Pozlama Üçgeni-Sinematografi Dersleri
- KEzzAP
- Site Admin
- Mesajlar: 10810
- Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
- Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
- İletişim:
Pozlama Üçgeni-Sinematografi Dersleri
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
-
- Moderator
- Mesajlar: 2272
- Kayıt: 15 Mar 2012 17:57
Gayet akıcı ve anlaşılır olmuş Kezzap. Ellerine emeğine sağlık...
- SedData
- Man on the moon
- Mesajlar: 452
- Kayıt: 14 Ara 2013 17:53
- Meslek: Hiç
- Konum: İstanbul
Bence de güzel olmuş, gayet sade ve net.
İnandığın gibi yaşamazsan, yaşadığın gibi inanmaya başlarsın! (Hz. Ömer)
https://vimeo.com/135167607
https://vimeo.com/135167607
- KEzzAP
- Site Admin
- Mesajlar: 10810
- Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
- Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
- İletişim:
Teşekkürler.
Şimdi bir sonraki derste ölçekleri konu alacağım.
Uzak plan, yakın plan vs.
Şimdi bunlar üzerine yine kendi çektiğim görüntüler üzerine konuşurken anlam bakımından filmler üzerinden konuşmak istiyorum, mantıklı olan da o zaten.
Normalde bunu kendi kanalım olsa yaparım eğitim amaçlı vs. ama "film fabrikası" ismiyle yapıyorum en nihayetinde.
Film fabrikası'nın bir şirket olan tarafı da var.
Bazı filmlerin karelerini kullanırken ne bileyim bir yapım şirketi bizim filmin karesini kullanmışsın sen de yapım şirketisin hacı demesinden ve "ticari" olan film fabrikasının aslında hiç ticari olmayan bir şey yüzünden sıkıntı yaşamasından çekiniyorum. O nedenle sanırım kullanmayacağım. Acaba bununla ilgili ne gibi bir alternatif kullanmamı tavsiye edersiniz.
Yarın öbür gün steadicam üzerine konuştuğumuzda steadicam'i görsel olarak gösteremeyecek miyim bir örnekle. Bu telif işleri çok sıkıntılı.
Şimdi bir sonraki derste ölçekleri konu alacağım.
Uzak plan, yakın plan vs.
Şimdi bunlar üzerine yine kendi çektiğim görüntüler üzerine konuşurken anlam bakımından filmler üzerinden konuşmak istiyorum, mantıklı olan da o zaten.
Normalde bunu kendi kanalım olsa yaparım eğitim amaçlı vs. ama "film fabrikası" ismiyle yapıyorum en nihayetinde.
Film fabrikası'nın bir şirket olan tarafı da var.
Bazı filmlerin karelerini kullanırken ne bileyim bir yapım şirketi bizim filmin karesini kullanmışsın sen de yapım şirketisin hacı demesinden ve "ticari" olan film fabrikasının aslında hiç ticari olmayan bir şey yüzünden sıkıntı yaşamasından çekiniyorum. O nedenle sanırım kullanmayacağım. Acaba bununla ilgili ne gibi bir alternatif kullanmamı tavsiye edersiniz.
Yarın öbür gün steadicam üzerine konuştuğumuzda steadicam'i görsel olarak gösteremeyecek miyim bir örnekle. Bu telif işleri çok sıkıntılı.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
-
- Dr.Strangelove
- Mesajlar: 66
- Kayıt: 16 Haz 2014 11:26
Şu adreste bu konuya etraflıca değiniliyorKEzzAP yazdı: Normalde bunu kendi kanalım olsa yaparım eğitim amaçlı vs. ama "film fabrikası" ismiyle yapıyorum en nihayetinde.
Film fabrikası'nın bir şirket olan tarafı da var.
Bazı filmlerin karelerini kullanırken ne bileyim bir yapım şirketi bizim filmin karesini kullanmışsın sen de yapım şirketisin hacı demesinden ve "ticari" olan film fabrikasının aslında hiç ticari olmayan bir şey yüzünden sıkıntı yaşamasından çekiniyorum. O nedenle sanırım kullanmayacağım. Acaba bununla ilgili ne gibi bir alternatif kullanmamı tavsiye edersiniz.
Yarın öbür gün steadicam üzerine konuştuğumuzda steadicam'i görsel olarak gösteremeyecek miyim bir örnekle. Bu telif işleri çok sıkıntılı.
http://copyrightuser.org/topics/researc ... e-studies/
Bence şu önlemler alınırsa çok daha sağlam temeller üzerine oturtulmuş olur
1) Video'yu Film Fabrikası adı altında değil başka bir isim altında yükle, linkini burada yayınlamakta aşağıda örnekleyeceğim bir takım uyarılarla duyurursan daha uygun olabilir
2) Hem filmin üzerine hem link açıklamasına:
"non-commercial research and/or private study" veya benzeri bir açıklama eklenebilir
3) Yukarıdaki linkte yeralan 4 numaralı maddede "Researchers ought to give credit to the author" konusundan bahsediliyor. Dolayısıyla klibinin sonuna kullandığın kaynakları belirtmek iyi olur
4) Bir de linkteki 2. maddede geçen "fair use" olayı var. Yani belli bir oranda %10 gibi minik bir alıntı ve de alıntının yapıldığı kaynak klibin sonunda belirtilirse iş daha da sağlama alınır.
Şimdiik aklıma gelen noktalar bunlar
- spidervis
- Moderator
- Mesajlar: 1029
- Kayıt: 02 Oca 2014 02:31
- Meslek: Besteci ve ses düzenleyici
- Konum: Web
- İletişim:
Karakoldayım, bir süreliğine wifi izni verdiler. Müziğin karşılığı olarak gönderdiğin çek karşılıksız çıktı. Kimden geldi bu çek diye sordular, kezzap dedim. Şimdi terörle mücadeleye sevk ediyorlar.
- SedData
- Man on the moon
- Mesajlar: 452
- Kayıt: 14 Ara 2013 17:53
- Meslek: Hiç
- Konum: İstanbul
Nasıl yazdıysan artık, içindeki espriyi anlamak için, dört beş defa okudum. Bu derse drama denk gelmiş, bakalım aksiyon gerilim hangi derse denk gelecek?
İnandığın gibi yaşamazsan, yaşadığın gibi inanmaya başlarsın! (Hz. Ömer)
https://vimeo.com/135167607
https://vimeo.com/135167607
-
- Moderator
- Mesajlar: 5158
- Kayıt: 19 Oca 2011 20:25
Yap gitsin, bir şey olmaz. Görüntü görününce alt köşede başlık, tarih ve şirketin adını yaz, en sonda da kısa bir metinle eğitim amaçlı fair use vb de ve en önemlisi, ses kullanma. Zaten gerek de yok senin işin için. O zaman zaten malzemeyi tam kullanmamış ve eğitim amaçlı görsel olarak kullanmış sayılırsın.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.
-
- Wizard of Oz
- Mesajlar: 554
- Kayıt: 05 Oca 2013 16:21
- Konum: Ant
benim bir önerim olacak, belki işin başı diye ayrıntıya girmedin kezzap bilmiyorum. mesela shutterı arttırıp çekince aksiyon sahnesi daha vahşi bir görünüme kavuşuyor, hani ne nerede kullanılır gibi bir yandan açıklasan güzel olurdu bana biraz yüzeysel geldi belki ilk ders olduğundan belki ben bunları bildiğimden yani bilmiyorum.
oh be 

- KEzzAP
- Site Admin
- Mesajlar: 10810
- Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
- Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
- İletişim:
Evet o sebeple aleste.
İleriki aşamalarda buradaki her bir meseleyi derinlemesine inceleyeceğim.
İleriki aşamalarda buradaki her bir meseleyi derinlemesine inceleyeceğim.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
-
- Blade Runner
- Mesajlar: 651
- Kayıt: 30 Kas 2013 11:46
Teşekkürler gayet açıklayıcı öğrenmeye devam.
- KEzzAP
- Site Admin
- Mesajlar: 10810
- Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
- Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
- İletişim:
Bu dersleri hazırlarken ki amaçlardan biri o hafta boyunca dersin ana meselesinin sinematografik anlamı üzerine konuşmak da amaçtı forumda.
Siz düşük pozlanmış filmleri mi, yoksa tam pozlanmış filmleri mi seversiniz gibi aslında biraz saçma ama ilerledikçe daha açığa kavuşabilecek bir soru sorayım.
Siz düşük pozlanmış filmleri mi, yoksa tam pozlanmış filmleri mi seversiniz gibi aslında biraz saçma ama ilerledikçe daha açığa kavuşabilecek bir soru sorayım.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
- vizyonsuzhayat
- Mad Max
- Mesajlar: 163
- Kayıt: 14 Mar 2013 22:24
Ders gayet güzel olmuş. Eline sağlık. Benim de yeri gelmişken sormak üzere beklettiğim bir soru vardı bu heralde tam yeri. Doğru pozlama yapmamız maksimum dynamic range almamızı mı sağlar? Yanlış pozlarsak eğer dinamik aralıktan kaybımız mı olur?
When you have to shoot, shoot. Don't talk.
- KEzzAP
- Site Admin
- Mesajlar: 10810
- Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
- Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
- İletişim:
Bu her kameraya göre değişir mi bilmem ama genel olarak ETTR diye geçen (expose to the right) bir yöntem var.
Daha önce bahsetmiştik.
Şu aşağı yukarı tam pozlanmış bir histogramdır:
http://alaskaphototreks.com/wp-content/ ... -Graph.jpg
Burada yoğun bilginin ortalarda toplandığını görüyoruz. Sola birikirse düşük pozlanır, sağa daha çok birikirse yüksek pozlanır.
Burada ETTR ile tavsiye edilen, dediğim gibi her kamera için bu geçerli midir bilmiyorum, yüksek dinamik aralık için sağa pozlama önerilir.
Burada kritik nokta şu ki bu benim de ilk etapta yaptığım bir hataydı, sağa pozlarken histogramın en sağına değdirdiğim alanlar oluyordu. İşte onlar patlıyor, bilgisi yok oluyor. Kurguda alıp tam pozlamaya doğru geri çektiğimde oradaki patlayan bilginin geri gelmediğini gördüm. Dolayısıyla ETTR şöyle bir görüntü olmamalı histogramda:
http://cdn.shutterbug.com/images/2012_b ... ght36B.jpg
Ok ile gösterdiği yer patlamış ve detayların yüksek olasılıkla geri getirilemeyeceği alanlar.
Daha çok şöyle olmalı:
http://file2.answcdn.com/answ-cld/image ... 4eopzv.png
Bunu yapmamızın sebebi ise şu. Dikkat ettiyseniz gürültü önce siyahlarda birikiyor. Eğer bu son histogramda olduğu gibi solda yani en siyahta bilgi bırakmazsak ve o alanları orta tonlara çekersek "gürültü" bilgisini de aza indirmiş oluruz. Kurguda elbette böyle kalmayacak. Ortaları tekrardan siyaha çekeceğiz. Ama kaydederken gürültüden olabildiğince kurtardığımız için kurguda siyaha geri götürmemiz daha az gürültülü bir siyah yaratacak.
Daha önce bahsetmiştik.
Şu aşağı yukarı tam pozlanmış bir histogramdır:
http://alaskaphototreks.com/wp-content/ ... -Graph.jpg
Burada yoğun bilginin ortalarda toplandığını görüyoruz. Sola birikirse düşük pozlanır, sağa daha çok birikirse yüksek pozlanır.
Burada ETTR ile tavsiye edilen, dediğim gibi her kamera için bu geçerli midir bilmiyorum, yüksek dinamik aralık için sağa pozlama önerilir.
Burada kritik nokta şu ki bu benim de ilk etapta yaptığım bir hataydı, sağa pozlarken histogramın en sağına değdirdiğim alanlar oluyordu. İşte onlar patlıyor, bilgisi yok oluyor. Kurguda alıp tam pozlamaya doğru geri çektiğimde oradaki patlayan bilginin geri gelmediğini gördüm. Dolayısıyla ETTR şöyle bir görüntü olmamalı histogramda:
http://cdn.shutterbug.com/images/2012_b ... ght36B.jpg
Ok ile gösterdiği yer patlamış ve detayların yüksek olasılıkla geri getirilemeyeceği alanlar.
Daha çok şöyle olmalı:
http://file2.answcdn.com/answ-cld/image ... 4eopzv.png
Bunu yapmamızın sebebi ise şu. Dikkat ettiyseniz gürültü önce siyahlarda birikiyor. Eğer bu son histogramda olduğu gibi solda yani en siyahta bilgi bırakmazsak ve o alanları orta tonlara çekersek "gürültü" bilgisini de aza indirmiş oluruz. Kurguda elbette böyle kalmayacak. Ortaları tekrardan siyaha çekeceğiz. Ama kaydederken gürültüden olabildiğince kurtardığımız için kurguda siyaha geri götürmemiz daha az gürültülü bir siyah yaratacak.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
- vizyonsuzhayat
- Mad Max
- Mesajlar: 163
- Kayıt: 14 Mar 2013 22:24
Bunlar epey faydalı bilgiler abi, eyvallah. Yani duruma göre değişir ama çoğu kez fazla pozlamak işe yarar bir çözüm. Gün ışığı gibi aşırı ışıklı ortamlarda fazla mı eksik mi pozlamak postta işimizi kolaylaştırır. Galiba bu da istediğimiz şeye göre değişir?
When you have to shoot, shoot. Don't talk.
- KEzzAP
- Site Admin
- Mesajlar: 10810
- Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
- Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
- İletişim:
Yok abi, her durumda her şekilde sağa pozlamaya gayret etmek sonra postta düzenlemek en uygunu olur sanki.
Ben denedikçe yorum yaparım. Bu konuyla ilgili özel bir bölüm yaparız. Teşekkürler. Böyle katkılar, sorular çok değerli.
Ben denedikçe yorum yaparım. Bu konuyla ilgili özel bir bölüm yaparız. Teşekkürler. Böyle katkılar, sorular çok değerli.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
- vizyonsuzhayat
- Mad Max
- Mesajlar: 163
- Kayıt: 14 Mar 2013 22:24
Eyvallah çok iyi olur valla. Elimizdeki her türlü kameradan maksimum verim alabilmek için bu pozlama meselesine epey dikkat etmek gerek.KEzzAP yazdı:Yok abi, her durumda her şekilde sağa pozlamaya gayret etmek sonra postta düzenlemek en uygunu olur sanki.
Ben denedikçe yorum yaparım. Bu konuyla ilgili özel bir bölüm yaparız. Teşekkürler. Böyle katkılar, sorular çok değerli.
When you have to shoot, shoot. Don't talk.
-
- The Recruit
- Mesajlar: 12
- Kayıt: 16 Nis 2010 08:49
Çok anlaşılır olmuş. Ellerine sağlık.
-
- The Legend
- Mesajlar: 4136
- Kayıt: 04 Mar 2012 22:41
- Meslek: komedyen
- Konum: Düzce
ben tercihlerin anlama katkısını da görmek isterim. yani mesela konu pozlama ise, çok pozlamayı kullanan birinin bununla anlama ne gibi katkılarda bulunduğu...ya da konu planlarsa hangi planın hangi anlamları güçlendirdiği...tabiki bunu anlatırken klişe bilgilerin yanında istisna kullanımlarını da görmek isterim..tabiki oturduğum yerden bedava istediğim için istemeye de utanıyorum aslında ama böyle bi bilgi çok hoşuma giderdi. düd yapıyor bunu mesela, onun tarzı iyi...
- KEzzAP
- Site Admin
- Mesajlar: 10810
- Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
- Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
- İletişim:
Bu hafta anlama da eğileceğiz. Ama istisnalar yok. Genel kullanım alanlarını olabildiğince detaylı anlatmaya çalıştım.
Her konuyla ilgili birçok detay verebilirim, fakat bu dersler öncelikle "giriş" seviyesini hedefliyor ki hatta bana sorarsanız giriş seviyesinin üstünde bilgiler bile var.
Haftalar ilerledikçe konunun bilgi yoğunluğu ve derinliği artacak.
Önce okuma yazma bilmeyenlere okuma-yazmayı öğretiyoruz, daha sonra derinlemesine metin analizine geçtiğimizde insanlar nelerden bahsettiğimizi anlasınlar.
Her konuyla ilgili birçok detay verebilirim, fakat bu dersler öncelikle "giriş" seviyesini hedefliyor ki hatta bana sorarsanız giriş seviyesinin üstünde bilgiler bile var.
Haftalar ilerledikçe konunun bilgi yoğunluğu ve derinliği artacak.
Önce okuma yazma bilmeyenlere okuma-yazmayı öğretiyoruz, daha sonra derinlemesine metin analizine geçtiğimizde insanlar nelerden bahsettiğimizi anlasınlar.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi
Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi