerleştirerek prova yapmak, sahnenin
ince ayarlarını bitirmek.
- Kurgu için yeterli malzemenin çekildiğinden emin olmak.
- Yönetmen asistanıyla arka plan hareketliliği üzerinde çalışmak.

C. Aydınlatma
- Filmin hikaye, tarz ve dramatik içeriğine en uygun şekilde mekan ve
dekor aydınlatması tasarlamak.
- Işık kurulumunu planlar arasında en az vakit kaybedilecek şekilde tasarlamak.
- Her plan için ışık miktarını, rengini ve kontrastını (ve çekim
diyaframını) belirlemek ve devamlılığını sağlamak.

D. Hazırlık
- Işığa ve kameraya bağlı ses problemlerini çözmek.
- Diğer bölümlerle olan problemleri çözmek.
- Yönetmenin son değişiklikleri yapması için planı göstermek.
- Son mekanik prova için oyuncuları davet etmek, görünen problemleri çözmek.

E. Çekim
- Planı çekmek.
- Onaylamak ya da problemleri düzeltmek.
- Değişkenleri kontrol ederek bir sonraki tekrarı hazırlamak.

F. İdari
- Her sabah ve öğle yemeğinden sonraki ilk planı tayin etmek.
- Ertesi günün ilk planını tartışmak.

G. Kalite Kontrol
- Yönetmen, yapımcı, montajcı ve kamera ekibiyle bir önceki günün
işkopyalarını görmek.
- İkinci ekip veya özel etki ekiplerinin işkopyalarını izlemek,
tartışmak, onaylamak veya düzeltilmesini istemek.
- Gerekiyorsa ikinci bir baskı istemek.

III. ÇEKİM SONRASI

A. Renk Düzenlemesi
- TV ve sinemalarda oynayacak fragmanların renk düzeltmelerini yapmak
ve onaylamak.
- Optik ve dijital özel etkilerin uyumluluğunu onaylamak.
- Filmin renk düzenlemesini yapmak.

B. Kalite Kontrol
- Rengi düzenlemiş son kopyayı onaylamak.
- Onayını almak üzere yönetmene göstermek.
- İnterpozitifi onaylamak.
- İnternegatifi onaylamak.
- Sinema kopyalarını onaylamak.
- Optik büyütme ve küçültmeleri onaylamak.
- Kullanılıyorsa DI (Digital Intermediate) aşamalarında hazır bulunup
denetlemek.

C. Telesine/Renk Düzenlemesi
- Orijinal film veya dijital malzemenin elektronik veya film ortamına
aktarılmasına eşlik etmek ve onaylamak.
- Dijital ortama ve ortamdan yapılacak bütün aktarmalara eşlik etmek
ve onaylamak.
- Filmde yapılacak kaşlama ve format değişikliklerine eşlik etmek ve onaylamak.
- VHS, DVD ve dijital projeksiyon ortamlarına, tape-to-tape renk
düzeltmelere eşlik etmek ve onaylamak.
- Onayını almak üzere elektronik aktarma sonuçlarını yönetmene göstermek.

D. Reklam
- Filmin reklamını yapmak (Gazete-dergi, Internet, radyo-TV, DVD söyleşileri).

E. Restorasyon/Arşiv
- Gelecekteki tekrar basımlar, arşiv baskıları ve elektronik
aktarmalar için hazır bulunmak.

Stephen Pizzello’nun American Cinematographer dergisindeki yazısından Mehmet Aksın’ın yaptığı çeviriden yararlanılmış ve Hasan Gergin, Uğur İçbak, Mehmet Aksın ve Doğan Sarıgüzel’in katkılarıyla okuduğunuz biçimini almıştır.
Kaynak:kameraarkasi.net Bir Görüntü Yönetmeni Ne Yapar?

04 Haziran 2005

I. ÇEKİM ÖNCESİ

A. Düşünsel Araştırma ve Planlama
- Ön görüşmeler sırasında yönetmenle senaryonun bütün boyutlarını ve
yönetmenin filme yaklaşımını tartışmak ve anlamak.
- Filmin döneminin olaylarını, genel konuları ve uygun tasarım
elemanlarını araştırmak.
- Bir tarz, görsel yaklaşım tasarlamak.
- Yeni fikirler üzerinde yönetmenle konuşmaya devam etmek.
- Sanat Yönetmeni ile tartışmak ve bir anlaşmaya varmak.
- Teknik malzeme kiralama şirketleri ve laboratuar ile görüşmek ve
araştırma yapmak.

B. Pratik Araştırma ve Planlama
- Bütçe gereksinimlerini araştırmak.
- Seçilen mekanları görmek (dolaşmak) ve onaylamak.
- Mekanların güneş pozisyonlarını (çekime uygun saatlerini belirlemek)
tayin etmek.
- Set planlarını gözden geçirmek, tartışmak ve onaylamak.
- Filmde kullanılacak kostüm ve aksesuarları gözden geçirmek ve onaylamak.

C. Teknik Araştırma ve Planlama
- Laboratuarı ziyaret ederek filmde kullanılacak kimyasal ve
elektronik resim kayıt ortamlarının pozlama değerlerini belirlemek,
film yıkama, baskı, renk düzeltme ve aktarma sırasında uygulanacak
kurallar bütününü saptamak.
- Filmin mekanları ve dekorları için ışık şefi ve set amiri ile
aydınlatma ve donanım planları tasarlamak.

D. Kalite Kontrolü
- Filmde çalışacak teknik ekibi, kullanılacak filmi, laboratuarı,
teknik ekipmanı, seçmek ve onaylamak.
- İnşa halindeki dekorları ziyaret etmek.
- Oynar duvarları, tavanları ve hareketli dekor birimlerini onaylamak.
- Bütün mekan ve stüdyoları ekip başları ile gezerek gereklilikleri tartışmak.
- Dekor renk ve dokularını onaylamak.
- Makyaj ve saçı onaylamak.
- Kamera, ışık ve grip ekipman listelerini oluşturmak veya
oluşturulmasına önayak olmak.
- İşkopyalarının seyredileceği salonun standartlara uygunluğunu kontrol etmek.

E. Hazırlıkların Tamamlanması
- Işık dublörlerini seçmek.
- Yeni araçların kullanımını ekibe öğretmek.
- Mekan ve dekorları yönetmenle gezerek çekim planı tasarlamak.
- Özel teknik ekipmanın listesini yapmak ve prodüksiyon amirine
kullanım günlerini bildirmek.
- Çalışma planı üzerinde yönetmen asistanı ile beraber çalışarak her
sahne için çekim süresi ve sıralaması belirlenmesine yardımcı olmak.
- Gerekli film emülsiyonlarını belirlemek ve ısmarlamak.
- Çekim öncesi ve çekim sırasında gerekli teknik insan işgücü
miktarının ve zamanlamasının hesap edilmesi veya hesap ettirilmesi.
- Diğer bölümlerin gerekli malzeme ve işgücünü edinmesini takip etmek,
testlere katılmak.
- Herhangi bir problemde yönetmene danışmanlık yapmak, gerekirse vekalet etmek.
- Yapımcıya herhangi bir problemin çözümünde yardımcı olmak.

F. Testler
- Filmin görsel tarzı için testler çekmek.
- Laboratuar testleri çekmek.
- Aydınlatma ve başroller için testler çekmek.
- Kostüm ve makyaj testleri çekmek.
- Olabilecek alışılmamış, sıradışı özel efekt, aksesuar ve teknik
malzeme testi çekmek.

II. ÇEKİM SIRASINDA

A. Planlama
- Bütün iş programını ve gün içindeki çekim sırasını kontrol etmek, onaylamak.

B. Kararlaştırma
-Çekilecek sahnenin provalarını seyretmek.
- Yönetmenle beraber çekim planını (dekupaj) tasarlamak.
- Objektife ve kadraja karar vermek, onay almak için yönetmene göstermek.
- Kadrajın ve hareketin sahne amacına uygunluğundan emin olmak.
- Kamera operatörü, kamera asistanı, dolly ve crane operatörüyle
olabilecek herhangi mekanik bir problemi çözmek.
- Kamera hareketlerinin başlangıç-bitiş noktalarını tayin etmek.
- Işık dublörlerini yerlerine yerleştirerek prova yapmak, sahnenin
ince ayarlarını bitirmek.
- Kurgu için yeterli malzemenin çekildiğinden emin olmak.
- Yönetmen asistanıyla arka plan hareketliliği üzerinde çalışmak.

C. Aydınlatma
- Filmin hikaye, tarz ve dramatik içeriğine en uygun şekilde mekan ve
dekor aydınlatması tasarlamak.
- Işık kurulumunu planlar arasında en az vakit kaybedilecek şekilde tasarlamak.
- Her plan için ışık miktarını, rengini ve kontrastını (ve çekim
diyaframını) belirlemek ve devamlılığını sağlamak.

D. Hazırlık
- Işığa ve kameraya bağlı ses problemlerini çözmek.
- Diğer bölümlerle olan problemleri çözmek.
- Yönetmenin son değişiklikleri yapması için planı göstermek.
- Son mekanik prova için oyuncuları davet etmek, görünen problemleri çözmek.

E. Çekim
- Planı çekmek.
- Onaylamak ya da problemleri düzeltmek.
- Değişkenleri kontrol ederek bir sonraki tekrarı hazırlamak.

F. İdari
- Her sabah ve öğle yemeğinden sonraki ilk planı tayin etmek.
- Ertesi günün ilk planını tartışmak.

G. Kalite Kontrol
- Yönetmen, yapımcı, montajcı ve kamera ekibiyle bir önceki günün
işkopyalarını görmek.
- İkinci ekip veya özel etki ekiplerinin işkopyalarını izlemek,
tartışmak, onaylamak veya düzeltilmesini istemek.
- Gerekiyorsa ikinci bir baskı istemek.

III. ÇEKİM SONRASI

A. Renk Düzenlemesi
- TV ve sinemalarda oynayacak fragmanların renk düzeltmelerini yapmak
ve onaylamak.
- Optik ve dijital özel etkilerin uyumluluğunu onaylamak.
- Filmin renk düzenlemesini yapmak.

B. Kalite Kontrol
- Rengi düzenlemiş son kopyayı onaylamak.
- Onayını almak üzere yönetmene göstermek.
- İnterpozitifi onaylamak.
- İnternegatifi onaylamak.
- Sinema kopyalarını onaylamak.
- Optik büyütme ve küçültmeleri onaylamak.
- Kullanılıyorsa DI (Digital Intermediate) aşamalarında hazır bulunup
denetlemek.

C. Telesine/Renk Düzenlemesi
- Orijinal film veya dijital malzemenin elektronik veya film ortamına
aktarılmasına eşlik etmek ve onaylamak.
- Dijital ortama ve ortamdan yapılacak bütün aktarmalara eşlik etmek
ve onaylamak.
- Filmde yapılacak kaşlama ve format değişikliklerine eşlik etmek ve onaylamak.
- VHS, DVD ve dijital projeksiyon ortamlarına, tape-to-tape renk
düzeltmelere eşlik etmek ve onaylamak.
- Onayını almak üzere elektronik aktarma sonuçlarını yönetmene göstermek.

D. Reklam
- Filmin reklamını yapmak (Gazete-dergi, Internet, radyo-TV, DVD söyleşileri).

E. Restorasyon/Arşiv
- Gelecekteki tekrar basımlar, arşiv baskıları ve elektronik
aktarmalar için hazır bulunmak.

Stephen Pizzello’nun American Cinematographer dergisindeki yazısından Mehmet Aksın’ın yaptığı çeviriden yararlanılmış ve Hasan Gergin, Uğur İçbak, Mehmet Aksın ve Doğan Sarıgüzel’in katkılarıyla okuduğunuz biçimini almıştır.
Kaynak:kameraarkasi.net

 
Gönderildi : 12/11/2007 11:10 pm
 Hepa
(@hepa)
Gönderi: 0
 

Güzel bir alıntı olmuş teşekkürler;)

*our AC-130 in the air

 
Gönderildi : 12/11/2007 11:22 pm
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
 

Çok pis alırım...

 
Gönderildi : 12/11/2007 11:28 pm
(@eshabil)
Gönderi: 11
Başlığı açan
 

yönetmenin görüntüyle pek alakası yok gıbı geldi bana,butun bu yazılan maddelerden sonra...

 
Gönderildi : 13/11/2007 12:56 am
(@kezzap)
Gönderi: 0
Admin
 

Yönetmen yaptığı görevden öte bir şeydir.
Yapılan tüm görevleri anlamlı bir bütün haline getirdiğinden, görüntüyle alakalı gibi gözükmese bile mesela, görüntüyle alakalıdır!

 
Gönderildi : 13/11/2007 12:58 am
 Hepa
(@hepa)
Gönderi: 0
 

Görüntüyü genelde görüntü yönetmenine bildirir bunu bunu çekmek istiyorum şöyle olsun istiyorum, geniş amors vs.. çekilcek denir.. G. yönetmeni kurallar dahilinde uyar.

*our AC-130 in the air

 
Gönderildi : 13/11/2007 2:24 am
(@mushrappa-ous)
Gönderi: 0
 

ugur içbak in bu konu da yazdıgı bir yazısını yayımlamıştım bu sitede
hatta başka bir yerde de tartişmiştık biraz araştırın lütfen

bu bir mushraPPa mesajıdır
Mehmet Oğuz Köroğlu

 
Gönderildi : 13/11/2007 4:37 am
(@serkan)
Gönderi: 0
 

o yazıyı okuyunca insanın aklına filmdeki neredeyse görüntü ile ilgili herşeyın görüntü yönetmenı tarafından yapıldığı izlenımı doğuyor,yani yönetmen sadece teknık ekibi kuruyor ve başlarında çalışmalarını sağlıyor gıbı oluyor,hiç aramızda kısa filmınde görüntü yönetmenı kullanan kımse var mı?onlar bıraz deneyımlerınden bahsedebılırler mı?

 
Gönderildi : 13/11/2007 11:25 am
(@edwood)
Gönderi: 0
 

Çok pis alırım...
zuhaa 🙂 🙂 🙂

gerçekten çok pis almışsın 🙂

...murat...

 
Gönderildi : 13/11/2007 8:28 pm
 Hepa
(@hepa)
Gönderi: 0
 

Görüntü yönetmensiz film olmazki.
Normalde zaten yönetmen adı üstünde olan yönetmen herşeyi kordine eden kalanını diğer ekibin yaptığı bir iştir sinema.

Yönetmen toplar, çeker filmi ve gider, sonrasında filmi sinemada görür.
Amerika endüstrisinde de, Türkiye'de de böyleydi bikaç seneye kadar.

*our AC-130 in the air

 
Gönderildi : 13/11/2007 9:50 pm
(@ercin)
Gönderi: 0
 

Görüntü yönetmenini ben yönetmenin en önemli yardımcısı olarak nitelendiriyorum.Bu bu kadar,ötesi yok.

Ben şahsen filmimin kadrajını kimseye ayarlatmam,bunu ben yaparım.Bazı yönetmenlerin yönetmen sandelyelerinde oturup suya sabuna dokunmadan film çektiklerini biliyorum,nasıl içlerine siniyor anlamam.

Bence görüntü yönetmeninin,benim hayal ettiğim ve kendisine direk anlattığım biçimde kamerayı yerleştirmesi en önemli görevidir.Bir de benim sette uğraşamayacağım teknik işleri halletmesi çok iyi olur. Ben kesinlikle burnumu, görüntü yönetmeninin her işine sokarım.Şimdi siz bu profesyonellik değil diyebilirsiniz,haklı olabilirsiniz.Bütün bu sebepler dolayısıyla filmin görüntü yönetmenliğini de benim yapmam en doğrusu. Ama hayır,sen sette senaryoya, oyunculara konsantre olmalısın derseniz ki haklısınız,ben de hem benim kahrımı hem de filmi çekebilecek bi görüntü yönetmeni ararım 😀 . Şu aralar, tüm aksiliklere rağmen Hiçbir Şey isimli filmimi çekmek için hazırlanıyorum ve ekip arkadaşları arıyorum,sanırım kahrımı çekebilecek birini buldum,bakalım hayırlısı.

 
Gönderildi : 14/11/2007 7:49 am
(@serkan)
Gönderi: 0
 

peki,çekim senaryosunu kım yazar?yönetmen değil mi?

 
Gönderildi : 14/11/2007 9:52 am
(@ercin)
Gönderi: 0
 

Serkan,bunları fazla genellememek gerek..Çekim senaryosunu da ben hazırlarım, film üzerine yaratılacak her türlü etki benim elimden geçmeli..Ama daha önce de sölediğim gibi, profesyonellik adı altında bir çok işe bulaşmadan film kotaran yönetmenler var.Tamam yönetmenlik bir ekibi yönetmektir,onları organize etmektir ama söylediğim gibi işin yaratıcılık kısmı daha önemlidir.

Bence sen fazla takılma bunlara,ha ben hollywood dakiler gibi profesyonellik adı altında çekcem filmi ondan sonra bırakacam adamlar ne yaparlarsa yapsınnlar(post prodüksüyondan bahsediyorum) dersen sen bilirsin..Tabii böyle olmamalı.Mahsun Kırmızıgül de film çekmiş,fragmanını izlerken ağlayacaktım neredeyse iyi bir iş gibi görünüyor ama bu filme Mahsun Kırmızıgül'ün katkısı yüzde kaç acaba.Bu arada Beyaz Melek'in görüntü yönetmeni çok ytenekli bi adam Eyüp Boz,yani burdan filmin şifresi çözülmüş oluyor.

 
Gönderildi : 14/11/2007 7:35 pm
(@mushrappa-ous)
Gönderi: 0
 

Görüntü yönetmenini ben yönetmenin en önemli yardımcısı olarak nitelendiriyorum.Bu bu kadar,ötesi yok.

Ben şahsen filmimin kadrajını kimseye ayarlatmam,bunu ben yaparım.Bazı yönetmenlerin yönetmen sandelyelerinde oturup suya sabuna dokunmadan film çektiklerini biliyorum,nasıl içlerine siniyor anlamam.

Bence görüntü yönetmeninin,benim hayal ettiğim ve kendisine direk anlattığım biçimde kamerayı yerleştirmesi en önemli görevidir.Bir de benim sette uğraşamayacağım teknik işleri halletmesi çok iyi olur. Ben kesinlikle burnumu, görüntü yönetmeninin her işine sokarım.Şimdi siz bu profesyonellik değil diyebilirsiniz,haklı olabilirsiniz.Bütün bu sebepler dolayısıyla filmin görüntü yönetmenliğini de benim yapmam en doğrusu. Ama hayır,sen sette senaryoya, oyunculara konsantre olmalısın derseniz ki haklısınız,ben de hem benim kahrımı hem de filmi çekebilecek bi görüntü yönetmeni ararım 😀 . Şu aralar, tüm aksiliklere rağmen Hiçbir Şey isimli filmimi çekmek için hazırlanıyorum ve ekip arkadaşları arıyorum,sanırım kahrımı çekebilecek birini buldum,bakalım hayırlısı.
sen görüntü yönetmeni değil kameraman arıyorsun

bu bir mushraPPa mesajıdır
Mehmet Oğuz Köroğlu

 
Gönderildi : 15/11/2007 12:50 am
Sayfa 1 / 2
Paylaş: