Senaryodaki Karakterler

Sinema üzerine her konuda uzunca görüşlerini belirtmek isteyenler bu başlığa buyursunki kalabalıkta değerli yazılar kaybolmasın....
Cevapla
Kullanıcı avatarı
erkayama
Moderator
Mesajlar: 548
Kayıt: 17 Eyl 2012 12:16
Meslek: Sinema Stajyeri
Konum: İstanbul

Senaryodaki Karakterler

Mesaj gönderen erkayama » 03 Eyl 2013 23:13

Sanarist 2 isimli pdf'ten Senaryodaki Karakterler bölümünden bir derleme

Bir senaryoda olması gereken 4 ana karakter şunlardır:
1) Kahraman
2) Düşman
3) Destek
4) Romantik İlgi

Simdi bu karakterleri teker teker inceleyelim:
1) Kahraman (Hero): Ana karakterdir. Onun dış motivasyonu (daha sonra göreceğiz) filmin Hikâyesinin ilerlemesini sağlar. İzleyiciler kahraman ile özdeşleşirler ve onun vasıtasıyla çeşitli duygular yasarlar: onun için ve onunla birlikte sevinirler, üzülürler, korkarlar, heyecanlanırlar, vb. Perdede en çok görülen kişidir. Kahramanın bir dış motivasyonu ve bir çatışması olmalıdır. İç motivasyonu ve iç çatışması da olabilir ama bunları ille de görmek zorunda değiliz

2) Düşman (Nemesis): Bu karakter, kahramanın hedefine ulaşması önünde engel teşkil eden kişidir. Düşman, "kotu adam" da olabilir, bir rakip de, hatta iyi bir insan da. Yani düşman demek, ille de Darth Vader ya da Agent Smith demek değildir. Eğer kahramanımız bir sporcu ise, düşmanı başka sporculardır, ama bu diğer sporcular ille de kotu kişiler olmak zorunda değildir (Örneğin Rocky 1 ve 2'deki Apollo Kotu Adam değildir, Rocky 4'teki İvan da öyle). Söyle bir kural vardır: "Kaliteli kotu adamlar, kaliteli filmler yaratır" (Bkz. Aşağılardaki bir yazı). Düşman ne kadar güçlü ise, hikayeniz o kadar etkileyici olur. Rocky 1'deki Apollo Creed, Rocky'nin mahallesinde yasayan başka bir boksör değildir, dünya ağır sıklet boks şampiyonudur! Aynı şekilde Darth Vader'in bu kadar etkileyici olması Güç’ü en az Obi-Wan kadar iyi kullanmasında yatmaktadır. Terminator 1'de Arnold Schwarzenegger'in canlandırdığı robot, neredeyse yok edilmesi ve durdurulması imkansız olduğu için bu kadar etkileyicidir. Terminator 2'deki T1000 modeli (Robert Patrick) de aynı nedenden dolayı bizi heyecanlandırır. Düşman, gözle görülebilen, belirli bir karakter olmalıdır. "Mafya" "doğanın güçleri" ya da "dünyadaki kötülükler" gibi belirsiz bir şey olmamalıdır. Eğer kahramanınız teröristlere karsı mücadele ediyorsa, terör saldırısının bütününü temsil eden bir terörist yaratın ve bu kişiyi kahramanınızın düşmanı olarak senaryoya koyun (Örneğin Gerçek Yalanlar - True Lies - filmindeki Arap Terörist gibi). En önemli kurallardan biri, düşman ile kahraman arasındaki nihai çarpışmayı göstermenizin gerekliliğidir. Yani filmin sonunda kahraman ile düşmanı feci şekilde kapışmalıdır. (Matrix Revolutions'ın sonundaki kapışma; İmparator’un -Empire Strikes Back- sonundaki Luke ile Darth Vader arasındaki kapışma, Eşkıyanın sonunda Baran (S. Sen) ile Berfo'nun (K. Usluer) yüzleşmesi + Baran'ın mafya ile hesaplaşması, vb.) Birçok filmde, bu son çatışma, aynı zamanda bütün filmin zirvesini (climax) de oluşturur. Bu olayda kahraman, dış motivasyonunu gerçekleştirmekte ya başarılı olur ya da başarısız.

3) Destek (Reflection): Bu karakter, kahramanın dış motivasyonunu gerçekleştirmesine yardımcı olur. Destek, bir arkadaş da olabilir, is arkadaşı da, es de, sevgili de. Yeter ki kahramanın amacını gerçekleştirmesine destek olsun. Örneğin Rocky 1 filminde Rocky Balboa'nın Destek'i antrenörüdür. Terminator 2 filminde Sarah Connor ve John Connor, Arnold'a yardım etmektedirler. Srek filminde de Esek, Shrek'in desteğidir. Destek karakterinin iki önemli işlevi vardır filmlerde. Birincisi, kahramana yardım ederek hikayenin inanılırlığını artırır. Örneğin Karete Kid 1 filminde öğretmen Miyagi olmasaydı Daniel (R. Macchio) basarılı olamazdı. İkincisi, Destek, kahramanın kendisi, dış motivasyonu, sevgilisi, vb. hakkında konuşacağı biridir. Kahramanın bu konularda kendi kendine konuşması hiç inandırıcı olmaz.

4) Romantik ilgi : Bu karakter, kahramanın cinsel ya da romantik ilgisidir. Kahramanınızın dış motivasyonu, bir başka karakterinin sevgisini kazanmak ya da onunla birlikte olmak ise, o karaktere "romantik ilgi" denilebilir. Bir karakter, eğer kahramanın dış motivasyonunun en azından bir bolumu onun askını kazanmaksa, "romantik ilgi" olabilir. Bu dört kategorinin en önemlisi "KAHRAMAN"dır. Diğer karakterler olmayabilir de. Örneğin "İlk Kan" filminde John Rambo'nun bir Romantik İlgisi bulunmamaktadır. Ama düşmanı (Serif Teasle) ve Destek'i (Ordukaki Albay'ı) vardır.

UYGULAMA
Yukarıda anlatılanları Eskiya filmi üzerinden inceleyelim:

Kahraman: Tartışmasız Baran. Çünkü ana hikâye onun hikayesi. Baran hapisten çıktıktan sonra köyüne döner, ne olduğunu öğrenmek ister. Kendilerini jandarmaya ihbar edenin arkadaşı Berfo olduğunu öğrenir. Berfo ayrıca Baran'ın sevgilisi Keje'yi de satın alıp İstanbul’a gitmiştir. Hikaye artık bellidir: Baran İstanbul’a gidecek, Berfo'dan intikamını alacak, sevgilisi ile tekrar bir araya gelecektir.

Düşman: Berfo (K. Usluer). Baran'ın onu ortadan kaldırması için iki sebep vardır. Kendisini ihbar etmiş olması ve sevgilisini çalmış olması.

Destek : Cumali (U. Yucel). Cumali, Baran'ın hedefine ulaşmasına yardımcı olur, hiç bilmediği İstanbul’da kaybolmasını engeller, ona kalacak bir yer gösterir.

Romantik ilgi : Keje (S. Hurmeric). Baran'ın İstanbul’a gelişinin ikinci ana nedenidir. Baran bunca yıl, onunla birlikte olmak için beklemiştir (Kritik alıntı: "..keje.. keje.. beni hapiste vurdular keje.. ölmedim. hastalandım.. Bir ciğerimi orda bıraktım, gene ölmedim. Çok dövdüler beni. Kan kustum, ama ölmedim. Yaşadım. Seni bir kez daha görebilmek için yaşadım. Şimdi bana dediler ki; kimse sesini duyamıyormuş. Susmuşsun. Benimle de konuşmayacak mısın keje.. sesini duyamayacak mıyım..?") Eskiya tabii ki sadece bunlardan ibaret değil. Ama temel başarısı, karakterleri yerli yerine oturtmasından kaynaklanıyor (Senaryo Yavuz Turgul).
Ben sana sinema yapma demiyorum. Yap ama hobi olarak yap!!

selcuk35
The Recruit
Mesajlar: 24
Kayıt: 30 Kas 2013 15:49
Meslek: öğretmen
İletişim:

Mesaj gönderen selcuk35 » 30 Kas 2013 18:09

teşekkürler.
Fotoğraf gerçektir, sinema ise saniye de yirmi dört kere gerçektir.

Cevapla

“Makaleler” sayfasına dön