aslinda bir acidan bakinca cokta elestirmemek gerekir.Sansur kurulunun ciddi ciddi bir yonetmen gibi filmlere montaj yapabildigi donemlerde sinemanin kotuye gidisinden sadece arabesk kulturu sorumlu degildir.Aksine hatta bugun hala birkac produksiyon sirketi ayaktaysa bu sayede olmustur.Cunku sansur yuzunden bir davasi olan yonetmenler isin pesini birakmis ya yurtdisina yerlesmis yada baska dallara gecmistir.O zamanlarda bu tip filmler yesilcam calisanlarinin ve hatta buyuk yan rol oyuncularinin ekmek yemesini saglamistir
Mesela bugune kadar acik ara izledigim en iyi komedi filmlerinden biri olan kibar feyzo nun ozel televizyonlar cikana kadar tv de yayinlanmasinin yasak oldugunu biliyormuydunuz? (kufur sebebiyle degil icerigi sebebiyle) ve sinemalarda sansure takildigini?
Bu bahsettigimiz sadece sosyal icerik katilmaya calisilan bir komedi filmi,birde dusunun ciddi ciddi cekilmis bir sosyal filmin halini (Ancak yillar sonra 'yol' gibi kultur bakanligi onayi gelir)
Mesela dar alanda bakarsak ibrahim tatlises istisnasiz butun filmlerinde yilmaz guneye ozenmistir (eskiden bunu saklamazdi ama artik pek dile getirmiyor) Her rolu her mimigi hatta kiyafetlerini bile benzetmeye calisir.yine ibrahim tatlisesin bazi filmlerinde ciddi bazi mesajlar vardir arabesk kulturunu anlamak acisindan,hayata karsi genel tavirlarini ve sebep-sonuc iliskilerini ogrenebilirsiniz.
ayrica saka gibi ama 5 gunde bir haftada film cekilen bir sektorden bahsediyoruz (girin bakin imdb de 2010 yilinda vizyona girecek filmin su an preproduksiyonda oldugunu gorebilirsiniz,birde bize bakin) tabi bunlarin diger yesilcam filmlerinden en buyuk farki o filmlerde oynayip bizlere gercek oyunculugun ne oldugunu ogreten hulusi kentmen,nubar terziyan,erol tas,kadir savun,hulya kocyigit,aliye rona,sadri alisik ve daha ismini sayamayacagim yuzlercesi gibi mukemmel karakter oyuncularinin olmayisidir(boyle oyuncular sinema tarihinde yoktur bunu ustune basa basa soyluyorum)
cunku klasik yesilcam filmlerinde konu bile olmasa bu oyuncular kendilerini izlettirirdi, ama arabesk filmlerindeki oyuncular oyunculuktan bihaber olup (ki ibrahim tatlises yilmaz guneye olan hayranligindan dolayi biraz ogrenmistir) ve birerbir kopyala yapistir konularla birlesince gercekten 'dram' dedikleri filmler komediye donusmustur (ama yinede aralarinda saglam kompozisyonlar olan nadir sahneler vardir)
Tabi bunlarin hicbiri boyle bastan savma filmler cekilmesini hakli gostermez ama basta yonetmene ve senaryoya direk mudahale edebilen bir sansur kurulu,ve film yapmayi 2 gunde biseyler cekip sinemaya gondermek sanan bir sektor varken bu sonuclarin olmasi cokta garipsenmemelidir.