Siyah Beyaz Pozlama Tüyoları

Işık teknikleri, sorular, öneriler, florasanlar hepsi içerde, hepsi.
tute
Donnie Darko
Mesajlar: 320
Kayıt: 25 Eki 2010 02:32

Re: Siyah Beyaz Pozlama Tüyoları

Mesaj gönderen tute » 12 Nis 2015 15:10

aa akendy'i biliyorum. hayranım adama. sadece 550d ve tek bir lensle harika filmler çekiyor. hep doğal ışıkta çekiyor diye biliyorum buna rağmen görüntüler kapalı mekanlarda bile çok iyi.

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 12 Nis 2015 23:17

JeanG yazdı:Pozlamayı sağa yaslamayı ve ml ile bitrate yükseltmeyi yapmaya çalıştım. Postta 8 biti 10 bite yükseltmeyi yapmıyordum. Yapınca biraz daha düzeldi. Kötü görüntüleri de masklarla olabildiğince kurtarmaya çalışıyorum, bakalım. Çekerken direk siyah beyaz çekmek daha iyiymiş sanırım. Canon'un sb modunda da bakarak çektim ama cs çekip dönüştürünce bir yerde bir şeyler bozuluyor. Harekete bağlı olarak ışığın bir anlığına zayıflaması falan hep bozuyormuş. Öğreniyorum.

Evet ışık değişince veya kamera oynayınca gradientler değiştiği için daha belli olur. Ben bir tarihte bu tür bir sorunu düzeltmek için 8-->10 bit dönüşümünden sonra gürültü eklemiş ve sonra da hafifi blur ile yoketmiştim. Aralarda olmayan değerleri gürültü dolduruyor. Yani atlamalar kalkıyor ve sonra biraz blur ile şeritler kaynaşıyor. Grain de yapabilir bu işi belki. %2 ya da %3 bir noise at bakalım.

Şu dslrler yüzünden öğrenmediğimiz numara, yapmadığımız cambazlık kalmadı.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

Kullanıcı avatarı
homeros
The man who knew too much
Mesajlar: 2226
Kayıt: 22 May 2010 20:19

Mesaj gönderen homeros » 13 Nis 2015 01:02

8-bit'ten 10-bit'e convert etmek Premiere'de falan işe yarıyor mudur bilmem ama DaVinci, Baselight veya diğer renk programlarında işlevsel olmaz diye tahmin ediyorum. Zaten kendi içlerinde 16-bit yazılmış oluyor algoritmaları (Hatta bazılarında 32-bit de seçilebiliyor yanlış hatırlamıyorsam) yani ellerindeki görüntü kaç bit olursa olsun sen dokunduğun anda 16-bit'e göre işlenmeye başlıyor ama sonuçta kaynak 8-bit, olmayan bir şeyi uyduruyor, tabi ki bir artısı oluyor ama yani gerçeğinin yerini tutmaz. Zamanında böyle bir program yok mudur diye araştırmıştım yani en azından bir algoritma ile çevre pikseller üzerinden ilişkileri inceleyerek işlem yapıp daha gerçekçi bit yükselmesi yapan ama bulamamıştım.

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 13 Nis 2015 01:51

Adobe ürünleri zaten internal 16-32 bite çıkarıyor işlerken ama daha o aşamaya gelmeden 5DtoRGB ile bir ara işlem yapmak bazı renk değerlerini restore edebiliyor. Buna benzer bazı algoritmalar AviSynth üzerinde de mevcut. Bir de BM'nin ve GoPro'nun yazılımlarında var ama karşılaştırmak lazım. 8-10 dönüşümü gariban işi olduğu için pek uğraşan yok artık. Malum ProRes ve raw erişilebilir oldu, en azından yurtdışında.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

JeanG

Mesaj gönderen JeanG » 13 Nis 2015 14:03

Fulgura yazdı: Şu dslrler yüzünden öğrenmediğimiz numara, yapmadığımız cambazlık kalmadı.
Evet çekmesi ayrı sıkıntı postu ayrı sıkıntıymış. Şu 550d ile film çekebildikten sonra, kısmet olursa bir gün daha iyi bir kamerayla ilişkim nasıl olacak merak ediyorum. Bundan daha zor olamaz sanırım hiçbiri.

JeanG

Mesaj gönderen JeanG » 14 Nis 2015 17:30

Sorumu bu başlığın altına yazayım artık. Bir şey farkettim, renk veri dilinde artı bilgi anlamına mı geliyor? Yani siyah beyaz videoda aynı videonun renkli haline göre çok daha az veri mi oluyor? Bir sürü export aldım, hangisini ne ayarda yaptım hatırlamıyorum ama sanırım aynı video siyah beyaza dönüşünce bit oranı baya düşüyor.

Bir de terimleri çözemedim henüz. mpeg2 çıktı alırken 25 milyon mb ayarlıyorum. mp4 te ise bit data kbit şeklinde gösteriliyor. buna a 25 bin yazıyordum. birinde 50 bin yazdım. Daha güzel oldu sanki. doğrusu bu mudur?

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 14 Nis 2015 18:01

Şöyle anlatayım: Bizim renkli çekim kaydettiğimiz videoları üstüste binmiş 4 katmandan oluşuyor farzet. El altta Luma denen ve siyah-beyazdan oluşan bir katman vardır. Yani en temel katman budur. Bunun üzerine ise 3 ayrı temel rengi oluşturan birer katman yer alır ve R, G, B ile gösterilirler. Luma üstüne RGB katmanlarını bindirince renkli video olur. Videonu renksiz yapmak ya da SB yapmak demek sadece lumadan ibaret video demektir bir anlamda. Kabaca durum böyle. Durum böyle olunca da RGB katmanları var olmadığı için SB video daha az veri (sadece luma verisi) içerir. Fakat bir de RGB katmanları mevcut SB video olabilr. Burada RGB değerleri vardır ama sen post aşamasında dikkate alınmamalarını istersin ve videon SB olur. İstersen renkliye geri dönebilirsin bu durumda.

Veri miktarının düşmesi ile bitrate düşmesi aynı şey değil. Dosyada ayrıntılar yani aslında görüntü içeriği luma'dadır. Yani görüntü lumadır. Eğer belli bir değerin altında bitrate girersen yazılım luma verisinden de atmaya başlar. O zaman görüntü kaybın yani kalite düşüşü olur.

Mpeg2 denen şey DVD için tasarlanmıştır. MP4 ise BluRay itibarıyla geçerli. Çok gerekmedikçe artık mpeg2 kullanmayın. 5509D görüntüsü zaten doğal olarak 45 mbps civarı olduğu için üstünü yazmak gereksizdir. 50 yazarsan aslına yakın olur, 25 yazarsan verinin yarısı atılır ama görüntü içeriğine göre bu farkedilebilir bir durum yaratır mı yaratmaz mı söylemek zor. Çok ayrıntı içeren görüntüde bitrate düşürürsen kalite kaybı belirgin olur. 25 makul bir rakamdır genelde ama yetmediği durumlar olabilir.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

JeanG

Mesaj gönderen JeanG » 14 Nis 2015 23:22

Teşekkür ederim fulgura, çok açıklayıcı oldu. şimdi de şöyle bir soru doğdu kafamda; diyelim ki sadece luma çekiyoruz. o zaman kamera rgb bilgileri yerine daha fazla luma bilgisi alarak daha kaliteli bir kayıt yapabilir mi?

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 14 Nis 2015 23:37

Pek sayılmaz çünkü luma zaten tam alınır yani orada bir kısıtlama olmaz. Sıkıştırma ve atma işlemleri renk katmanlarında yapılır.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

JeanG

Mesaj gönderen JeanG » 14 Nis 2015 23:46

Anladım, siyah beyaz olsun temiz olsun da olmuyor. Işık bu derdin devası. Şöyle kendini görüntüye entegre eden parçacıklar falan yapsalar keşke. Sizin önerdiğiniz noise -blur yöntemi gibi, gidip nerede banding var oraya kaynasa falan :)

Kullanıcı avatarı
KEzzAP
Site Admin
Mesajlar: 10760
Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
İletişim:

Mesaj gönderen KEzzAP » 14 Nis 2015 23:50



İşine yarayabilir belki.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.

Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi

JeanG

Mesaj gönderen JeanG » 15 Nis 2015 00:06

izliyorum Kezzap, teşekkürler. Artık ortada film kalmadı zaten, kararta kararta, kırpa kırpa sin city kıvamında tuhaf bir şeye dönüştü. Bu kadar zorlayan bir koridor oldu aslında. 10 metre civarı bir koridorda uzun mizansenler kullandım ve kapılar açılıp kapanınca az ışık olan yerler verem etti artık. Ben orjinal görüntülerde problem yok diyordum ama beş metre uzaktaki bir kapı açılıp kapanınca ya da on metre uzaktaki balkona biri girerken kameranın hemen yanındaki duvardaki değişimleri hesaba katmadım tabii. Şimdi izleyince oralarda banding oluşacağını anlayabiliyorum.
Öğreniyorum hala.

Kullanıcı avatarı
KEzzAP
Site Admin
Mesajlar: 10760
Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
İletişim:

Mesaj gönderen KEzzAP » 15 Nis 2015 00:10

Normal. Çekip çekip çöpe atacaksın. Benim çekemediğim filmler çektiklerimden çok daha fazla. :)
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.

Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 15 Nis 2015 00:56

JeanG yazdı:Anladım, siyah beyaz olsun temiz olsun da olmuyor. Işık bu derdin devası. Şöyle kendini görüntüye entegre eden parçacıklar falan yapsalar keşke. Sizin önerdiğiniz noise -blur yöntemi gibi, gidip nerede banding var oraya kaynasa falan :)
Ah keşke. Dediğin doğru. Aslında banding sabit bir yerde ise maskeleme ya da gradient vb ile yamayabiliyorsun ama kapı açıldı, kamera döndü derken olmuyor her yerde. Bunu görece halleden pluginler var. Deband diye ararsan bulursun ama mucize beklememeli. En iyi çare, sağa pozlama ile olabildiğince yukarı çekip sonra postta istediğin yere indirme. Elbette bir noktadan sonra ışık eklemek lazım.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

halostendap
The Legend
Mesajlar: 4127
Kayıt: 04 Mar 2012 22:41
Meslek: komedyen
Konum: Düzce

Mesaj gönderen halostendap » 15 Nis 2015 09:03

sağa pozlama derken ne demek istedin Fulgura?
eski nickim intercapiller.

Artık instagramdayım| https://www.instagram.com/halitstandup

Kullanıcı avatarı
KEzzAP
Site Admin
Mesajlar: 10760
Kayıt: 31 Eki 2005 17:07
Meslek: Akademisyen (Siyaset Bilimi)
İletişim:

Mesaj gönderen KEzzAP » 15 Nis 2015 10:01

Sağa pozlama dediği, basitçe 0'ın üzerinde exposure. Yani daha fazla ışık. Fazla pozlama.
Lütfen özel mesaj ile genel sorular sormayınız, cevaplamıyorum. Aynı soruyu forumda sorunuz. Ancak benimle ilgili bir sorunuz varsa özel mesaj ile sorunuz.

Youtube sinema eğitim kanalım: https://www.youtube.com/user/GerillaFilmYapimi

halostendap
The Legend
Mesajlar: 4127
Kayıt: 04 Mar 2012 22:41
Meslek: komedyen
Konum: Düzce

Mesaj gönderen halostendap » 15 Nis 2015 11:06

yani ml'de bi ayar mı yapacağız bunun için yoksa bol ışıkla diyafram 16'larda mı çekmeliyiz?
eski nickim intercapiller.

Artık instagramdayım| https://www.instagram.com/halitstandup

Fulgura
Moderator
Mesajlar: 5158
Kayıt: 19 Oca 2011 20:25

Mesaj gönderen Fulgura » 15 Nis 2015 11:22

ML üzerinde ETTR diye bir modül var. Onu kullanabilirsin. Sağa pozlama, en yüksek ışık overexposure (patlama) durumunda düşmeden tüm pozlamayı arttırmak demek. Yani "patlatmadan olabildiğince aydınlık çekim yapmak" demek.
Sinema hem bir hastalık hem de tedavisinin ortak adıdır.

Sorularınızı özel mesaj yerine forum üzerinden herkese açık sormanızı rica ediyorum.

halostendap
The Legend
Mesajlar: 4127
Kayıt: 04 Mar 2012 22:41
Meslek: komedyen
Konum: Düzce

Mesaj gönderen halostendap » 15 Nis 2015 13:17

tamam teşekkür ederim.
eski nickim intercapiller.

Artık instagramdayım| https://www.instagram.com/halitstandup

Cevapla

“Sinema'da Işık” sayfasına dön