Merhaba,
Yakın zaman önce dslr videolarına verdiği büyük desteğin de etkisiyle Adobe Premiere Pro kullanmaya başladım. İlk projemin sonlarına doğru bir miktar hantallaşıp, bir kaç hata verse de sağ salim projeyi bitirdim. Şimdi yeni bir projeye başlıyorum ve bu projede 4 farklı video olacak;
- 25 Fps Canon Eos - 1920 x 1080
- 24 Fps Canon Eos - 1920 x 1080
- 25 Fps Canon Hv30 - 1440 x 1080
- 25 Fps Panasonic - 720 x 576
ayrıca aynı projede çeşitli fotoğraf makinalarıyla çekilmiş küçük çözünürlüklü videolar, büyük çözünürlükte fotoğraflar, ses ve müzik dosyaları olacak. Bu kurguyu yapacağım bilgisayarın özellikleri ise şöyle;
2 x 2,4 GHz Quad-Core Intel Xeon
6 GB 1066 MHz DDR3
Ati Radeon HD 5770
OsX işletim sistemi ve gerekli codecler
1 TB dahili disk üzerinde 400 GB boş alan
Hal böyle iken ilk denemelerimde Canon Eos 25 Fps preseti ile açtığım sekansa aktardığım videolar Premiere'in göçmesine ve bilgisayarın kilitlenmesine sebep oldu. Ardından her video için ayrı sekans açmayı denedim böylece 4 farklı videodan dolayı 4 farklı sekansım olmuş oldu. Bu 4 farklı sekans durumu ise kurgunun bütünlüğü açısından ciddi bir zorluk teşkil edince çareyi deneyimlilere danışmakta buldum.
Edius, Final Cut gibi programlarda programın desteklediği bir codec ile (Canopus HQ, Apple Prores) timelineda convert işlemini yapıp rahat rahat çalışılabiliyorken Premiere'de bu özelliği bulamadım. Sekans içinde sekans çalışmayı düşündüm ancak projenin sonlarına doğru performans ne hale gelir diyerek o işe de bulaşmadım. İnternet aramalarımda dişe dokunur birşey bulamadım tek bulduğum benim sorunuma yakın bir dert ile sorulmuş bir soru var. Bu soruya ise net bir cevap verilmemiş, göz atmak isteyenler için şu adreste http://forums.adobe.com/thread/764202?tstart=0 " onclick="window.open(this.href);return false;
Hal budur efendim, birkaç gündür sırf nasıl başlamam gerektiğini bilmediğimden projeye başlayamıyorum, halbuki başlamak için geç bile kaldım. Fiyat-performans oranını göz önüne alarak Adobe serisi ile devam etmeyi düşünüyorum. Öğrenci lisansı ile Adobe Master Collection oldukça cazip bir seçenek sunuyor. Eğer sağ salim bu gibi ve daha büyük projelerin altından kalkabileceksek ne ala Premiere eğer yok kasım kasım kasılacaksak merhaba FCP diyeceğim.
Yani FCP'ye geçip ProRess yapacaksan Premiere'de de avi yapabilirsin. Ama geç gitsin FCP'ye bence.
FCP'nin de Canon ve Red ile çalışırken iki çöktüğüne şahit oldum. Farklı sekanslar olunca çıldırıyorlar. Başka çözümü yok.
Payi bunu sen söyleyince bir durup düşünüyorum. Ben lisans olayına da gireceğim sanırım yakında, yani para verip alacağım bu programları dolayısıyla fiyat bakımından da düşünüyorum. Toplu halde Master Collection'u öğrenci lisansıyla almak var. Tek tek Final Cut , Photoshop, After Effects almak var. Arada 2-3 kat fark ediyor. Ayrıca FCP'nin dslr native desteği yok benim kameraman dslr diyerek girdim Premiere'e ama bol twixtor'lu bir montaj bitirdim sonlara doğru elim titredi, çöktü çökecek diye. Acaba diyorum ben mi tam çözemedim yoksa bu kadar kırılgan bir program mı bu Premiere?
Öte yandan FCP 32bit hala, AE'ye direk import desteği yok varsa da külfetli. Compress diye program var misal FCP paketinde bir convert edeyim dedim kendimi sanki dünya haritasında kıbrıs türk kesimini ararken buldum. Bana biraz eski geldi arayüzü olsun, çalışma mantığı olsun ama alışanlar tek geçiyorlar FCP'yi. Öte yandan diyorum Adobe bir çok dal da sektör standardı oldu bkz Flash, Photoshop, Dreamviewer vs... bu mantıkla Premiere'e de daha çok paralar harcayıp elinden geldiğince geliştirecek diyorum. Yılların FCP'cisi Phlip Bloom adobe premiere öğrenmeye başladım diyor. Gel gelelim böyle ufak bir soruna çare bulamıyoruz, FCP'ye geçmeyi düşünüyoruz. Bu durumda ben Premiere'i birinci sınıf kurgu programları listesinde görmekle mi hata yapıyorum, şampiyon belli ikinciyi mi arıyoruz?
Böyle bir bilgisayarda, dandik laptoplarda yaptığım gibi proxy yapacaksam ne anlamı kaldı derim kendi kendime. Ben en iyisi senin tavsiyene uyayım açayıp FCP'yi ama bu programın lisansını nasıl yapıcaz, o kadar parayı nerden bulucaz:) ? İstemeye istemeye gidiyorum şu anda FCP'ye ama üzüldüm yani ayıp ettin Premiere.
Ya lisans alacaksan o zaman iyice araştır. Ben Crack kafasıyla söyledim sana bunu. Hatta sorun olursa Final Cut'tan Premiere'e ya da Premiere'den Final Cut'a XML dosyaları ile taşıyabiliyorsun projeyi. Bankalar artık havale masrafı almıyor 😀 Eskidendi o işler.
İki programı da kullanıyorum. İkisinin de artıları eksileri mevcut. Bence eşitler hacu. Ama yine de sen bilin.
Not: Seninkinin 4 katı bilgisayarda defalarca çöktü. ProRess yapınca rahatladı. Compressor'e de alışıyorsun hemen. Tabi biraz zor ama Media Encoder candır 🙂
Lisans niye alıyon la 🙂
Hacı araştırıyorum, taraştırıyorum dediğin gibi genel olarak iki program kalıyor. Bunların arasında açıkcası ağır basan Premiere çünkü ucuz ve dynamic linki hesabı insanın içini rahatlatıyor. İcabında targa alırsın çıktıyı gene kalite kaybetmezsin ama pratik işte namızsız. Bende iş akışını oluştururken kendimi Adobe'a teslim edeyim dedim ama o kadar kolay olmayacak sanırım, neyse açıyorum FCP'yi 🙂 Bence FCP yeni bir sürümle ortalığı karıştıracak, sürekli Premiere ile ilgili sorunlar şikayetler filan duyuyordum, okuyordum ama beklediğimden de narin çıktı.
Bende dediğin gibi programları öğrenmekten üşenmiyorum, varsın birden fazla öğreneyim o yüzden sanıyorum bu işi yapmanın en sağlıklı yeri FCP olacak.
Not: Benimkinin 4 katı bilgisayarı üretmiyor Jobs amca:) Ben direk işe ProRess'le başlıcam rahat rahat kesip biçicem. Lisans lazım hacı tükkan açarız belki.
Bilemedim şimdi valla. Görmek lazım projeyi ve malları, sistem konfidürasyonunu vs. Sen kendi hislerine git o zaman. Projenin içeriğine göre karar ver. Sonradan After'a vs. işin çok düşecekse Premiere, normal cut montaj yapacaksan ve final cut pluginlerinin kurtaracağı kadar iş yapacaksan Final Cut'a geç. Uzun soluklu işlerde FCP daha iyi tabii ki.
Teşekkür ederim abi yardımların için, FCP'de de açtım dosyaları asıl sorun çıkaran Mpeg 2 olarak capture edilmiş, Hv30 dosyaları Premiere'de capture edilmiş ama ne Pr ne FCP dilinden anlamıyor. Abi en temizi ben bunların hepsini bir formata sokayım, ufak da bir kalite kaybımız oluyorsa olsun, görünen o ki yapacak bişi yok. Sonra kes biç istediğin gibi rahatlıkla...
Premiere kendi capture yaptığı görüntüleri sever. HDV formatında da mpeg ile arası iyi. 1080i bir proje açtığında sorun olmaması lazım.
FCP'nin ilacını mı tam veremedik nedir açamadım programı bende Premiere'den devam ettim. Premiere'de takılma sorunu OsX'de bulunan Premiere'lerin son dönem Mac Pro'larda bulunan ATI Radeon HD 5770 ekran kartlarıyla ilgili bir uyuşmazlığın ürünüymüş. Bu bilinen hata video oynatıldığı sırada ön izleme penceresine yapılan müdahaleyi ölümcül hale getiriyor ve hem Premiere hem işletim sistemi donuyor. Çözümü ise video oynarken (play) önizleme penceresine dokunmamak, videoyu durdurduktan sonra pencere istenildiği gibi ayarlanabiliyor. Umarım Premiere veya OsX gerekli güncellemelerle sorunu tez elden çözerler.
Bu arada araştırma ve deneme fırsatım oldu. Denediğim codecler arasında sanırım en başarılıları h264 ve proress codecleriydi. Düşük veri hızı ile yüksek görüntü kalitesi ile bence proxy kurguya gayet uygunlar. Bilgisayar özellikleri yüksek olmayan arkadaşlar bu codecleri proxy kurgu için deneyebilirler. Tabi bu işi için kullanılacak ayarlarda görüntü akış verisinin mümkün olan en aza indirilmesinde fayda var. Ben de bu sayede kendi sorunumu anladım. Videoları ufacık yaptığımda bile aynı sorunları yaşadığımda dedim ki sorunlar videolardan veya bilgisayardan gelmiyor, başka bir hata olmalı. Sonrasında Google'a koşup arattığımda da aynı olayı yaşayan başkalarınında olduğunu gördüm.
Şimdilik Premiere ile dikkatli dikkatli devam ediyorum ama bir uzun metraj kurgusu için bana henüz pek güven aşılayabilmiş değil. Umarım zamanla daha da ısınırız.
Şimdilik Premiere ile dikkatli dikkatli devam ediyorum ama bir uzun metraj kurgusu için bana henüz pek güven aşılayabilmiş değil. Umarım zamanla daha da ısınırız.
Yapmayın yau 🙂
Deki Zemirkubuz ve Curi Neylan kardeşler bi döneme kadar Premiere ile yapıyorlardı offline kurgularını. Şimdi biri Avid, diğeri de Final Cut'a geçmiş. Ama yapılıyor yani 🙂